Pages

Tuesday, 30 March 2021

 

SASTERA BUDAYA

 

GODZILLA LAWAN KONG: SIAPA MENANG?

 



DISEBABKAN ia sekuel Godzilla: King of the Monsters (2019) dan Kong: Skull Island (2017), tidak adil dan tidak wajar kalau Kong atau Godzilla kalah, dan mati. Tambahan pula kemarahan Godzilla, yang memang bukan antagonis, ada alasan dalam filem Godzilla vs. Kong ini.

Dua filem yang disebutkan tadi masih diingati para peminatnya. Berdasarkan persembahan hebat Godzilla vs. Kong ini, saya fikir para peminat kedua-duanya tidak akan lupa buat jangkamasa yang lama.

Pasti ramai yang bersetuju kalau saya katakan kesan khas (bunyi dan terutamanya visual) filem ini sangat baik, dan mempesonakan. Jelas sekali pasukan kesan khas yang diselia oleh John ‘DJ’ DesJardin memang hebat. Visual adegan pertarungan Godzilla-Kong, Kong-haiwan raksasa lain, Godzilla-Mechagodzilla, dan Kong/Godzilla-Mechagodzilla begitu cantik, dengan koreografi mengagumkan. Ada kalanya, saya terasa ikut sama dalam pertarungan tersebut, dan cemas (‘at the edge of chair’).

Pastinya ramai penonton terhibur dengan visual aksi lasak dan kemusnahan yang dipaparkan. Yang menariknya, Godzilla vs. Kong turut menyelitkan falsafah dan pengajaran kepada penonton. Tidak mengapa jika ada penonton yang bosan (kalau dapat menangkap/mengesan estetika tersebut) kerana tiada salahnya perkara yang baik sentiasa diulang-ulang.

Tamak haloba dan rakus boleh membawa akibat buruk. Jangan mengganggu dan mengubah-ubah sesuatu yang telah berjalan mengikut fitrah ketetapannya dengan baik. Dunia yang sejahtera akan musnah oleh perbuatan manusia durjana.

Orang jahat akan mendapat balasan buruk seperti yang diterima oleh Walter Simmons (Demián Bichir) dan anak perempuannya, Maia Simmons (Eiza González), serta Ren Serizawa (Shun Oguri) dalam filem ini.

Walter, watak manusia yang tamak dan berbuat jahat. Dia mencipta Mechagodzilla, robot yang setanding, malah mengatasi kekuatan Godzilla, yang ditentang oleh Madison Russell (Millie Bobby Brown), Ilene Andrews (Rebecca Hall), dan Dr. Mark Russell (Kyle Chandler).

Walter meminta Maia mengambil sampel daratan rongga bumi, tempat asal Kong untuk melengkapkan penciptaan Mechagodzilla. Maia memperoleh sampel itu meskipun dilarang oleh Ilene kerana belum diuji, tetapi gagal pulang kerana terbunuh di dalam pesawat terbang yang dinaikinya. Kenderaan itu dimusnahkan oleh Kong yang memarahinya.

Sebenarnya, Maia tidak menggemari Kong, dan jelas juga mementingkan diri sendiri apabila tergesa-gesa lari kerana persekitaran kawasan dia bersama-sama Jia (Kaylee Hottle), Ilene dan Nathan Lind (Alexander Skarsgård) diserang oleh beberapa ekor burung raksasa. Walter dan Ren mati akibat amukan Mechagodzilla di makmal.

Meskipun Godzilla vs. Kong filem aksi lasak, tetapi penonton dapat melihat lebih banyak aksi tanpa lasak Kong yang memang diangkat sebagai wira. Penampilannya lebih berkesan berbanding dalam Kong: Skull Island.

Emosi penonton juga terusik melihat hubungan Kong dengan Jia, gadis sunti bisu, dan yatim piatu. Jia kanak-kanak keturunan Iwi yang bersahabat dengan Kong, dan dijanjikan perlindungan oleh Ilene sebagai penjaganya.

Saya fikir kebisuan Jia amat wajar dan meyakinkan kerana emosi lebih dirasai ketika dia bertutur bahasa isyarat dengan Kong. Emosi, pada fikiran saya, kurang terusik jika Jia boleh bercakap kerana sesiapa yang tidak bisu ada kalanya boleh tersasul, dan mengganggu haiwan terbabit.

