Pages

Tuesday, 25 September 2018

Sastera Budaya - Forum Yang Memulih, Bukan Melondeh DBP

SASTERA BUDAYA


Forum yang memulih, bukan melondeh DBP


Benarkah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) memang (sudah) lemah, dan amat perlu diperkasakan (kembali)? Mungkin pula ada yang mengatakan DBP masih perkasa, tetapi wajar diperkasakan lagi.
Soal perkasa atau tidak itu masih boleh dibahaskan. Walau bagaimanapun, langkah DBP menjemput tokoh-tokoh sastera budaya yang ‘asing’ dengannya/menentang kerajaan sebelum ini (Barisan Nasional{BN}) menjayakan acara anjurannya seperti seminar, persidangan, dan/atau forum wajar dipuji. Amat diharapkan usaha itu menjadi amalan berterusan di bawah pentadbiran kerajaan sekarang, Pakatan Harapan (HARAPAN).
Yang menarik (lucu juga), pemudah cara forum sendiri terkejut kerana diundang oleh penganjur, berserta tokoh-tokoh yang menjadi pembicara.
Sebagai sebuah organisasi yang dipertanggungjawabkan oleh kerajaan BN dan diharap berkekalan atau lebih baik di bawah HARAPAN. untuk memajukan, dan mengembangkan bahasa Melayu melalui kegiatan kebahasaan, kesusasteraan dan penerbitan, peranan DBP amat penting bagi memartabatkan maruah, dan kepentingan bahasa itu yang semakin lesu di mata pelbagai pihak yang mementingkan penggunaan, dan penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan masyarakat.
Forum ‘Memperkasakan Dewan Bahasa dan Pustaka Menuju Malaysia Baharu’ di Dewan Bankuet, DBP baru-baru ini bertujuan menghimpunkan ilmuwan, serta penggiat persuratan dalam satu wacana ilmiah bagi membincangkan isu-isu semasa berkaitan dengan peranan DBP.
Ia juga untuk menyerlahkan peranan bahasa dan sastera kebangsaan, serta fungsinya sebagai antara tonggak pembinaan tamadun bangsa; mendapatkan maklum balas, komen serta saranan bagi DBP merangka usaha pemerkasaannya agar selari, dan memenuhi hasrat kerajaan; dijadikan wadah yang sesuai untuk khalayak, serta masyarakat melontarkan idea, dan pandangan terhadap DBP tentang isu-isu yang timbul, serta menyemarakkan kembali DBP sebagai medan para ilmuwan berwacana secara ilmiah.
Kita tidak boleh mengenepikan kewujudan, serta peranan DBP apabila menyebut sastera dan budaya (kebahasaan) – mustahil kita mengharapkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, dan/atau Dewan Perniagaan Melayu Malaysia misalnya.
Peranan DBP ‘menjaga’ perihal sastera budaya negara menjadi luas, serta rumit apabila ia turut menerbitkan majalah bulanan, dan buku. Sesungguhnya, peranan itu juga perlu kerana bahan penerbitan tersebut turut mendidik masyarakat mengenai sastera budaya sebenar. Disebabkan peranan mendidik itu, ia diletakkan di bawah Kementerian Pendidikan (dahulu Kementerian Pelajaran) Malaysia.
Hal tersebut turut disentuh oleh aktivis politik/penulis/pengarah filem, Hishamuddin Rais yang menjadi salah seorang ahli panel forum ‘Memperkasakan DBP Menuju Malaysia Baharu’ itu. Sebagaimana biasa, Hishamuddin lantang dan sinis dalam melontarkan pandangan, serta saranannya yang disambut gelak ketawa hadirin – lucu dalam pedas!
Turut menjadi pembicara ialah aktivis teater/penulis veteran, Dinsman, serta Pengarah Pusat Kajian dan Dokumentasi Pementasan Tradisional (PUSAKA), Eddin Khoo, bersama-sama pensyarah di Universiti Teknologi Petronas, Dr Muhaimin Sulam sebagai ahli panel. Dr Muhaimin memudahcarakan forum itu.
Meskipun mengakui kali pertama diundang menjayakan acara anjuran DBP, Hishamuddin langsung tidak canggung apabila mengatakan agensi penting itu sudah ‘mati pucuk’ sehingga gagal berfungsi sebagaimana sepatutnya.
Justeru, Hishamuddin mencadangkan agar DBP (sebagaimana lelaki yang sudah bermasalah kelelakian) mencari ‘viagra’ untuk kembali hidup.
Sepanjang Hishamuddin berbicara dalam dua pusingan, dan perbincangan  memang kakitangan DBP, termasuk Ketua Pengarahnya, Datuk Abdul Adzis Abas yang hadir merasmikan, pedih telinga mendengar kritikan kolumnis tabloid ‘Suara Keadilan’ itu. Namun begitu, pihak DBP mungkin sudah menjangkakannya, dan perlu bersikap terbuka menerima demi kebaikan.
Difahamkan, Menteri Pendidikan Malaysia, Dr Maszlee Malik sendiri yang mahukan Hishamuddin, Dinsman dan Muhaimin sebagai ahli panel.
Umno sudah tewas dalam Pilihan Raya Umum ke-14 pada 9 Mei lalu. Walau bagaimanapun, Hishamuddin tetap membangkitkan soal nama penuh parti siasah tua itu, ‘United Malay National Organisation’ (Umno). Hishamuddin bertanya, mengapa DBP tidak menyanggah nama dalam bahasa Inggeris untuk parti politik berteraskan Melayu itu. Sepatutnya bukan Umno, tetapi Pekember atau Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu. Adakah kerana Perkember tidak enak disebut atau memang tiada kesedaran diri ahli?
Krisis ‘bahasa rojak’ memang semakin meruncing. Adakah drama televisyen meniru amalan masyarakat atau sebaliknya? Namun demikian, yang pasti, hampir semua drama televisyen, terutama yang disiarkan menerusi stesen Media Prima Berhad seperti TV3 dan NTV7 galak menampilkan ‘bahasa rojak’ dalam dialog watak-wataknya.
Hal tersebut turut dikesali oleh Hishamuddin kerana DBP tidak menyanggahnya. Bagi beliau, DBP perlu mengembangkan bahasa Melayu dalam kalangan warga asing, bukan membiarkan penggunaan bahasa bercampur-aduk/‘bahasa rojak’.
Hishamuddin juga menyanggah ‘budaya mengampu’. Bagi beliau, usaha mempertahan/memartabatkan bahasa Melayu tidak akan berjaya jika budaya buruk itu masih diamalkan/berleluasa.
Soal nama tempat seperti perumahan dan kawasan perindustrian dalam bahasa Inggeris turut tidak disenangi Hishamuddin. Beliau bertanya mengapa ‘Bangsar South’ (contoh di sekitar ibu kota), bukan Selatan Bangsar. Sehubungan itu, beliau menegaskan DBP mesti mengawal penggunaan bahasa asing dalam iklan, dan komersil. Tegasnya, bahasa Melayu jangan ‘dilanggar’.
Malaysia Baharu tidak salah. Masalahnya, kata Hishamuddin, ia hanya dilihat pada konsep politik sahaja. Pun begitu, beliau mengakui politik tidak boleh pula ditolak kerana telah lama dipupuk sebelum 9 Mei 2018. Dia yakin di sebalik semua itu ialah ekonomi.
