Pages

Thursday, 24 January 2019












SASTERA BUDAYA


ZEE AVI DAN NJWA JAYAKAN KONSERT ANGKAT WANITA

MENGGABUNGKAN dua penyanyi wanita tanah air dengan cita rasa muzik yang tinggi, serta memiliki gaya tersendiri dalam sebuah konsert seumpama menyajikan hidangan makan malam bermutu tinggi.
Demikianlah apabila penganjur, FM Showlab Venture menampilkan Zee Avi dan Njwa dalam sebuah konsert khas bersempena dengan Hari Wanita Antarabangsa pada Mac tahun ini nanti.
Dengan tajuk International Women’s Day with Zee Avi & Njwa (‘Hari Wanita Sedunia dengan Zee Avi & Njwa’), konsert tersebut akan berlangsung di Dewan Merdeka, tingkat 4, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada 22 Mac depan mulai jam 8.45 malam.
Memang jelas bahawa Zee Avi dan Njwa merupakan nama yang cukup signifikan, dan melambangkan hampir semua tentang kuasa wanita, iaitu sentiasa inovatif dan kreatif dalam kerja mereka, serta mempunyai manifesto yang seiring dengan kuasa wanita.
Ternyata Zee Avi dan Njwa merupakan dua nama yang cukup membekas,dan melambangkan hampir semua tentang kuasa wanita, iaitu sentiasa inovatif dan kreatif dalam kerja mereka, serta memiliki manifestasi yang seiring dengan kuasa wanita.
Justeru, tidak perlu diragui mengapa penganjur memilih dua nama besar ini untuk mengisi hari istimewa tersebut dengan untaian lagu mereka yang menyegarkan jiwa.
Menurut penganjur, mendapatkan persetujuan Zee Avi dan Njwa sendiri sudah cukup memberi makna kepada mereka merealisasikan konsert tersebut.
“Kesemuanya tentang Zee Avi dan Njwa sangat berkait rapat dengan hal yang positif mengenai wanita. Semangat, misi, kehidupan, dan kecekalan mereka dalam bidang seni yang ditekuni sehingga membawa nama ke luar negara,” kata Penerbit Eksekutif FM Showlab Ventures, Farhan Aizat.
Malah, tambah Farhan, pihaknya amat berbesar hati apabila PWTC tampil sebagai penganjur bersama konsert pertama anjuran FM Showlab Ventures.
Ketua Pegawai Operasi PWTC, Shamsul Kamar Ahmad pula menjelaskan penglibatan pihaknya sebagai penganjur bersama bertujuan menarik lebih banyak penganjuran konsert di PWTC pada masa akan datang.
Bukan itu sahaja, pihak Rights Foundation juga bersetuju menjadi rakan gerakan strategik untuk memastikan konsert yang mengangkat kaum hawa ini berada pada objektif yang tepat dengan sasaran penganjur.
Jika mahu memperkenalkan Zee Avi sendiri, memadailah dengan mengingatkan tentang lagu hitnya, ‘Kantoi’, dan ‘Bitter Heart’ yang begitu bersemarak di Malaysia. Lebih daripada itu, lagunya, ‘Swell Window’ telah diguna pakai dalam variasi drama terkenal dunia, termasuk 21 Jump Street, dan Gossip Girl.
Itu sahaja telah menjadi bukti kukuh bahawa seorang gadis genit kelahiran Sarawak yang terkenal dengan trademark bersama-sama ukulelenya yang telah berjaya menawan dunia melalui seninya. Zee Avi juga pernah muncul dalam filem ‘pecah panggung’, Ola Bola (2016).
Najwa atau Najwa Mahiaddin pula pernah diiktiraf sebagai Artis Terbaharu Terbaik dan Lagu Inggeris Tempatan Terbaik dalam Anugerah Industri Muzik ke-18, tidak pernah tenggelam dalam muzik bawaannya.
Begitu pekat dengan muzik blues dan soul, ‘Got TO Go’ Njwa telah meraih kejayaan luar biasa.
Anak kepada Menteri Dalam Negeri Malaysia ini turut mengangkat lagu klasik ‘Seri Mersing’ dalam balutan dan cara seorang Njwa yang sentiasa inovatif dalam muziknya.
Zee Avi atau nama sebenarnya, Izyan Alirahman, 33, dan Njwa, 32, telah menebarkan muzik ke seluruh dunia dengan begitu bergaya, dan bersahaja. Justeru, gabungan mereka bererti khalayak akan dihidangkan dengan sebuah persembahan penuh sensasi yang bertaraf antarabangsa.
Pada 23 Januari 2019 lalu, telah berlangsung sidang media International Women’s Day Zee Avi + Njwa di Serambi Merdeka, PWTC.
Selain Zee Avi, Njwa dan Farhan, turut hadir ialah Pengarah Komunikasi Pemasaran PWTC, Intan Jaafar, dan wakil-wakil penaja. Farhan dan Intan turut menyampaikan ucapan dalam majlis sidang media tersebut.