Tidak berlebih-lebihan jika saya katakan Jia (yang juga berwajah comel) lebih mencuri tumpuan berbanding Madison, anak saintis Dr Mark. Kedua-duanya memang berani, tetapi Jia masih kecil.

Filem keempat dalam MonsterVerse Legendary, dan ke-36 dalam francais Godzilla, ke-12 dalam francais King Kong, dan keempat filem Godzilla yang dihasilkan sepenuhnya oleh studio Hollywood ini memikat hati saya.

Kong sudah bosan tinggal di Pulau Tengkorak. Ia bersedih dan mahu kembali ke tempat tinggal sebenarnya. Misi menghantar Kong ke rongga bumi dijayakan oleh Nathan, Ilene, dan Jia yang turut disertai Maia.

Tanpa disangka dalam perjalanan itu Jia, Ilene dan Nathan bertemu dengan Godzilla yang berang. Ia tetap menghiburkan sambil penonton tertanya-tanya apa punca kemarahan Godzilla. Meskipun nampak seperti jalan cerita sampingan, tetapi sebenarnya utama dan penting apabila Madison yang mengingkari larangan Dr Mark, meminta bantuan rakannya, Josh Valentine (Julian Dennison) mendapatkan Bernie Hayes (Brian Tyree Henry), mantan juruteknik Apex Corporation.

Keberanian Madison yang yakin Godzilla mengamuk bersebab, dengan mengesyaki konspirasi yang dibentuk oleh Apex Corporation, membawa dia dan Josh, serta Bernie ke Hong Kong setelah tidak sengaja menaiki sebuah kapsul berisi telur cicak raksasa, Skull Crawlers yang pernah ditewaskan oleh Kong. Bernie kehairanan dengan apa yang telah Apex Corporation lakukan.

Dalam kisah yang menampilkan haiwan sebagai watak utama, watak manusia biasanya tenggelam. Walau bagaimanapun, watak manusia dalam Godzilla vs. Kong ini tetap penting sebagaimana yang dilakukan oleh Walter, Ren, Maia, Nathan, Ilene dan Jia.

 

 

Tuesday, 23 March 2021

 

SASTERA BUDAYA


PAKSI SAMBUT HARI PUISI SEDUNIA 2021 DI BUMBUNG
























 

DATUK Dr Zurinah Hassan yang juga Sasterawan Negara (SN) ke-13, bersama-sama Yassin Salleh (pengarah filem veteran/penyair), Ahmad Shukri Abdullah (juara Deklamasi Puisi Kebangsaan 1996) antara yang diundang menjayakan ‘Baca Puisi Bumbung (IDE)’ di Institut Darul Ehsan (IDE), Shah Alam pada 21 Mac lalu.

Seniman Paksi Rakyat (PAKSI) menganjurkan acara yang disambung semula selepas terhenti sekian lama itu dengan kerjasama Kerajaan Negeri Selangor dan IDE.

SN Datuk Dr Zurinah menyampaikan pantun beliau, ‘Warisan Bangsa’, sementara Yassin dengan sajaknya, ‘Pokok TAP yang Direpang-repang’. Shukri pula mendeklamasikan sajaknya, ‘Kembali Muda’, dan ‘Peradaban Abad Ini’.

Presiden PAKSI, Datuk Dinsman turut hadir dan mendeklamasikan sajak beliau, ‘Bersahabat Berjuang Bersama’.

Dalam ucapan alu-aluannya sebelum itu, Dinsman menyatakan kekesalan beliau kerana sepohon pokok yang pernah dijadikan pentas untuk Teater Atas Pokok pada 16 dan 17 April 2016 di Dataran Kemerdekaan, Shah Alam tidak diuruskan dengan wajar hingga hampir musnah.

Pada awalnya, pokok tersebut dipilih oleh PAKSI sebagai lokasi acara menyambut Hari Puisi Sedunia 2021. Namun demikian, disebabkan oleh keadaan pokok tersebut yang amat daif, lokasi acara ditukar ke IDE.

Justeru ‘tragedi’ itu, Dinsman berharap pihak berkuasa tempatan, bukan sahaja di Shah Alam, dapat berbuat sesuatu dan menyediakan dana yang sewajarnya untuk kegiatan seni sastera budaya.

