NOSTALGIA
SASTERA BUDAYA
SATU daripada tiga buah filem cereka yang dipilih mewakili negara ke
Festival Filem Asia Pasifik ke-42 di Seoul, Korea Selatan dari 6 hingga 9
Oktober tahun 1997 ialah Layar Lara.
Layar Lara yang ditayangkan
pada awal tahun 1997, arahan Datin Paduka Shuhaimi Baba. Dua buah filem
lain ialah Merah (M Nasir) dan Lurah Dendam (Raja Ahmad Alaudin) yang
kedua-duanya ditayangkan pada tahun 1996. Kesemua filem ini dipilih oleh
Persatuan Pengeluar Filem Malaysia (PFM).
Saya berkesempatan
menonton Layar Lara. Setelah menontonnya, saya tidak kecewa, sebaliknya
kagum. Rasanya tidak salah atau rugi jika menontonnya lebih daripada
sekali.
Selepas Selubung (1992) dan Ringgit Kasorrga (1995),
Shuhaimi Baba menghasilkan Layar Lara. Dan ternyata Shuhaimi telah
menghasilkan filem yang berani dan lantang. Semuanya memfokuskan citra
wanita.
Selubung (lakonan M Nasir, Deanna Yusoff, dan Ida Nerina)
menampilkan wanita yang memperjuangkan isu kemanusiaan sejagat.
Sementara Ringgit Kasorrga (lakonan Hans Isaac, Tiara Jacquelina, dan
Deanna Yusoff) menggeledah penyelewengan dalam dunia peragawati.
Layar Lara pula menyentuh penglibatan wanita dalam dunia perfileman
tanah air. Watak-watak yang difokuskan ialah seniwati Ina Manjalara (Ida
Nerina) dan seniwati Zai (Azean Irdawati).
Permasalahan menarik
melibatkan wanita termasuklah pelakon tiada disiplin dan komitmen,
skandal pelakon dengan kru filem dan pelakon veteran yang dilupakan.
Diselitkan juga masalah berkaitan seperti pengarah panas baran dan
produser kekurangan wang. Saya tidak pasti apakah semua itu masalah
utama dunia perfileman negara. Apakah Layar Lara ingin “membuka pekung
di dada” industri filem negara?
Antara masalah yang kerap dihebohkan
dalam dunia perfileman negara termasuklah pelakon tiada disiplin dan
komitmen, skrip lemah, cerita klise, dan pengarahan dangkal.
Berdasarkan filem Layar Lara ini, memanglah lara melihat senario
perfileman tanah air jika ramai pelakon seperti Ina. Sesungguhnya sedih
melihat semua permasalahan seperti yang dipaparkan dalam filem ini.
Ina adalah pelakon yang tidak berdisiplin dan hanyut dalam glamour. Dia
sering ponteng penggambaran dengan mereka-reka alasan (malah hingga
sanggup mengatakan ibunya sakit tenat). Dia hidup bebas, lebih-lebih
lagi apabila mempunyai hubungan dengan penyanyi kelab malam tidak
bermoral, Shak (Maman).
Namun, mungkin untuk memberi gambaran bahawa
masalah ini boleh diatasi, Ina akhirnya insaf setelah dipecat oleh
produser, Borhan (Dato’ Ismail Hutson) dan pengarah, Malik (Sidi Oraza).
Artis dikatakan menjadi perhatian dan ikutan peminat. Mereka disarankan
juga supaya menunjukkan perilaku yang baik. Ina bukan pelakon atau
artis yang baik. Kehidupannya penuh lagak dan angkuh, diburukkan lagi
apabila dia membuat hubungan pula dengan anggota kru, Daud (Man Bai).
Bagaimanapun, watak Ina tidaklah pula hitam seratus peratus. Masih ada
putihnya dan ini terbukti apabila dia menyanjung serta begitu
menghormati pelakon veteran, terutama pelakon pujaannya, seniwati Zai
yang ditemui tanpa diduganya di lokasi penggambaran.
Manusia yang
insaf dan mengakui kesalahan sukar ditemui. Ina insaf dan itu wajar
diteladani (diharapkan keinsafan Ina itu juga jujur).
Sebagai
pengarah, Shuhaimi nampaknya sedar dengan hakikat manusia biasa dan
watak berwarna-warni serta filem tidak bebas sewenang-wenangnya. Jadi,
wajarlah beliau tidak melebih-lebihkan gambaran kebaikan Ina setelah
insaf. Cuma biasa dan sewajarnya.
Skandal kru dengan pelakon juga
suatu masalah yang wajar dipandang serius. Ia bukan budaya sihat,
sebaliknya hanya mengganggu kelancaran pembikinan sesebuah filem. Layar
Lara memaparkan fenomena ini dan kesannya. Namun demikian, wujudkah
sebenarnya hal sedemikian?
Wajarkah pelakon veteran dilupakan atau
perlu sangatkah mereka diberi peluang berlakon lagi? Bagi saya,
mengingati pelakon veteran tidak semestinya dengan hanya memberi peluang
berlakon kendatipun sekadar watak tempelan. Pelakon veteran juga tidak
perlu berkecil hati andainya dilupakan.
Saya berpendapat, yang lebih
penting ialah kehadiran mereka sebagai pemerhati, penasihat, dan
perunding. Kemampuan fizikal sudah terbatas, tetapi pengalaman mereka
masih berguna. Jika benar wajar dan menguatkan lagi filem, baharu elok
diundang.
Dalam Layar Lara, para pelakon veteran termasuk seniwati
Zai dan Salmah Ibrahim di samping Aziz Satar, Mahmood June, dan Aziz
Jaafar digambarkan seperti “gian” berlakon. Saya fikir, wajarlah Malik
tidak menerima kemunculan mereka sewenang-wenangnya jika sekadar
merosakkan filem. Penerimaan Malik pada akhirnya mungkin kerana
penghargaan.
Suntingan filem yang tidak sempurna menaikkan kemarahan
Malik ketika menonton rushing filem arahannya, Tanah. Penyuntingan
filem juga adalah aspek penting yang perlu diberi perhatian oleh
penyunting mahupun pengarah.
Pengarah yang baik (teliti, peka, dan
sedar tugasnya) pasti tidak mengabaikan masalah ini. Cuma, agak aneh
jika Malik dianggap sebagai pengarah panas baran!
Pada pandangan
saya, Malik bukan panas baran. Panas baran selalunya membawa akibat
buruk. Tetapi, Layar Lara banyak menggambarkan sikap Malik itu membawa
kebaikan. Sebenarnya, Malik adalah pengarah yang tegas dan tidak
berkompromi dengan ketidakwajaran.
Pertama, saya berikan beberapa
contoh klasik Malik bergaduh dengan Daud. Namun, itu semua gara-gara
Daud memandai-mandai membawa para pelakon veteran termasuk seniwati Zai
untuk berlakon filem arahan Malik. Malik turut menempelak Daud kerana
mengabaikan tugas dan ponteng akibat hubungan dengan Ina. Daud akhirnya
insaf dirinya hanya diperalatkan oleh pelakon itu.