*tiket-tiket berharga RM388 (Meet and Greet), RM288 (Diamond), RM228 (Platinum), RM188 (Gold), RM128 (Silver), dan RM88 (Bronze) boleh didapati di https://airasiaredtix.com mulai 23 Januari 2019.

Maklumat lengkap mengenai konsert ini boleh didapati di:

Instagram: @showlab.my
Facebook: showlab.my
Hashtag: #BalanceforBetter, #IWD19MY
      


Wednesday, 23 January 2019

SASTERA BUDAYA

HANG TUAH SELAMATKAN MALAYSIA/DUNIA?


Filem XX Ray (1992) dibintangi Aziz M Osman, Faizal Hussein, Nor Aliah Lee, Sharmaein Farouk, Allahyarham Ibrahim Pendek, Edika Yusof, dan Esma Daniel. Sekuelnya, XX Ray II (1996) sekali lagi menampilkan Lydiawati, Eda Nerina, Dato’ Jalaluddin Hassan, serta Allahyarham Azmil Mustapha, dan Osman Kering. Aziz masih memegang watak Amir.
Kedua filem arahan Aziz itu bercorak fiksyen sains. Selepas kira-kira 22 tahun, muncul pula sekuelnya, XX Ray III. Oleh sebab sudah mesra fiksyen atau cereka sains yang menjadi jenama/sinonim XX Ray, filem XX Ray III juga dianggap penuh sedemikian.
XX Ray III memang masih filem cereka sains. Namun demikian, XX Ray III ternyata lebih daripada itu. Mesej besarnya sangat menonjol. Dengan pesanan utamanya yang begitu ketara, XX Ray III ialah filem patriotik.
Sebagaimana Ola Bola (2016) yang memperoleh RM16.67 juta, dan Paskal the Movie (2018) mengutip RM30 juta, XX Ray III diharap turut/wajar mengikut jejak dua filem patriotik/patriotisme itu.
Dalam XX Ray III, Rayyan, pelajar fizik (lakonan Izzue Islam); Sam, pelajar kejuruteraan zarah (Adam John), dan Lana, pekerja rahsia syarikat perindustrian yang berpangkalan di Jordan/sempadan Israel (Nonny Nadirah) terlibat dalam misi menyelamatkan kerajaan Malaysia daripada disabotaj oleh hartawan muda, Rosman (Dazrin Kamaruddin) yang mengugut untuk mengulangi kejadian kehilangan tenaga elektrik di seluruh negara pada Ogos 1996.
Peristiwa tersebut disebabkan oleh wormhole (lohong ulat) yang menyerap kuasa utama tenaga elektrik dari stesen jana kuasa di Paka, Terengganu. Lohong ulat terjadi disebabkan oleh sebuah probe yang tidak dikenali dari angkasa lepas. Bapa Rosman, Tan Sri Ismail (Dato’ Rahim Razali) telah mengambil probe itu, dan menyembunyikannya.
Pada kenyataannya, probe tersebut ialah satu daripada ribuan probe yang diprogramkan untuk membuka stargate terbesar, dan menyerap tenaga matahari untuk dihantar semula ke alam semesta lain. Rayyan, Sam dan Lana kemudian cuba mencari buku nota yang ditulis oleh Profesor Amir (Aziz/tokoh urban legend) yang dipercayai mempunyai jawapan untuk mengawal probe berkenaan, dan seterusnya menyelamatkan sistem solar.
Kalau mencari logik, memang kita tidak menemuinya dalam dua filem terdahulu. Mustahil manusia/watak dari dua zaman yang sangat berbeza boleh bertemu, dan bekerjasama memusnahkan kejahatan.