Turut menjayakan ‘Baca Puisi Bumbung (IDE)’ itu ialah penyair terkenal Ijamala MN yang mendeklamasikan sajak ‘Makbulkan Doa Kami’, Setiausaha PAKSI, Hasni Abas dengan sajak ‘Doa Pencuri’, dan ‘Ular yang Memakai Songkok’, dan Ketua Penerangan PAKSI, Mohamed Nasser Mohamed (‘Penyair Apakah Kita Ini’).

Mantan Ahli Dewan Negara, Syed Shahir, serta Ayudez Zuraina, Lim Ah Nee, dan Raja Yusof Ariffin juga hadir memenuhi undangan penganjur.

Masing-masing mendeklamasikan sajak ‘Apa Dosanya Makhluk Itu’, ‘Suara’, ‘Lautan Bukan Pemisah’ (karya Ratna Laila Shahidin), dan ‘Usah Biarkan Barah Itu’.

Dalam kalangan hadirin yang kebetulan juga penggiat seni turut dipelawa spontan mendeklamasikan sajak, iaitu Ahmad Sarju, Dr Ibrahim Ghaffar, Harlym Yeo, dan Aloy Indra Jokina.

Menariknya, ‘Baca Puisi Bumbung (IDE)’ yang diiringi Kreatif Akustika sebagai pemuzik iringan itu turut dihadiri Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Luar Bandar Kampung Tradisi, Adat Istiadat Melayu, Kebudayaan dan Warisan Negeri Selangor, Borhan Aman Shah.     

Dalam ucapan beliau, Borhan menghargai puisi dan ‘Baca Puisi Bumbung (IDE)’ itu yang menurutnya selaras dengan kata-kata Allahyarham Tan Sri P Ramlee dalam filem Seniman Bujang Lapok, iaitu ‘bahasa menunjukkan bangsa’.

Ahli Dewan Undangan Negeri Tanjung Sepat itu turut menyampaikan cadangan Menteri Besar Selangor, Dato’ Seri Amirudin Shari mahu menganjurkan acara puisi bulanan di kediaman beliau (Menteri Besar). 

Di sepanjang acara, Kreatif Akustika mendendangkan beberapa lagu puisi dan puitis seperti ‘Doa’, ‘Kepadamu Kekasih’, ‘Nyanyian Pantai Timur’, dan ‘Srikandi Cintaku’.

 

 

 SASTERA BUDAYA

 

MUZIUM TEKSTIL NEGARA TERUSKAN PAMERAN BAJU KURUNG

 

ISTIMEWANYA ‘Pameran Baju Kurung Busana Sepanjang Zaman’ di Galeri Saindera, Muzium Tekstil Negara (MTN), Kuala Lumpur ialah kerana ia diteruskan walaupun meskipun terganggu beberapa kali akibat wabak pandemik COVID-19 masih melanda.

Pada awalnya, Jabatan Muzium Malaysia (JMM) menganjurkan pameran tersebut pada 10 November 2020 hingga 31 Disember 2021. Walau bagaimanapun, ia terpaksa ditunda ekoran larangan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Selepas PKP ditukar kepada Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), tarikh ‘Pameran Baju Kurung Busana Sepanjang Zaman’ diubah kepada 21 Disember 2020 hingga 31 Mac 2021. Namun begitu, larangan PKP sekali lagi membantutkannya.

PKP kemudian kembali menjadi PKPB semula mulai 5 Mac 2021. Muzium di seluruh negara dibenarkan beroperasi semula tiga hari kemudian, Justeru, JMM melanjutkan ‘Pameran Baju Kurung Busana Sepanjang Zaman’ sehingga 30 Jun 2021 di tempat yang sama.

Pameran yang terbahagi kepada tiga segmen, iaitu Sejarah Baju Kurung, Potongan Baju Kurung, dan Evolusi Baju Kurung ini memperaga pelbagai baju kurung yang menjadi identiti nasional rakyat Malaysia.

Baju kurung ditampilkan dalam versi baju kurung Teluk Belanga, dan baju kurung Cekak Musang, dengan tumpuan utamanya ialah dari segi reka bentuk potongan, ciri-ciri, dan cara pemakaian baju kurung yang digayakan oleh lelaki, dan wanita.

MTN dibuka setiap hari dari jam 9 pagi hingga 6 petang (mengikut waktu operasinya, kecuali pada 1 Syawal dan 10 Zulhijah, dan Isnin pertama setiap bulan).