Kedua, dia
memecat Ina dari filemnya, Tanah, kerana tidak dapat bersabar lagi
dengan kerenah pelakon itu. Tindakan tersebut berjaya menginsafkan Ina.
Malik sanggup menerima kembali Ina kemungkinan besar disebabkan bakat
besar pelakon itu tidak wajar dipersia-siakan.
Ketiga, Malik
melempar kerusi warung. Itu diperlakukan olehnya untuk mengusir Shak
yang memaksa Ina pulang bersamanya hingga bertengkar. Dia naik marah
setelah nasihatnya tidak dipedulikan.
Jadi, sikap Malik yang
dikatakan panas baran itu kena pada tempatnya. Malik sebenarnya seorang
pengarah filem yang berkarisma. Berkarisma sepertinya turut diperlukan
oleh dunia perfileman negara. Ketegasan seperti yang dimiliki Malik
harus ada pada diri karyawan mana pun.
Cuma yang ingin saya
pertikaikan ialah berkuasanya Malik untuk menerima kembali Ina,
sedangkan dia pernah memberitahu Daud bahawa filem itu bukan atas
perbelanjaannya! Begitu juga penerimaannya terhadap pelakon veteran.
Satu perkara, mungkin tidak disedari, tetapi perlu juga diambil
perhatian berat, iaitu adegan Daud meratapi kematian seniwati Zai.
Sebagai orang Islam, kita dilarang meratapi kematian. Mujurlah adegan
itu singkat.
Secara keseluruhannya, Layar Lara diperkuatkan oleh
lakonan, suntingan, sinematografi, dan muzik latar. Filem ini bakal
menjadi filem klasik dan wajar diteladani pengarah filem negara yang
lain.
Dengan memaparkan beberapa unsur dan falsafah kemanusiaan,
Layar Lara bukanlah filem murahan, apatah lagi sesuai untuk
dikategorikan sebagai filem 18PL, 18SX, mahupun 18PA (walaupun dalam
beberapa adegan, ada unsur-unsur berkaitan). Sebaliknya, Layar Lara
adalah filem cerdik. PFM memilihnya mewakili negara.
Pages
▼
Monday, 26 November 2018
Saturday, 24 November 2018
NOSTALGIA
SASTERA BUDAYA
Penyair Malam
RENDAH MARTABAT PENYAIR?
PENYAIR Malam (PM) adalah filem ketujuh terbitan Grand
Brilliance Sdn Bhd. PM diarahkan oleh Kamal Ishak – antara pengarah muda
berpotensi dalam dunia perfileman tanah air.
Filem arahan kedua Kamal selepas Cinta Kita (tahun 1993) ini
dibarisi pelakon muda seperti Zack Idris, Yasmin Suraya, Hairul Riyno di
samping Aman Graseka, Sheila Mambo, Aishah Baharum dan Ismail Din.
Secara ringkas, PM mengisahkan Adam (lakonan Zack Idris)
menjadi mekanik motosikal selepas keluar dari Sekolah Henry Gurney yang
bercinta dengan Azira (Yasmin Suraya).
Azira bisu dan pekak. Tetapi, menjadi guru di sekolah
pendidikan khas yang berbakat melukis. Sementara Adam sendiri berbakat menulis
sajak dan menggunakan nama pena Penyair Malam.
Bagaimanapun, Adam dicintai pula oleh gadis liar, Rina
(Sheila Mambo) selepas membaiki motosikalnya. Rina sebenarnya adalah teman
istimewa Farid (Aman Graseka), kaki lumba motosikal.
Lantaran itu, Farid cemburu dan mencabar Adam berlumba
dengannya. Dia berjanji akan melepaskan Rina jika Adam berjaya menewaskannya.
Namun begitu, cinta Rina terhadap Adam hanyalah bertepuk sebelah tangan.
Dalam serba salah, Adam menyahut cabaran Farid walaupun
ditentang oleh Azira. Adam memenangi perlumbaan. Tetapi, akhirnya dicederakan
oleh Farid yang bertindak liar.
Usia Adam masih panjang. Walaupun terlalu cemburu dan dua
kali memutuskan hubungan dengan Adam, Azira akhirnya tetap menerima Adam. Rina
kecewa cintanya tidak berbalas.
Demikian mudah dan klise kisah PM. Tidak menggugah pemikiran
langsung. Hanya menarik pada tajuk, tetapi jelas tidak relevan dengan cerita.
Seolah-olah suatu tradisi, kebanyakan filem Melayu harus
menampilkan daya tarikan sinonim untuk selera penonton remaja, seperti
motosikal besar dan disko yang dibumbui cinta murahan serta memualkan.
Sepatutnya fokus dilebihkan kepada kehidupan Adam sebagai
penyair/penulis. Selami dan hayati struktur wataknya, segala permasalahannya
sebagai penyair seperti mendapat tempat di media, mutu karya kehendak penerbit,
penerimaan masyarakat dan sebagainya.
Malangnya, apa yang ditonjolkan, Adam terbabit dengan
perlumba motosikal panas baran itu tidak menyumbangkan jasa apa-apa, gadis liar
murahan dan cinta luaran.
Ada beberapa persoalan menarik yang suka saya perkatakan.
Semuanya berkaitan dengan pemikiran, perasaan dan budaya Melayu.
Hasil kerja PM ini amat mengecewakan. Mujurlah saya
menontonnya semasa majlis Apresiasi Filem 1998, anjuran Persatuan Sutradara
Filem Malaysia dan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS) di Pawagam Mini P
Ramlee, FINAS. Jika tidak. menyesal juga membaayar harga tiket untuk membuang
masa menonton filem ini walaupun tajuknys memikat.
Tiga orang ahli panel apresiasi, iaitu A Wahab Hamzah,
Hassan Mutalib dan Rahimi H sepakat mengatakan masalah utama PM ialah skrip.
Mereka mendakwa letih dan kecewa menonton PM.
Subjek filem ini sebenarnya menarik. Kisah penyair yang
bekerja sebagai mekanik (kerja kolar biru), bercinta pula dengan gadis bisu dan
pekak. Daripada satu segi, melaungkan bahawa siapa pun boleh menjadi penulis
(penyair) asalkan berminat, bersungguh-sungguh dan berbakat.
Selain itu, PM juga melaungkan betapa cinta tidak hanya
untuk insan yang sempurna fizikal sahaja. Mereka boleh bercinta sesama insan
senasib ataupun dengan insan sempurna fizikal jika telah ditakdirkan.
Namun begitu, subjek yang menarik ini tidak meyakinkan
penampilannya dan terkapai-kapai lantaran kelemahan skrip. Apa yang dipaparkan
sekadar pada permukaan, tidak mendasar.
Mengapa Adam menjadi penyair? Apa dan siapakah yang mendorongnya
menjadi penyair? Dalam PM, ditunjukkan Adam menaip sajak, mendeklamasikan sajak
di dalam hujan dan tidur bersama buku. Namun, itu belum cukup meyakinkan
penonton, apatah lagi peneliti.