Hang Tuah yang sangat terkenal pada zaman Kesultanan Melayu Melaka muncul pada zaman moden. Watak laksamana/pahlawan Melayu Melaka itu mula ditampilkan dalam XX Ray II, lakonan Jalaludin. Tidak masuk akal, tetapi patriotik dan patriotisme ialah perkara nyata, serta masuk akal.
Setelah sekian lama kita menonton dan pemikiran dipantakkan dengan filem keluaran Hollywood yang wira dan/atau adiwiranya menyelamatkan dunia – sehingga ada yang obses, dan beranggapan/berfikiran hanya orang Barat mampu menyelamatkan dunia – wira/adiwira dalam dunia filem, dan pemimpin dalam dunia nyata.
Watak wira fiksyen dalam filem yang terkenal sebagai penyelamat dunia ialah perisik rahsia James Bond (25 filem setakat ini sejak Dr No pada 1962 sehingga Spectre {2015}), dan banyak adiwira rekaan di pawagam seperti Batman, Superman, Spider-man, Iron Man, Captain America, Thor, Incredible Hulk, Wonder Woman, dan Black Panther.
Menerusi XX Ray III yang diharapkan mencapai kejayaan besar/mendapat sambutan hangat, Aziz cuba memberitahu masyarakat bahawa filem Melayu tempatan juga menampilkan wira yang mahu/boleh menyelamatkan dunia. Rayyan, Sam, dan Lana serta rakan-rakan mereka, juga Amir, Rizal (Ashraf Muslim), Azli (Saiful Apek, yang menemui/menyimpan buku nota Amir pada 1996), Adel (Ardell Aryana/adik Rosman dan Lana), dan Harun (Razak Ahmad/ayah Rayyan) merupakan wira besar, dan wira kecil. Mereka yang pada mulanya mahu menyelamatkan Malaysia, secara tidak langsung turut menyelamatkan dunia!
Lebih menarik, Hang Tuah (watak legenda yang dipercayai wujud dan masih hidup kerana sumpahan keris) dijadikan seperti adiwira dengan kesaktian keris beliau, Taming Sari. Aksinya pada penghujung cerita walaupun klise dan diinspirasikan daripada filem-filem adiwira, terutamanya keluaran DC Comics dan Marvel, menunjukkan sifat sedemikian dengan jelas. Apatah lagi dengan latar belakang lagu ciptaan/nyanyian Datuk M Nasir, ‘Mentera Semerah Padi’, selain lagu kempen terkenal mengenai produktiviti (beberapa tahun lalu). Hang Tuah juga tidak mati meskipun ditembak dari jarak dekat oleh orang Rosman.
Mesej lain yang tersirat ialah kiamat sudah dekat. Walaupun tidak diketahui sama sekali tarikh dan masanya, agamawan telah menyatakan zaman kini merupakan akhir zaman. Ada pula manusia (Rosman) yang tamak dan hanya mementingkan wang ringgit, serta cuba menyanggah takdir apabila perlakuannya seperti mahu mempercepatkan kiamat.
Selain itu, mereka yang melupakan Tuhan disindir. Menerusi watak Sam yang kesal kiamat berlaku pada zamannya, Aziz menyindir manusia yang baru mahu mendirikan solat, dan beriktikaf di masjid apabila menjangka kiamat berlaku bila-bila masa. Jika tidak kiamat, tiadalah mahu solat, apatah lagi ke masjid.





































