SASTERA BUDAYA
DENGAN KOS BESAR PGL PATUT LEBIH MENGAGUMKAN
MENURUT
pemerhatian saya, ada enam sebab utama filem Puteri Gunung Ledang (PGL) paling mendapat perhatian dan
diperkatakan ramai.
Pertama, filem sulung terbitan Enfiniti Productions Sdn Bhd
ini menelan biaya RM20.5 juta – jumlah paling besar pernah dikeluarkan oleh
penerbit filem Melayu. Jika dilihat sejarah pembiayaan filem Melayu, jumlah ini
boleh menghasilkan kira-kira 17 buah filem. Biaya promosinya sahaja RM4.5 juta!
Tempoh pembikinannya juga hampir dua setengah tahun (sembilan bulan
penggambaran) dengan rombakan skrip sebanyak 18 kali yang mengambil masa hampir
12 bulan!
Kedua, PGL terpilih (filem tunggal dari Asia Tenggara)
menyertai Festival Filem Antarabangsa Venice ke-61 di Venice, Itali pada 1
hingga 11 September 2004 (meskipun sekadar untuk kategori pengarahan pertama).
Ia antara 1,900 buah filem yang berjaya menyertai festival ini serta terpilih
dalam 71 buah yang telah disenarai pendek untuk ditayangkan kepada 200,000
delegasi dari seluruh dunia pada malam ‘The Great Spectacular Midnight’, 5
September 2004 (turut diundang menyertai Festival Filem Toronto).
Ketiga, PGL adalah filem Melayu pertama bercorak purba
serius pada alaf baharu (Lang Buana
adalah filem purba komedi). Ia juga adalah filem Melayu berunsur legenda
sejarah (boleh juga dikelaskan sebagai filem fiksyen sejarah) pertama yang
dihasilkan pada dekad ini di bawah arahan sutradara bukan Melayu!
Keempat, peminat ingin menonton kemunculan semula Datin
Tiara Jacquelina (sebagai Gusti Putri Retno Dumilah) selepas Ringgit Kassorga (tahun 1995 – meraih
anugerah Pelakon Wanita Terbaik) dan cameo
dalam Perempuan Melayu Terakhir (PMT
– 1999).
Kelima, peminat juga ingin menonton kemampuan sifu dan music maestro tanah air, Dato’ M Nasir
memegang watak Laksamana Hang Tuah. Kali terakhir Nasir muncul (itu pun sebagai
cameo) dalam filem ialah menerusi
PMT, arahan Erma Fatima.
Keenam, PGL memulakan tayangan umum di seluruh negara pada
hari Selasa dan 31 Ogos, hari ulang tahun kemerdekaan yang ke-47. Biasanya,
filem baharu memulakan tayangan umumnya pada hari Khamis. Mungkin simbolik bagi
memerdekakan filem Melayu?
Justeru, semua tiket sold
out di semua pawagam seluruh negara sehingga mengutip RM315,000, iaitu
jumlah kutipan tertinggi dalam sejarah tayangan filem Melayu pada hari pertama!
Selain Tiara dan Nasir, PGL arahan Saw Teong Hin ini turut
dibintangi Adlin Aman Ramlie sebagai Sultan Mahmud Shah, Datuk Rahim Razali
(Bendahara), Sofea Jane (Tun Teja), Khir Rahman (Tun Mamat), Sabri Yunus (Datuk
Setia), Muhammad Naufal (Raja Ahmad), Man Bai (Topok), Radhi Khalid (Tapik),
Azmil Mustapha (Demak) serta Alex Komang (Gusti Adipati Handaya Ningrat),
Christine Hakim (Bayan) dan Slamet Rahardjo (Patih) dari Indonesia.
Selamat 145 minit durasinya, PGL mengisahkan cinta agung di
antara Gusti Putri Raden Ajeng Retno Dumilah dari Majapahit yang melarikan diri
ke Gunung Ledang untuk menemui kekasihnya, Datuk Laksamana Hang Tuah.
