Pages

Saturday, 29 December 2018

SASTERA BUDAYA
R
PERLU TAHU BANYAK PERKARA UNTUK JADI RAJA

Melihat posternya yang gah, saya tidak teruja berlebih-lebihan kerana kerap berlaku ‘indah khabar dari rupa’. Walau bagaimanapun, tanggapan awal saya meleset selepas menonton filem yang berdurasi 143 minit ini.
Persembahan AQUAMAN mengejutkan saya. Bukan sahaja mengagumi visualnya, tetapi juga mesej dan falsafah yang diselitkan. Tahniah kepada pengarah James Wan, serta penulis lakon layar, David Leslie Johnson-McGoldrick, dan Will Beall.
Kehebatan visual AQUAMAN menguatkan bukti bahawa kemampuan imej janaan komputer (CGI) HOLLYWOOD tidak boleh disangkal lagi – semakin maju dan canggih. Saya fikir tiada penonton yang dapat melupakan adegan pertarungan/pertempuran/peperangan di dalam laut – hasil CGI - walaupun ada yang klise. Itu telah memenuhi impian Wan untuk menghasilkan filem ‘a la’ STAR WARS – ‘Star Wars di dalam laut’.
Penampilan Jason Momoa sebagai Arthur Curry/Aquaman, manusia separuh normal dan Atlantean juga mengejutkan, kerana dalam BATMAN V SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE (2016) dan JUSTICE LEAGUE (2017) dia tidak begitu memikat - mungkin kerana kurang adegan, dan dibayangi adiwira lain. Momoa memang sesuai sebagai Aquaman.
Cuma, barangkali kerana terlepas pandang atau disengajakan, penampilan Arthur dan Aquaman tidak banyak berbeza – dari cara berpakaian dan bercakap sehingga dia mudah dikenali sebagai adiwira itu – cacah pada tubuhnya kekal kelihatan. Ayahnya, Thomas Curry (Temuera Morrison/manusia normal) mengetahui, dan beberapa pemuda bertubuh besar di dalam bar tidak salah sangka, serta mahu bergambar dengannya.
Ada peminat, pemerhati, dan pengkritik filem mengatakan biasanya filem adwira tiada mesej berguna atau pengajaran/falsafah kemanusiaan. Namun demikian, saya dapat mengambil mesej berguna/pengajaran/falsafah dari filem ini. Satu daripadanya, seseorang raja perlu mengetahui/menguasai semua atau banyak perkara/banyak ilmu untuk tampil sebagai pemerintah/pemimpin berwibawa.
Tentu sahaja AQUAMAN ialah singkatan bagi AQUARIUM MAN yang bererti Manusia Akuarium. Akuarium juga bermaksud atau dikaitkan dengan ikan. Ikan yang mendiami akuarium masih di dalam air, tetapi matanya dapat memandang keluar – dunia luar, sama ada ruang tamu rumah, ruang kedai dan/atau manusia yang melihatnya (tuan rumah/tetamu/tuan kedai/pengunjung/pelanggan).
Arthur ialah anak kacukan manusia dan Atlantean. Ibunya, Atlanna (Nicole Kidman) merupakan Ratu Atlantean. Atlanna diselamatkan oleh Thomas yang bekerja sebagai penjaga rumah api, dan mereka saling jatuh cinta sehingga berkahwin, lalu memperoleh Arthur.
Lantaran ayah manusia biasa dan ibu pula ratu lautan, Arthur hidup di dua dunia – daratan dan lautan. Dia seumpama ikan yang berada di dalam akuarium.
Kekasihnya, Mera (Amber Heard) sendiri ketika mendorong Arthur agar bersemangat, mengatakan pemuda itu ialah raja sejati kerana (mampu) menjadi jambatan antara manusia normal di daratan dengan Atlantean di lautan – hasil pengalaman hidup di daratan dan lautan – pada usia sembilan tahun (lakonan Kaan Guldur), dan 13 tahun (Otis Dhanji).
Berdarah kacukan, tetapi Arthur berhati mulia kerana suka membantu manusia normal yang dalam kesusahan di daratan - seperti yang dikatakan oleh Nuidis Vulko (Willem Dafoe), penasihat yang kemudian menjadi mentornya ketika pertama kali datang ke Antlantis.
Arthur berbeza dengan adik tirinya, Orm/Penguasa Lautan (Patrick Wilson). Orm tidak menyukainya - pendendam dan menyangka melulu. Dia tidak puas hati dan membenci Arthur kerana bukan Atlantean sejati, dan menyangka menjadi punca ibunya (Atlanna) mati. Orm turut mengisytiharkan perang terhadap dunia daratan kerana marah manusia terus mencemarkan lautan.
AQUAMAN didasarkan daripada watak DC Comics yang bernama serupa, edaran Warner Bros. Pictures. Ia sajian keenam dalam DC Extended Universe (DCEU).
Turut dibintangi pelakon veteran Dolph Lundgren, dan bakat baharu Yahya Abdul-Mateen II, AQUAMAN merupakan filem ketiga di pawagam yang menampilkan adiwira itu selepas BATMAN V SUPER: DAWN OF JUSTICE dan JUSTICE LEAGUE, serta filem pertama berpusat pada watak Aquaman.
Arthur ialah waris kerajaan bawah laut yang enggan menjadi Raja Atlantis dan tujuh lautan, perlu berusaha keras memimpin rakyat menentang Orm, yang cuba menyatukan tujuh kerajaan bawah laut menentang dunia daratan. Dia berkemampuan memanipulasi pasang surut lautan, berkomunikasi dengan hidupan laut lain, berenang dengan kepantasan supersonik, dan memiliki kudrat luar biasa. Dia sebenarnya terperangkap antara dunia daratan yang berterusan mencemari lautan dengan Atlanteans yang mahu memberontak, tetapi ingin/perlu melindungi seluruh dunia.
Dalam masa yang sama, Arthur/Aquaman perlu menghadapi David Kane/Black Manta (Yahya Abdul-Mateen II) yang mendendaminya. David ialah perompak laut dalam yang kejam, kemudian menjadi Black Manta dengan inovasi teknologi canggih, hasil pakatan jahatnya bersama-sama Orm. Dia menjadi musuh kekal Aquaman, dan membalas dendam kerana adiwira itu tidak menyelamatkan ayahnya, Jesse Kane (Michael Beach) yang tercedera selepas pertarungan dalam satu rompakan kapal selam. Jesse meletupkan dirinya sendiri.
Mera yang memang pahlawan, merupakan puteri kepada Raja Nereus (Dolph Lundgren), raja puak Xebel. Dia dibesarkan oleh Ratu Atlanna, dan akan diangkat menjadi ratu - bertunang dengan Orm. Dia memiliki kuasa hidrokinetik, dan telepati yang membolehkannya mengawal persekitaran akuatik, dan berhubung dengan Atlantean lain.