Mengapa pula Adam begitu mencintai Azira (dalam filem ini
digambarkan hanya kerana rupa paras)? Mengapa Azira juga begitu mencintai Adam?
Jika cintanya suci, kenapa begitu mudah dia memutuskan hubungan kasihnya itu
lantaran cemburu yang melulu?
Inilah satu daripada persoalan yang inginsaya sentuh. PM
memaparkan cinta luaran, bukan cinta sejati. Entah kenapa Adam menyair. Adam
tertarik kepada Azira kerana wajah. Azira pula entah kenapa begitu mudah
membalas cinta Adam. Tidak pula digambarkan dia tertarik kerana kagum akan
sajak-sajak Adam.
Satu lagi persoalan ialah plot tipikal dalam filem Melayu.
Entah kenapa sejak dari dahulu lagi lelaki bergaduh kerana perempuan dijadikan
struktur plot cerita filem Melayu.
Dalam PM, protagonist (Adam) amat dibenci oleh antagonis
(Farid) kerana cemburu akan teman wanitanya (Rina). Hampir separuh cerita
ditenggelami struktur plot memualkan ini. Hilang kisah Adam sebagai penyair,
sedangkan sepatutnya hubungan Adam dengan penerbit (Ahmad Tamimi Siregar)
dikembangkan.
Saya melihat keprihatinan penerbit ini dapat mengangkat
martabat penyair muda. Dapat dikatakan Adam mewakili penyair muda berpotensi
yang diperhatikan oleh penerbit.
Penerbit memuji dan sanggup menerbitkan karya Adam atau
Penyair Malam, malah hingga mengadakan sebuah majlis diskusi khas (di Dewan
Bahasa dan Pustaka) memperkatakan karya untuk memperkenalkan siapakah Penyair
Malam.
Namun, begitulah. Ulasan pengkritik mengenai kekuatan karya
Penyair Malam nampaknya menjadi mangsa penyunting filem ini!
Lantaran kelemahan skrip atau sengaja mahu memancing
penonton remaja, kredibiliti Penyair Malam tenggelam dalam cinta luaran dan
ngauman motosikal.
Hubungan penerbit-Adam tidak meyakinkan. Saya juga melihat
pada beberapa ketika, PM mengangkat martabat penyair muda, sedang pada banyak
ketika yang lain pula, ia merendahkan peribadi Penyair Malam.
Tidak sewajarnya Penyair Malam yang sudah terkenal dan
diangkat, terlibat dengan masalah klise seperti itu.
Dia tidak sepatutnya melayan kehendak Farid dan menjalinkan
hubungan dengan gadis seperti Rina.
Sepatutnya PM boleh menjadi filem intelek atau cerdik dan
menyaran sesuatu yang baik apabila menampilkan penyair sebagai watak utama.
Bagaimanapun, sebaliknya yang terjadi.
Jika terlibat dengan cinta luaran dan bergaduh kerana
perempuan, hampalah harapan kita untuk melihat protagonis alaf baharu yang
sepatutnya berfikiran besar, apatah lagi penyair atau penulis.
Kecewalah kita untuk menonton filem intelek walaupun
menampilkan watak penyair.
NOSTALGIA
SASTERA BUDAYA
SASTERA BUDAYA
RANCANGAN Pentas Filem
di Rangkaian Nasional Radio Malaysia pada awal bulan Mac tahun 1986 mengulas
bahawa filem Kembara….. Seniman Jalanan
(KSJ) menerapkan unsur-unsur budaya kuning.
Jika difikirkan sepintas lalu, diakui filem berkenaan
seolah-olah menerapkan unsur itu berdasarkan pakaian para pelakonnya dan bahasa
dalam kata bual yang digunakan.
Tetapi, jika dihalusi serta dilihat daripada satu segi lain
yang lebih mendalam dan rasional, filem arahan Nasir Jani ini mengandungi
pelbagai bentuk sindiran, kritikan dan pendedahan bahawa sebenarnya memang
terdapat unsur-unsur budaya kuning dalam masyarakat muda-mudi (juga masyarakat
lain) di Malaysia hari ini.
Disebabkan penuh dengan kritikan yang dipaparkan menerusi
adegan dan kata bual, maka filem ini menyelitkan dua jenis kritikan, iaitu
kritikan ketara dan kritikan tidak ketara.
Apa yang disebutkan terdapat unsur budaya kuning dalam
masyarakat muda-mudi, termasuk dalam apa yang disebutkan sebagai kritikan tidak
ketara. Gejala yang dipaparkan dalam KSJ memang wujud dan benar-benar berlaku.
Tetapi, untuk terus menuduh filem ini berunsur budaya kuning secara melulu
adalah tidak wajar.
Terlebih dahulu kita harus memikirkan soal pakaian;
bagaimanakah yang sepatutnya dan bercorak Malaysia untuk digunakan dalam filem
berlatarbelakangkan zaman moden, sedangkan kita sebenarnya tidak mempunyai
pakaian kebangsaan yang sesuai dengan zaman moden ini.
Andainya para pelakon KSJ memakai kemeja dan seluar (contoh
pakaian) yang kemas sekalipun, itu masih belum mencukupi serta bersesuaian.
Belum lagi menunjukkan itulah pakaian kebangsaan kita. Sebabnya, pakaian
sedemikian sendiri diwariskan secara tidak langsung oleh penjajah Barat (budaya
kuning berkaitan dengan Barat) kemudian kita jadikan sebagai pakaian kita
turun-temurun.
Tentu pula tidak sesuai sama sekali jika digunakan pakaian
Melayu berserta songkok dan kain samping atau berkain sarung. Pakaian sebegini
lebih sesuai untuk filem-filem purba.
KSJ memaparkan kisah hidup seorang penyanyi jalanan (Bujang)
dan penyeluk saku (Osman Tikus) sebagai watak-watak utama. Pakaian yang selekeh
dan rugged (kasar, tetapi ikhlas)
sedikit tentulah lebih sesuai. Jika kita lihat filem-filem Melayu sebelum ini,
ada juga menonjolkan watak-watak yang memakai kot dan bertali leher. Memang
nampak kemas. Tetapi, harus disedari ini juga unsur budaya kuning (ada juga
yang berpakaian menjolok mata). Namun, tidak pula dipertikaikan. Janganlah
disebabkan nampak kemas walaupun itu pakaian Barat, ia tidak dikatakan sebagai
unsur budaya kuning.
Kita harus bersikap rasional. Jangan melihat daripada satu
segi yang ketara sahaja – yang ketara itu dianggap sebagai buruk, maka
keseluruhannya dianggap sebagai buruk belaka.
Filem KSJ sebenarnya cuba mengikis anggapan buruk masyarakat
terhadap muda-mudi yang berpakaian selekeh dan rugged. Masyarakat biasanya menganggap golongan berkenaan tidak
berakhlak, tidak bermaruah dan sebagainya. Melalui KSJ, masyarakat cuba
disedarkan bahawa ada antara mereka (muda-mudi) yang berfikiran baik, berakhlak
tinggi, intelek, bersemangat untuk berjuang agar terus hidup, berpendirian
teguh dan sebagainya. Kita tidak boleh menilai seseorang berdasarkan rupa paras
semata-mata.