Jadi, pameran menghimpunkan 50 koleksi yang menampilkan evolusi busana baju kurung dari dahulu hingga sekarang ini boleh dikunjungi mengikut hari dan masa yang telah disebutkan tadi.

Teknik persembahan ‘Pameran Baju Kurung Busana Sepanjang Zaman’ terbahagi kepada peragaan pada mannequin dan torso, penggunaan sokongan koleksi secara sendeng, dan berbentuk T, selain mempamerkan gaya pemakaian baju kurung yang dipadankan dengan kain sarung secara ombak mengalun, tindih kasih, kain berdagang, dan berdagang luar.

‘Pameran Baju Kurung Busana Sepanjang Zaman’ dikendalikan oleh Salmiahwati Djaafar sebagai kurator, dan Azila Rohani@Rosani (penolong kurator).

Antara yang dipamerkan ialah baju kurung Cekak Musang yang dihasilkan daripada kain tenun Pahang Diraja dengan teknik bunga colek benang emas, potongan berpesak, berkekek dan berkolar dengan hiasan lima butang.

Selain itu, baju Belah Labuh yang diperbuat daripada songket dengan motif bunga cengkih dengan potongan baju berbelah di hadapan, dan berkekek serta dijahit dengan jahitan belah kangkung turut dipamerkan.

Pengunjung pameran juga boleh melihat baju kurung Cekak Musang yang dihasilkan daripada songket bermotif bunga Cina bertabur lengkap dengan kekek, pesak, kocek tampal dan kolar berkancing tiga.

Turut dipamerkan ialah baju kurung moden daripada kain broket mempunyai kekek, pesak dan dicantumkan dengan jahitan kelim Betawi.

Selain itu, ada juga baju Layang daripada songket bermotifkan bunga pecah lapan, buah cermai dan pucuk rebung merupakan pakaian pada bahagian luar baju. Dan baju kurung Teluk Belanga daripada kain kes bermotif bunga-bungaan dengan potongan berpesak dan berkekek.

Bukan sahaja baju kurung, baju Melayu yang dipakai oleh kaum lelaki turut dipamerkan. Antaranya ialah baju Melayu Teluk Belanga daripada kain broket berjalur menegak





















 

Thursday, 18 March 2021

 



SASTERA BUDAYA

 

KMY KMO, LUCA SICKTA SEMAKIN DITERIMA

 

SETELAH lebih lima tahun tidak muncul dengan single terbaharu, kumpulan Hijjaz akhirnya mengubati kerinduan peminat dengan lagu ciptaan dan dendangan Seniman Agung Allahyarham Tan Sri P Ramlee, ‘Tiada Kata Secantik Bahasa’ yang diberikan nafas baharu menjadi ‘Tiada Kata Secantik Bahasa (TKSB) 2020’.

Walau bagaimanapun, yang menariknya, tidak hanya Hijjaz yang dianggotai Munif Ahmad, Isman Nadim Isam, Mohd Faizal Osman, dan Muhammad Ariffin Ahmad Rahim mendendangkan lagu berkonsepkan selawat itu.

TKSB 2020 menyaksikan kolaborasi julung kalinya kumpulan nasyid yang ditubuhkan sejak 1997 itu bersama-sama tiga bakat muda, iaitu duo rap terkenal tanah air, Kmy Kmo dan Lucka Sickta, serta bekas peserta program realiti televisyen Mentor musim ketujuh, Pasya.

Bagi menampilkan kelainan selepas sekian lama tiada ‘buah tangan’, Hijjaz menyuntikkan elemen segar ke dalam single terbaharu itu apabila memasukkan rock nasyid rap (RNR).

Salah seorang ahli Hijjaz, lsman Nadim Isam yang juga pencetus idea kepada TKSB 2020 bahkan turut bertindak menulis lagu, lirik serta penerbit lagu itu berkata, dia mendapat iiham hampir tiga tahun lalu ketika berada di Madinah.

Jelas Isman, ramai orang meminati P Ramlee, malah lagu-lagunya malar segar, serta masih melekat di jiwa kebanyakan daripada kita.

‘Tiada Kata Secantik Bahasa’ adalah antara lagu P Ramlee yang amat digemari Isman, dan menganggapnya baik.

Sewaktu berada di Madinah pada sekitar 2018, Isman memberitahu dia terfikir mengapa lagu itu tidak digubah menjadi lagu selawat. Beliau mahu menukar liriknya yang memuji wanita kepada memanjatkan selawat ke atas Rasullullah SAW.