7/10
SASTERA BUDAYA

KONSERT JELAJAH MEGA DATO' SRI SITI NURHALIZA

'
Jerayawara Dato' Sri Siti Nurhaliza (Dato' Sri Siti Nurhaliza on Tour)' akan menjadi konsert jelajah terbesar beliau, merangkumi dua fasa dalam jangkamasa dua tahun. Bermula dengan negara-negara jiran kita, Indonesia (di Jakarta) dan Singapura, serta semestinya kembali ke negara kelahiran, Malaysia (Kuala Lumpur).
Pihak produksi dan pengurusan Siti Nurhaliza juga sedang berbincang untuk menghidupkan kembali detik Royal Albert Hall London, dan beberapa lagi lokasi ikonik untuk dijelajahi.
Ini mimpi yang menjadi kenyataan. Siti terharu atas komitmen banyak pihak dalam menjayakan konsert jelajah ini, serta tidak mungkin dapat melakukannya sendirian.
Siti percaya dengan sokongan peminat-peminat setia beliau, Sitizoners, serta peminat yang menantikan kemunculannya, konsert jelajah dan perancangan ini bakal menjadi sesuatu yang hebat.
Konsert 'Jerayawara Dato' Sri Siti Nurhaliza' juga merupakan platform Siti untuk.membawa nama, muzik dan budaya Malaysia ke Indonesia, dan mungkin lebih banyak tempat lain selepas ini.
Jangan ketinggalan menjelajah bersama-sama Siti dalam perjalanan muzik  yang bakal merakamkan lebih daripada 20 tahun keberadaan beliau dalam bidang seni suara tanah air. Mari bersama-sama meraikan detik untuk menikmati vokal, muzik dan legenda ini sendiri dalam konsert jelajah terbesar beliau.
Menerusi 'Jerayawara Dato'   Sri Siti Nuhaliza', Siti bersuara. Sebuah perjalanan muzikal yang akan membawa khalayak bernostalgia dengan satu demi satu lagu hit beliau, dan digubah semula untuk menggoncang debaran rasa, serta membuatkan para peminat dapat bersama-sama menikmatinya.
Setiap segmen persembahan akan menampilkan yang terbaik dari yang terbaik; untuk segmen Etnik/Tradisional, Balada, Carta Unggul, dan Unplugged, semua muzik dihasilkan dan diatur semula oleh pemuzik 'extraordinaire', Aubrey Suwito bersama-sama bandnya, All Star. Aubrey memilih sendiri para pemuzik pengiring jelajah muzik ini merangkumi pemuzik kota New York sehinggalah kepada pemuzik luar biasa tempatan yang telah bersama-sama Siti sejak mula perjalanan kerjayanya.
Konsert ini juga akan mengundang penyanyi lelaki Indonesia yang hebat, Tulus. Gabungan kedua-dua suara yang luar biasa ini pasti menghasilkan detik ajaib. Tulus bakal membawakan lagu-lagu hitnya yang pasti tidak wajar dilepaskan oleh para peminat setia.

Tiket konsert boleh didapati di www.mytickets.asia mulai 26 Disember 2018. Untuk maklumat lanjut, sila layari www.shirazprojects.com atau hubungi 012 2560082.

Maklumat konsert

Tarikh:
21 Februari 2019, Istora Senayan, Jakarta.
2 Mac 2019, Singapore Expo, Singapura.
16 Mac 2019, Arena Axiata, Kuala Lumpur.
Harga tiket:
RM1,295 (Meet & Greet), RM495 (Diamond), RM355 (Platinum), RM255 (Gold), RM155 (Silver), RM105 (Bronze).