Teliti watak Bujang (lakonan M Nasir) dan Osman Tikus
(Pyanhabib). Memang pakaian dan rambut mereka tidak senonoh (dikatakan berunsur
budaya kuning), tetapi di sebaliknya mereka mempunyai pendirian dan
keperibadian sendiri.
Bujang adalah seorang pemuda berjiwa seni yang berfikiran
intelek, sering memikirkan nasib bangsanya serta tidak suka berfoya-foya, hidup
mewah dan berpura-pura, mempertahankan miliknya (menentang lanun cetak rompak)
serta meminati lagu rakyat (bertemakan perjuangan, kemasyarakatan dan
sebagainya).
Osman Tikus pula adalah seorang pemuda yang juga berjiwa
seni dan bersemangat kuat dalam berjuang untuk terus hidup meskipun caranya ke
arah itu tidak wajar dicontohi.
Menyentuh soal kata bual yang digunakan pula, ia juga adalah
sindiran, kritikan dan pendedahan terhadap beberapa golongan.
Apa yang dimaksudkan ialah pendedahan terhadap gejala yang
memang wujud bahawa golongan muda-mudi tidak tahu atau tidak mahu menggunakan
bahasa standard ketika berbual. Mereka menggunakan bahasa yang boleh disebut
sebagai ‘bahasa rojak’ dengan istilah-istilah yang difahami, ringkas dan
pendek. Istilah-istilah seperti gua, lu, brader, lepak, kepala dan lain-lain
sebagaimana yang terdapat dalam KSJ memang sering digunakan di kalangan mereka.
Mereka menggunakan bahasa itu kerana menganggap bahasa
Malaysia standard aak sukar difahami, memeningkan kepala dan melambatkan.
Bukan sahaja golongan muda-mudi, tetapi golongan dewasa dan
di kalangan pemimpin sendiri juga sering menggunakan bahasa yang bercampur aduk
ketika berbual. Semasa berucap misalnya, ada pemimpin yang menyelitkan istilah
Inggeris dalam teks ucapan mereka.
Mungkin banyak yang tidak mahu menyedari bahawa ini juga
adalah unsur budaya kuning. Jadi, siapa sebenarnya yang patut dipersalahkan?
Satu hal yang menarik dalam hubungan ini ialah secara tidak
langsung ia merupakan cabaran dan dorongan kepada pihak berkenaan supaya
berusaha menyediakan kata bual untuk filem dalam bahasa Malaysia yang seratus
peratus standard, tetapi ringkas dan mudah difahami.
Kita sebagai penonton filem tentu tidak mahu kata bual yang
dikatakan standard, tetapi panjang dan meleret-leret dengan istilah bombastik
yang sukar difahami. Ia juga adalah cabaran dan dorongan agar pihak berkenaan
dapat merangka dan mencipta corak pakaian yang sesuai untuk filem
berlatarbelakangkan moden. Sesuai dalam erti kata keMalaysiaan.
Kesimpulannya, filem KSJ tidak boleh terus dianggap sebagai
filem yang tidak bercorak Malaysia dan berunsur budaya kuning. Harus disedari
bahawa ia memaparkan (selain soal cetak rompak) kehidupan sebenar masyarakat di
Malaysia yang wujud hari ini. Masyarakat Malaysia hari ini hampir keseluruhannya
masih tidak bercorak atau berperibadi Malaysia, baik daripada segi pemikiran
mahupun pakaian, tutur kata dan sebagainya.
Friday, 23 November 2018
SASTERA BUDAYA
BERKHUTBAH DAPAT RM48 JUTA!
BAGAIMANA agaknya mesej/dakwah
dalam Munafik 2 mahu atau cuba disampaikan selain secara berkhutbah? Antara
masalah utama filem Melayu Malaysia sekian lama ialah menyampaikan pesanan
menerusi dialog panjang lebar atau paparan ayat berjela-jela pada visual.
Krisis tersebut tidak mengira sama ada pengarah atau penulis lakon layar lama, baharu,
dan penerima anugerah besar perfileman.
Berkat doa dan semangat
gigihnya, Syamsul menebus kekecewaan dengan KL Gangster 2 (2013), lantas
meraih kejayaan besar dalam kerjayanya sebagai seorang pengarah/karyawan
apabila memenangi anugerah Pengarah Terbaik Festival Filem Malaysia ke-28 (2016)
buat kali ketiga (di samping mengungguli kategori Filem Terbaik Nasional)
menerusi filem Munafik (2016).
Syamsul turut merangkul anugerah
Pengarah Filem Terbaik Anugerah Skrin 2016. Namun demikian, kejayaan
terbesarnya ialah memenangi anugerah Pengarah Filem Terbaik Festival Filem Asia
Pasifik ke-57 2017.
Munafik 2 telah berada di pawagam
mulai 30 Ogos lalu. Ia mengisahkan perjuangan Ustaz Adam (lakonan Syamsul
sendiri) yang menghadapi kumpulan ajaran sesat pimpinan Abu Jar (Nasir Bilal
Khan), dan cuba menyelamatkan Sakinah (Maya Karin), ibu tunggal kepada seorang
anak perempuan, Aina (Nur Zara Sofia) daripada kejahatan lelaki tersebut.
Sebenarnya, Sakinah ialah
bekas isteri Abu Jar. Dia menuntut cerai kerana Abu Jar telah menyeleweng, dan mengembangkan
ajaran sesat dengan kelebihan penggunaan sihir – merasuk para penentangnya
sehingga sakit dan mati, termasuk Imam Malik (Roslan Salleh), ayah Sakinah.
Meskipun setelah Imam Malik lama mati, Abu Jar memasukkan sihir ke dalam jasad
agamawan tersebut sebagai penghinaan, dan menakut-nakutkan penduduk kampung.
Ustaz Azhar (Asmawi Ani),
kawan baik Ustaz Adam turut ditinggalkan oleh isterinya kerana termakan hasutan
ajaran sesat Abu Jar. Asmawi atau lebih dikenali sebagai Mawi, juara Akademi
Fantasia 3 (2005) pernah berduet dengan Syamsul menerusi lagu ‘Kalah dalam
Menang’ (Munafik) dan ‘Bukan Propaganda’ (Desolasi). Muzik ditata
oleh Sky Productions Extreme Music, sementara Rahimi Mahidin mengarahkan
sinematografi.
Mawi berganding dengan
Syamsul (kali ketiga) menyanyikan lagu tema Munafik 2, ‘Kerana Dunia’ (melodi
ciptaan Syamsul, dan lirik oleh Dr Anwar Fazal, sepupu Syamsul).