Mengapa bahasa Melayu tidak boleh menjadi bahasa ekonomi? Semua negara yang pernah dijajah menghadapi masalah pasca penjajahan. Masalah timbul kerana ‘para pemain’ utama pentadbiran negara sekarang tidak nampak sastera budaya sama penting dengan ekonomi.
Justeru, kementerian yang berkaitan dengan seni sastera budaya juga lewat ditubuhkan di bawah HARAPAN pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri. Setelah ditubuhkan, pelancongan masih/yang diutamakan. Sama seperti semasa kerajaan BN, iaitu Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya – menggantikan Kebudayaan – pelancongan kekal di hadapan.
Mengenai pemasaran dan promosi, Hishamuddin memberitahu beliau memang melanggan majalah-majalah terbitan DBP ketika berada di luar negara. Walau bagaimanapun, kini tidak lagi.
Menurut Hishamuddin, antara sebab beliau menjauhi buku/majalah DBP ialah reka bentuk bahan penerbitan itu. Tanpa teragak-agak di hadapan Adzis, Hishamuddin mengatakan reka bentuk buku dan majalah terbitan DBP langsung tidak memikat hati pembaca kerana hodoh. Beliau turut mencadangkan agar Ketua Pengarah ‘turun padang’ melihat sendiri buku dan majalah DBP di kedai-kedai buku, meneliti reka bentuk yang baginya tidak diusahakan dengan penuh kesungguhan, dan daya kreatif tinggi.
Hishamuddin turut mengingatkan bahawa DBP ialah lembaga milik negara yang berada di bawah kementerian yang sah, bukan sembarangan – persatuan dan/atau pertubuhan biasa. Beliau (walaupun diakui mustahil/sukar juga untuk melakukannya) bertanya mengapa DBP tidak menegur Menteri Kewangan Malaysia, Lim Guan Eng menggunakan bahasa Mandarin dalam urusan rasmi.
Sebelum bertanya mengapa kebanyakan rakyat Malaysia tidak suka/mahu bercakap dalam bahasa Melayu, Dinsman menyatakan kehairanannya apabila secara tiba-tiba banyak orang memarahi Peguam Negara, Tommy Thomas bercakap dalam bahasa Inggeris, tetapi mendiamkan diri apabila peguam bela Dato’ Sri Najib Razak, Tan Sri Shafiee Abdullah juga bertutur dalam bahasa Inggeris.
Beliau menegaskan sepatutnya bahasa Melayu bernilai tinggi, iaitu berbilion Ringgit Malaysia. Namun demikian, ia kerugian besar setiap tahun kerana semua perkara menggunakan bahasa Inggeris – perlu/mesti dalam bahasa Inggeris. Kebanyakan iklan yang bernilai berbilion Ringgit Malaysia itu dipaparkan dalam bahasa Inggeris. Justeru, bahasa itu amat tinggi nilainya.
Dinsman turut menegaskan bahawa DBP patut/wajib peka pada kecenderungan Tun Dr Mahathir terhadap bahasa Inggeris. Beliau bersetuju memang ada ilmu dalam semua bahasa, termasuk bahasa Inggeris.
Walau bagaimanapun, Dinsman yang pernah bertugas di DBP pada sekitar 1970-an bertanya ilmu apa yang ada dalam nama tempat berbahasa Inggeris seperti ‘Sentul East’, ‘MidValley Megamall’, ‘KL Eco City’, ‘Taman Connaught’, dan sebagainya.
Saya pernah mencadangkan dalam artikel yang tersiar di media cetak beberapa tahun lalu bahawa DBP perlu menjadi ‘polis bahasa’ untuk menjamin pemartabatan bahasa Melayu. Menyebut ‘polis’ bererti ia berkaitan dengan akta (undang-undang) dan pelaksanaannya.
Namun demikian, Dinsman menegaskan bahawa DBP jangan terlalu bergantung pada undang-undang, sebaliknya boleh bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan – dalam soal bahasa untuk papan tanda/lampu neon - sementelah memang tiada akta khusus untuk ia bertindak terhadap ‘penjenayah bahasa’.
Sambil menggesa agar penulis/pengarang yang tegas dengan pemartabatan bahasa Melayu wajar diangkat/dibela, Dinsman memberi ‘psikologi kilas’ atas sikap Dr Mahathir. Kata beliau, sebenarnya itu membawa kebaikan, iaitu mencabar DBP agar berusaha mencari penyelesaian.
Mengenai pemasaran, Dinsman turut bertanya mengapa DBP tidak (mampu) menerbitkan buku bermutu. Beliau memberi contoh sebuah penerbitan persendirian di Petaling Jaya milik bukan Melayu, iaitu Gerak Budaya boleh menjual buku-buku terbitannya yang dianggap/dilihat tidak boleh laris.
Pada 1980-an lalu, Samad Said menggemparkan dunia sastera tanah air dengan ‘mogok seni’. Banyak yang maklum/tahu bahawa Samad atau Pak Samad merajuk dengan DBP. Dinsman bertanya mengapa keadaan tersebut berlaku.
Eddin Khoo pula berpendapat rakyat Malaysia sekarang hidup dalam ‘kemangsaan’. Walau bagaimanapun, beliau tidak tahu apa masalah atau puncanya. Beliau juga kehairanan kerana diundang sebagai pembicara untuk mewakili anak muda, sedangkan usianya sudah 50 tahun!
Kata Eddin, ada kawan memberitahu beliau bahawa orang budaya hanya ‘bising’, tetapi tidak berisi – seperti ‘tin kosong’. Masalah utama bahasa Melayu kini ialah apakah ia akan wujud (kelihatan seperti ia tidak wujud lagi).
Eddin berpendapat perjuangan bahasa Melayu sekarang bukan dengan kejujuran atau menganggap ia memang mustahak, tetapi atas kepentingan politik. Malang sekali perkara yang baik/bersih seperti bahasa kebangsaan diburuk/kotorkan oleh para pemain politik.
Anak kepada tokoh sejarahwan terkenal tanah air, Tan Sri Khoo Kay Kim itu turut mendedahkan bahawa hubungannya dengan DBP sentimental. Kata Eddin, beliau sudah mengenali DBP semasa masih bersekolah. Beliau mengaku sering ponteng sekolah, tetapi bukan berpeleseran, sebaliknya kerap ke DBP, lalu berkenalan dengan Sasterawan Negara Allahyarham Datuk Dr Usman Awang, dan Allahyarham Sutung Umar RS.
Eddin juga rasa bertuah kerana dapat berguru dengan Tokoh Wartawan Allahyarham Tan Sri A Samad Ismail.
Ketika itu, kata Eddin, banyak acara sastera budaya dianjurkan di sekitar Kuala Lumpur yang turut menarik penyertaan DBP. Namun begitu, lama-kelamaan DBP seperti memulaukan diri daripada tokoh-tokoh sastera pada ketika kegiatan sastera semakin rancak. Ia hanya ‘hidup’ dengan menganjurkan acara sendiri.
Justeru, dengan krisis yang berlaku sekarang, Eddin mahu tahu apakah usaha-usaha DBP ke arah kecemerlangan. Beliau berpendapat apa yang berlaku sekarang juga akibat kegagalan Dasar Ekonomi Baru.
Walau bagaimanapun, malang sekali kerana khabarnya ada pihak/individu yang tidak gembira dengan forum itu. Beberapa kakitangan dan mantan kakitangan DBP menganggap program tersebut hanya menjatuhkan maruah agensi tersebut. Tidak dapat dinafikan, rasa kecewa itu banyak disebabkan oleh hujahan Hishamuddin, dan Dinsman.   