Sunday, 16 December 2018

NOSTALGIA

SASTERA BUDAYA


DENGAN KOS BESAR PGL PATUT LEBIH MENGAGUMKAN


MENURUT pemerhatian saya, ada enam sebab utama filem Puteri Gunung Ledang (PGL) paling mendapat perhatian dan diperkatakan ramai.
Pertama, filem sulung terbitan Enfiniti Productions Sdn Bhd ini menelan biaya RM20.5 juta – jumlah paling besar pernah dikeluarkan oleh penerbit filem Melayu. Jika dilihat sejarah pembiayaan filem Melayu, jumlah ini boleh menghasilkan kira-kira 17 buah filem. Biaya promosinya sahaja RM4.5 juta! Tempoh pembikinannya juga hampir dua setengah tahun (sembilan bulan penggambaran) dengan rombakan skrip sebanyak 18 kali yang mengambil masa hampir 12 bulan!
Kedua, PGL terpilih (filem tunggal dari Asia Tenggara) menyertai Festival Filem Antarabangsa Venice ke-61 di Venice, Itali pada 1 hingga 11 September 2004 (meskipun sekadar untuk kategori pengarahan pertama). Ia antara 1,900 buah filem yang berjaya menyertai festival ini serta terpilih dalam 71 buah yang telah disenarai pendek untuk ditayangkan kepada 200,000 delegasi dari seluruh dunia pada malam ‘The Great Spectacular Midnight’, 5 September 2004 (turut diundang menyertai Festival Filem Toronto).
Ketiga, PGL adalah filem Melayu pertama bercorak purba serius pada alaf baharu (Lang Buana adalah filem purba komedi). Ia juga adalah filem Melayu berunsur legenda sejarah (boleh juga dikelaskan sebagai filem fiksyen sejarah) pertama yang dihasilkan pada dekad ini di bawah arahan sutradara bukan Melayu!
Keempat, peminat ingin menonton kemunculan semula Datin Tiara Jacquelina (sebagai Gusti Putri Retno Dumilah) selepas Ringgit Kassorga (tahun 1995 – meraih anugerah Pelakon Wanita Terbaik) dan cameo dalam Perempuan Melayu Terakhir (PMT – 1999).
Kelima, peminat juga ingin menonton kemampuan sifu dan music maestro tanah air, Dato’ M Nasir memegang watak Laksamana Hang Tuah. Kali terakhir Nasir muncul (itu pun sebagai cameo) dalam filem ialah menerusi PMT, arahan Erma Fatima.
Keenam, PGL memulakan tayangan umum di seluruh negara pada hari Selasa dan 31 Ogos, hari ulang tahun kemerdekaan yang ke-47. Biasanya, filem baharu memulakan tayangan umumnya pada hari Khamis. Mungkin simbolik bagi memerdekakan filem Melayu?
Justeru, semua tiket sold out di semua pawagam seluruh negara sehingga mengutip RM315,000, iaitu jumlah kutipan tertinggi dalam sejarah tayangan filem Melayu pada hari pertama!
Selain Tiara dan Nasir, PGL arahan Saw Teong Hin ini turut dibintangi Adlin Aman Ramlie sebagai Sultan Mahmud Shah, Datuk Rahim Razali (Bendahara), Sofea Jane (Tun Teja), Khir Rahman (Tun Mamat), Sabri Yunus (Datuk Setia), Muhammad Naufal (Raja Ahmad), Man Bai (Topok), Radhi Khalid (Tapik), Azmil Mustapha (Demak) serta Alex Komang (Gusti Adipati Handaya Ningrat), Christine Hakim (Bayan) dan Slamet Rahardjo (Patih) dari Indonesia.
Selamat 145 minit durasinya, PGL mengisahkan cinta agung di antara Gusti Putri Raden Ajeng Retno Dumilah dari Majapahit yang melarikan diri ke Gunung Ledang untuk menemui kekasihnya, Datuk Laksamana Hang Tuah.
Semasa di Gunung Ledang, Gusti Putri dipinang oleh Sultan Mahmud. Bagaimanapun, Gusti Putri cuba menolak lamaran itu dengan mengenakan tujuh permintaan aneh sebagai hantaran, termasuk semangkuk darah Raja Ahmad, putera Sultan Mahmud.
Daripada segi plot dan watak, kisah dalam PGL ini berbeza dengan tulisan Tun Seri Lanang dalam Sejarah Melayu (SM). Dalam SM, Hang Tuah tidak bercinta dengan Puteri Gunung Ledang. Usahkan bercinta, bertemu muka pun tidak. Dalam SM, legenda pahlawan Melayu itu sudah tua dan uzur (kontra dengan Hang Tuah dalam PGL yang masih muda, tampan dan gagah) hingga tidak berdaya mendaki ke puncak Gunung Ledang. Dia hanya berehat di kaki gunung itu. Tun Mamat sahaja yang naik ke puncak.
Dalam SM, Tun Mamat juga tidak bertemu dengan Puteri Gunung Ledang, sebaliknya berhadapan dengan seorang nenek tua. Sebaliknya, dalam PGL, dia bertemu dengan Nenek Kebayan (lakonan Ruminah Sidek – Gusti Putri yang menyamar) dan Gusti Putri yang sedang berinteraksi dengan Tuah. Dia diberitahu syarat yang dikenakan oleh puteri tersebut untuk raja Melaka itu.
