Pages

Friday, 17 June 2022

SASTERA BUDAYA


Kehebatan Moyang Salleh dalam Teater Muzikal di Istana Budaya

 

MEMANG sesuai Dato’ Mendika Menteri Akhirul Zaman, Dato’ Haji Maarof Haji Mat Rashad merangkap Undang Luak Jelebu ke-16 selaku Penaung Kehormat Diraja Muzikal Moyang Salleh menyempurnakan perasmian majlis prapelancaran teater tersebut pada 11 Jun 2022 yang lalu di Pusat Pelancongan Malaysia (MaTiC) bersempena dengan Majlis Temu Kasih, dan menandatangani kontrak para pelakonnya.

 

Antara yang turut hadir termasuklah Pengarah Seni Reka Istana Budaya (IB), Ts. Mohd. Fadzley Abd. Shukor; Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Johor, Rahman Mohd. Noh; Pengarah Pusat Kebudayaan, Universiti Sains Islam Malaysia, Ismail Ahmed; Pengarah MaTiC, Rudy Irwan Shukaime; dan penulis skrip Subroto Katimin.

 

Muzikal Moyang Salleh merupakan sebuah pementasan muzikal berdasarkan legenda figura seorang pemimpin Melayu bernama serupa dari daerah Jelebu, Negeri Sembilan. Ia membawa kisah perjuangan, serta pengorbanan berlatarkan seni dan budaya masyarakat Melayu negeri berkenaan.

 

Dipentaskan di Panggung Sari, IB pada 26 hingga 31 Ogos 2022 nanti, Muzikal Moyang Salleh membawakan kelainan dari segi persembahan, dan teknikal serta keunikan tersendiri apabila menggunakan sepenuhnya dialek atau loghat Negeri Sembilan sebagai bahasa pertuturan.

 

Menurut pengarahnya, Roslee Mansor, antara aspek kekaguman yang akan mempesonakan penonton ialah Moyang Salleh mampu berjalan di atas air, dan boleh pergi dari satu tempat ke satu tempat dalam sekelip mata.

 

Para pendekar Moyang Salleh turut memiliki kesaktian masing-masing. Tok Laut boleh menghembuskan nafas yang menyambar langsir, dan jendela istana keluar dari lubang hidungnya. Tok Gagah Lela Perkasa pula mampu menggegarkan istana dengan hanya menggeselkan badannya pada tiang kediaman diraja tersebut.

 

Tok Beruang Hitam boleh mencakar bumbung dan dinding istana sehingga lumat, sementara Tok Bauk berupaya menggali tanah di hadapan istana dengan kedua-dua tangannya sehingga berlubang sebesar kawah.

 

“Sebagai sebuah persembahan muzikal yang menggabungkan unsur muzik, tari dan lakonan, pastilah para pelakonnya wajib mempunyai kebolehan dan menguasai bidang lakonan, tarian dan nyanyian. Kesukaran kami ialah mendapatkan para pelakon yang bersesuaian dengan konsep persembahan,” tegas Roslee dalam ucapannya pada majlis prapelancaran tersebut.

 

Muzikal Moyang Salleh akan menampilkan 16 buah lagu baharu yang mampu membuatkan persembahan lebih menarik kerana ada unsur muzik, tari dan lakon oleh para pelakon berwibawa seperti Dato’ Ahmad Tarmimi Siregar sebagai Moyang Salleh, Khir Rahman (Sultan Abdul Jalil Muazzam Shah), Hairi Safwan (Datuk Bendahara), dan Along Eyzendy (Si Amat).

 

Antara pelakon lain termasuklah Mubarak Majid (Dato’ Temenggung), Kamarul A.R. (Datuk Penghulu Johol), Zuhairi Ibrahim (Tok Laut Api), Naque Ariffin (Datuk Penghulu Sungai Ujong), Amran Nasaruddin (Pembesar Johor), Eliza Mustafa (Moyang Timah), Raja Mohd. Hafiz (Tok Gagah Lela Perkasa), Haf Dzi Sofi (Tok Beruang Hitam), Zaim Zainal (Tok Bauk), Melissa Kelvin (Seri Banun), Aloeng Silalahi (Datuk Penghulu Rembau), dan Nen Tebabo Negeri FM (Cik Kembang Dara).

 

Walaupun mengambil masa selama satu jam 45 minit, tetapi para penonton Muzikal Moyang Salleh tidak akan terasa waktu tersebut lantaran momentum persembahan yang penuh aksi lasak, cinta dan kasih, serta emosi.