Sastera Budaya - Forum yang memulih, bukan melondeh DBP

SASTERA BUDAYA


Forum yang memulih, bukan melondeh DBP


Benarkah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) memang (sudah) lemah, dan amat perlu diperkasakan (kembali)? Mungkin pula ada yang mengatakan DBP masih perkasa, tetapi wajar diperkasakan lagi.
Soal perkasa atau tidak itu masih boleh dibahaskan. Walau bagaimanapun, langkah DBP menjemput tokoh-tokoh sastera budaya yang ‘asing’ dengannya/menentang kerajaan sebelum ini (Barisan Nasional{BN}) menjayakan acara anjurannya seperti seminar, persidangan, dan/atau forum wajar dipuji. Amat diharapkan usaha itu menjadi amalan berterusan di bawah pentadbiran kerajaan sekarang, Pakatan Harapan (HARAPAN).
Yang menarik (lucu juga), pemudah cara forum sendiri terkejut kerana diundang oleh penganjur, berserta tokoh-tokoh yang menjadi pembicara.
Sebagai sebuah organisasi yang dipertanggungjawabkan oleh kerajaan BN dan diharap berkekalan atau lebih baik di bawah HARAPAN. untuk memajukan, dan mengembangkan bahasa Melayu melalui kegiatan kebahasaan, kesusasteraan dan penerbitan, peranan DBP amat penting bagi memartabatkan maruah, dan kepentingan bahasa itu yang semakin lesu di mata pelbagai pihak yang mementingkan penggunaan, dan penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan masyarakat.
Forum ‘Memperkasakan Dewan Bahasa dan Pustaka Menuju Malaysia Baharu’ di Dewan Bankuet, DBP baru-baru ini bertujuan menghimpunkan ilmuwan, serta penggiat persuratan dalam satu wacana ilmiah bagi membincangkan isu-isu semasa berkaitan dengan peranan DBP.
Ia juga untuk menyerlahkan peranan bahasa dan sastera kebangsaan, serta fungsinya sebagai antara tonggak pembinaan tamadun bangsa; mendapatkan maklum balas, komen serta saranan bagi DBP merangka usaha pemerkasaannya agar selari, dan memenuhi hasrat kerajaan; dijadikan wadah yang sesuai untuk khalayak, serta masyarakat melontarkan idea, dan pandangan terhadap DBP tentang isu-isu yang timbul, serta menyemarakkan kembali DBP sebagai medan para ilmuwan berwacana secara ilmiah.
Kita tidak boleh mengenepikan kewujudan, serta peranan DBP apabila menyebut sastera dan budaya (kebahasaan) – mustahil kita mengharapkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, dan/atau Dewan Perniagaan Melayu Malaysia misalnya.
Peranan DBP ‘menjaga’ perihal sastera budaya negara menjadi luas, serta rumit apabila ia turut menerbitkan majalah bulanan, dan buku. Sesungguhnya, peranan itu juga perlu kerana bahan penerbitan tersebut turut mendidik masyarakat mengenai sastera budaya sebenar. Disebabkan peranan mendidik itu, ia diletakkan di bawah Kementerian Pendidikan (dahulu Kementerian Pelajaran) Malaysia.
Hal tersebut turut disentuh oleh aktivis politik/penulis/pengarah filem, Hishamuddin Rais yang menjadi salah seorang ahli panel forum ‘Memperkasakan DBP Menuju Malaysia Baharu’ itu. Sebagaimana biasa, Hishamuddin lantang dan sinis dalam melontarkan pandangan, serta saranannya yang disambut gelak ketawa hadirin – lucu dalam pedas!
Turut menjadi pembicara ialah aktivis teater/penulis veteran, Dinsman, serta Pengarah Pusat Kajian dan Dokumentasi Pementasan Tradisional (PUSAKA), Eddin Khoo, bersama-sama pensyarah di Universiti Teknologi Petronas, Dr Muhaimin Sulam sebagai ahli panel. Dr Muhaimin memudahcarakan forum itu.
Meskipun mengakui kali pertama diundang menjayakan acara anjuran DBP, Hishamuddin langsung tidak canggung apabila mengatakan agensi penting itu sudah ‘mati pucuk’ sehingga gagal berfungsi sebagaimana sepatutnya.
Justeru, Hishamuddin mencadangkan agar DBP (sebagaimana lelaki yang sudah bermasalah kelelakian) mencari ‘viagra’ untuk kembali hidup.
Sepanjang Hishamuddin berbicara dalam dua pusingan, dan perbincangan  memang kakitangan DBP, termasuk Ketua Pengarahnya, Datuk Abdul Adzis Abas yang hadir merasmikan, pedih telinga mendengar kritikan kolumnis tabloid ‘Suara Keadilan’ itu. Namun begitu, pihak DBP mungkin sudah menjangkakannya, dan perlu bersikap terbuka menerima demi kebaikan.
Difahamkan, Menteri Pendidikan Malaysia, Dr Maszlee Malik sendiri yang mahukan Hishamuddin, Dinsman dan Muhaimin sebagai ahli panel.
Umno sudah tewas dalam Pilihan Raya Umum ke-14 pada 9 Mei lalu. Walau bagaimanapun, Hishamuddin tetap membangkitkan soal nama penuh parti siasah tua itu, ‘United Malay National Organisation’ (Umno). Hishamuddin bertanya, mengapa DBP tidak menyanggah nama dalam bahasa Inggeris untuk parti politik berteraskan Melayu itu. Sepatutnya bukan Umno, tetapi Pekember atau Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu. Adakah kerana Perkember tidak enak disebut atau memang tiada kesedaran diri ahli?
Krisis ‘bahasa rojak’ memang semakin meruncing. Adakah drama televisyen meniru amalan masyarakat atau sebaliknya? Namun demikian, yang pasti, hampir semua drama televisyen, terutama yang disiarkan menerusi stesen Media Prima Berhad seperti TV3 dan NTV7 galak menampilkan ‘bahasa rojak’ dalam dialog watak-wataknya.
Hal tersebut turut dikesali oleh Hishamuddin kerana DBP tidak menyanggahnya. Bagi beliau, DBP perlu mengembangkan bahasa Melayu dalam kalangan warga asing, bukan membiarkan penggunaan bahasa bercampur-aduk/‘bahasa rojak’.
Hishamuddin juga menyanggah ‘budaya mengampu’. Bagi beliau, usaha mempertahan/memartabatkan bahasa Melayu tidak akan berjaya jika budaya buruk itu masih diamalkan/berleluasa.
Soal nama tempat seperti perumahan dan kawasan perindustrian dalam bahasa Inggeris turut tidak disenangi Hishamuddin. Beliau bertanya mengapa ‘Bangsar South’ (contoh di sekitar ibu kota), bukan Selatan Bangsar. Sehubungan itu, beliau menegaskan DBP mesti mengawal penggunaan bahasa asing dalam iklan, dan komersil. Tegasnya, bahasa Melayu jangan ‘dilanggar’.
Malaysia Baharu tidak salah. Masalahnya, kata Hishamuddin, ia hanya dilihat pada konsep politik sahaja. Pun begitu, beliau mengakui politik tidak boleh pula ditolak kerana telah lama dipupuk sebelum 9 Mei 2018. Dia yakin di sebalik semua itu ialah ekonomi.
Mengapa bahasa Melayu tidak boleh menjadi bahasa ekonomi? Semua negara yang pernah dijajah menghadapi masalah pasca penjajahan. Masalah timbul kerana ‘para pemain’ utama pentadbiran negara sekarang tidak nampak sastera budaya sama penting dengan ekonomi.
Justeru, kementerian yang berkaitan dengan seni sastera budaya juga lewat ditubuhkan di bawah HARAPAN pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri. Setelah ditubuhkan, pelancongan masih/yang diutamakan. Sama seperti semasa kerajaan BN, iaitu Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya – menggantikan Kebudayaan – pelancongan kekal di hadapan.
Mengenai pemasaran dan promosi, Hishamuddin memberitahu beliau memang melanggan majalah-majalah terbitan DBP ketika berada di luar negara. Walau bagaimanapun, kini tidak lagi.
Menurut Hishamuddin, antara sebab beliau menjauhi buku/majalah DBP ialah reka bentuk bahan penerbitan itu. Tanpa teragak-agak di hadapan Adzis, Hishamuddin mengatakan reka bentuk buku dan majalah terbitan DBP langsung tidak memikat hati pembaca kerana hodoh. Beliau turut mencadangkan agar Ketua Pengarah ‘turun padang’ melihat sendiri buku dan majalah DBP di kedai-kedai buku, meneliti reka bentuk yang baginya tidak diusahakan dengan penuh kesungguhan, dan daya kreatif tinggi.
Hishamuddin turut mengingatkan bahawa DBP ialah lembaga milik negara yang berada di bawah kementerian yang sah, bukan sembarangan – persatuan dan/atau pertubuhan biasa. Beliau (walaupun diakui mustahil/sukar juga untuk melakukannya) bertanya mengapa DBP tidak menegur Menteri Kewangan Malaysia, Lim Guan Eng menggunakan bahasa Mandarin dalam urusan rasmi.
Sebelum bertanya mengapa kebanyakan rakyat Malaysia tidak suka/mahu bercakap dalam bahasa Melayu, Dinsman menyatakan kehairanannya apabila secara tiba-tiba banyak orang memarahi Peguam Negara, Tommy Thomas bercakap dalam bahasa Inggeris, tetapi mendiamkan diri apabila peguam bela Dato’ Sri Najib Razak, Tan Sri Shafiee Abdullah juga bertutur dalam bahasa Inggeris.
Beliau menegaskan sepatutnya bahasa Melayu bernilai tinggi, iaitu berbilion Ringgit Malaysia. Namun demikian, ia kerugian besar setiap tahun kerana semua perkara menggunakan bahasa Inggeris – perlu/mesti dalam bahasa Inggeris. Kebanyakan iklan yang bernilai berbilion Ringgit Malaysia itu dipaparkan dalam bahasa Inggeris. Justeru, bahasa itu amat tinggi nilainya.
Dinsman turut menegaskan bahawa DBP patut/wajib peka pada kecenderungan Tun Dr Mahathir terhadap bahasa Inggeris. Beliau bersetuju memang ada ilmu dalam semua bahasa, termasuk bahasa Inggeris.
Walau bagaimanapun, Dinsman yang pernah bertugas di DBP pada sekitar 1970-an bertanya ilmu apa yang ada dalam nama tempat berbahasa Inggeris seperti ‘Sentul East’, ‘MidValley Megamall’, ‘KL Eco City’, ‘Taman Connaught’, dan sebagainya.
Saya pernah mencadangkan dalam artikel yang tersiar di media cetak beberapa tahun lalu bahawa DBP perlu menjadi ‘polis bahasa’ untuk menjamin pemartabatan bahasa Melayu. Menyebut ‘polis’ bererti ia berkaitan dengan akta (undang-undang) dan pelaksanaannya.
Namun demikian, Dinsman menegaskan bahawa DBP jangan terlalu bergantung pada undang-undang, sebaliknya boleh bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan – dalam soal bahasa untuk papan tanda/lampu neon - sementelah memang tiada akta khusus untuk ia bertindak terhadap ‘penjenayah bahasa’.
Sambil menggesa agar penulis/pengarang yang tegas dengan pemartabatan bahasa Melayu wajar diangkat/dibela, Dinsman memberi ‘psikologi kilas’ atas sikap Dr Mahathir. Kata beliau, sebenarnya itu membawa kebaikan, iaitu mencabar DBP agar berusaha mencari penyelesaian.
Mengenai pemasaran, Dinsman turut bertanya mengapa DBP tidak (mampu) menerbitkan buku bermutu. Beliau memberi contoh sebuah penerbitan persendirian di Petaling Jaya milik bukan Melayu, iaitu Gerak Budaya boleh menjual buku-buku terbitannya yang dianggap/dilihat tidak boleh laris.
Pada 1980-an lalu, Samad Said menggemparkan dunia sastera tanah air dengan ‘mogok seni’. Banyak yang maklum/tahu bahawa Samad atau Pak Samad merajuk dengan DBP. Dinsman bertanya mengapa keadaan tersebut berlaku.
Eddin Khoo pula berpendapat rakyat Malaysia sekarang hidup dalam ‘kemangsaan’. Walau bagaimanapun, beliau tidak tahu apa masalah atau puncanya. Beliau juga kehairanan kerana diundang sebagai pembicara untuk mewakili anak muda, sedangkan usianya sudah 50 tahun!
Kata Eddin, ada kawan memberitahu beliau bahawa orang budaya hanya ‘bising’, tetapi tidak berisi – seperti ‘tin kosong’. Masalah utama bahasa Melayu kini ialah apakah ia akan wujud (kelihatan seperti ia tidak wujud lagi).
Eddin berpendapat perjuangan bahasa Melayu sekarang bukan dengan kejujuran atau menganggap ia memang mustahak, tetapi atas kepentingan politik. Malang sekali perkara yang baik/bersih seperti bahasa kebangsaan diburuk/kotorkan oleh para pemain politik.
Anak kepada tokoh sejarahwan terkenal tanah air, Tan Sri Khoo Kay Kim itu turut mendedahkan bahawa hubungannya dengan DBP sentimental. Kata Eddin, beliau sudah mengenali DBP semasa masih bersekolah. Beliau mengaku sering ponteng sekolah, tetapi bukan berpeleseran, sebaliknya kerap ke DBP, lalu berkenalan dengan Sasterawan Negara Allahyarham Datuk Dr Usman Awang, dan Allahyarham Sutung Umar RS.
Eddin juga rasa bertuah kerana dapat berguru dengan Tokoh Wartawan Allahyarham Tan Sri A Samad Ismail.
Ketika itu, kata Eddin, banyak acara sastera budaya dianjurkan di sekitar Kuala Lumpur yang turut menarik penyertaan DBP. Namun begitu, lama-kelamaan DBP seperti memulaukan diri daripada tokoh-tokoh sastera pada ketika kegiatan sastera semakin rancak. Ia hanya ‘hidup’ dengan menganjurkan acara sendiri.
Justeru, dengan krisis yang berlaku sekarang, Eddin mahu tahu apakah usaha-usaha DBP ke arah kecemerlangan. Beliau berpendapat apa yang berlaku sekarang juga akibat kegagalan Dasar Ekonomi Baru.
Walau bagaimanapun, malang sekali kerana khabarnya ada pihak/individu yang tidak gembira dengan forum itu. Beberapa kakitangan dan mantan kakitangan DBP menganggap program tersebut hanya menjatuhkan maruah agensi tersebut. Tidak dapat dinafikan, rasa kecewa itu banyak disebabkan oleh hujahan Hishamuddin, dan Dinsman.   