Dalam PGL juga, Hang Tuah bertarung dengan Gusti Adipati yang murka kerana adiknya, Gusti Putri lari dari Majapahit. Dalam SM, tidak ada pertarungan ini kerana Hang Tuah sudah tua dan uzur.
Sebenarnya, pada awal perancangan PGL lagi saya sudah merasakan ada perbezaan dalam plot dan wataknya. Apatah lagi apabila penerbit memilih Nasir untuk memegang watak Hang Tuah.
Setelah pembikinan selesai dan promosi hebat, tertulis pula slogan ‘Cerita Cinta Agung’ pada posternya, sangkaan saya benar! Memang PGL ini adalah versi dan penafsiran baharu.
Saya sempat bertanya kepada sasterawan/budayawan veteran Atondra mengenai penampilan kisah yang berbeza dalam PGL. Katanya, tidak salah kerana kisah ini hanya rekaan. Menurut beliau, sesiapa pun boleh menghasilkan versi sendiri.
Tambahan pula saya tidak pernah menonton filem Puteri Gunung Ledang terbitan Cathay Keris pada tahun 1961, arahan S Roomai Nor (lakonan Mahmud June dan Fatimah Ahmad). Jadi, saya tidak dapat membuat sebarang perbandingan.
Bagaimanapun, akhirnya saya merumuskan bahawa berlainan versi tidak penting. Apa yang penting ialah pengajaran di sebalik kisah ini. Jika Tun Seri Lanang menerusi SM secara halus menyindir dan menyelar kerakusan nafsu raja hingga sanggup mematuhi segala syarat asalkan keinginan syahwat dipenuhi, dalam PGL juga kita berharap matlamat yang serupa dapat dipaparkan oleh Mamat Khalid, penulis skripnya.
Pengajarannya, jika sudah berahi, apa pun sanggup dlakukan. Sultan Mahmud sanggup untuk mengerah rakyat Melaka membina jambatan emas dan jambatan perak dari Melaka ke puncak Gunung Ledang, menyediakan tujuh dulang hati nyamuk dan hati hama serta setempayan air mata dara sunti dan air pinang muda.
Dalam SM, Sultan Mahmud tidak sanggup memenuhi syarat ketujuh itu. Namun, dalam PGL, penulis skrip menjadikannya lebih dramatik. Sultan Mahmud yang pada mulanya serba salah, akhirnya sanggup memenuhi syarat tersebut.
Soal PGL diarahkan oleh sutradara bukan Melayu pun turut menimbulkan kontroversi. Banyak yang bertanya, apa rasionalnya kisah sejarah orang Melayu ditangani orang bukan Melayu? Namun, lihatlah hasil kerja Teong Hin yang boleh memadamkan kritikan itu.
Adegan pertarungan ala kung fu juga menjadi persoalan. Banyak yang sangsi adakah begitu gaya pahlawan Melayu bertarung? Saya sempat mengajukan persoalan ini kepada Sabri pada awal pembikinan PGL dahulu.
Jawab Sabri, apa yang perlu dihebohkan kerana mungkin begitu gaya persilatan Hang Tuah. Bukankah Hang Tuah digambarkan begitu gagah perkasa? Tanya Sabri. Benar juga. Lagipun tiada siapa yang pernah mengambil gambar Hang Tuah bersilat.
Terus-terang dikatakan PGL adalah the most awaited film bagi saya. Setelah menontonnya, ternyata penantian saya tidak sia-sia. Dari detik awal lagi Penataan Muzik (oleh Nasir), Penataan Orkestra (Tan Yan Wei), Sinematografi (Jason Kwan), Koreografi (Ariffin Yeop Mahiddin) dan Kostumnya (Mahyuddin Sidek) mengagumkan. Belum lagi lakonan yang ditunjuk ajar oleh Krishen Jit.
Ada juga yang menganggap Nasir tidak layak membawa watak Hang Tuah. Tiara juga tidak sesuai kerana bangun tubuhnya yang kecil. Namun, Nasir membuktikan karismanya sebagai pelakon dengan gerak tubuh tangkas bersilat, bertutur, ekspresi wajah dan gerak bola mata yang meyakinkan. Dia begitu meyakinkan sebagai Hang Tuah yang gagah perkasa, tetapi dalam masa yang sama serba salah dan tension di antara kesetiaan terhadap raja dengan cintanya yang mendalam terhadap Gusti Putri.
Tiara juga membuktikan keupayaan lakonannya, bukan kerana dia sendiri adalah penerbit PGL dan ‘berkuasa penuh’ untuk memegang watak Gusti Putri. Ada yang mengatakan Sofea lebih sesuai dan jelita. Bagaimanapun, tontonlah sendiri PGL untuk membuat penilaian yang waras. Cuma, kata Slamet, mata Tiara untuk Gusti Putri terlalu liar.
Rahim juga terserlah kemampuannya sebagai Bendahara. Begitu juga dengan Alex (yang agak cocok bersama ekspresi wajah serta tonasi vokalnya yang wajar), Slamet dan Christine.
Walaupun agak kurus, Khir berjaya menghayati watak Tun Mamat yang kurang senang dengan Tuah. Kekecewaannya setelah puas mengampu untuk naik dalam ranking warga istana berjaya dipaparkan dengan tonasi vokal serta ekspresi wajah dan kerlingan mata.