Semasa di Gunung Ledang, Gusti Putri dipinang oleh Sultan
Mahmud. Bagaimanapun, Gusti Putri cuba menolak lamaran itu dengan
mengenakan tujuh permintaan aneh sebagai hantaran, termasuk semangkuk darah
Raja Ahmad, putera Sultan Mahmud.
Daripada segi plot dan watak, kisah dalam PGL ini berbeza
dengan tulisan Tun Seri Lanang dalam Sejarah Melayu (SM). Dalam SM, Hang Tuah
tidak bercinta dengan Puteri Gunung Ledang. Usahkan bercinta, bertemu muka pun
tidak. Dalam SM, legenda pahlawan Melayu itu sudah tua dan uzur (kontra dengan
Hang Tuah dalam PGL yang masih muda, tampan dan gagah) hingga tidak berdaya mendaki
ke puncak Gunung Ledang. Dia hanya berehat di kaki gunung itu. Tun Mamat sahaja
yang naik ke puncak.
Dalam SM, Tun Mamat juga tidak bertemu dengan Puteri Gunung
Ledang, sebaliknya berhadapan dengan seorang nenek tua. Sebaliknya, dalam PGL,
dia bertemu dengan Nenek Kebayan (lakonan Ruminah Sidek – Gusti Putri yang
menyamar) dan Gusti Putri yang sedang berinteraksi dengan Tuah. Dia diberitahu
syarat yang dikenakan oleh puteri tersebut untuk raja Melaka itu.
Dalam PGL juga, Hang Tuah bertarung dengan Gusti Adipati
yang murka kerana adiknya, Gusti Putri lari dari Majapahit. Dalam SM, tidak ada
pertarungan ini kerana Hang Tuah sudah tua dan uzur.
Sebenarnya, pada awal perancangan PGL lagi saya sudah
merasakan ada perbezaan dalam plot dan wataknya. Apatah lagi apabila penerbit
memilih Nasir untuk memegang watak Hang Tuah.
Setelah pembikinan selesai dan promosi hebat, tertulis pula
slogan ‘Cerita Cinta Agung’ pada posternya, sangkaan saya benar! Memang PGL ini
adalah versi dan penafsiran baharu.
Saya sempat bertanya kepada sasterawan/budayawan veteran
Atondra mengenai penampilan kisah yang berbeza dalam PGL. Katanya, tidak salah
kerana kisah ini hanya rekaan. Menurut beliau, sesiapa pun boleh menghasilkan
versi sendiri.
Tambahan pula saya tidak pernah menonton filem Puteri Gunung Ledang terbitan Cathay
Keris pada tahun 1961, arahan S Roomai Nor
(lakonan Mahmud June dan Fatimah Ahmad). Jadi, saya tidak dapat membuat
sebarang perbandingan.
Bagaimanapun, akhirnya saya merumuskan bahawa berlainan
versi tidak penting. Apa yang penting ialah pengajaran di sebalik kisah ini.
Jika Tun Seri Lanang menerusi SM secara halus menyindir dan menyelar kerakusan
nafsu raja hingga sanggup mematuhi segala syarat asalkan keinginan syahwat
dipenuhi, dalam PGL juga kita berharap matlamat yang serupa dapat dipaparkan
oleh Mamat Khalid, penulis skripnya.
Pengajarannya, jika sudah berahi, apa pun sanggup dlakukan.
Sultan Mahmud sanggup untuk mengerah rakyat Melaka membina jambatan emas dan
jambatan perak dari Melaka ke puncak Gunung Ledang, menyediakan tujuh dulang
hati nyamuk dan hati hama
serta setempayan air mata dara sunti dan air pinang muda.
Dalam SM, Sultan Mahmud tidak sanggup memenuhi syarat
ketujuh itu. Namun, dalam PGL, penulis skrip menjadikannya lebih dramatik.