Filem - Crazy Rich Asian

USAH KAYA YANG GILA


Anak lelaki boleh mematuhi ibunya meninggalkan kekasih, tetapi akan hidup dalam kebencian. Kalau dia mengahwini gadis kesukaan ibunya, dan hidup bahagia, si ibu perlu ingat itu kerana bekas kekasih anak lelakinya. Jika anak lelaki itu memilih kekasihnya, dia terus hidup tanpa membenci ibunya.
Saya menyangka Eleanor Sung-Young (Datuk Michelle Yeoh) menolak Rachel Chu (Constance Wu), kekasih anaknya, Nick Young (Henry Golding) kerana harta. Eleanor wanita Singapura yang sangat kaya, sementara Rachel profesor ekonomi di New York City. Dari pertemuan pertama lagi Eleanor yang bersikap menguasai anak tidak menyukai Rachel, walaupun sudi berbual.
Bukan kerana kekayaan. Walau bagaimanapun, alasan Eleanor juga klise, iaitu perkauman. Lebih parah, Rachel berbangsa China sepertinya, tetapi masih dianggap sebagai orang asing kerana China Amerika. Bagaimana kalau Rachel memang gadis Amerika sejati?
Shang Su Yi (Lisa Lu), nenek Nick menyukai Rachel dan tahu gadis itu bijak. Namun demikian, Eleanor tidak menyenanginya lalu mengupah penyiasat persendirian menyelidik latar belakang Rachel. Akhirnya, Shang turut membenci Rachel dan tidak mahu gadis itu menghancurkan masa depan Nick. Eleanor meminta Rachel pergi kerana berbohong. Nick membantah, tetapi Rachel menegaskan dia memang akan berundur.
‘Crazy Rich Asians’ bercorak drama-komedi romantik yang diadaptasi daripada novel berjudul serupa karya Kevin Kwan. Menariknya, ia menampilkan pelakon British-Malaysia, Henry Golding dan aktres kelahiran Malaysia yang terbilang, Michelle Yeoh.
Rachel diajak oleh Nick menemui keluarganya di Singapura. Dia tidak menyangka Nick anak antara orang terkaya di Singapura. Walau bagaimanapun, Nick mengatakan kekayaan itu milik keluarganya, bukan kepunyaannya.
Walaupun agak terkejut dengan hal tersebut, peribadi luhur Nick itu mendorong Rachel terus berkasih. Dia tidak mengalah meskipun sahabat kolejnya di Singapura, Goh Peik Lin (Awkwafina), anak Goh Wye Mun (Ken Jeong/yang kecewa dengan Peik Lin), mengingatkannya tentang sifat/sikap orang kaya pulau tersebut.
Menelan biaya $30 juta, ‘Crazy Rich Asians’yang berdurasi 121 minit merupakan filem besar pertama ‘Hollywood’ dalam tempoh 25 tahun bagi watak Asia-Amerika sebagai watak utama selepas ‘The Joy Luck Club’ (1993), menerima pujian pengkritik dalam aspek lakonan, dan reka bentuk produksinya selepas mula ditayangkan di China (7 Ogos 2018 lalu), dan di Amerika Syarikat (15 Ogos 2018 lalu).
Rachel ke Singapura juga kerana menemani Nick menjadi pengapit sahabat kekasihnya itu, Colin Khoo (Chris Pang) yang mengahwini Araminta Lee (Sonoya Mizuno). Nick digilai banyak gadis jelita, termasuk Amanda ‘Mandy’ Ling (Jing Lusi), yang sanggup mensabotaj Rachel kerana cemburu, dan kembali menagih kasih.
Rachel mengaku belajar bermain mahjung daripada ibunya, Kerry Chu (Tan Kheng Hua). Permainan itu turut mengajar erti perjuangan hidup. Eleanor juga diajar oleh Su Yi. Menariknya, permainan tradisi China yang biasa dikaitkan dengan perjudian itu menjadi ‘wacana’ penyelesaian masalah Rachel-Nick. Rachel yang disangka telah menjadi orang Amerika oleh Eleanor masih mempunyai rasa cinta yang kental terhadap budaya China. Sewaktu bermain mahjung itu, Rachel meluahkan perasaannya kepada Eleanor.
Walaupun masih angkuh, Eleanor ‘cair’ juga, bukan kerana Rachel menewaskannya, tetapi disebabkan kata-kata gadis tersebut – seperti yang saya paparkan menjadi ‘cakap pindah’ dalam perenggan pertama tulisan ini.
Biarpun ditolak oleh Rachel, lamaran Nick akhirnya mendapat restu Eleanor. Dia mengejar Rachel sehingga ke dalam kapal terbang dan melamar sekali lagi. Dalam suasana lucu berbaur haru itu, Rachel menerima lamaran Nick.
‘Crazy Rich Asians’ filem Hollywood. Justeru, biarpun mengangkat tinggi watak Asia, sisi gelap masih dipaparkan. Dari aspek putih, Nick pemuda kaya yang memiliki cinta sejati. Rachel pula bijak dan kuat semangat, serta menyayangi/mentaati ibunya.
Watak kulit putih dan warga asing Asia lain menjadi pekerja bawahan seperti pelayan hotel, dan atendan parkir. Dua adegan pertama juga menunjukkan pengurus hotel berkulit putih dimalukan oleh Eleanor.
Antara yang dipaparkan dalam sisi gelap ialah watak Eleanor yang rasis; Bernard Tai (Jimmy O. Yang), bekas rakan sekelas Nick dan Colin yang suka berfoya-foya, serta kaki perempuan. Kelakuan buruknya lebih ditonjolkan pada penghujung cerita apabila berasmara dengan Kitty Pong (Fiona Xie), kekasih Alistair Cheng (Remy Hii) yang juga bintang filem lucah Hong Kong dalam majlis keraian. Eddie Cheng (Ronny Chieng), abang Alistair dan sepupu Nick pula selalu menyindir Rachel.

Sastera Budaya - Ubah DBP Sekarang!