Isman berdoa semoga karya itu dapat menjadi ‘ladang pahala’ bukan sahaja kepada mereka yang turut berselawat apabila mendengarnya, malah ia turut mengalir kepada P Ramlee.

Itulah objektif utamanya, jelas Isman. Di sepanjang berada di Masjid Nabawi, beliau menggunakan kesempatan ‘berbual-bual’ dengan Rasullullah, sambil meminta Baginda mengaminkan doanya.

Setelah hampir tiga tahun, hasrat Isman itu akhimya termakbul.  Tambahnya, kekangan bajet menjadi faktor hasrat menghasilkan single terbaharu itu tertangguh agak lama. Selain itu kata Isman, urusan mendapatkan kelulusan hak penciptaan lagu yang pastinya menyukarkan menjadi antara sebab kenapa mereka melupakan hasrat itu.

Namun demikian, penantian itu nyata tidak sia-sia, dan doa mereka seolah-olah dimakbulkan apabila Universal Music Malaysia yang juga pemegang hak cipta lagu P Ramlee menawarkan projek single kepada mereka. Enggan menunggu lama, Hijjaz ‘menyambar’ tawaran yang dihulurkan oleh syarikat rakaman terkemuka itu.

Ketiadaan bajet membuatkan Hijjaz terpaksa memendamkan hasrat untuk menerbitkan lagu itu pada mulanya. Lagipun ia melibatkan syarikat yang besar, jadi dibiarkan sahaja hasrat itu terpendam.

Walau bagaimanapun, Isman menganggapnya sebagai rezeki apabila menerima panggilan telefon daripada Penasihat A&R Domestik Universal Music Malaysia, Hermond Cheng sebelum sambutan Maulidur Rasul 1441/2020.

Hermond bertanya adakah Isman mempunyai lagu baharu. Bagaikan ‘pucuk dicita ulam mendatang’, Isman menceritakan kepada Hermond mengenai rancangan Hijjaz, dan secara kebetulan pula Universal Music adalah pemegang hak cipta lagu-lagu P Ramlee. Jadi proses yang dilalui tidak menghadapi kesukaran.

Menurut Isman semasa sidang media memperkenal lagu ini di Auditorium Symphony, Petaling Jaya pada 17 Mac lalu, beliau turut memberitahu Hermond mengenai pencarian penyanyi rap untuk berkolaborasi dalam lagu TKSB 2020. Hermond mengesyorkan Hijjaz bekerjasama dengan Kmy dan Luca.

Secara kebetulan, Isman memang mengagumi duo berkenaan. Kmy dan Luca, katanya,  bukan sahaja berbakat menyanyi rap dengan baik, malah lirik yang mereka hasilkan juga bagus. Lagu ‘7 Nasihat’ menambahkan lagi keterujaan Hijjaz.

Justeru, Hijjaz terus bersetuju dan meminta Kmy dan Luca menghasilkan lirik untuk bahagian rap TKSB 2020.

Bagi mencipta variasi kepada lagu berkenaan juga, kata Isman, mereka mengundang bekas peserta Mentor, Pasya kerana kehebatannya mendendangkan lagu rock.

Selain menarik peminat nasyid, Hijjaz juga mahu melihat gabungan bersama-sama penyanyi rap dan rock mampu menarik lebih ramai peminat dari genre muzik lain.

Walaupun kali pertama bergabung, Isman menjelaskan mereka tidak menghadapi sebarang masalah untuk mencipta keserasian. Katanya, proses rakaman dan juga penggambaran video muzik berjaya disiapkan dalam ternpoh tidak sampai lima jam.

Mereka masuk ke studio pada kira-kira jam 2 petang, dan selesai sebelum maghrib, malah sempat berhenti untuk solat asar berjemaah.

Selain Isman dan Hermond, sidang media tersebut turut dihadiri Munif, Faizal, dan Ariffin, serta Kmy, Luca, dan Pasya.

Menurut Isman, Hijjaz ceria bekerja dengan Kmy dan Luca kerana mereka sangat baik, dan mampu memberikan apa yang Hijjaz mahu. Pada sesi rakaman juga, Hijjaz sempat mengajar Pasya berqasidah kerana dia dan Munif tampil sebagai penyanyi solo untuk TKSB 2020 yang memerlukan mereka berqasidah.