 

Menurut Penerbit Persembahan, Hajah Siti Salbiah Zahari, Muzikal Moyang Salleh diterbitkan oleh Persatuan Karyawan Negeri Sembilan dengan kerjasama Yayasan Ahsan Undang Luak Jelebu, serta Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia yang menampilkan 150 orang tenaga produksi, termasuk para pelakon, penari, pemuzik dan tenaga pengurusan.

 

“Muzikal Moyang Salleh juga merupakan teater yang pertama dipentaskan di IB sejak wabak pandemik COVID-19 mula melanda negara,” jelas Siti Salbiah.

 

Sementara itu, Dato’ Ahmad Tarmimi, Hairi dan Along ditampilkan sebagai wakil pelakon dalam sesi menandatangani kontrak antara pelakon selepas pelancaran muzikal tersebut. Antara pelakon lain yang turut hadir ialah Kamarul, Zuhairi, Eliza, Nen, dan Raja Mohd. Hafiz.   

       


Dato’ Mendika Menteri Akhirul Zaman, Dato’ Haji Maarof Haji Mat Rashad merangkap Undang Luak Jelebu ke-16 selaku Penaung Kehormat Diraja berharap Muzikal Moyang Salleh dihasilkan dengan penuh ketelitian.




Dato’ Ahmad Tarmimi Siregar (duduk) yang memegang watak Moyang Salleh menandatangani kontrak sebagai pelakon Muzikal Moyang Salleh, sambil diperhati oleh Roslee Mansor (kanan), dan Hajah Siti Salbiah Zahari.



Pengarah Pusat Kebudayaan, Universiti Sains Islam Malaysia, Ismail Ahmed atau Adiwangsa Sukma (tengah) menerima cenderamata daripada Hajah Siti Salbiah Zahari.


Penerbit Persembahan, Hajah Siti Salbiah Zahari berharap pementasan Muzikal Moyang Salleh akan berjaya.

A


                        Penulis skrip Muzikal Moyang Salleh, Subroto Katimin (kiri sekali).



                                                                 Pengarah Muzikal Moyang Salleh, Roslee Mansor.









Thursday, 2 June 2022

BUDAYA/PELANCONGAN

 

Menghimbau 40 Tahun Dasar Pandang ke Timur

FESTIVAL MALAYSIA-JEPUN 2022   

 

TAHUN ini, Dasar Pandang ke Timur (LEP) sudah empat dekad. Dasar ekonomi idea Perdana Menteri keempat, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (kini Tun) ini dilancarkan oleh beliau sendiri pada 8 Februari 1982, semasa Persidangan Tahunan Kerjasama MAJECA/JAMECA Kelima di Hotel Hilton, Kuala Lumpur. Ia juga sebagai reaksi kepada dasar ‘Buy British Last’ (yang juga diumumkan oleh Mahathir pada Oktober 1981).

 

LEP bermaksud pihak kerajaan Malaysia, serta pihak swasta menjadikan Jepun dan Korea Selatan sebagai negara contoh etika bekerja. Lebih 15,000 rakyat Malaysia telah memperoleh manfaat menerusi dasar ini.

 

Walaupun Malaysia merupakan bekas jajahan British, tetapi kepentingan ekonomi Jepun telah menyumbang kepada perubahan dasar luar negara, iaitu dari Dasar Pro-Barat semasa zaman penjajahan, dan pascapenjajahan menjadi LEP semasa pentadbiran Mahathir.

 

Baru-baru ini Jepun berminat untuk terus mengukuhkan hubungan dengan Malaysia, sebagaimana yang dinyatakan oleh Timbalan Ketua Misi Kedutaan Jepun di Malaysia, Araki Kaname. Jelas Araki, Jepun akan bekerjasama dengan Malaysia bersempena merayakan pencapaian hubungan dua hala sejak 40 tahun lalu.

 

Tumpuan juga, katanya lagi semasa berucap di Festival Filem Jepun 2021, akan diberikan dalam mengeratkan lagi hubungan dua hala untuk tempoh 40 tahun akan datang.

  


Persembahan pembukaan acara perasmian Festival Malaysia-Jepun 2022 di Auditorium Tunku Abdul Rahman, Pusat Pelancongan Malaysia pada 2 Jun 2022 lalu.



Replika kurung Johor melur yang diperbuat daripada kaca turut dipamerkan bersempena dengan Festival Malaysia-Jepun 2022 dari 2 hingga 5 Jun 2022 di Pusat Pelancongan Malaysia.




                          Kimono berwarna merah ini sesuai dipakai untuk menghadiri festival.



Dato' Sahariman Hamdan (empat dari kiri) menyampaikan cenderahati kepada Dr Tan Awang Besar (empat dari kiri) selepas perasmian Festival Malaysia-Jepun di Auditorium Tunku Abdul Rahman, Pusat Pelancongan Malaysia pada 2 Jun 2022 lalu.