Seorang mantan pegawai perancang bahasa di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur memberitahu saya bahawa agensi kerajaan di bawah Kementerian Pendidikan (dahulu Kementerian Pelajaran) Malaysia itu telah lama mengamalkan rasuah dalam pentadbirannya.
Dia yang juga rakan penulis saya menegaskan, amalan tersebut berlaku dalam hal penerbitan, serta pengedaran majalah dan buku, yang bermula pada zaman Dato’ Dr Firdaus Abdullah menjadi Ketua Pengarah (2005-2008). Jelasnya, itu yang menyebabkan dia mengambil keputusan meletakkan jawatan bergaji besar.
Bermula dari Ungku Abdul Aziz Ungku Abd Hamid (1956-1957) sehingga sekarang, Datuk Abdul Adzis Abas (mulai 2016), DBP telah mempunyai 11 orang Ketua Pengarah (KP). Setahu saya, DBP menempuh zaman kegemilangannya semasa pentadbiran Ungku Aziz, Allahyarham Tun Syed Nasir Ismail (1957-1969), dan Allahyarham Datuk Hassan Ahmad (1976-1988).
Walau bagaimanapun, sejak lebih dua dekad kebelakangan ini (termasuk pentadbiran Aziz), dan kian parah semasa Dato’ Termizi Aziz (2009-2012), DBP sudah tidak dihormati/disegani lagi. ‘Taring’nya dikatakan telah hilang sekalipun ‘panglima bahasa’, Datuk Dr Awang Sariyan turut menjadi KP (2012-2016).
Ada seniman/budayawan yang berharap pendidikan digabungkan dengan kebudayaan, menjadi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan di bawah kerajaan baharu, Pakatan Harapan (HARAPAN).
Namun demikian, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menubuhkan Kementerian Pendidikan (yang menggabungkan sekali pengajian tinggi, tanpa menyertakan nama itu) dengan Ahli Parlimen Simpang Renggam, Dr Maszlee Malik dipilih sebagai menterinya.
Antara usaha yang telah dan sedang diusahakan oleh Dr Maszlee untuk memacu kembali DBP menuju kegemilangan ialah menganjurkan Forum ‘Memperkasakan Dewan Bahasa dan Pustaka Menuju Malaysia Baharu’ di Dewan Bankuet, DBP baru-baru ini, dan mahu membawa Sasterawan Negara (SN) keempat (1985), Dato’ Seri Dr A Samad Said kembali ke agensi itu.
Forum ‘Memperkasakan Dewan Bahasa dan Pustaka Menuju Malaysia Baharu’
dijayakan oleh penggiat politik/penulis/pengarah filem tanah air, Hishamuddin Rais; penggiat/penulis teater veteran/Presiden Seniman Paksi Rakyat, Dinsman, serta Pengarah Pusat Kajian dan Dokumentasi Pementasan Tradisional (PUSAKA), Eddin Khoo, bersama-sama pensyarah di Universiti Teknologi Petronas, Dr Muhaimin Sulam sebagai ahli panel. Dr Muhaimin memudahcarakan forum berkenaan.
Antara tujuan forum ‘Memperkasakan Dewan Bahasa dan Pustaka Menuju Malaysia Baharu’ ialah menghimpunkan ilmuwan, serta penggiat persuratan dalam sebuah wacana ilmiah bagi membincangkan isu-isu semasa berkaitan dengan peranan DBP.
Ia juga mahu menyerlahkan peranan bahasa dan sastera kebangsaan, serta fungsinya sebagai antara tonggak pembinaan tamadun bangsa; mendapatkan maklum balas, komen, serta saranan bagi DBP merangka usaha pemerkasaannya agar selari, dan memenuhi hasrat kerajaan; dijadikan wadah yang sesuai untuk khalayak, serta masyarakat melontarkan idea, dan pandangan terhadap DBP tentang isu-isu yang timbul, serta menyemarakkan kembali DBP sebagai medan para ilmuwan berwacana secara ilmiah.
Kita tidak boleh mengenepikan kewujudan, serta peranan DBP apabila menyebut sastera dan budaya (kebahasaan), kerana mustahil kita mengharapkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, atau Dewan Perniagaan Melayu Malaysia misalnya.
Di sebalik pro dan kontra forum tersebut, malah dikatakan seperti ia sengaja ‘menyerah tengkuk’, DBP tidak berkecil hati.
Semasa menjawab soalan wartawan dalam majlis Ramah Mesra Pengerusi Lembaga Pengelola DBP bersama-sama Media di Sanggar Tun Seri Lanang, DBP pada 27 Julai lalu adakah forum sedemikian akan diteruskan, Prof Dr Mohamed Hatta Shaharom memberi jawapan positif – forum sedemikian akan diteruskan – DBP bersedia mendengar, serta berubah selaras dengan kerajaan baharu, dan Malaysia Baharu.
Ada yang mempertikai langkah Maszlee mahu membawa Samad Said atau Pak Samad kembali ke DBP. Kata mereka, ‘kembali’ apa kerana Pak Samad bukan mantan kakitangan DBP. Tambah mereka, jika Samad dibawa, SN lain juga perlu dibawa sama.
Sementelah kalau diteliti, dalam senarai 13 SN setakat ini, ada lima mantan pegawai DBP, iaitu Keris Mas (Kamaludin Muhamad/1981), Dato’ Dr Usman Awang (1983), Dato’ Dr Anwar Ridhwan (2009), Dato’ Dr Ahmad Kamal Abdullah (Kemala/2010), dan Dato’ (Dr)  Baharuddin Zainal (Baha Zain/2013). Keris dan Usman sudah meninggal dunia.
Ada juga yang menulis dalam akhbar (kolumnya) bahawa jangan hanya menyelamatkan Samad, tetapi yang lebih penting ialah sastera tanah air.
Samad cuba ‘dikembalikan’ kerana beliau memang tidak akrab lagi dengan DBP. Lagipun, beliau Samad sasterawan yang lebih banyak (berani) bergerak dan bertindak dalam segala macam isu sastera budaya (kebahasaan) tanah air – menyebelahi pembangkang ketika itu - Pakatan Rakyat, sebelum Pakatan Harapan, sedangkan tiga mantan pegawai DBP yang disebutkan hanya (terpaksa) membisu (mungkin kerana kekangan birokrasi dan kepentingan kedudukan). Mereka juga ada datang sesekali memenuhi undangan DBP.
Kelihatan hasrat Maszlee akan terbantut kerana Samad menolak pelawaan tersebut. Kata Samad, beliau tidak akan ke DBP sebagai APA pun kerana sudah TERLAMBAT.
Namun begitu, Hatta menegaskan kasih sayang DBP terhadap semua SN  tidak pernah luntur. Cuma, adat percintaan, katanya, kadang-kadang merajuk, bergaduh, dan cemburu.
Dr Hatta yang dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Pengelola DBP yang baharu mulai 9 Julai 2018 menegaskan, pihaknya akan terus memujuk Samad dari semasa ke semasa. Jika boleh, beliau dan KP/TKP akan melakukan kunjungan hormat ke rumah Samad!
Peranan DBP ‘menjaga’ perihal sastera budaya tanah air menjadi semakin luas, serta rumit apabila ia turut menerbitkan majalah bulanan, dan buku. Peranan itu juga amat perlu kerana bahan penerbitan tersebut turut mendidik masyarakat mengenai sastera budaya sebenar. Disebabkan peranan mendidik itu, ia diletakkan di bawah Kementerian Pendidikan (dahulu Kementerian Pelajaran) Malaysia.
Rakan saya menyambut baik perancangan dan usaha Maszlee. Namun demikian, dia tidak yakin matlamat akan tercapai selagi sikap/pemikiran sebahagian besar kakitangan DBP, termasuk KP yang bertugas masih sama. Menteri baharu, tetapi para pegawai agensi kementerian masih beracuan lama, katanya, tidak akan membawa ke mana-mana.