Sebenarnya Hijjaz mahu mengundang Azlan dari kumpulan Azlan & The Typewriter, tetapi tidak kesampaian kerana penyanyi itu sibuk, dan kebetulan pula ketika Pasya menyertai Mentor, Isman ada mengikuti persembahannya, dan tertarik. Jadi, Pasya dianggap paling tepat untuk menggantikan Azlan.

Hijjaz yang pernah popular dengan lagu ‘Sumayyah’ tidak kisah jika ada yang mempertikai tindakan mereka mengambil jalan mudah dengan mengambil lagu Seniman Agung itu yang diberikan nafas baharu.

Isman mengakui oleh kerana sekian lama tidak tampil dengan produk terbaharu, tentu mereka mahukan sebuah fagu yang mudah diterima, dan mesra telinga pendengar. Lagipun tambahnya, bukan satu kesalahan, apatah lagi lagu itu juga bermanfaat kepada P Ramlee.

Jelas Isman, setelah difikir-fikirkan semula, lagu baharu mungkin mengambil masa sedikit untuk diterima. Dalam keadaan sekarang, ramai penyanyi tidak menghasilkan album, sebaliknya memilih tampil dengan single.

Apabila muncul dengan single, lagu itu perlulah ada faktor ‘wow’. Jadi, Hijjaz memang tidak menafikan, antara sebab memilih lagu P Ramlee ini adalah kerana telah melekat di hati masyarakat.

Ketika Hijjaz memperdengar lagu itu kepada golongan yang lebih berusia, ramai yang menyukainya, malah ada yang sehingga mengalirkan air mata.

Hijjaz tidak peduli jika ada yang mempertikai tindakan mereka ini, kerana bukan satu kesalahan pun.

Tambah Isman, Hijjaz hanya mahu mengajak peminat bersama-sama berselawat, selain sebenarnya turut cuba membawa kelainan kerana tidak mahu nasyid berada pada takuk sama.

Inilah faktor yang mendorong Hijjaz berkolaborasi dengan penyanyi rock dan rap. Untuk seterusnya, tambah Isman, mereka merancang untuk menjalin kolaborasi (mungkin) dengan Joe Flizzow dan SonaOne pula supaya muzik nasyid akan lebih bersifat sejagat, dan diterima oleh semua lapisan masyarakat.

TKSB 2020 telah dilancarkan pada Disember 2020. Namun demikian, disebabkan oleh PKP, promosi lagu berkenaan tidak dapat dilakukan.

Justeru, Hijjaz kini giat mempromosikannya supaya dapat dinikmati oleh lebih ramai pendengar.

Mengakhiri sidang media itu, Hijjaz berzama-sama Kmy, Luca dan Pasya mendendangkan TKSB 2020 secara langsung.

Kmy dan Luca semakin menanjak mewarnai industri hiburan Malaysia, terutamanya dalam kalangan peminat muzik hip hop. Karya bermutu tinggi yang ditonjolkan menguatkan lagi kedudukan mereka di persada seni tanah air.

Justeru, tidak aneh kalau ramai penyanyi berlumba-lumba dan mulai mengintai untuk mendapatkan khidmat mereka sebagai komposer, atau rakan menyanyi berkolaborasi.

Kejayaan lagu ‘7 Nasihat’ nyanyian Kmy dan Luca bersama-sama Dato’ Sri Siti Nurhaliza membuktikan mereka tidak lagi boleh dipandang sebelah mata.

Lagu sebelumnya, ‘Zuhud’ yang dikolaborasi bersama-sama Datuk M Nasir juga telah mewujudkan magis tersendiri.

Seperti yang diketahui umum, ‘7 Nasihat’ membawa Kmy dan Luca ke peringkat akhir Anugerah Juara Lagu 35 yang berlangsung pada 14 Mac lalu. Mereka bergandingan dengan Shiha Zikir yang menggantikan Siti Nurhaliza.

Sentuhan mereka seterusnya, ‘Neraca’, telah mencetuskan fenomena terbaharu dalam industri muzik tempatan.

Dalam lagu yang dilancarkan pada 19 Februari lalu itu. Kmy dan Luca berkolaborasi pula dengan seorang lagi penyanyi ‘legenda hidup’, iaitu Dato’ Jamal Abdillah.

Menurut Luca atau nama sebenamya, Shameer Ashraf Shahruddin, dari awal lagi mereka telah membayangkan Jamal sebagai rakan bersama-sama menyanyikan lagu itu.

