KEMBARA

 

Batu Arang Bandar Warisan di Selangor

Oleh Raja Yusoff Ariffin

 

Antara kawasan atau bandar yang paling terkenal di Selangor ialah Shah Alam, Petaling Jaya, Rawang, dan Sungai Buloh. Petaling Jaya ialah bandar raya dan bandar terbesar di negeri terkaya di Malaysia ini, sementara Shah Alam yang juga bertaraf bandar raya merupakan ibu negeri Selangor.

 

Bagaimana dengan Batu Arang? Berapa ramai yang mengetahui bandar ini? Dahulu Batu Arang merupakan bandar perlombongan arang batu di Selangor sebelum Perang Dunia Kedua sehingga tahun 1960-an.

 

Di Batu Arang atau yang disebut juga Bandar Warisan ini, pelawat boleh melihat tinggalan kegiatan perlombongan arang batu seperti terowong, serombong api, dan sebagainya. Kegiatan perlombongan batu arang yang berjalan sekian lama, dan mempengaruhi sosioekonomi menjadi faktor kawasan atau bandar ini diberi nama Batu Arang sehingga kini.











Batu Arang yang dibuka pada tahun 1913, terletak kira-kira 25 kilometer dari Kuala Lumpur. Orang ramai boleh mengunjunginya melalui Jalan Rawang atau Jalan Ijok. Syarikat arang batu British mula beroperasi dua tahun kemudian.

 

Batu Arang pernah menjadi pekan kedua paling sibuk di Selangor pada zaman penjajahan British. Kumpulan pekerja perlombongan pertama pada tahun tersebut kebanyakannya ialah orang Cina dari lombong arang batu Labuan di Sabah. Pekerja yang lain datang dari selatan China. Oleh itu, orang Cina boleh dianggap sebagai pelopor bandar Batu Arang.

 

Perlombongan terowong dan penambangan terbuka ialah dua kaedah perlombongan arang batu yang digunakan di Batu Arang. Oleh sebab terowong itu sangat gelap dan dalam, pekerja harus menggunakan lampu pelita untuk menerangi jalan tersebut. Persekitaran kerja di dalam terowong sangat berbahaya kerana letupan kerap berlaku di dalamnya, dan peralatan yang digunakan untuk mengangkut arang batu juga akan jatuh pada bila-bila masa.





Mengikut fakta, Batu Arang menyumbang 15 juta tan arang batu dalam tempoh setengah abad perlombongan ini, dan menjadi sumber tenaga industri yang penting di Tanah Melayu.

 

Dahulu, Batu Arang merupakan pekan industri penting yang mengawal nadi ekonomi Tanah Melayu. Sewaktu makmur, ia bukan sahaja mewujudkan sistem pengangkutan kereta api terbesar di Tanah Melayu, malah pengangkutan makanan, sebuah lapangan terbang kecil untuk tujuan keselamatan, loji janakuasa terbesar di Selangor dan hospital yang lengkap. Ia juga membawa kepada pembinaan kilang batu-bata yang paling moden, dan terbesar di Tanah Melayu pada masa itu, dengan bahagian membuat batu-bata mengeluarkan 450,000 batu-bata merah kelas pertama setiap bulan. Batu-bata merah tidak hanya dibekalkan ke kilang bata, malah ke seluruh Tanah Melayu.

 

Aspek pembinaan di Batu Arang sangat baik kerana Luo Dai mula tinggal di bandar itu ketika berusia 27 tahun. Beliau berhijrah kerana datuknya, Luo Yin menjalankan industri pembinaan. Luo Dai yang menggunakan nama industri datuknya itu kemudian membina rumah kedai di pekan lama, asrama pekerja syarikat perlombongan arang batu, bangunan kakitangan kanan, lombong bawah tanah, dan lombong terbuka di Batu Arang. Industri subsidiari merangkumi kilang padanan, kilang papan lapis, penanaman getah, pembiakan dan perdagangan komersial.




Luo Dai juga pernah memimpin gerakan keselamatan nasional anti-Jepun bersama-sama dengan orang yang berbakat mendirikan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Chap Khuan (SJKCCK). Beliau juga bertugas sebagai ketua sekolah ketika itu, dan dianggap sebagai pemimpin di Batu Arang.

 

Pada tahun 1930-an, Parti Komunis Malaysia menyusup masuk ke Batu Arang dan ribuan pekerja telah melancarkan empat kali mogok yang mengejutkan seluruh negara pada tahun 1936 hingga 1941. Pada tahun 1939, Wuhan Chorus turut melancarkan gerakan keselamatan nasional anti-Jepun dengan nyanyian yang bersemangat. Penduduk di Batu Arang tidak teragak-agak untuk menyumbang wang kepada Wuhan Chorus supaya dapat membentuk pasukan sokongan yang besar.

 

Pada tahun 1950-an, diesel melanda pasaran lombong arang batu dan menyebabkan Syarikat Malayan Arang Batu ditutup secara rasmi pada tahun 1961. Kemegahan Batu Arang turut tenggelam pada tahun tersebut.

 

Pada zaman itu, setiap keluarga di Batu Arang telah dipindahkan dan bangunan-bangunan yang bersejarah tidak lagi dipelihara. Cerita sejarah juga beransur-ansur hilang. Kini kebanyakan penduduknya telah berpindah atau meninggal dunia. Aktiviti pembangunan berakhir kerana perlombongan arang batu telah ditutup, dan penduduk semakin kurang. Warga tua dan peninggalan anak cucu-cicit di Batu Arang berharap sejarah ini tidak akan dilupakan sehingga ke akhir hayat.

 

Para pengunjung Batu Arang yang prihatin dan tidak prihatin akan dapat melihat banyak kesan tinggalan sejarahnya. Mereka yang sengaja mahu datang dan prihatin pasti akan dapat menemui bekas lombong arang batu, tapak tinggalan jambatan kereta api, tapak tinggalan kilang batu bata, bangunan corong udara, kilang kayu, bekas pejabat mes pegawai tentera “white house”, kelab sukan pekerja lombong, tapak tinggalan terowong arang batu, dan bekas penempatan pekerja lombong.

 

Oleh kerana itulah Batu Arang dipanggil sebagai Bandar Warisan Batu Arang. Sebagai tanda peringatan, sebuah binaan seperti tugu yang bertulisan (maksudnya dalam bahasa Melayu - walaupun tidak sepatutnya dalam bahasa Inggeris) “Bandar Warisan Batu Arang” turut didirikan.

 

Pengunjung juga boleh melihat sebuah pejabat pos lama dan peti surat klasik, dan Sekolah Menengah Kebangsaan Tuanku Abdul Rahman yang diperbuat daripada kayu yang masih utuh. SJKCCK yang kelihatan agak unik juga masih tersergam.   

 

 





























































No comments:

Powered by Blogger.