SASTERA BUDAYA


IPOH TAMPILKAN KEMBALI TIGA VOKALIS UNGGUL

DATO’ Jamal Abdillah merupakan juara ‘Bintang RTM’ 1979 selepas mula menyanyi enam tahun sebelum itu. Dari awal perjalanan pertandingan tersebut, Jamal telah menarik perhatian penonton kerana vokalnya yang mengagumkan.
Selepas bergelar juara, nama Jamal terus memuncak sebagai penyanyi sehingga popularitinya menarik minat penerbit dan pengarah filem Melayu tanah air pula. Antara filem yang dibintanginya sebagai pelakon utama termasuklah Azura (1984), Tuah (1989), Sejati (1991), Kekasih Awal dan Akhir (1993), Suratan Kasih (1996), dan Ghazal untuk Rabiah (1997). Dalam Toyol (1980), beliau muncul sebagai penyanyi dalam sebuah adegan.
Selain mencipta nama besar sedikit demi sedikit, Jamal turut mempopularkan kumpulan Alleycats secara tidak langsung. Salah sebuah lagu dendangannya dalam peringkat akhir ‘Bintang RTM’ 1979, ‘Senandung Semalam’ ialah nyanyian asal Alleycats yang belum dikenali. Ramai yang tertanya-tanya siapakah pendendang asal lagu ciptaan Wan Ibrahim dan Dato’ M Nasir itu.
Kehebatan vokal Jamal telah menarik minat komposer terkenal tanah air ketika itu, Dato’ Ahmad Nawab. Beliau dilamar menjadi penyanyi rakaman. Muncullah album demi album yang turut menampilkan banyak lagu merdu popular siulan ramai.
Album pertama Jamal ialah Perpisahan Tanpa Relamu (1980). Seterusnya Derita Cinta (1981), Hatiku Luka Kembali (1982), Layang-layang (1983), Sendiri (1984), Mati Hidup Semula (1986),Untukmu (1988), Sepi Seorang Perindu (1989), Seniman Menangis (1990), Jamal (1991), Penghujung Rindu (1994), Suratan Kasih/Penawar Kasih (1995/1997), Samrah (1998), Segala Cinta (2002), Aku Penghibur (2005), Tak Hilang Cinta (2009), dan Raja Pop 2 (2011).
Antara lagu Jamal, 59, yang popular termasuklah ‘Perpisahan Tanpa Relamu’, ‘Nasib Diriku’, ‘Azura’, ‘Aku’, ‘Keluhan Perantau’, ‘Derita Cinta’, ‘Sendiri’, ‘Kau Lupa Janji’, ‘Mati Hidup Semula’, ‘Cinta yang Terbiar’, ‘Penyeksaanku’, ‘Cinta Selayang Pandang’, ‘Kenangan Tak Bisa Dilenyapkan’, ‘Sepi Seorang Perindu’, ‘Seniman Menangis’, ‘Penghujung Rindu’, ‘Samrah Mentari’, ‘Aku Penghibur’, dan ‘Gadis Melayu’.
Ameng, 49, atau nama sebenarnya, Wan Aminuddin Wan Ismail berasal dari Besut, Terengganu. Walaupun Spring ditubuhkan pada 1987, Ameng hanya menganggotai kumpulan itu pada 1990 menggantikan penyanyi asal, Amat yang menarik diri sebelum album pertama berjudul Spring (1991) dirakamkan (ketika itu Spring masih membawa genre rock kapak dan berimej rambut panjang melepasi paras leher).
Album pertama itu kurang mendapat sambutan. Namun demikian, album kedua pada 1992, Sampai Hati telah mengubah nasib Spring dan Ameng. Lagu ‘Sampai Hati’ ciptaan M Nasir (melodi) dan Juwie (lirik) ‘meletup’ di pasaran.
‘Sampai Hati’ juga layak ke Anugerah Juara Lagu ke-8 (1993) dan Pujaan 10 Nescafe Radio Nasional. Sejak itu, populariti Spring meningkat secara mendadak, sekali gus menjadikannya sebagai kumpulan rock terkenal, sebaris dengan Search, Wings, Mega, Iklim, dan lain-lain.
Spring muncul dengan album seterusnya seperti Bourgenvilla (1994), Jujur (1995), Pujaan Gemilang (1995), Spring 5 (1996), dan Luahan (1997).
Banyak lagu popular terus menaikkan nama Spring seperti ‘Bourgenvilla’, ‘Butakah Cinta’, Sepi Tanpa Cinta’,’Sejujur Mana Kata-kata’,’Persada Cintaku’, ‘Romantis’, ‘Kita Ditakdirkan Jatuh Cinta’, ‘Kerana Budi Ku Jatuh Hati’ dan ‘Pasanan Buat Kekasih’.