Mengenai pemilihan penyanyi bertaraf legenda dan Datuk/Dato’ bekerjasama dengan jenama ‘Kmy Kmo’ dan ‘Luca Sickta’, Luca menjelaskan itu adalah ‘wish list’ dan cita-cita mereka sejak awal pembabitan dalam bidang penulisan, dan penciptaan lagu.

Mereka telah menunggu sekian lama peluang sebegini. Sebenarnya, dari zaman sekolah lagi mereka telah menghasilkan muzik.

Sejak itu lagi Kmy dan Luca bercita-cita bekerjasama dengan penyanyi legenda. Mereka, kata Luca, memang telah ada senarai nama penyanyi tersebut.

Masih mengekalkan genre hip hop dengan gabungan muzik ghazal dan reggae, ‘Neraca’ telah dihasilkan pada 2018.

Kmy atau nama sebenarnya, Lukmanul Hakim, menjelaskan ‘Neraca’ diperam selama dua tahun, dan menunggu masa yang sesuai untuk dilancarkan.

‘Neraca’ boleh dianggap sebagai kesinambungan ‘Zuhud’ yang dilancarkan pada Disember 2019.

Kmy dan Luca mengakuinya dalam sidang media memperkenal ‘Neraca’ di Auditorium Symphony, Petaling Jaya, 17 Mac lalu.

Menurut mereka, lagu tersebut adalah kesinambungan mesej ‘Zuhud’ di mana ia merangkumi keseluruhan, dan seimbangkan mengenai kehidupan yang dilalui kini, apatah lagi dalam zaman media sosial dan gejala sosial yang semakin parah.

Muzik ‘Neraca’ boleh dikatakan lebih berat daripada ‘Zuhud’. Pun begitu, tambah Kmy, ia mengikut selera pendengar juga. Mungkin, katanya, ada yang suka dan ada yang tidak.

Jamal yang turut menghadiri sidang media tersebut, turut menyifatkan kerjasama dengan Kmy dan Luca dalam ‘Neraca’ sebagai satu pengalaman baharu.

Raja Pop Malaysia itu turut menyifatkan Kmy dan Luca sangat berbakat. Proses rakaman, katanya, sangat santai, mudah dan tidak terlalu sukar.

Tambah Jamal. bekerja dengan anak muda seperti Kmy dan Luca memang menyeronokkan.

Demikian juga ketika proses penggambaran video muzik yang menurut Jamal sebagai penuh erti tersirat yang perlu dihayati.

Jelas Jamal, mesej yang ingin disampaikan oleh ‘Neraca’ agak kuat, iaitu berkisar mengenai perjalanan manusia dalam menempuh peredaran masa sebagai manusia biasa. Katanya, banyak mesej baik dan ditampilkan dengan keunikan.

Justeru, Jamal mengakui harapannya untuk ‘Neraca’ sangat tinggi, dan semoga dapat diterima oleh pendengar muzik terkini, terdahulu, dan ketika zaman saya, kerana ia menggabungkan dua generasi.

Melodi dan muzik ‘Neraca’ juga, tambah Jamal, agak unik termasuklah rap yang disampaikan sangat bermakna dan perlu dihayati.

Ternyata penantian lama Kmy dan Luca, serta persetujuan Jamal untuk berkolaborasi tidak sia-sia.

Sidang media ‘Neraca’ diakhiri nyanyian lagu tersebut oleh Kmy, Luca dan Jamal. Dalam majlis tersebut, Hermond turut menyampaikan anugerah kepada Kmy dan Luca atas kejayaan ‘Zuhud’, ‘7 Nasihat’, dan juga lagu ‘Gong Nekara’.  

Video muzik ‘Neraca’ berjaya meraih 100 ribu tontonan di YouTube dalam masa 24 jam, dan terus mencatat rekod baharu selama tiga hari berturut-turut.

TKSB dan ‘Neraca’ telah tersedia di semua platform penstriman muzik seperti Spotify, Apple Music, Joox, Deezer, KKBOX dan YouTube Music sejak 19 Februari lalu. video muzik rasminya juga boleh ditonton di saluran YouTube Universal Music Malaysia.