Maszlee boleh mengeluarkan arahan, tetapi dapatkah difahami serta diikuti jika majoriti petugas telah sebati dengan cara, dan perangai lapuk? Langkah yang terbaik, katanya, ialah menukarkan KP. Tenaga baharu yang boleh mengikut arahan/membawa perubahan positif amat penting.
Isu pegawai dan editor DBP tidak mengenali penulis yang datang berkunjung juga sering diperkatakan. Kata rakan saya, itu disebabkan sesi ujian bertulis berkaitan sastera budaya tanah air sebelum sesi temuduga jawatan pegawai/kakitangan DBP telah ditiadakan. Calon tidak lagi perlu menulis karangan, meringkaskan karangan, menterjemah karangan dari bahasa Inggeris ke bahasa Melayu, dan merumikan karangan bertulisan Jawi.
Jelas rakan saya itu , ujian bertulis tersebut diberhentikan semasa Dato’ A Aziz Deraman menjadi KP (1994-2004). Entah kenapa, tetapi dikatakan antara tujuannya ialah memberi laluan mudah kepada kroni Aziz, terutama calon dari Kelantan bertugas di DBP.
Sepanjang mentadbir DBP, Aziz juga banyak membuka peluang untuk menerbitkan kumpulan puisi beliau sendiri, selain kerap ‘makan angin’ ke dalam dan ke luar negara.
Pernah berlaku isu sehingga berlarutan ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur berkaitan pengurusan DBP, iaitu pelantikan Timbalan KP (TKP). Jika mengikut proses sebenarnya, Khalid Ahmad yang wajar dilantik. Walau bagaimanapun, Kamarul Zaman Shaharudin yang dipilih, dan itu dibantah oleh Presiden Kesatuan Pekerja DBP, Hasni Abas.
Hanya Pengerusi Lembaga Pengelola DBP ketika itu, Tan Sri Johan Jaafar yang tahu mengapa beliau melantik orang lain. Persatuan Pekerja DBP telah mengadakan piket di DBP sendiri membantah campur tangan Johan. Khalid dan persatuan membawa isu ke mahkamah, tetapi kalah. Presiden, Naib Presiden, dan Penolong Setiausaha disaman malu oleh Kamarul. Naib Presiden dan Setiausaha memohon maaf daripada Kamarul. Namun begitu, Presiden dan Penolong Setiausaha menang, dan Kamarul perlu membayar kos mahkamah sebanyak RM20,000.
Sebenarnya, jika mengikut Akta Kesatuan Sekerja, pegawai kesatuan tidak boleh disaman kerana tugasnya. Jadi, mengapa ada saman-menyaman itu?
Sementara itu, Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK) merupakan program yang memberi tumpuan pada kempen mencintai bahasa Melayu yang penganjurannya dipelopori oleh DBP. Ia bertujuan mendidik masyarakat berbilang bangsa, khususnya di Malaysia agar dapat menyemarakkan, serta memartabatkan bahasa Melayu dalam pelbagai aspek, dan bidang yang boleh membawa ke arah kelestarian bahasa tersebut sebagai bahasa kelas dunia yang praktikal, dan realistik.
Antara tujuan utama penganjuran BBK termasuklah:
i) memantapkan, memperkukuh dan mempamerkan jati diri dan citra bangsa Malaysia.
ii) menguatkan rasa megah terhadap bahasa kebangsaan.
iii) mengeratkan dan memperkukuh perpaduan bangsa melalui bahasa kebangsaan.
iv) menyemarakkan peranan bahasa kebangsaan sebagai tonggak pembinaan negara
bangsa.
Walau bagaimanapun, selepas bertahun-tahun, tiada kesan positif dari penganjuran program tersebut. Apa yang tidak kena atau kurang dengannya?
Rakan saya itu berpendapat program BBK boleh diteruskan, tetapi pengurusannya perlu ditambah baik. Jika tidak, ia akan terus menjadi program ‘syok sendiri’.
‘Syok sendiri’? Menurut mantan pegawai DBP itu, ‘syok sendiri’ kerana kewujudannya yang telah sekian lama tidak pun disedari, apatah lagi dihormati/dipedulikan. Keadaan itu berlaku kerana banyak pihak yang bertanggungjawab dengan masalah kebahasaan tanah air tidak dilibatkan.
Belum selesai isu BBK, Hatta semasa majlis ramah mesra itu membentangkan perancangan program Dekad Bahasa Kebangsaan (DBK). Menurut beliau, Maszlee telah mengemukakan DBK yang dianggap sebagai gagasan besar yang diterajui DBP untuk memastikan bahasa kebangsaan menjadi pilihan utama rakyat Malaysia, dan salah satu bahasa utama dunia.
Jelas Hatta, gerakan awal DBK ialah pada tahun 2018 sehingga 2020 yang lebih menumpukan perancangan gerak kerja awal, memberikan pemahaman dan kesedaran kepada seluruh rakyat Malaysia, dan pada tahun 2020-2030 diisytiharkan sebagai DBK.
DBP sedang menyediakan kertas rangka tindakan untuk dibentangkan bagi mendapat pandangan Menteri Pendidikan, dan pihak-pihak lain yang berkepentingan bagi memastikan gagasan besar kerajaan dapat dilaksanakan.
Banyak pendekatan yang perlu diambil dalam usaha pelaksanaan DBK dalam dan luar negara sedang dirangka.
Antara pendekatan dalam negara ialah menjadikan DBP sebagai wadah dalam penyemaian budaya intelektual melalui bahasa kebangsaan dalam kalangan rakyat Malaysia; memartabatkan bahasa, sastera, dan persuratan kebangsaan melalui sokongan padu semua pihak yang melibatkan kementerian, agensi kerajaan, dan swasta bagi memastikan segala program yang dilaksanakan mencapai matlamat yang telah ditetapkan; melantik duta DBK yang merangkumi pelbagai bidang sebagai promosi; menggiatkan penterjemahan bahan ilmu ke dalam bahasa Melayu; dan menjadikan DBP sebagai pusat pembelajaran bahasa dan budaya Melayu kepada pekerja asing sebagai syarat bekerja di negara ini.
Antara perancangan di luar negara pula termasuklah mewujudkan pusat pengajaran dan pembelajaran bahasa kebangsaan yang unggul di dalam dan di luar negara sebagaimana yang dimiliki oleh bahasa ‘besar’ dunia lain seperti British Council dan Goethe Institute; menggiatkan dan meningkatkan pengajian bahasa kebangsaan di luar negara, dan dilaksanakan secara meluas – dengan dukungan dan iltizam pihak universiti tempatan diberi tumpuan melalui persembahan dan pemantapan Kursi Pengajian Melayu sedia ada di universiti-universiti seluruh dunia sperti di Universiti Leiden, Universiti Ohio, Universiti Victoria, Wellington; Universiti Hankuk, dan Universiti Pengajian Asing Beijing (BFSU); dan menjadikan bahasa Melayu sebagai salah satu bahasa rasmi dalam persidangan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).
Selain itu, sesuai dengan saranan Maszlee, DBP akan menghidupkan kembali Kempen Membaca Kebangsaan untuk memberi impak terhadap peningkatan budaya membaca rakyat Malaysia. Ia akan dilaksanakan dalam tempoh 2018-2020 dan seterusnya 2020 sehingga 2030 yang kemudian diisytiharkan sebagai Dekad Membaca Kebangsaan.
Tegas Hatta, semua karyawan DBP perlu bekerja keras memartabatkan kembali agensi tersebut kerana ia agensi kerajaan. Tidak wajar, katanya, agensi kerajaan mengecewakan kerajaan, dan rakyat yang berharap.