Setiausaha Bahagian Dasar Kebudayaan, Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia, Dr Tan Awang Besar.


Dato' Sahariman Hamdan yakin penganjuran Festival Malaysia-Jepun 2022 akan memperkukuh lagi kerjasama, dan membina hubungan baharu yang lebih erat antara Malaysia dengan Jepun,



Antara produk makanan dari Malaysia yang menyertai Festival Malaysia-Jepun 2022 di Pusat Pelancongan Malaysia, Kuala Lumpur.


                                            Duta Jepun ke Malaysia, Katsuhiko Takahashi.




Pameran yang diadakan di Ruang Kreatif, Pusat Pelancongan Malaysia bersempena dengan Festival Malaysia-Jepun 2022.


Persembahan pembukaan acara perasmian Festival Malaysia-Jepun 2022 di Auditorium Tunku Abdul Rahman, Pusat Pelancongan Malaysia pada 2 Jun 2022 lalu.



Antara yang menyertai Festival Malaysia-Jepun 2022 di Pusat Pelancongan Malaysia, Kuala Lumpur.



Dato' Sahariman Hamdan (dua dari kanan) menyampikan cenderhati kepada Katsuhiko Takahashi (dua dari kiri).




Pameran yang diadakan di Ruang Kreatif, Pusat Pelancongan Malaysia bersempena dengan Festival Malaysia-Jepun 2022.



             Antara peserta Festival Malaysia-Jepun 2022 yang berminat mencuba pemakaian kimono.


Mahathir sendiri menganggap LEP telah berjaya, serta harus kekal sebagai asas kepada strategi dan program pembangunan Malaysia. Katanya, dasar berkenaan memainkan peranan penting dalam perindustrian Malaysia, dan memberi sumbangan yang ketara kepada pertumbuhan ekonomi secara menyeluruh.

 

Justeru, Mahathir berharap akan wujud pendekatan yang lebih menyeluruh terhadap pendidikan di bawah LEP, dan meneliti sistem pendidikan Jepun dari peringkat pratadika hingga ke universiti.

 

Ketika berucap dalam Forum Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) bersempena dengan memperingat ulang tahun ke-40 LEP baru-baru ini, Mahathir yang juga Ahli Parlimen Langkawi memberitahu ketika menjadi Perdana Menteri kali kedua, antara agenda utama beliau ialah memastikan pemulihan Dasar Pandang ke Timur 2.0 (LEP 2.0).

 

Bekas Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe dan beliau, kata Mahathir, bersetuju bahawa skop Rangka Kerja LEP 2.0 perlu diperluas dan diperhalus menerusi kerjasama untuk memastikan trend baharu dalam kerjasama dua hala, agar ia kekal relevan.





        Antara peserta Festival Malaysia-Jepun 2022 yang berminat mencuba pemakaian kimono.


Untuk tidak mensia-siakan harapan Mahathir dan Shinzo itu, Alumni Program Rakan Abad ke-21 ASEAN-Jepun, Malaysia (PAMAJA) mengambil inisiatif menganjurkan Festival Malaysia-Jepun 2022 yang berlangsung pada 2 hingga 5 Jun 2022 di Pusat Pelancongan Malaysia (MaTiC).

 

Antara objektif Festival Malaysia-Jepun 2022 termasuklah mempromosikan pelancongan, kesenian, serta kebudayaan Malaysia dan Jepun; menimbulkan kesedaran terhadap ulang tahun LEP yang ke-40; memberikan pengalaman pelancongan, kesenian, dan kebudayaan kepada para pengunjung; memperkuat motivasi pembelajaran menerusi interaksi dan jaringan; memperkukuh hubungan antara pertubuhan; dan membantu industri pelancongan inap desa kerana 65 peratus daripada tetamu ialah warganegara Jepun.

 

Festival Malaysia-Jepun 2022 menampilkan pelbagai aktiviti seperti pameran reruai produk pelancongan, promosi latihan dan pembelajaran vokasional teknikal (TVET), serta pameran LEP  yang memaparkan sejarah panjang hubungan dan kejayaan Malaysia-Jepun.

 

Diadakan juga demonstrasi makanan/kulinari seperti rendang, laksa, kari India, mi Cina dari Malaysia; sushi, sashimi, onigiri, ramen, halus mitai  (watamae), daging wagyu dari Jepun; persembahan kebudayaan, tarian, serta muzik tradisional Malaysia dan Jepun (bertukar topeng Cina, tarian klasik.