Selepas album Hati Mahu Baik pada 2001, Ameng dan rakan-rakan Spring mengambil keputusan membawa haluan masing-masing lantaran komitmen, dan isu yang melanda.
Ameng mula bergerak solo, tetapi masih di bawah naungan syarikat yang sama. Album solonya yang pertama, Langkah Semakin Jauh terus mengekalkan dirinya sebagai penyanyi pujaan ramai. Lagu yang menjadi judul album itu ciptaan Zul Mahat dan Amran Omar (lirik).
Dalam bidang lakonan, Ameng pernah membintangi filem Iskandar (2003) memegang watak kecil di samping Dato’ Awie, Hetty Sarlene, dan Datuk Jalaluddin Hassan. Ameng pernah membintangi filem Iskandar (2003) memegang watak kecil di samping Dato’ Awie, Hetty Sarlene, dan Datuk Jalaluddin Hassan.
Zamani Slam, 47, atau nama sebenarnya, Zamani Ibrahim mula mencipta nama menerusi kumpulan pop terkenal 1990-an, Slam, yang dianggotainya dari 1993 sehingga 1999. Dia kemudian meneruskan kerjaya muzik secara solo mulai 2002.
Zamani menggantikan penyanyi asal kerana keunikan suaranya dan muncul bersama-sama Slam yang ditukarkan nama dari FIX. Album pertama kurang mendapat sambutan walaupun memuatkan lagu popular ‘Malam dan Semalam’, ‘Buat Seorang Kekasih’, dan ‘Nina’.
Walau bagaimanapun, album kedua, Kesan Terbukti (1995) telah mengubah nasib Slam dengan lagu-lagu ‘Kembali Terjalin’, ‘Tak Mungkin Berpaling’, ‘Nur Kasih’, ‘Bukan Niat Membalas Derita’, dan ‘Manisnya Rindu’ yang sangat diminati ramai.
Album seterusnya, Terbaik Slam (1995) menampilkan tiga lagu sementara menunggu rakaman album ketiga. ‘Gerimis Mengundang’ ciptaan Saari Amri (yang turut mencipta lagu-lagu hit disebutkan tadi) turut diminati ramai, dan semakin memuncakkan nama Slam.
Pada 1998, Slam muncul dengan album ketiga, Kembali Merindu (1996) yang menampilkan lagu popular ‘Jika Kau Rasa Getarnya’, ‘Kita Terpaksa Bermusuhan’, dan ‘Kembali Merindu’.
Dua tahun kemudian, Slam menghasilkan album Dalam Harapan yang popular dengan lagu ‘Mentari Muncul Lagi’.
Sebelum terpaksa meninggalkan Slam, Zamani tampil dengan album terakhirnya untuk kumpulan itu, Best of Slam (kompilasi). Para peminat menerima baik lagu ‘Rindiani’.  
Zamani turut menghasilkan beberapa single seperti ‘Isabella ‘98’’bersama-sama Jamal, Amy Search, dan Allahyarham Saleem Iklim (1998), ‘Syair Si Pari-Pari’ (2002), ‘Kala Hujan’ (2004), ‘Tak Keruan’ duet bersama-sama Sharifah Zarina (2010), ‘Cahaya Asmara’ (2015), dan ‘Tambatan Hati’ (2016).
Sebagaimana Jamal, populariti Zamani turut memikat hati penerbit filem dan telefilem tanah air. Pun begitu, tidak sebanyak yang dibintangi Jamal. Setakat ini, Zamani hanya sempat dipelawa membintangi filem Bara, arahan/terbitan Datuk Yusof Haslam,serta lakonan Awie, Datuk Rosyam Nor, dan Nasha Aziz.
Antara telefilem yang dibintanginya ialah Syair Si Pari-Pari (2002), Hantu (2003), dan Celak Pak Andam (2004).
Sebagaimana yang diketahui umum dan para peminat, Jamal, Ameng dan Zamani kerap menghadapi masalah peribadi. Namun demikian, bakat besar mereka mengatasi segala-galanya kerana masih diminati ramai.
Ketika kesihatan dan keperibadian mereka pulih dan membaik, Jamal, Ameng dan Zamani digabungkan dalam sebuah konsert yang diberi nama ‘Konsert 3 Suara’. Berlangsung di Panggung Sari, Istana Budaya (IB) pada 22 September 2016, konsert itu mendapat sambutan hangat.
Lebih dua tahun berlalu, ‘Konsert 3 Suara’ itu masih segar dalam ingatan para peminat. Siapa yang dapat melupakan kehebatan Jamal-Ameng-Zamani ketika beraksi di pentas yang cukup berprestij itu? Gandingan pertama kali mereka itu mendapat pujian ramai, dan rata-rata menyatakan keinginan menonton lagi konsert serupa jika berpeluang.