Pada mulanya Rosyam Nor dipilih membawa tajuk Sultan Mahmud. Namun, aktor paling popular dan laris ini terpaksa menarik diri. Walaupun dipilih pada saat akhir menggantikan Rosyam, Adlin berjaya menghayati watak raja Melaka itu dengan baik.
Saya menganggap PGL adalah filem Melayu yang paling memuaskan hati selepas Buli. Sukar sekali dicari kecacatannya. Dialog dalam PGL juga begitu ekonomik hingga yang dituturkan adalah yang perlu sahaja, begitu indah dengan formasi dan rima yang menarik. Sebagai contoh, kata-kata Hang Tuah, “Apakan daya… tangan diikat di langit, kaki terpasak di bumi. Jasad tidak setanding mimpi…” dan Sultan Mahmud, “Bumi Melaka ini bumi berdaulat. Sehiris luka yang beta terima, seMelaka sakitnya dirasa.”
Filem ini juga mementingkan bahasa filem (visual language) yang kerap terabai dalam kebanyakan filem Melayu.
Dengan pengarahan, lakonan, koreografi, penataan muzik, sinematografi, kesan bunyi dan lain-lain yang cemerlang, apakah PGL maha sempurna? Bohong dan keterlaluan jika dikatakan begitu. Tiada hasil kerja manusia yang benar-benar sempurna. Kelemahan tetap ada dalam PGL. Cuma, tidak ketara kerana dapat ditutup oleh kecemerlangan menyeluruh.
Cuma, jika selama ini kita bertanya filem manakah yang boleh dibawa ke peringkat antarabangsa dengan penuh keyakinan serta bukan filem murahan dan memperbodohkan penonton, PGL adalah jawapannya.
Menurut Penerbit Eksekutif, Datuk Shazalli Ramly, PGL mendapat perhatian positif dua buah akhbar di Itali. Sebuah daripadanya memaparkan artikel bertajuk Malaysia is ready to conquer the world. Lakonan Nasir dan Tiara juga mendapat pujian. Gandingan mereka ada chemistry dan berkarismatik meskipun aksi berkasih-kasihan tidak dipaparkan secara berlebih-lebihan. Lebih memeranjatkan, di sebalik kemunculan ala bidan terjunnya, lakonan Adlin turut dikagumi. Semua ini petanda yang baik.
Dengan koreografi persilatan yang mengagumkan, penganjur festival di Venice itu turut tertarik, lantas meminta Nasir dan Alex membuat demonstrasi atau live sebelum atau selepas tayangan PGL (yang turut ditonton oleh sutradara kawakan Steven Spielberg).
Dengan kelebihan yang mengagumkan, saya bagaimanapun kurang senang dengan cerita keseluruhan PGL. Jelas sekali berdasarkan pemerhatian saya terhadap sejarah kehidupan manusia dan juga filem pelbagai bahasa/bangsa, wanita masih menjadi punca persengketaan dan perebutan kaum lelaki. Sampai bila wanita menjadi object of desire?
Mujurlah, pemaparan watak Gusti Putri dengan kata-kata yang sinis dan menyindir daripadanya dapat menampilkan klise ini dengan lebih berisi dan matang. Antaranya lebih kurang berbunyi, “Aku tidak ingin layu di kraton. Aku tidak ingin nasibku ditentukan kraton sahaja. Biarlah sekali ini aku menurut kata hatiku. Ingin bebas memilih cinta sejati kerana ia adalah hakku.”
Keteguhan dan ketegasan Gusti Putri ini yang dapat mengangkat darjat PGL lebih tinggi daripada filem Melayu bertema serupa yang lain. Unsur emansipasi wanita ini seiras dengan apa yang dipaparkan oleh Syed Sheikh al-Hadi menerusi novel Hikayat Faridah Hanum @ Setia Ashik Kepada Makshuknya (tahun 1926) dan Ahmad Rashid Talu (Iakah Salmah?/1928). Mungkin Mamat tergugah oleh kedua-dua novel itu?
Dek kekaguman, tentu dengan mudah memberi pujian yang adakalanya melangit. Namun, saya tidak mahu memuji melulu. PGL wajar dipuji. Dengan kosnya yang begitu besar, memang wajar ia hebat. Namun, ia juga wajar dikecam jika hasilnya hampas.
Jadi, PGL yang terhasil ini wajar lebih mendapat pujian jika kos pembikinannya tidak sehingga membuat mana-mana produser filem Melayu menggeleng-gelengkan kepala. PGL wajar lebih hebat daripada apa yang dapat ditonton ini dengan kos RM20.5 juta!
Sebenarnya, banyak lagi yang boleh dikupas dan diperdebatkan. Antaranya, PGL mahu menampilkan imej orang Melayu ke antarabangsa; tetapi apa yang ditunjukkan adalah kezaliman raja, merebut wanita dan kegagalan Hang Tuah dalam cinta, orang Islam ganas dan hanya mahu menakluk negara lain kerana wanita (watak Demang yang mahu menyerang Majapahit – lakonan Azmil Mustapha) serta pelakon beragama Islam memakai nanda di dahi (penganut Hindu).