Ustaz Adam yang masih dihantui
kematian Maria (Nabila Huda) dalam Munafik, berusaha menentang Abu Jar kerana
diminta oleh Ustaz Azhar membantu Sakinah, dan Imam Malik. Mungkin ada yang
bertanya Ustaz Adam mahu membela Islam atau membela Sakinah? Walau
bagaimanapun, nama Sakinah itu amat bermakna. Begitu juga dengan Adam –
simbolik Islam.
Filem ialah karya visual.
Namun demikian, bukan pula bermakna ia tiada dialog langsung. Cuma, yang perlu sentiasa
diingati ialah visualnya lebih utama. Menyampaikan mesejnya lebih menerusi
visual/bahasa filem, dan/atau dialog yang berpatutan.
Adakah Munafik 2 menampilkan
dialog yang berlebih-lebihan? Ia bercorak seram, malah dianggap lebih seram
selain penambahan unsur Islam, dan dakwah berbanding Munafik. Banyak
persoalan terjawab. Justeru, Munafik 2 yang berdurasi 121 minit dianggap
lebih daripada sekadar filem seram.
Filem seram Islamik
biasanya menampilkan agamawan, sama ada watak utama atau pembantu. Ada
agamawan, pasti ada adegan bersyarah/bercakap banyak atau dalam perkataan lain,
berkhutbah.
Berbanding Munafik,
saya dapati Munafik 2 menggunakan formula klise – protagonis menentang antagonis,
yang akhirnya protagonis menang. Lantaran itu, saya rasa lebih ‘gembira’
menonton Munafik 2. Cuma, kerana lebih cenderung pada bahasa filem, saya
agak resah semasa watak, terutamanya Ustaz Adam bercakap (berkhutbah).
Itu tetap dirasai
walaupun menurut Syamsul, dia menangis ketika melakukan suntingan kerana unsur
dakwah Munafik 2 diilhamkan daripada kisah Nabi Muhammad saw, dan negara
Islam yang ditindas. Dia mahu penonton merasai ajaran Islam yang dibawa menerusi
beberapa watak lama, dan baharu dalam filem itu.
Draf pertama skrip Munafik
2 disiapkan pada Ogos 2016. Walau bagaimanapun, Syamsul terpaksa
merombaknya kerana merasakan ia tersasar.
Ada yang berpendapat,
filem tiada mesej kerana ia bukan peti surat. Namun demikian, perkara tersirat
tetap ada sama ada disedari atau tidak/disukai ataupun sebaliknya.
Al-Quran turut menyebut
antara golongan yang paling teruk dikeji Allah ialah ulama yang tidak amanah,
dan mengharapkan habuan dunia.
Antara siratan yang dapat
saya kesan ialah dalam kata-kata Umar (Fauzi Nawawi), orang kanan Abu Jar. Umar
angkuh meminta orang kampung melihat, dan mengagumi kekuasaan/kegagahan/kemegahan
Abu Jar.
Walau bagaimanapun, itu
hanya khayalan Umar/Abu Jar sahaja kerana pada pada visual, penonton nampak markas
Abu Jar daif dan usang (Kellie’s Castle, Batu Gajah, Perak sebagai lokasi). Ke
mana sahaja pergi di persekitaran kampung, Abu Jar dan konco-konconya hanya berjalan
kaki walaupun kaya-raya.
Selain Batu Gajah,
penggambaran (selama 60 hari) mulai 20 Mac 2017 dijalankan di Kuala Lumpur, dan
Lembah Kelang, termasuk Lembah Kinta, Perak dan Kuantan, Pahang tamat pada 18
Mei 2017.
Itu menunjukkan Abu Jar
munafik dan berbohong. Dia bukan menggunakan ajaran sebenar Islam, tetapi sihir
sehingga para pengikut dan orang kampung nampak markasnya hebat dan agam.
Pengikut/orang kampung tidak peduli Abu Jar tiada kenderaan mewah/mahal. Abu
Jar mendakwa dia menegakkan Islam, tetapi meminum darah dan tubuhnya bercacah,
amalan yang dilarang oleh Islam, selain menghalalkan perzinaan apabila membenarkan
Umar dan konco-konconya memperkosa Sakinah beramai-ramai.
Pun begitu, saya tidak menafikan
barangkali Syamsul cuba lari daripada klise dalam filem atau drama televisyen
Melayu, iaitu watak kaya-raya serta sangat berkuasa mesti memiliki rumah besar,
dan kereta mewah. Jika benar begitu, ia satu percubaan yang baik kerana sekali
gus menunjukkan kerancuan jiwa Abu Jar.
Abu Jar serta pengikutnya
memakai jubah labuh/besar dan bercelak. Dikatakan itu mengikut sunnah Nabi
Muhammad. Hal tersebut juga merupakan masalah dalam karya sastera berunsur
Islam, iaitu watak warak mesti memakai jubah dan bercelak. Namun demikian, saya
melihat itu sebagai menyindir orang Melayu yang menjadi lebih Arab daripada
Arab jika warak (sedangkan malangnya, banyak orang Arab yang ‘jahanam’ Islam
mereka). Tidak mengikut sunnah namanya jika syariat sudah punah. Hipokrasi!
Syamsul sendiri
‘menyerang balas’ hal itu menerusi penampilan Ustaz Adam yang ringkas hanya
berkupiah dan berjubah tanpa cindai berbelit-belit sehingga mencekik leher.
Hukum karma selalu ada
dalam mana-mana karya sastera. Meskipun klise, tidak mengapa jika membawa
kebaikan. Umar mati terbakar pada penghujung cerita. Abu Jar menemui ajal dalam
keadaan yang mengerikan. Markasnya runtuh dan dia mati tertimbus dinding
batu-bata ketika asyik menyeksa Ustaz Adam. Abu Jar yang berbangga dengan
kekuasaan dan mencabar kuasa Allah, akhirnya mati ditimpa ‘kemegahannya’ yang
palsu. Dia menyangka Ustaz Adam cuba melawan sihirnya, sedangkan agamawan muda
itu berdoa, bukan bersihir.
Kebolehan Sakinah beradu
tenaga dan berjaya membunuh banyak konco Abu Jar dengan kapaknya menunjukkan
dia sanggup/berupaya mempertahankan anaknya. Itu melambatkan dia dan Aina
ditawan oleh Abu Jar, meskipun akhirnya tewas dan tertawan kerana gagal
mengatasi Umar yang lebih handal.
Umar yang gagah bergasak digunakan
oleh Abu Jar untuk kepentingan dirinya. Secara tersirat, Syamsul yang juga
penulis skrip menyelar orang yang menggunakan ilmu seni mempertahankan diri
untuk membela penjahat dan kejahatan. Umar juga tanpa belas kasihan membelasah
Ustaz Adam, dan ayah guru agama itu, Pak Rahim (Datuk Rahim Razali).
Pemaparan Ustaz Adam yang
tidak pandai bertarung mungkin untuk meraih simpati penonton. Jika dia gagah, perasaan
penonton menjadi sebaliknya. Itu juga untuk menjelaskan hanya Allah yang mampu
membantu. Ustaz Adam tidak jemu berdoa juga menunjukkan doa ialah senjata
mukmin. Jadi, umat Islam perlu sentiasa berdoa untuk memohon kebaikan, perlindungan,
dan bantuan.