Sultan Mahmud yang pada mulanya serba salah, akhirnya sanggup memenuhi syarat
tersebut.
Soal PGL diarahkan oleh sutradara bukan Melayu pun turut
menimbulkan kontroversi. Banyak yang bertanya, apa rasionalnya kisah sejarah
orang Melayu ditangani orang bukan Melayu? Namun, lihatlah hasil kerja Teong
Hin yang boleh memadamkan kritikan itu.
Adegan pertarungan ala kung fu juga menjadi persoalan.
Banyak yang sangsi adakah begitu gaya
pahlawan Melayu bertarung? Saya sempat mengajukan persoalan ini kepada Sabri
pada awal pembikinan PGL dahulu.
Jawab Sabri, apa yang perlu dihebohkan kerana mungkin begitu
gaya persilatan
Hang Tuah. Bukankah Hang Tuah digambarkan begitu gagah perkasa? Tanya Sabri.
Benar juga. Lagipun tiada siapa yang pernah mengambil gambar Hang Tuah
bersilat.
Terus-terang dikatakan PGL adalah the most awaited film bagi saya. Setelah menontonnya, ternyata
penantian saya tidak sia-sia. Dari detik awal lagi Penataan Muzik (oleh Nasir),
Penataan Orkestra (Tan Yan Wei), Sinematografi (Jason Kwan), Koreografi
(Ariffin Yeop Mahiddin) dan Kostumnya (Mahyuddin Sidek) mengagumkan. Belum lagi
lakonan yang ditunjuk ajar oleh Krishen Jit.
Tiara juga membuktikan keupayaan lakonannya, bukan kerana
dia sendiri adalah penerbit PGL dan ‘berkuasa penuh’ untuk memegang watak Gusti
Putri. Ada yang
mengatakan Sofea lebih sesuai dan jelita. Bagaimanapun, tontonlah sendiri PGL
untuk membuat penilaian yang waras. Cuma, kata Slamet, mata Tiara untuk Gusti
Putri terlalu liar.
Rahim juga terserlah kemampuannya sebagai Bendahara. Begitu
juga dengan Alex (yang agak cocok bersama ekspresi wajah serta tonasi vokalnya
yang wajar), Slamet dan Christine.
Walaupun agak kurus, Khir berjaya menghayati watak Tun Mamat
yang kurang senang dengan Tuah. Kekecewaannya setelah puas mengampu untuk naik
dalam ranking warga istana berjaya
dipaparkan dengan tonasi vokal serta ekspresi wajah dan kerlingan mata.
Pada mulanya Rosyam Nor dipilih membawa tajuk Sultan Mahmud.
Namun, aktor paling popular dan laris ini terpaksa menarik diri. Walaupun
dipilih pada saat akhir menggantikan Rosyam, Adlin berjaya menghayati watak
raja Melaka itu dengan baik.
Saya menganggap PGL adalah filem Melayu yang paling
memuaskan hati selepas Buli. Sukar
sekali dicari kecacatannya. Dialog dalam PGL juga begitu ekonomik hingga yang
dituturkan adalah yang perlu sahaja, begitu indah dengan formasi dan rima yang
menarik. Sebagai contoh, kata-kata Hang Tuah, “Apakan daya… tangan diikat di
langit, kaki terpasak di bumi. Jasad tidak setanding mimpi…” dan Sultan Mahmud,
“Bumi Melaka ini bumi berdaulat. Sehiris luka yang beta terima, seMelaka
sakitnya dirasa.”
Filem ini juga mementingkan bahasa filem (visual language) yang kerap terabai
dalam kebanyakan filem Melayu.
Dengan pengarahan, lakonan, koreografi, penataan muzik,
sinematografi, kesan bunyi dan lain-lain yang cemerlang, apakah PGL maha
sempurna? Bohong dan keterlaluan jika dikatakan begitu. Tiada hasil kerja
manusia yang benar-benar sempurna. Kelemahan tetap ada dalam PGL. Cuma, tidak
ketara kerana dapat ditutup oleh kecemerlangan menyeluruh.