Tuesday, 11 December 2018

NOSTALGIA

SASTERA BUDAYA








Jogho: PRINSIP MAMAT TIDAK BERTEMPAT?

SAYA tidak mahu bertanya berapa jumlah keuntungan yang mampu diperoleh filem ini. Sebaliknya, saya ingin memikirkan apakah yang dapat dikutip selepas menontonnya?
Panggung sewaktu saya menontonnya hampir kosong. Sambil menggeleng-geleng kepala, saya terfikir mungkin filem ini dihasilkan bukan untuk mengaut keuntungan. Mungkin ini hanya untuk kecemerlangan seni.
Setelah menontonnya, saya berpendapat memang malang jika filem ini gagal membuat keuntungan. Ada beberapa faktor kuat yang meletakkan filem ini begitu istimewa.
Menyebut pengarahnya sahaja, U-Wei Saari, sudah membuat filem ini memiliki kelasnya yang tersendiri dan hebat. Nama U-Wei memang tidak dinafikan oleh peminat filem Malaysia membawa sesuatu yang lain daripada yang lain.
Kisah yang dipaparkan juga lain daripada yang lain, iaitu lari daripada persoalan cinta tiga segi, perpecahan keluarga dan sebagainya. Sebaliknya membawa persoalan falsafah dan kemanusiaan berlatarkan suasana kampung.
Ini bukan suatu perkara yang aneh kerana ia diambil daripada novel karya Allahyarham Sasterawan Negara S Othman Kelantan. Memang persoalan yang digarap daripada novel membawa persoalan yang serius.
Ia juga menambah khazanah filem yang diadaptasi daripada novel yang amat jarang berlaku dalam dunia perfileman tanah air.
Selepas Cinta Gadis Rimba, Rumah Itu Duniaku, Bukan Salah Ibu Mengandung, Ranjau Sepanjang Jalan dan Langit Petang, tidak banyak naskhah novel Melayu yang difilemkan. Ini barangkali yang jelas berbeza dengan apa-apa yang terjadi di barat. Barangkali banyak alasannya kenapa terjadi hal sebegini.
Selain itu, filem ini menjadi filem Melayu tempatan pertama sepenuhnya menggunakan dialog dalam dialek atau loghat tempatan, iaitu loghat Kelantan.
Akhir sekali, yang paling hebat, filem ini mengharumkan nama Malaysia di mata dunia perfileman antarabangsa apabila pelakon utamanya, Khalid Salleh dinobatkan sebagai Pelakon Lelaki Terbaik pada Festival Filem Asia Pasifik ke-43 di Taipeh.
Itulah Jogho, filem keempat arahan U-Wei selepas Perempuan, Isteri dan … (tahun 1993), Black Widow: Wajah Ayu (1994) dan Kaki Bakar (1996). Jogho diadaptasi daripada novel Juara (1976).
Cuma, ironis juga dirasakan apabila yang membiayai filem sehebat ini adalah pihak luar dan tidak dari dalam, misalnya FINAS.
Memang filem terbitan Gambar Tanah Licin milik U-Wei yang turut dibiayai NHK Jepun dengan belanja lebih RM1 juta (1997) ini untuk penonton yang mahu berfikir sewaktu menontonnya. Ia memaparkan kisah perlagaan lembu yang simbolik mengandungi falsafah bahawa perlagaan lembu sama dengan politik walaupun hal itu tidak mendapat penekanan sewajarnya sebagaimana yang terdapat dalam novel. Namun, ini kita boleh memahaminya kerana dua media yang berbeza tentulah pula menghasilkan dua kesan yang berbeza.
Menurut S Othman, pejuang awal dalam politik diumpamakan seperti tanduk lembu, menikam dan mengalahkan lawan, tetapi tidak memperoleh apa-apa. Mereka berjuang bermati-matian untuk kemerdekaan, malah mati atau hidup menderita.
Sebaliknya, yang menang dan mendapat keuntungan ialah orang yang tidak berjuang, iaitu perut lembu – mereka hanya menjadi penonton atau berjuang sebagai penyokong sahaja. Golongan ini yang paling banyak.
Rakyat jelata pula, iaitu bahagian kaki dan ekor hanya menjadi pengundi. Golongan terbesar inilah yang menaikkan bahagian perut menjadi kaya raya, tetapi mereka sendiri bergelumang dengan kekotoran – simboliknya, najis lembu.
Berapa banyak penonton yang mahu memikirkan ataupun terfikir akan perkara ini? Inilah masalah yang biasa dihadapi filem yang penuh estetika dan falsafah seperti Jogho.