Sedangkan Rasulullah saw pun
terkena sihir, apatah lagi agamawan biasa seperti Imam Malik, dan Ustaz Adam.
Justeru, kita perlu sentiasa berwaspada, dan membentengi diri dengan
nilai-nilai sejati ajaran Islam. Keikhlasan dan kejujuran yang memang amat
bertentangan dengan kepura-puraan juga sangat penting.
Azman (Datuk Fizz Fairuz)
munafik kerana mengkhianati Ustaz Adam yang juga kawan baiknya. Dia mengaku
membunuh Maria dan menjadi saksi (memfitnah) Ustaz Adam memperkosa Sakinah.
Walau bagaimanapun, kebaikan
masih ada dalam dirinya ketika melihat Ustaz Adam diseksa oleh Abu Jar. Dia
sempat memohon maaf daripada rakannya itu, dan bertaubat sebelum lari
menyelamatkan diri daripada bencana Allah yang menimpa Abu Jar.
Ada yang bertanya mengapa
kata-kata/dialog semasa pertarungan protagonis (Ustaz Adam) dengan antagonis (syaitan
yang merasuk diri Imam Malik, Sakinah dan Ustaz Adam sendiri) dalam bahasa
Arab, berbeza dengan filem Indonesia yang berbahasa kebangsaan. Ingin
diingatkan bahawa antaranya ialah ayat al-Quran yang diangkat menjadi doa –
lebih afdal dan beraura dalam bahasa Arab, sebagaimana bacaan dalam solat.
Meskipun Ustaz Azhar dan
Sakinah mati, itu bukan petanda kebaikan atau pihak yang baik tewas. Mereka hanya
manusia biasa seperti kita yang tidak hidup selama-lamanya. Namun begitu, mereka
ialah lambang pejuang Islam yang mahu membela Islam – manusia mati, tetapi
Islam terus hidup sehingga hari kiamat.
Seperkara lain yang mahu
disentuh ialah watak wanita iblis (Weni Panca, pelakon Indonesia). Munafik 2
yang menelan biaya RM2.8 juta ialah filem seram Melayu Malaysia dalam bahasa
Melayu. Walau bagaimanapun, kenapa wanita iblis bertutur dalam loghat
Indonesia?
Usahlah itu semata-mata
kerana mahu menembusi pasaran Indonesia. Pelakon jelita Indonesia, Dian
Sastrowardoyo, yang terkenal dengan filem Ada Apa Dengan Cinta? (2002)
turut membintangi untuk pasaran Indonesia. Namun demikian, bagi promosi di
Indonesia, Syamsul memilih Weni.
Ustaz Adam dikatakan
munafik. Dia didakwa oleh penduduk kampung dan wanita iblis bukan membela
Islam, tetapi melindungi/menyelamatkan dirinya. Bukankah jika seseorang umat
itu membela/memelihara Islam, Allah akan membela/melindunginya?
Munafik 2 yang juga filem ke-10
arahan Syamsul turut ditayangkan di Indonesia, selain Singapura, dan Brunei
Darussalam. Syamsul pernah mengumumkan Munafik 2 bakal ditayangkan pada
awal tahun. Apabila terlewat, banyak yang mula bertanya, terutamanya peminat di
Indonesia. Munafik 2 menemui peminat di Indonesia seminggu selepas
tayangan di Malaysia. Cuma, tayangan di Singapura dan Brunei Darussalam sahaja
serentak.
Lantaran Munafik
menjadi filem Melayu terlaris di dua negara berkenaan, lebih banyak pawagam
dibuka untuk Munafik 2. Di negara kita ada 130 pawagam.
Munafik 2 menarik minat Thailand,
Vietnam dan Kemboja. Indonesia mahukan Munafik 2 selepas melihat
kejayaan Munafik di negara itu pada 2016. Untuk pasaran Indonesia, Munafik
2 ditayangkan di lebih 100 pawagam mulai penghujung September.
Menurut Syamsul, tiga
negara itu bersetuju menerima Munafik 2 selepas menonton treler rasmi
yang sudah dimuat naik ke laman Youtube, dan Facebook. Katanya,
mereka pada awalnya mahu melihat poster dan jalan cerita filem bergenre seram
Islam itu sebelumThursday, 22 November 2018
SASTERA BUDAYA
ANTI KULIT HITAM ATAU TAK PERASAN?
Kelihatan aman tenteram dalam kejiranan tempat Starr Carter (Amandla Stenberg), 16, tinggal, Gardern Heights walaupun dikawal oleh pengedar dadah, King Lords (Anthony Mackie).
Suasana persekitaran/perjalanan sekolah persendirian, Williamson Prep. juga nampak sentosa tanpa masalah perkauman, samseng, dan buli. Semua pelajar tanpa mengira warna kulit bergaul dengan baik - riang, mesra, dan saling menghormati. Tiada siapa pun menyangka keadaan tersebut akan bertukar huru-hara.
Starr dapat menyesuaikan dirinya menjalani kehidupan dua dunia - penduduk miskin, kebanyakannya berkulit hitam di Gardern Heights, dengan penduduk berada, kebanyakannya berkulit putih di Williamson Prep, sekolah dia belajar.
Walau bagaimanapun, kesejahteraan itu tergugat selepas Starr menyaksikan rakan baiknya sejak bayi, Khalil Harris (Algee Smith) mati ditembak oleh seorang anggota polis berkulit putih semasa mereka dalam perjalanan pulang dari sebuah parti pada suatu malam.
Starr berubah sikap dan trauma dengan kejadian itu (tambahan pula semasa kanak-kanak, dia pernah menyaksikan rakan perempuannya yang ditembak mati semasa mereka bermain bola keranjang - cuma penembaknya pemuda berkulit hitam). Dia menjadi pembenci, dan marah-marah.
Kurang jelas apa kesalahan Khalil sehingga anggota polis itu menahan kereta yang dia dan Starr naiki.
Starr tidak nampak apa kesalahan Khalil (barangkali Khalil tidak menyalakan lampu isyarat keretanya ketika memasuki lorong. Mungkin juga dia memandu di lorong yang salah).
Kemudian tiga das tembakan yang membunuh pemuda itu membuat dia marah - sikat rambut yang diambil oleh Khalil disangka sebagai pistol oleh anggota polis tersebut.
Starr mempertikaikan adakah anggota polis itu benar-benar tidak nampak sikat rambut tersebut, atau memang anti kulit hitam.
Gadis manis itu bingung dan tersepit kerana teman lelakinya, Chris (KJ Apa) yang sama sekolah, berkulit putih. Dua orang rakan baiknya di sekolah itu, Hailey (Sabrina Carpenter) dan Maya (Megan Lawless) juga berkulit putih, dan ayah saudaranya, Carlos (Common), anggota polis (detektif), berkulit hitam.