Cuma, jika selama ini kita bertanya filem manakah yang boleh
dibawa ke peringkat antarabangsa dengan penuh keyakinan serta bukan filem
murahan dan memperbodohkan penonton, PGL adalah jawapannya.
Menurut Penerbit Eksekutif, Datuk Shazalli Ramly, PGL
mendapat perhatian positif dua buah akhbar di Itali. Sebuah daripadanya
memaparkan artikel bertajuk Malaysia is ready to conquer the world. Lakonan
Nasir dan Tiara juga mendapat pujian. Gandingan mereka ada chemistry dan berkarismatik meskipun aksi berkasih-kasihan tidak
dipaparkan secara berlebih-lebihan. Lebih memeranjatkan, di sebalik kemunculan
ala bidan terjunnya, lakonan Adlin turut dikagumi. Semua ini petanda yang baik.
Dengan koreografi persilatan yang mengagumkan, penganjur
festival di Venice
itu turut tertarik, lantas meminta Nasir dan Alex membuat demonstrasi atau live sebelum atau selepas tayangan PGL
(yang turut ditonton oleh sutradara kawakan Steven Spielberg).
Dengan kelebihan yang mengagumkan, saya bagaimanapun kurang
senang dengan cerita keseluruhan PGL. Jelas sekali berdasarkan pemerhatian saya
terhadap sejarah kehidupan manusia dan juga filem pelbagai bahasa/bangsa,
wanita masih menjadi punca persengketaan dan perebutan kaum lelaki. Sampai bila
wanita menjadi object of desire?
Mujurlah, pemaparan watak Gusti Putri dengan kata-kata yang sinis
dan menyindir daripadanya dapat menampilkan klise ini dengan lebih berisi dan
matang. Antaranya lebih kurang berbunyi, “Aku tidak ingin layu di kraton. Aku
tidak ingin nasibku ditentukan kraton sahaja. Biarlah sekali ini aku menurut
kata hatiku. Ingin bebas memilih cinta sejati kerana ia adalah hakku.”
Keteguhan dan ketegasan Gusti Putri ini yang dapat
mengangkat darjat PGL lebih tinggi daripada filem Melayu bertema serupa yang
lain. Unsur emansipasi wanita ini seiras dengan apa yang dipaparkan oleh Syed
Sheikh al-Hadi menerusi novel Hikayat
Faridah Hanum @ Setia Ashik Kepada Makshuknya (tahun 1926) dan Ahmad Rashid
Talu (Iakah Salmah?/1928). Mungkin
Mamat tergugah oleh kedua-dua novel itu?
Dek kekaguman, tentu dengan mudah memberi pujian yang
adakalanya melangit. Namun, saya tidak mahu memuji melulu. PGL wajar dipuji.
Dengan kosnya yang begitu besar, memang wajar ia hebat. Namun, ia juga wajar
dikecam jika hasilnya hampas.
Jadi, PGL yang terhasil ini wajar lebih mendapat pujian jika
kos pembikinannya tidak sehingga membuat mana-mana produser filem Melayu
menggeleng-gelengkan kepala. PGL wajar lebih hebat daripada apa yang dapat
ditonton ini dengan kos RM20.5 juta!
Sebenarnya, banyak lagi yang boleh dikupas dan
diperdebatkan. Antaranya, PGL mahu menampilkan imej orang Melayu ke
antarabangsa; tetapi apa yang ditunjukkan adalah kezaliman raja, merebut wanita
dan kegagalan Hang Tuah dalam cinta, orang Islam ganas dan hanya mahu menakluk
negara lain kerana wanita (watak Demang yang mahu menyerang Majapahit – lakonan
Azmil Mustapha) serta pelakon beragama Islam memakai nanda di dahi (penganut
Hindu).
No comments:
Post a Comment