Para pelakonnya pula tidak glamor atau idola remaja. Memang benar-benar pelakon. Setiap watak dijiwai dengan baik, masing-masing oleh Normah Damanhuri (sebagai Minah), Sabri Yunus (hilang imej komedinya sebagai Jali), Adlin Aman Ramlie (Sani), Liza Rafar, Norseha, Normala Omar, Ijoy Azahari, Juhara Ayob, Aznah Hamid dan lain-lain.
Lakonan Khalid (sebagai Mamat), ahli politik yang dua kali kecundang kemudian menjadi juara (jogho) laga lembu memang tidak perlu dipertikaikan lagi.
Jogho boleh disifatkan sebagai filem terbaik U-Wei meskipun filem pertama arahannya, Perempuan, Isteri dan … telah dinobatkan sebagai Filem Terbaik pada Festival Filem Malaysia ke-11. Jogho yang tidak bernilai komersil memang bukan filem untuk berhibur secara murahan.
Justeru, walaupun Othman kurang berpuas hati kerana filem ini lebih memusatkan perlagaan lembu daripada motif perjuangan politik Mamat dalam novel Juara, saya tetap dapat mengutip sesuatu daripadanya.
Jogho bererti juara. Antara maksud juara ialah pengatur dan pelerai dalam persabungan ayam, juruadu, orang yang memimpin sesuatu majlis jamuan, ahli dalam sesuatu permainan, johan atau pemenang perlawanan akhir dan pendekar atau samseng.
Juara mengikut konteks Jogho adalah pemenang akhir dalam pertandingan melaga lembu. Namun, pemenang haruslah dalam erti kata yang sebenarnya – turut menang dalam hidup.
Mamat memang mempunyai prinsip perjuangan dan semangat yang kental. Bagaimanapun, adakah prinsip dan semangat itu bertempat serta adil? Menangkah pula Mamat dalam hidup sebenarnya?
Jika prinsip dan semangat itu untuk kebaikan, memang wajar dan amat diharapkan. Namun, kekuatan yang dimiliki Mamat dalam Jogho tidak bertempat dan tidak patut diteladani.
Saya tidak ragu-ragu mengatakannya oleh kerana Mamat bukan berusaha dan bersemangat membina kehidupan dengan bekerja secara halal, maka hidupnya gagal.
Bapa kepada empat orang anak ini berdegil untuk menuntut bela kematian dan terus melaga lembu meskipun dendam itu satu perkara yang tidak baik, manakala laga lembu suatu bentuk perjudian selain menganiayai binatang.
Namun, Mamat ingin menuntut bela kematian abangnya, Lazim (Baharuddin Haji Omar) dan lembu laganya, Calit walaupun dihalang.
Hasratnya seperti tidak dapat dilenturkan kendatipun agak terpukul dengan kata-kata anak bongsunya, Jusuh sewaktu melawat anaknya itu yang menuntut di sekolah agama di Kelantan.
Mamat menyatakan keazamannya menuntut bela dan terus menjadi juara laga lembu, tetapi disanggah lembut oleh Jusuh serta dihalang oleh isterinya, Minah dengan agak keras.
Minah memang tidak setuju Mamat berlaga lembu lagi kerana sudah habis wang dicagarkan dan asyik berpindah-randah hingga akhirnya tinggal di Pattani.
Meskipun menang menerusi Calit dan beroleh banyak wang pertaruhan, Mamat tidak menduga Lazim dan Calit dibunuh oleh Isa (Wan Hanafi Su) yang tidak puas hati dengan kekalahannya. Mamat menang, tetapi Isa mendakwa dia menang dengan cara menipu.
Sememangnya ini diakui pula oleh Mamat sebelum lembu mudanya, Ara berlaga dengan mengatakan Isa juga tidak jujur kerana membunuh Lazim dan Calit.
Jadi, wajarkah kejuaraan Mamat ini diiktiraf dan diteladani?
Mamat ingin terus berlaga lembu walaupun terpaksa mempertaruhkan Ara. Meskipun berada di dalam lokap atas tuduhan bersubahat membunuh anak Isa, Mamat tetap mengingati hari perlagaan lembu itu.
Kekuatan Mamat memang tidak bertempat serta membawa kemudaratan. Mungkin juga kerana balasan di dunia, dia ditahan oleh polis sekali lagi pada akhir cerita kerana mengaku membunuh Isa kendatipun Sani yang melakukannya.
Mamat juara, tetapi dia lemah kerana tidak berupaya melakukan kerja lain yang lebih baik dan menjamin masa depan. Hanya laga lembu yang diketahuinya untuk menyara hidup walaupun dia taat beribadat.
Jadi, setelah motif perjuangan politik tidak jelas dalam filemnya ini, apakah pengajaran yang cuba dibawa oleh U-Wei? Jangan berjudi dan carilah nafkah hidup secara halal?
Kita harus jadi juara yang bertempat dalam kehidupan!








