Tidak lama lagi, keinginan/kerinduan para peminat itu akan dipenuhi apabila Binjamal Event Sdn Bhd berminat untuk meneruskan legasi konsert tersebut. Syarikat milik Dato’ Jamal itu berminat menganjurkan kali kedua ‘Konsert 3 Suara’.
Konsert yang kali ini berskala mega itu akan diadakan di Stadium Indera Mulia, Ipoh, Perak pada 6 April 2019. Menariknya, Perak merupakan negeri kelahiran Jamal.
Gandingan hebat Jamal-Ameng-Zamani itu akan turut diserikan dengan penampilan anak sulung Jamal, iaitu Osama Yamani bersama-sama kumpulan Radiowave sebagai penyanyi undangan.
Pada 22 Januari 2019 lalu, telah diadakan sidang media ‘Konsert 3 Suara’ di Dewan Berjaya, Bukit Kiara Equestrian, Kuala Lumpur. Selain Jamal, Ameng dan Zamani, turut hadir ialah Datin Seri Shamsidar Taharin yang mewakili Pertubuhan Kebajikan Amal Silaturahim Isteri-isteri Harapan Negeri Perak (KASIH), serta Osama dan ahli Radiowave.
Dalam sidang media itu, Datin Seri Shamsidar diberi penghormatan menerima replika cek bernilai RM20,000 sumbangan para penaja daripada Jamal.
Jamal, Ameng dan Zamani turut menyampaikan ucapan khas. Sebagai penyeri majlis/mengubat kerinduan, Ameng menyampaikan lagu ‘Kerana Budi Ku Jatuh Hati’ dan ‘Bourgenvilla’. Zamani pula mendendangkan lagu popular kumpulan Flybaits yang diminatinya, ‘Mengapa Perpisahan yang Kau Pinta’.
Menurut Jamal yang juga Pengarah Urusan Binjamal Event Sdn Bhd, beliau teruja dengan pengenjuran konsert tersebut, yang mengembalikan ingatan peminat terhadap konsert pertama di IB lebih dua tahun lalu.
Jamal yakin dengan kerjasama baik dari Kerajaan Negeri Perak, termasuk Pelancongan Perak, serta KASIH, dan Radio RTM, iaitu PerakFM, ‘Konsert 3 Suara’ akan mendapat sambutan yang memberangsangkan.
Jelas Jamal, pemilihan Osama dan Radiowave bertujuan memberikan pendedahan, sokongan serta platform kepada mereka untuk terus bertapak dalam arus perdana industri seni tanah air.
Mengenai lokasi konsert, Jamal menjelaskan ‘Konsert 3 Suara’ berlangsung di Ipoh bersempena dengan pelancaran Festival Seni Perak 2019.
Konsert yang mendapat sentuhan pengarah muzik terkenal, Raja Mohd Sham itu terbahagi kepada segmen solo dan paduan suara. Jelas Jamal, setiap penyanyi akan mendendangkan lapan lagu solo, sementara untuk paduan suara pula sebanyak tiga lagu.
Antara lagu yang dipilih untuk segmen paduan suara termasuklah ‘Isabella 98’, ‘Terharu’, dan ‘Gadis Melayu’.
Menarik juga, Karnival ‘Konsert 3 Suara’ akan turut diadakan di luar/pekarangan Stadium Indera Mulia mulai jam 8 pagi sehingga 8 malam. ‘Konsert 3 Suara’ yang bermula pada jam 8.30 malam dijangka berakhir tiga jam kemudian.
Antara aktiviti yang akan mengisi karnival berkenaan termasuklah tapak gerai jualan, trak makanan, jualan but kereta, zumba, busking, futsal jalanan, sukan rakyat, pertandingan karaoke lagu Dato’ Jamal Abdillah, Ameng Spring, dan Zamani Slam, pertunjukan Lamboghini & Ferrari, pertandingan motor Vespa klasik dan Harley Davidson, kesedaran dari Pengasih Amanjaya Gopeng Perak, dan jualan pra Raya Aidilfitri.
Para peminat boleh mendapatkan tiket ‘Konsert 3 Suara’ pada harga RM183, RM133, RM103, dan RM83 menerusi laman sesawang www.ilassotickets.com atau hubungi 03-2170 6333. Tiket boleh dibeli mulai 23 Januari 2019.
Sebarang pertanyaan boleh menghubungi Aida Husin menerusi talian 012-2166873 atau mewahevent@gmail.com.
   