Ayah Starr, Maverick Carter (Russell Hornsby) terkejut anak gadisnya itu bercinta dengan Chris. Dia juga terkejut kerana isterinya, Lisa (Regina Hall), dan anak lelakinya, Seven (Lamar Johnson) sudah lama tahu, tetapi berahsia.
Entah kerana cinta, atau tidak perkauman, Starr membantah ayahnya dengan mengatakan Chris ialah teman lelaki, bukan teman lelaki berkulit putih - ayahnya sangsi dan kelihatan tidak senang.
Sejak tragedi Khalil juga merenggangkan diri/bertelagah dengan Carlos - kerana jawatan/kerja birasnya itu.
Kematian Khalil menjadi berita utama. Identiti Starr sebagai saksi dirahsiakan daripada pengetahuan umum.
Persetujuan Starr diwawancara di televisyen dan membuat pengakuan di hadapan juri utama setelah dicadangkan oleh peguam hak awam untuk meredakan keadaan.
Namun demikian, keadaan menjadi parah kerana sambil mempertahankan Khalil semasa wawancara - wajah Starr dikaburkan, dia menyebut nama King. Lantas King mengugut Starr dan keluarganya. Mereka terpaksa berpindah ke rumah Carlos.
Walau bagaimanapun, Maverick yang pernah menjadi penghuni penjara tiga tahun akibat aktiviti dengan kumpulan King, enggan tinggal di rumah Carlos (Seven menemaninya di rumah mereka).
Maverick mengusahakan kedai runcit di Garden Heights selepas bebas. Dia dibenarkan "cuci tangan" oleh King kerana "jasa"nya menghalang King diberkas.
Kebencian di kejiranan Starr merebak selepas juri utama gagal mendakwa anggota polis penembak Khalil. Demonstrasi dan bantahan jalanan tercetus.
Keadaan itu memaksa Starr menampilkan dirinya sebagai saksi kematian Khalil. Itu merenggangkan hubungannya dengan Hailey, malah Chris.
Dia mendapat sokongan aktivis berslogan "Just Us Justice", April Oprah (Issa Rae) untuk bersuara.
Hubungan Starr-Hailey putus kerana Starr merasakan Hailey berpura-pura menyokong, padahal bersikap perkauman.
The Hate U Give yang berklasifikasi PG-13 dan berdurasi 133 minit diadaptasi daripada novel dewasa berjudul serupa, karya Angie Thomas.
Novel tersebut diterbitkan oleh Brizer + Bray pada 28 Februari 2017. Ia menduduki tempat pertama novel terlaris dalam senarai tersebut di The New York Times selama 50 minggu, serta menerima ulasan positif, dan memenangi beberapa anugerah.
Ia juga merupakan novel pertama Thomas yang dikembangkan daripada cerpen yang ditulis semasa di kolej, ekoran kejadian pegawai polis menembak mati Oscar Grant.
ANTI KULIT HITAM ATAU TAK PERASAN?
Kelihatan aman tenteram dalam kejiranan tempat Starr Carter (Amandla Stenberg), 16, tinggal, Gardern Heights walaupun dikawal oleh pengedar dadah, King Lords (Anthony Mackie).
Suasana persekitaran/perjalanan sekolah persendirian, Williamson Prep. juga nampak sentosa tanpa masalah perkauman, samseng, dan buli. Semua pelajar tanpa mengira warna kulit bergaul dengan baik - riang, mesra, dan saling menghormati. Tiada siapa pun menyangka keadaan tersebut akan bertukar huru-hara.
Starr dapat menyesuaikan dirinya menjalani kehidupan dua dunia - penduduk miskin, kebanyakannya berkulit hitam di Gardern Heights, dengan penduduk berada, kebanyakannya berkulit putih di Williamson Prep, sekolah dia belajar.
Walau bagaimanapun, kesejahteraan itu tergugat selepas Starr menyaksikan rakan baiknya sejak bayi, Khalil Harris (Algee Smith) mati ditembak oleh seorang anggota polis berkulit putih semasa mereka dalam perjalanan pulang dari sebuah parti pada suatu malam.
Starr berubah sikap dan trauma dengan kejadian itu (tambahan pula semasa kanak-kanak, dia pernah menyaksikan rakan perempuannya yang ditembak mati semasa mereka bermain bola keranjang - cuma penembaknya pemuda berkulit hitam). Dia menjadi pembenci, dan marah-marah.
Kurang jelas apa kesalahan Khalil sehingga anggota polis itu menahan kereta yang dia dan Starr naiki.
Starr tidak nampak apa kesalahan Khalil (barangkali Khalil tidak menyalakan lampu isyarat keretanya ketika memasuki lorong. Mungkin juga dia memandu di lorong yang salah).
Kemudian tiga das tembakan yang membunuh pemuda itu membuat dia marah - sikat rambut yang diambil oleh Khalil disangka sebagai pistol oleh anggota polis tersebut.
Starr mempertikaikan adakah anggota polis itu benar-benar tidak nampak sikat rambut tersebut, atau memang anti kulit hitam.
Gadis manis itu bingung dan tersepit kerana teman lelakinya, Chris (KJ Apa) yang sama sekolah, berkulit putih. Dua orang rakan baiknya di sekolah itu, Hailey (Sabrina Carpenter) dan Maya (Megan Lawless) juga berkulit putih, dan ayah saudaranya, Carlos (Common), anggota polis (detektif), berkulit hitam.
Ayah Starr, Maverick Carter (Russell Hornsby) terkejut anak gadisnya itu bercinta dengan Chris. Dia juga terkejut kerana isterinya, Lisa (Regina Hall), dan anak lelakinya, Seven (Lamar Johnson) sudah lama tahu, tetapi berahsia.
Entah kerana cinta, atau tidak perkauman, Starr membantah ayahnya dengan mengatakan Chris ialah teman lelaki, bukan teman lelaki berkulit putih - ayahnya sangsi dan kelihatan tidak senang.
Sejak tragedi Khalil juga merenggangkan diri/bertelagah dengan Carlos - kerana jawatan/kerja birasnya itu.
Kematian Khalil menjadi berita utama. Identiti Starr sebagai saksi dirahsiakan daripada pengetahuan umum.
Persetujuan Starr diwawancara di televisyen dan membuat pengakuan di hadapan juri utama setelah dicadangkan oleh peguam hak awam untuk meredakan keadaan.
Namun demikian, keadaan menjadi parah kerana sambil mempertahankan Khalil semasa wawancara - wajah Starr dikaburkan, dia menyebut nama King. Lantas King mengugut Starr dan keluarganya. Mereka terpaksa berpindah ke rumah Carlos.
Walau bagaimanapun, Maverick yang pernah menjadi penghuni penjara tiga tahun akibat aktiviti dengan kumpulan King, enggan tinggal di rumah Carlos (Seven menemaninya di rumah mereka).
Maverick mengusahakan kedai runcit di Garden Heights selepas bebas. Dia dibenarkan "cuci tangan" oleh King kerana "jasa"nya menghalang King diberkas.