SASTERA BUDAYA

MELINDUNGI SEKALI GUS MENGANCAM

SEBAGAIMANA hasil karyanya untuk filem, begitulah juga dengan teater yang diarahkan walaupun bukan skrip sendiri. Melihatkan pada judulnya dan karya Tan Sri Johan Jaafar bersama-sama barisan pelakon handalan, tidak syak lagi POKOK, arahan U-Wei HajiSaari turut membawa persoalan berlapis-lapis makna, dan sesuai sebagai persembahan Teater Perdana DBP (Dewan Bahasa dan Pustaka) 2018, meskipun nampak seperti ringan.
POKOK ialah teater yang mencerminkan kehidupan manusia dengan segala keanekaragaman, dan keunikannya.
Jika ada kekurangan, ia mungkin pada dialog atau perbualan yang panjang berjela seolah-olah Tan Sri Johan terlupa bahawa teater ialah karya visual, sebagaimana filem, dan drama televisyen.
POKOK boleh dianggap sebagai teater yang mewah dialog sebagaimana LANTAI T PINKIE, karya Sasterawan Negara Datuk Seri Dr A Samad Said.
Maaf jika dikatakan saya hampir terlena ketika babak perbualan Mardiah dengan suaminya, Darwis di bawah pokok besar bersebelahan rumah mereka.
Darwis tinggal dengan Mardiah di sebuah rumah kecil di pinggir hutan. Rumah itu dipayungi pokok besar yang bukan sahaja melindungi, tetapi juga mengancam keselamatan mereka.
Kadang-kadang dahan pokok besar itu patah. Pokok itu juga akan mencederakan/membunuh mereka berdua jika tumbang. Pokok tersebut menjadi metafora kehidupan mereka berdua. Ia juga sekali gus melindungi dan mengugut, seperti juga kehidupan di sekeliling mereka.
Manusia seperti Tuk Kaya, tuan tanah di mana mereka tinggal, menjadi pelindung, tetapi sekali gus punca kegelisahan Mardiah.
Namun demikian, saya yakin tidak tersilap apabila mengatakan kemunculan Tuk Kaya berjaya mengubah rentak teater POKOK yang agak lembab pada permulaannya.
Selain Mardiah yang dilakonkan dengan bersungguh-sungguh oleh Haliza Misbun (walaupun agak banyak aksinya yang seolah-olah tidak menggambarkan wanita sedang sarat mengandung), Tuk Kaya yang nakal (meskipun normal bagi lelaki, tetapi pada usianya sebegitu diistilahkan sebagai gatal/‘biang keladi’) lakonan mantap Rahim Jailani, memberi kesan. Rahim ternyata pilihan tepat membawakan watak Tuk Kaya dengan tutur kata dan gerak tubuh yang meyakinkan. Dia memang pelakon berwibawa, walaupun ada yang berpendapat Tuk Kaya belum cukup nakal, dan jahat.
Tuk Kaya ternyata menjadi kunci membuka tafsiran persoalan utama atau pokok cerita teater ini. Hasrat hatinya terhadap Mardiah (sehingga tidak suka dipanggil Tuk Kaya oleh wanita itu, tetapi mahu dipanggil sebagai Bang Radzi) yang ditolak telah membuka mata/minda penonton (sebenarnya mata/minda Tuk Kaya) bahawa wanita itu mahu berubah menjadi baik.
Mardiah sudah insaf dan ingin menebus segala dosa semasa muda dahulu. Tuk Kaya mahu mengambil kesempatan kerana ada kepentingan/kecenderungan jahat.
Penjelasan Mardiah kepada Tuk Kaya menerusi monolog – ketika Tuk Kaya dan pembantunya, Amud (Buyung Zasdar) dalam aksi pegun (meskipun menarik, tiba-tiba mengubah corak persembahan teater POKOK yang secara keseluruhannya realisme, dan agak terus langsung) sedikit sebanyak membantu penonton memahami mesej POKOK.
Antara kata Mardiah kepada Tuk Kaya: “Saya menggunakan kecantikan saya untuk menggoda, menyusahkan orang lain, melakukan maksiat, dan akhirnya saya masuk ke penjara. Di penjara saya menggunakan kecantikan saya untuk mencapai matlamat saya. Saya tidak ragu-ragu menggunakannya. Saya memilih untuk menjadi hodoh di sini…. Sebab saya mahu jadi baik…”
Seolah-olah mahu menyelesaikan masalah secara ‘deus ex machina’, watak Mardiah dimatikan – meninggal dunia semasa bersalin, yang digambarkan menerusi ratapan/tangisan Darwis (Ebby Saiful) pada babak terakhir (cahaya merah memenuhi ruang menguatkan lagi gambaran itu).
Meskipun boleh dianggap Tuk Kaya tidak lagi berminat dengan Mardiah selepas ‘disekolahkan’ oleh wanita itu, Johan mengambil jalan muktamad walaupun kejam dengan mematikannya.
Ada yang mengatakan tiada unsur komedi dalam POKOK. Sememangnya POKOK tidak bercorak komedi. Walau bagaimanapun, penampilan Tuk Kaya kadang-kadang telah mencetuskan gelak ketawa meskipun kecil menerusi aksi dan turut kata nakalnya.
Agak malang, penampilan Buyung kurang berkesan. Barangkali kerana dia telah lama tidak berlakon, apatah lagi dalam pementasan teater yang secara langsung. Boleh dikesan betapa Buyung kekok kerana seperti cuba mengawal diri dan lakonannya agar tidak terlupa dialog.
Balang Rimbun Sdn. Bhd. telah menghasilkan drama seperti SANGGUL BERACUN, HARI-HARI TERAKHIR SEORANG SENIMAN, FATIN, dan POK YA CONG CODEI. Pementasan POKOK merupakan kolaborasi pertama Johan dan U-Wei dalam sebuah projek. Ia ditaja oleh DBP, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Perusahaan Automobil Kedua, serta Institut Terjemahan dan Buku Malaysia.
POKOK dipentaskan di Auditorium Dewan Bahasa dan Pustaka pada 7 sehingga 16 Disember 2018 mulai jam 8.30 malam, dan empat pementasan pada waktu siang (‘matinee’), iaitu pada 8. 9, 15 dan 16 Disember 2018 mulai jam 3 petang.
Darwis yang kudung kaki kanannya bekerja untuk Tuk Kaya. Dia pernah melakukan pelbagai kerja, termasuk bekerja di Singapura. Kaki kanannya cedera parah dalam kemalangan sehingga terpaksa dipotong.
Mardiah wanita jelita, tetapi kehidupannya malang. Dia bekas penagih dadah, malah beberapa kali dipenjarakan kerana pelbagai kesalahan, termasuk merompak. Terlalu lama dia bergelumang dengan dosa dan jenayah. Tidak diduga jodoh dengan Darwis mengubah kehidupannya. Dia mengahwini Darwis dengan rela walaupun lelaki itu cacat fizikal.
Mardiah mengakui sekian lama kehidupannya tanpa arah tujuan. Hanya dengan Darwis dia menemui dirinya yang baharu, dan mengenal makna kasih sayang.
Darwis terhutang budi dengan Tuk Kaya yang memberikan ruang untuk dia bekerja, dan tinggal di tanahnya. Namun demikian, Tuk Kaya selalu melihat/tertarik dengan kecantikan Mardiah, dan cuba menggodanya.
Mardiah tahu apa yang difikirkan oleh Tuk Kaya, tetapi dia enggan kembali ke jalan hitam yang pernah dilaluinya dahulu. Kecantikan telah membebankan dirinya. Penjara telah mengajarnya tentang kehidupan yang berbeza. Di bawah pokok besar itu dia menemui kehidupan yang berbeza.
Mardiah mengaku kepada Amud yang juga kawan Darwis bahawa dahulu dia berasa selamat di penjara. Sebaliknya, dia resah, gelisah, tidak tentu arah, tidak selamat, dan kekurangan setelah keluar penjara. Dia terasa tidak diperlukan dan dipandang rendah, serta tiada harga diri.
Tegas Mardiah, dia menemui dirinya ketika berada di dalam penjara. Katanya, dia berasa tenang, dan selamat. Selepas mengahwini Darwis, dia menemui laluan kehidupan yang berbeza.
Amud menyedari dilema Mardiah, dan lebih memahami lagi penanggungan Darwis. Dia memberitahu Mardiah mengenai Darwis: “Orang macam Darwis selalu fikir pasal kekurangannya, kecacatannya…. Orang yang serba kekurangan akan berasa orang lain semuanya ada kelebihan.”
Oleh sebab membantu, Tuk Kaya cuba mengambil kesempatan, tetapi dia sedar Mardiah wanita yang cuba menjadi manusia baik. Darwis telah mengubah, dan mencorakkan kehidupan baharunya. Darwis sedar tempat tinggal di bawah pokok besar itu bukan tempat yang sesuai untuk berkeluarga, apatah lagi untuk membesarkan anak yang bakal lahir. Walau bagaimanapun, dia juga sedar kali ini dia perlu berkorban.

7.5/10