Filem - Avengers Infinity War

GABUNGAN ADIWIRA DIBELASAH

Watak Thanos, pemerintah zalim dari Titan dalam filem sekuel adiwira, ‘Avengers: Infinity War’, yang sasa gagah perkasa, dipegang oleh Josh Brolin, anak aktor terkenal ‘Hollywood’era 80-an, James Brolin.
James dan Josh dikenali sebagai pelakon watak protagonis, walaupun memegang watak pembantu. Watak protagonis biasanya tidak mati meskipun tewas terlebih dahulu.
Dua tahun selepas Avengers terbubar dalam ‘Captain America: Civil War’(2016) dan kemusnahan Asgard, Thanos serta anak-anak angkatnya, Cull Obsidian (Terry Notary), Ebony Maw (Tom Vaughan-Lawlor), Proxima Midnight (Carrie Coon), dan Corvus Glaive (Michael James Shaw) yang gagal dihalang oleh Heimdall (Idris Elba), Bruce Banner/Hulk (Mark Ruffalo), Thor (Chris Hemsworth) dan adiknya, Loki (Tom Hiddleston), mendatangi bumi untuk memungut kesemua batu infiniti – batu angkasa lepas (daripada Loki), batu jiwa, batu kenyataan, batu masa, daripada Stephen Strange/Dr. Strange (Benedict Cumberbatch), serta batu pemikiran, daripada Vision (Paul Bettany), dan Wanda Maximoff/Scarlett Witch (Elizabeth Olsen) bagi memenuhi impian memiliki kuasa, serta menguasai planet tersebut.
Avengers mesti bersatu semula dan bergabung dengan ‘Guardians of the Galaxy’ untuk menghalang niat Thanos itu yang turut memusnahkan sebahagian alam semesta.Thanos tetap utuh walaupun dikeronyok oleh kira-kira 20 orang adiwira, yang diketuai Tony Stark/Iron Man (Robert Downey Jr.), serta Dr. Strange, Wong (Benedict Wong), dan Hulk yang memberitahu Strange di Sanctum Sanctorum tentang kedatangan antagonis itu.
Selepas Peter Parker/Spider-Man (Tom Holland), gabungan itu disertai ketua Avengers, Steve Rogers/Captain America (Chris Evan), Natasha Romanoff/Black Widow (Scarlett Johansson), dan Sam Wilson/Falcon (Anthony Mackie) yang menyelamatkan Vision dan Maximoff, keduanya ahli Avengers, daripada serangan hendap Midnight dan Glaive di Scotland; James ‘Rhodey’ Rhodes/War Machine (Don Cheadle), King T’Challa/Black Panther (Chadwick Boseman) – dengan bantuan adiknya, Shuri (Letitia Wright); ketua Dora Miljae, Okeye (Danai Gurira), dan ketua suku gunung Wakanda, Jabari, iaitu M’Baku (Winston Duke), serta Eitri (Peter Dinklage), dan Rocket Racoon (Bradley Cooper) sebelum Thor yang disangka telah mati muncul semula bersama-sama kapak-tukul sakti ciptaan Eitri, Stormbreaker, setelah tukulnya, Mjolnir musnah di Ragnarok (Thor diselamatkan oleh Guardians of the Galaxy).
Thanos masih hidup walaupun dadanya ditembusi Stormbreaker. Menariknya, permulaan dan penamat ‘Avengers: Infinity War’ memaparkan pertarungan Thanos dan Thor. Cuma, Thor hampir melunasi dendam/memenuhi tekadnya. Thanos tidak mati kerana terlalu gagah selepas memiliki kesemua batu infiniti, termasuk batu pemikiran, yang terakhir dirampas daripada Vision, dan Maximoff. Namun demikian, para peminat jangan kecewa kerana filem ini ada sekuel yang dijangka menjengah pawagam mulai 3 Mei 2019.
Selepas menghilang ke planet lain, Thanos sembuh dan berpuas hati. Walau bagaimanapun, tubuh Wilson, T’Challa, Parker, Strange, Vision, dan Maximoff menjadi debu.
Tubuh ketua Guardians of the Galaxy, Peter Quill/Star-Lord (Chris Pratt), serta anak-anak buahnya, Drax the Destroyer (Dave Bautista), Bucky Barnes/White Wolf (Sebastian Stan), Mantis (Pom Klementief), dan Groot (Vin Diesel – membuat hulu Stormbreaker) juga melebur. Dua orang lagi ahli, Nebula (Karen Gillan – juga anak angkat Thanos yang membesar dengan Gamora), dan Rocket, terselamat.
Quill mendendami Thanos kerana membunuh kekasihnya, Gamora (Zoe Saldana). Gamora ialah anak angkat Thanos yang terpaksa dikorbankan untuk memperoleh batu jiwa. Melebur itu menandakan mereka ditawan oleh Thanos.
Adiwira-adiwira yang terselamat bagaimanapun, terpisah. Nebula dan Stark terdampar di Titan, sementara Rogers, Thor, Banner, Romanoff, Rhodes, Rocket, Okoye, dan M’Baku berada di Wakanda.
‘Avengers: Infinity War’ tidak hanya filem adiwira penuh aksi, tetapi lambakan adiwira seperti yang pengkritik sentuh. Durasi hampir dua jam setengah tidak cukup memberi keseimbangan kepada semua adiwira.Wilson dan Rocket misalnya, kurang ditampilkan.
Banyak unsur jenaka dalam dialog, perbuatan dan situasi menimbulkan pertanyaan adakah filem ini bercorak aksi komedi. Dalam durasi 149 minit dan menelan kos $300-$400 juta (antara filem paling mahal), gelagat adiwira, terutama semasa bertemu kali pertama, menggelikan hati. Disengajakan? Kekecewaan Banner kerana gagal menjadi Hulk turut melucukan. Mengapa Hulk ‘bersembunyi’, kecuali pada permulaan filem sebelum ditewaskan oleh Thanos, dan kembali ke bumi dengan kuasa Bifrost oleh Heimdall?
Namun demikian, selain ‘pecah panggung’, ia mendapat ulasan positif pengkritik, yang menggelarkannya sebagai ‘klasik lambakan’, serta memuji para pelakon (terutamanya, Josh), kesan visual, dan kisah penuh emosi, meskipun durasinya wajar lebih panjang, serta beberapa watak dikritik.