Kebencian di kejiranan Starr merebak selepas juri utama gagal mendakwa anggota polis penembak Khalil. Demonstrasi dan bantahan jalanan tercetus.
Keadaan itu memaksa Starr menampilkan dirinya sebagai saksi kematian Khalil. Itu merenggangkan hubungannya dengan Hailey, malah Chris.
Dia mendapat sokongan aktivis berslogan "Just Us Justice", April Oprah (Issa Rae) untuk bersuara.
Hubungan Starr-Hailey putus kerana Starr merasakan Hailey berpura-pura menyokong, padahal bersikap perkauman.
The Hate U Give yang berklasifikasi PG-13 dan berdurasi 133 minit diadaptasi daripada novel dewasa berjudul serupa, karya Angie Thomas.
Novel tersebut diterbitkan oleh Brizer + Bray pada 28 Februari 2017. Ia menduduki tempat pertama novel terlaris dalam senarai tersebut di The New York Times selama 50 minggu, serta menerima ulasan positif, dan memenangi beberapa anugerah.
Ia juga merupakan novel pertama Thomas yang dikembangkan daripada cerpen yang ditulis semasa di kolej, ekoran kejadian pegawai polis menembak mati Oscar Grant.
Sunday, 18 November 2018
FILEM YANG MEMBELA ATAU MENGHINA FREDDIE MERCURY?
SASTERA BUDAYA
Queen kumpulan rock dari London pada 1970, yang dianggotai Freddie Mercury (penyanyi utama/piano), Brian May (gitar utama/penyanyi), Roger Taylor (dram/penyanyi), dan John Deacon (bass). Lagu-lagu awalnya dipengaruhi rock progresif, rock keras, dan heavy metal.
Walau bagaimanapun, lagu-lagu Queen beransur-ansur beralih kepada yang lebih konvensional, dan "mesra radio" dengan pelbagai gaya, seperti rock arena dan rock pop. Kebetulan Smile kehilangan penyanyi utama, Tim Staffell ketika Mercury mendekati May dan Taylor. Mercury menawarkan diri sebagai pengganti, dan menunjukkan bakatnya. Dia diterima kerana gaya dan suaranya unik. Deacon menyertai Queen sebelum rakaman album pertama, Queen pada 13 Julai 1973. Queen pertama kali tersenarai dalam carta United Kingdom (UK) dengan album kedua, Queen II (1974). Namun demikian, kemunculan Sheer Attack (1974) dan A Night at the Opera (1975) membawa mereka mengecapi kejayaan antarabangsa.
Sebelum muncul dengan Queen, May dan Taylor bermain dalam kumpulan Smile. Mercury (nama sebenarnya Farrokh Bulsara) merupakan peminat Smile. Dia menggesa mereka bereksperimen lebih terperinci dalam teknik pentas dan rakaman.
Album News of the World (1977) pula mengandungi lagu "We Will Rock You" dan "We Are the Champions" (yang dijadikan lagu temasya sukan). Lagu "Bohemian Rhapsody" (album ketiga) juara carta lagu popular di UK sembilan minggu berturut turut (walaupun eksekutif EMI, Ray Foster (lakonan Mike Myers) melarang penyiaran pertama kali di radio kerana
berdurasi enam minit) yang ikut mempopularkan trend video muzik. Pada awal 80-an, Queen antara kumpulan "rock stadium" terbesar di dunia. Seterusnya ia menerima Anugerah Ivor Novello bagi Koleksi Lagu Hebat dari Akademi
Pengarang, Penulis Lagu dan Komposer British (2005).
"Another One Bites the Dust" (1980) menjadi single paling laku, sementara album kompilasi, Greatest Hits (1981) terlaris di UK, dan lapan kali dianugerahi platinum di Amerika Syarikat. Queen turut menerima anugerah Sumbangan Luar Biasa untuk Anugerah Muzik British dari Industri Fonografi British (1990). Mereka dibawa ke Rock and Roll Fame pada 2001. Semua ahli Queen mencipta pelbagai lagu popular dan dibawa ke Songwriters Hall of Fame (2003). Anugerah Pencapaian Sepanjang Zaman Grammy pula diterima pada 2018. Apa pun, konsert "Live Aid" telah memulihkan krisis Queen. Persembahan semua penyanyi, termasuk Queen secara percuma dalam konsert itu turut mengubah sikap ayah Mercury, Bomi Bulsara (Ace Bhatt) terhadapnya yang membantah dia menjadi penyanyi. Queen mengadakan konsert terakhir pada Ogos 1986, lima tahun sebelum Mercury mati akibat komplikasi AIDS. May dan Taylor turut menjadi konsultan kreatif untuk filem yang menampilkan keunggulan Queen - menumpukan kehidupan Mercury dan persembahan "Live Aid" Queen di Stadium Wembley pada 1985 ini. Berapa peratus paparan yang sebenar? Jika Mercury tidak menghidap AIDS, lain kisah filem ini. Andainya dia menjadi penyanyi solo (ditawarkan $4 juta), tentu berlainan juga. Mercury bergelut dengan amalan biseksualnya - di samping mencintai Mary, dia meminati lelaki/gay - berskandal dengan pengurus peribadinya, Paul Prenter (Allan Leech), dan teman lelakinya, Jim Hutton (Aaron McCusker), memecat pengurus kedua Queen, John Reid (Aidan Gillen), menagih dadah, dan berenggang dengan rakan-rakan kumpulannya.
Walau bagaimanapun, filem berdurasi 135 minit ini menghiburkan, dan mengharukan penonton menerusi lakonan mantap, terutamanya Rami Malek. Queen tetap "legenda hidup" meskipun tanpa Mercury. Taglinenya, "perkara terhebat selain muzik Queen ialah kisah penyanyi utamanya", dan judulnya boleh dianggap tepat. Kisah Freddie (kacukan Iran-British) yang menulis lagu, menubuhkan kumpulan Queen bersama-sama May (Gwilym Lee), Taylor (Ben Hardy), dan Deacon (Joseph Mazzello) - rakan baharu, dengan sokongan teman wanitanya, Mary Austin (Lucy Boynton) memang yang sebenar. Itu menunjukkan masih ada sikap yang baik dalam diri Mercury. Atas peringatan/nasihat Mary yang hamil, Mercury memecat/mengusir Prenter yang sebenarnya pengkhianat dan "pengadu domba".
Mercury juga muak dengan ajaran Zoroastri oleh ayahnya, iaitu "pemikiran yang baik, perkataan yang baik, dan amalan yang baik". Kerjaya Queen begitu cemerlang di sebalik pelbagai masalah peribadi Mercury, sehingga mendapat sambutan hangat semasa menjayakan konsert "Live Aid". Sebelum membuat persembahan, Mercury memberitahu rakan-rakan kumpulannya bahawa dia menghidap AIDS, tetapi meminta mereka berlagak biasa demi kejayaan persembahan. Dalam pertarungan melawan AIDS, Mercury tetap menyayangi Queen sehingga ke akhir hayatnya.