Tuesday, 16 March 2021

 









PELANCONGAN

 

PROMOSI ISTIMEWA UNTUK PENGUNJUNG MENARA KUALA LUMPUR, MENARA ALOR SETAR

 

MENARA Kuala Lumpur dan Menara Alor Setar ditutup selama dua bulan sebagai mematuhi larangan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 2.0 pada 13 Januari sehingga 4 Mac 2021 yang lalu.

Setelah PKP ditukar oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) kepada PKP Bersyarat, Menara Kuala Lumpur dan Menara Alor Setar mendapat kebenaran kembali beroperasi.

Bersempena dengan pembukaan semula itu, Menara Kuala Lumpur dan Menara Alor Setar mengadakan promosi istimewa, khas untuk warganegara Malaysia, iaitu ‘Promosi Super Deal’ mulai 17 Mac sehingga 16 April 2021.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Menara Kuala Lumpur, Ainol Shaharina Sahar, objektif utama promosi tersebut adalah memberi peluang kepada rakyat Malaysia mengunjungi Menara Kuala Lumpur dan Menara Alor Setar dengan harga yang amat berpatutan.

Selain itu, kata Ainol, daya usaha mengadakan promosi ini juga sedikit sebanyak dapat membantu merancakkan semula industri pelancongan domestik dengan menggalakkan rakyat Malaysia melancong dalam negara.

Jelas Ainol, ‘Promosi Super Deal’ menawarkan tiket PERCUMA kepada 100 pengunjung pertama setiap hari untuk ke Pelantar Pemandangan di Menara Kuala Lumpur.

Sementara di Menara Alor Setar, tiket PERCUMA diberikan kepada 25 pengunjung pertama setiap hari untuk ke Pelantar Pemandangannya.      

Bagi pengunjung ke-100 dan seterusnya ke Pelantar Pemandangan, Menara Kuala Lumpur menawarkan harga promosi, iaitu RM15 (harga biasa RM30), dan RM10 kanak-kanak (harga biasa RM20).

Bagi lawatan ke Pelantar Pemandangan Menara Alor Setar pula, harga promosinya ialah RM6 dewasa (harga biasa RM12), dan RM4 kanak-kanak (harga biasa RM8).

Menara Kuala Lumpur juga, tambah Ainol, turut menawarkan harga promosi untuk lawatan ke Sky Deck dengan hanya RM24 dewasa (harga biasa RM71), dan RM12 kanak-kanak (harga biasa RM37).

Harga promosi RM20 dewasa (harga biasa RM48) dan RM10 kanak-kanak (harga biasa RM28) pula ditawarkan bagi lawatan ke Star View Menara Alor Setar.

Justeru, semasa Taklimat Media ‘Promosi Super Deal’ di Megaview Banquet Hall. TH03 MKL pada 16 Mac 2021 lalu, Ainol menyeru rakyat Malaysia mengunjungi Menara Kuala Lumpur dan Menara Alor Setar bersama-sama keluarga tercinta, serta rakan-rakan.

Para pengunjung, kata Ainol, tidak perlu risau kerana pihak beliau amat mematuhi prosedur operasi standard (SOP) dan garis panduan yang telah ditetapkan oleh MKN dan KKM bagi mencegah penularan COVID-19.

Tegas Ainol, sanitasi penuh juga telah dilakukan bagi memastikan kebersihan terjamin di seluruh kawasan premis, sementara pembersihan secara berkala turut dilakukan selama 45 minit setiap hari.

 

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Menara Kuala Lumpur menerusi talian 03-20205499/layari www.menarakl.com.my/facebook @officialmenarakl/Instagram @menarakl atau Menara Alor Setar melalui talian 04-7202901/layari www.menaraalorsetar.com.my/facebook @menaraalorsetarofficial/Instagram @menaraalorsetarofficial.

 

Menara Kuala Lumpur setinggi 421 meter yang terletak di puncak Bukit Nanas, Kuala Lumpur (menara telekomunikasi tertinggi di Asia Tenggara dan ketujuh di dunia) dibuka setiap hari termasuk cuti umum, dari jam 11 pagi sehingga 7 malam (Isnin-Jumaat), jam 10 pagi sehingga 10 malam (Sabtu dan Ahad, dan cuti umum).

Menara Alor Setar setinggi 165.5 meter ialah pusat pelancongan utama, dan mercu tanda bandar Alor Setar.

Restoran Berputar StarSky Menara Alor Setar di paras 94 meter merupakan restoran yang tertinggi di Kedah.