Sastera Budaya - Karyawan harap menteri selesaikan krisis

Karyawan harap menteri selesaikan krisis

Sebagaimana belum ada sebarang kenyataan daripada Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia, Datuk Mohamad Din Ketapi mengenai seni dan budaya negara sejak dilantik memegang jawatan, demikianlah tiada rumusan konkrit yang dapat dibuat oleh Sembang Seni bertajuk ‘Hala Seni dalam Konteks Malaysia Baru’ di Rumah Seni Selangor, Petaling Jaya baru-baru ini.
Kekesalan salah seorang ahli panel dan kekecewaan seorang peserta memang tiada jawapan. Penggiat seni budaya, Hasmi Hashim kesal kerana tiada persoalan mengenai seni dan budaya dibangkitkan dalam sidang Dewan Rakyat di Parlimen sejak 16 Julai lalu.
Seorang peserta lantang dan berterus-terang menyatakan kekecewaannya kerana kementerian berkaitan seni dan budaya lambat ditubuhkan. Dia berterus-terang gembira kerajaan Barisan Nasional (BN) tumbang, tetapi kecewa kerana selepas beberapa minggu menunggu, akhirnya Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menubuhkan Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya – pelancongan masih bersama-sama, serta di hadapan seni dan budaya.
Peserta itu turut menyebut cadangan banyak seniman/budayawan agar Perdana Menteri menubuhkan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, atau Kementerian Pendidikan, Seni dan Budaya. Ditambah dengan tokoh yang dilantik menerajui kementerian yang ‘entah siapa-siapa’, peserta itu agak emosi apabila mengatakan dia tidak mahu menjadi pembangkang seumur hidup – kembali menjadi pembangkang kerana isu tersebut.
Ada seniman/budayawan yang meragui kemampuan Datuk Mohamad Din dan timbalannya, Mohammad Bakhtiar Wan Chik. Setakat ini, saya dapati Mohamaddin hanya mengeluarkan kenyataan mengenai cukai yang dikenakan kepada pelancong untuk menyewa hotel di Sabah.
Walaupun memang sah menyebelahi kerajaan HARAPAN, dan pernah bertanding dalam Pilihan Raya Umum (PRU) 12 dan PRU13, Hasmi mengatakan kekesalannya terhadap apa yang berlaku. Dia bimbang, kerana dalam tempoh 100 hari kerajaan HARAPAN, isu seni dan budaya terus dipandang sepi, krisis era 1980-an akan berulang.
Hasmi tidak menafikan ada seniman yang berani terlibat dalam gerakan menentang kerajaan ketika itu walaupun tidak dapat menikmati ‘kemanisan’ sebagaimana yang ahli politik kecapi.
Pada penghujung era 1990-an atau lebih tepatnya, 1998, Hasmi mengatakan seniman 1998 bergerak dengan batang tubuh mereka. Cuma masalahnya, mereka dianggap tidak berguna kepada masyarakat.
Menurut Hasmi, dia berusia 22 tahun ketika menyertai demonstrasi menentang kerajaan BN – yang lebih sinomim dengan laungan ‘Reformasi’. Dia merasakan ada yang tidak kena dengan pentadbiran kerajaan dalam bidang seni dan budaya.
Selepas 20 tahun, muncul pula ‘Malaysia Baharu’ meskipun ada yang mengatakan tiada baharu atau lama. Meskipun banyak yang terkejut dan masih sedemikian sehingga kini, Hasmi menganggap peristiwa selepas 9 Mei 2018 hanya perubahan biasa, bukan ‘revolusi senyap’. Namakan apa sahaja, katanya – sebagai contoh, ‘Arab Spring’, peralihan kerajaan bukan perkara aneh kerana banyak negara mengalaminya, malah berkali-kali. Ia hanya menjadi luar biasa di Malaysia kerana tidak pernah mengalaminya – BN berkuasa sejak 1956 – bermula dari Perikatan.
Namun begitu, sambil tidak menyenangi keadaan yang berlaku, Hasmi berpendapat tiga menteri kabinet HARAPAN boleh bergabung menyelesaikan krisis – sebahagian, kalau pun tidak dapat sepenuhnya. Selain Mohamad Din, dua lagi ialah Dr Maszlee Malik (Menteri Pendidikan), dan Gobind Singh Deo (Menteri Komunikasi dan Multimedia).
Mohamad Din, Maszlee, dan Gobind, jelas Hasmi, boleh bertemu sambil minum petang untuk berbincang menyelesaikan masalah.
Walaupun bukan rumusan, pandangan dan cadangan itu harus diberikan perhatian, dan barangkali boleh diusahakan. Mungkin sukar, tetapi tidak salah untuk mencuba.
Mengenai pengkaryaan, sebesar mana pun kuasa yang dimilikinya, tegas Hasmi, kerajaan tidak boleh mencampuri hal pengkaryaan seniman. Cuma, karyawan juga perlu sedar mereka tidak boleh melanggar etika masyarakat, dan batasan agama.
Hasmi turut merujuk Perdana Menteri New Zealand yang merupakan seorang wanita. Katanya, tokoh itu juga mengurus portfolio kebudayaan. Kebiasaannya, perdana menteri turut memegang kementerian lain seperti dalam negeri dan/ataupun kewangan. Ini, katanya, menunjukkan betapa seni budaya dipandang tinggi di negara itu berbanding negara kita.
Apabila ditanya, Hasmi tidak menafikan ada juga negara lain yang ‘benak’ dalam seni dan budaya. Adakah Malaysia mencontohi negara berkenaan (walaupun tidak wajar)?
Masalahnya, menurut Hasmi, yang tidak dinafikan mengganggu ialah HARAPAN kerajaan baharu yang berfikiran lama. Selain itu, tiada pula pendidikan ‘luar pagar’, iaitu seni dan budaya yang mampu membentuk jati diri.
Selain itu, kerajaan masih tidak memahami walaupun hal berkenaan telah dijeritkan sejak dua dekad lalu. Hasmi hairan mengapa kerajaan masih tidak faham? Sengaja atau memang tidak tahu?
Mengenai parti politik yang memikirkan soal seni dan budaya, Hasmi hanya nampak Gerakan dan Parti Keadilan Rakyat sahaja yang sedemikian. Katanya, kedua parti itu bersedia menerima dari luar, sambil mempertahan dari dalam.
Walau bagaimanapun, dari segi pemimpin yang berkuasa untuk melaksanakan aspirasi seni dan budaya, Hasmi melihat Menteri Besar Terengganu dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (agama) telah menyebutkannya.
Barangkali hanya inikah sahaja yang boleh karyawan tanah air harapkan, atau harapan tinggal harapan?
Sembang seni itu turut dijayakan oleh kurator, Badrolhisham Tahir, dan pelukis, Sharon Chin. Kurator/pelukis, Intan Rafiza Abu Bakar bertindak sebagai pemudah cara.
Badrolhisham berasa tidak selesa kerana isu yang dibincangkan sudah usang dan berpenyakit yang sama. Baginya, tarikh 10 Mei lalu hanya menyaksikan kerajaan yang berubah. Sehingga kini, keadaan atau iklim bagi seni dan budaya tanah air masih sama.
Saya bersetuju dengan kata-kata Badrolhisham bahawa budaya ialah perkara harian. Menurutnya, Allahyarham Ismail Zain pernah mengatakan perlu ada kealiman dalam seni. Kealiman itu bermaksud memiliki ilmu untuk berkarya.
Dalam hal penapisan karya, Badrolhisham mengatakan tiada kebebasan bersuara di negara kita. Namun demikian, dia menasihatkan agar seniman tidak menunggu kerana HARAPAN juga akan ada penapisannya sendiri. Dia berharap tiada penapisan yang mengarut, walaupun penapisan sekarang, katanya, tidak begitu ketat. Yang penting, jangan ada seniman yang jumud sebelum penapisan wujud.