MUZIK

 

Mainkan Album Bangun Pertama Kali dalam Showcase Bangun 2023

A.C.A.B

 

TAHUN hadapan, kumpulan A.C.A.B menyambut ulang tahun ke-30 penubuhannya. Sebelum tiba ke angka bermakna tersebut, perintis eastern oi! ini bekerja keras menjayakan pelbagai persembahan pentas pada 2023.

 

Kurang dua minggu lagi, A.C.A.B bakal menjayakan showcase khas Bangun untuk meraikan satu-satunya album penuh dalam bahasa Melayunya.

 

‘Bangun Showcase 2023’ anjuran A.C.A.B Productions bakal berlangsung pada 3 Disember depan di Bentley Music Auditorium, Mutiara Damansara, Petaling Jaya bermula jam 3 petang.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



                        Persembahan khas dengan dua lagu oleh A.C.A.B.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sidang media showcase berkenaan di Timeless Studio, Damansara pada 23 November lalu memberitahu bahawa antara band generasi baharu oi! dan punk yang akan turut tampil ialah The Hard Crop’s, Incase dan Combination 69 (Kuala Lumpur), Zero One Heroes (Johor), The Murphys (Melaka), The Boicott (Perak), Oi! Frequency (Selangor), dan set DJ daripada Soul Boss (Kuala Lumpur).

 

Menariknya, ‘Bangun Showcase 2023’ akan menyaksikan A.C.A.B memainkan set penuh daripada album BangunSebahagian daripada trek album ini tidak pernah dipersembah secara langsung. Jadi ini adalah peluang yang dinanti-nantikan oleh peminat-peminat tegar A.C.A.B untuk kembali bernostalgia sewaktu album groundbreaking ini dikeluarkan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

D                Dato’ Sulaiman Dahlan (berdiri) turut menyampaikan ucapan ringkas.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Album Bangun merupakan evolusi sound A.C.A.B yang menjejak ke arah heavy metal Melayu yang digaul pekat dengan stail eastern oi!, menjadikannya sebuah gerak perubahan (gamechanging move) untuk suasana oi! dan punk tempatan ketika itu.

 

Bangun adalah album yang bermelodik dan agresif serentak, seterusnya membuka mata kepada lebih ramai pendengar baharu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                                             

A.C.A.B dibarisi dari kiri Zeezul Fitri, Edy J Erwan, Max Mohammad, dan Anas Md Noor.

2.  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dalam sidang media itu, vokalis/gitaris A.C.A.B, Max Mohammad menyatakan beliau dan kumpulan tidak sabar lagi mahu memainkan Bangun secara keseluruhan buat kali pertama kepada semua peminat.

 

“Ketika album ini terbit pada 2004, saya ke United Kingdom menyambung pelajaran, dan Bangun tak sempat dipromosikan. Tapi, ia tetap mendapat sambutan hangat,” tambah Max.

 

Jadi, selain mahu meraikannya bersama-sama para peminat dengan memainkan album Bangun secara live bersempena dengan usia tiga dekad A.C.A.B pada 2024, ia juga mencatat sejarah bagi semua orang!

 

Turut menghadiri sidang media tersebut adalah pemain gitar, Edy J Erwan; pemain dram, Zeezul Fitri; pemain bass, Anas Md Noor, serta pengasas/pemilik Timeless Studio, Dato’ Sulaiman Dahlan.

 

Mengenai showcase yang akan berlangsung nanti, Dato’ Sulaiman memberitahu A.C.A.B merupakan band pertama di Malaysia yang akan menggunakan sistem bunyi terbaharu dari Jerman, Linear S MK308 LTA.


 

Vokalis/gitaris A.C.A.B, Max Mohammad atau nama sebenarnya, Megat Hafiz Mohammad (berdiri).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Timeless Studio juga antara syarikat pertama di Malaysia yang ada sistem bunyi terbaharu ini, yang dilancarkan di seluruh dunia bulan lalu. Ia cukup sempurna untuk persembahan secara langsung yang menjanjikan kepuasan kepada penonton kerana dapat mendengar semua bunyi dari A.C.A.B nanti,” jelas beliau.

 

Tambah Sulaiman, beliau berbesar hati dan berbangga dapat bekerjasama dengan A.C.A.B yang juga perintis muzik eastern oi! di Malaysia.

 

A.C.A.B adalah band skinhead, oi! terawal yang ditubuhkan di Malaysia. Dalam kalangan penggemar muzik oi! di sini, mereka adalah fenomena dengan memiliki ramai peminat, sekali gus menjadikan setiap persembahan menarik semuanya,” ujar beliau lagi.        

 

Setakat ini, tiket Early Bird telah habis dijual. Tiket presale masih boleh didapati pada harga RM80, dan juga pembelian secara walk-in pada hari pertunjukan berharga RM99.

 

Tempahan/pembelian tiket boleh dibuat melalui https://acab.ubertickets.asia/.

Sebarang pertanyaan boleh diajukan ke 019 6955634 melalui Whatsapp.

 

 

Tentang A.C.A.B

 

Sejarah unit oi!/street rock Kuala Lumpur bertaraf legenda ini dimulakan pada 1994 oleh Max Mohammad, dan Edy J Herwan.

 

A.C.A.B kemudian mengalami beberapa pertukaran ahli di sepanjang aktif bergerak, tetapi cukup berpengaruh pada pergerakan muzik oi! Di Malaysia, baik kepada band-band baharu mahupun para pendengar.

 

Bermula dari demo ‘95 yang keluar melalui Bovver Brigade Records pada 1995, A.C.A.B tidak menoleh ke belakang lagi dengan keluaran-keluaran seperti eastern oi! dan skinhead 4 life yang mengubah landskap muzik oi!/punk tempatan selain mempengaruhi ribuan anak muda untuk mula bermain muzik.

 

Muzik A.C.A.B turut berevolusi pada setiap keluaran yang menyaksikan mereka bermula dengan Oi!/Street Rock/Ska kepada menyelitkan pengaruh Heavy Metal Melayu menjelang era Orang Timur, dan Bangun serta juga menerima pengaruh Indie Rock pada album terakhir mereka (dikenali sebagai The A.C.A.B).

 

Walau bagaimanapun, perubahan ini tidak membuatkan mereka terasing daripada pengikut-pengikut A.C.A.B yang datang dari pelbagai khalayak muzik. A.C.A.B menjadi sebuah band yang benar-benar menyatukan pergerakan muzik underground.

 

 

Pautan:

 

Instagram: https://www.instagram.com/acabmalaysia/

Tik Tok: https://www.tiktok.com/@acabproductions

Facebook: Megat Hafiz Mohammad (Max Hafiz)

Email: acabmalaysia@gmail.com


- RAJA YUSOFF ARIFFIN


                                 


No comments:

Powered by Blogger.