Wednesday, 16 January 2019


SASTERA BUDAYA

MUSUH DIJADIKAN SEKUTU BUNUH KEJAHATAN

















Tidak pasti sudah berapa banyak versi kisah Raja Arthur dan pedangnya, Excalibur menerusi filem dan siri televisyen. Apa yang pasti ialah para peminat filem telah menonton filem terakhir mengenai raja England terkenal itu setakat ini, ‘King Arthur: Legend of the Sword’. Filem yang diterbitkan pada 2017 itu arahan Guy Ritchie, dan dibintangi oleh Charlie Hunnam (sebagai King Arthur), Astrid Berges-Frisbey, Djimon Hounsou, Aidan Gillen, Jude Law, dan Eric Bana.
Namun demikian, filem yang turut menampilkan selebriti bola sepak, David Beckham yang juga sahabat Ritchie itu hanya mengutip $148.7 juta (daripada kos $175 juta). ‘King Arthur: Legend of the Sword’ merupakan filem pertama daripada enam sekuel (francais).
Filem terbaharu mengenai Raja Arthur dan Excalibur yang ditayangkan di pawagam seluruh negara mulai 17 Januari lalu ialah ‘The Kid Who Would Be King’. Diarahkan oleh Joe Cornish yang turut menulis lakon layarnya, filem ini bercorak fantasi dalam bentuk separa komedi yang sesuai untuk kanak-kanak. Memang ia mensasarkan kanak-kanak sebagai penonton utama.
Walau bagaimanapun, oleh kerana separa komedi meskipun fantasi/dongeng, ‘The Kid Who Would Be King’ juga sesuai untuk dewasa. Mesej filem edaran 20th Century Fox ini tetap bermanfaat untuk penonton pelbagai peringkat umur sambil menikmati visual hasil imej janaan komputer (CGI) yang baik, dan pemandangan alam semula jadi yang indah – amat bagus masih ada filem era CGI yang turut memaparkan keindahan asli bumi.
Kesan visual menarik The Kid Who Would Be King disediakan oleh DNEG, Rodeo FX, Peerless dan TPO VFX. Ia diselia oleh Joel Green, Antoine Moulineau, Laurent Gillet, Marc Hutchings, Jack Hughes dan Frazer Churchill.
Sebaik-baiknya, mesej sesebuah filem disampaikan secara tersirat – tidak perlu/wajar diucapkan oleh watak atau terpapar pada layar. Namun begitu, mesej filem ini (perlu/terpaksa) diberitahu menerusi kata-kata Merlin (lakonan Patrick Stewart ketika tua) pada penghujung cerita kerana penonton sasarannya ialah kanak-kanak. Kanak-kanak perlu diberi penjelasan secara terang/tersurat, kerana mereka tidak mengetahui perkara tersirat.
Merlin memberitahu Alexander Elliot (Louis Ashbourne Serkis), Bedders (Dean Chaumoo), Lance (Tom Taylor), dan Kaye (Rhianna Doris) ada sikap/sifat orang dewasa dalam diri kanak-kanak, dan ada kebodohan kanak-kanak dalam diri orang dewasa/tua.
Tambah Merlin (yang menggunakan nama Mertin semasa penyamaran di sekolah Alexander), perjuangan tidak pernah berhenti selagi masih hidup, dan menghadapi masalah. Kejayaan boleh dicapai dengan bantuan yang pelbagai bentuk seperti kebijaksanaan, tenaga yang kuat dan berterusan, dan peralatan yang hebat. Dalam konteks filem ‘The Kid Who Would Be King’, peralatan hebat yang dimaksudkan ialah pedang Excalibur.
Walau bagaimanapun, Merlin mengingatkan kejayaan juga boleh dicapai tanpa peralatan hebat. Bercakap benar, kejujuran, kesetiaan, kemuliaan, serta komited sangat penting, dan boleh membantu. Tidak cepat mengalah pada kejahatan/keburukan dan penindasan juga amat mustahak.
Musuh memang aral atau halangan. Namun demikian, kekal bermusuhan tidak membawa sebarang manfaat. Alexander @ Alex menjadikan musuh-musuhnya, iaitu Lance dan Kaye yang selalu membulinya di sekolah sebagai sekutu/kawan baik.