 

Selain itu, ada seni mempertahan diri silambam, persembahan silat, persembahan okarina, perarakan matsuri, ikebana dan origami), kelas bahasa Jepun, kaligrafi Jepun, kaligrafi khat, mencanting batik, mengukir kayu, kelas melukis (seni, animasi, kartun), program pertukaran hibrid, dan seminar.

 

Terdapat juga pertandingan kostum dari Malaysia dan Jepun seperti baju kurung, ceongsam, baju Melayu, sari, kimono, dan yukata.

 



Penganjuran Festival Malaysia-Jepun 2022 juga mendapat kerjasama Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia (MOTAC), Pelancongan Malaysia, Kedutaan Jepun, Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun, MaTiC, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Angkatan Pelukis seMalaysia, Pertubuhan Pelancongan Nasional Jepun, Persatuan Hotel Bisnes & Bajet Malaysia, Yayasan Jepun, Kolej Komuniti Selangor dan Pahang, Biro Pelancongan Jepun, Kraftangan Malaysia, Perpustakaan Negara Malaysia, Balai Seni Negara, Persatuan Penulis Pelancongan; Universiti Teknologi MARA, Shah Alam, dan semua agensi berkaitan.

 

Perasmian Festival Malaysia-Jepun 2022 telah disempurnakan oleh Setiausaha Bahagian Dasar Kebudayaan, MOTAC, Dr Tan Awang Besar di Auditorium Tunku Abdul Rahman, MaTiC pada 2 Jun 2022 yang lalu.

 

Turut hadir Presiden PAMAJA & Persatuan Inap Desa Malaysia, Dato’ Sahariman Hamdan yang juga Pengerusi festival tersebut; Duta Jepun ke Malaysia, Katsuhiko Takahashi; dan Pengarah Perkhidmatan Maklumat Jepun/Setiausaha Utama, Kedutaan Jepun, Nagai Tomoko.

 

Dalam ucapan alu-aluannya, Dato’ Sahariman menegaskan bahawa selama empat dekad, LEP telah menjadi penyumbang utama terhadap jalinan perhubungan antara Malaysia dengan Jepun. Hasilnya, dalam hubungan dua hala ini, kolaborasi ekonomi kedua-dua negara berkembang pesat.

 

Baru-baru ini, Perdana Menteri Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob melawat Jepun untuk mengukuhkan LEP. Hasilnya, Malaysia dan Jepun mengambil keputusan untuk mengukuhkan lagi hubungan sambil meneruskan LEP menerusi ruang-ruang baharu seperti tenaga, kota raya pintar, alam sekitar, dan perubahan iklim,” tambah Sahariman mengenai kewajaran menganjurkan Festival Malaysia-Jepun 2022.

 

Mengakui ini kali pertama menganjurkan festival besar, Sahariman walau bagaimanapun menyatakan pihaknya telah berusaha sebaik mungkin untuk memastikan kejayaan. Beliau turut mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada semua yang terlibat, dan berharap dapat lagi bekerjasama pada masa akan datang.

 

“Semoga orang ramai akan bersama-sama memeriahkan Festival Malaysia-Jepun 2022 ini. Saya yakin penganjurannya pasti akan memperkukuh lagi kerjasama, dan membina hubungan baharu yang lebih erat antara Malaysia dengan Jepun,” tambah Sahariman.

 

Sementara itu, Katsuhiko Takahashi dalam ucapannya memuji usaha PAMAJA dan Persatuan Inap Desa Malaysia yang begitu giat mengadakan pelbagai acara, bagi mengeratkan hubungan antara rakyat Malaysia dengan rakyat Jepun.

 

“Sejak LEP dilaksanakan di Malaysia, ribuan rakyat negara ini mengunjungi Jepun sama ada untuk belajar, bekerja, atau melancong. Ini membantu memperkukuh lagi hubungan Malaysia-Jepun,” kata Katsuhiko.

 

Melalui Festival Malaysia-Jepun 2022 ini, Katsuhiko berharap selain menyambut ulang tahun ke-40 LEP, Malaysia dan Jepun akan merangka kerjasama, dan merancang lebih banyak program bagi mengeratkan lagi persaudaraan kedua-dua negara.

 

Dalam ucapan perasmiannya, Dr Tan Awang memuji penganjuran Festival Malaysia-Jepun 2022 dan berharap ia akan menjadi acara tahunan. Sememangnya festival ini merupakan peluang besar bagi rakyat Malaysia lebih mengenali kebudayaan, kesenian, bahasa dan pelancongan Jepun.


Mengakui ini kali pertama menganjurkan festival besar, Dato' Sahariman Hamdan walau bagaimanapun menyatakan pihaknya telah berusaha sebaik mungkin untuk memastikan kejayaan.