Alex ialah pelajar yang kurang menyerlah di sekolahnya. Namun begitu, segala-galanya berubah selepas dia terjumpa dan berjaya mencabut Excalibur dari simen konkrit di runtuhan sebuah bangunan.
Meskipun rakan baiknya, Bedders yang juga mangsa buli Lance-Kaye; ibunya, Puan Elliot (Denise Gough), dan dirinya sendiri sukar mempercayai, Alex mendapati dia telah ditakdirkan untuk membentuk pahlawan meja bulat yang baharu bagi menghadapi peperangan dengan penjahat abad pertengahan, ‘Morgana’ le Fay (Rebecca Ferguson).
Morgana, kakak tiri Raja Arthur berdendam, dan mahu memiliki Excalibur agar dapat menguasai dunia. Dia tahu Alex telah memiliki pedang tersebut. Dia mengarahkan tenteranya memburu Alex.
Merlin (lakonan Angus Imrie ketika remaja di sekolah), ahli sihir, tampil membantu Alex, dan Bedders bersama-sama Lance dan Kaye yang telah dianugerahkan sebagai pahlawan oleh Alex selepas berjaya mencabut Excalibur dari batu – bukti dia ialah raja yang akan menyelamatkan Britain daripada perhambaan.
Meskipun memang kisah dongeng, watak alam nyata memasuki alam tidak nyata dan sebaliknya, persembahan The Kid Who Would Be King tetap menghiburkan kerana ia separa komedi. Lakonan Chaumoo sebagai Bedders sangat menarik. Kata-kata dan aksinya mencuit hati, apatah lagi dia menyamakan hubungannya dengan Alex seperti hubungan watak-watak utama dalam beberapa filem francais ‘pecah panggung’, termasuk Lord of the Rings.
Begitu juga dengan Taylor yang tampil meyakinkan. Aksi dan pertuturannya hebat. Gayanya ketika melakukan ‘sumpahan’ sangat menarik.
Alex turut menarik perhatian dalam pernyataannya kepada Bedders ketika dia akhirnya mempercayai takdir bahawa dirinya sama seperti watak-watak wira dalam filem-filem terkemuka yang tidak mengenali ayah kandung. Alex tidak mengenali ayahnya dan cuba mencari dengan dorongan Bedders, dan Puan Elliot. Sebagai anak aktor hebat Andy Serkis, Louis juga sesuai, dan tidak mengecewakan sebagai Alex.
Walaupun kecewa apabila tidak dapat menemui ayahnya, dan dibohongi ibunya, Alex kemudian kembali menjadi waras kerana Puan Elliot hanya mahu Alex tahu ayahnya baik.
Sebagai filem yang mensasarkan kanak-kanak sebagai penonton utama, kepintaran yang membawa kebaikan turut dipaparkan dalam ‘The Kid Who Would Be King’. Setakat ini, helah kanak-kanak menundukkan musuh yang sentiasa diingati ialah Kevin McCallister yang berusia lapan tahun (Macaulay Culkin) dalam ‘Home Alone’ (1990), dan ‘Home Alone 2: Lost in New York’ (1992), serta Alex Pruitt juga lapan tahun (Alex D Linz) dalam ‘Home Alone 3’ (1997).
Walaupun McCallister sekali lagi (Mike Weinberg) dalam ‘Home Alone: Taking Back the House’ (2002), dan Finn Baxter (Christian Martyn) dalam ‘Home Alone: The Holiday Heist’ (2012), tiga filem pertama itu sangat diingati dan diminati.
Tindakan Alex, Bedders, Lance dan Kaye membuat helah dengan bantuan para pelajar lain, dan para guru menghadapi serangan Morgana di sekolah mereka saya yakin diinspirasikan daripada helah watak McCallister. Cuma, ia secara sederhana dan tidak keterlaluan.
Morgana yang tewas dalam pertempuran pertama dengan Alex hanya cedera, dan kembali membalas dendam di alam nyata pula bersama-sama kekuatan yang lebih, termasuk saiz tubuhnya ketika menjadi makhluk ganas.