Sakiti Isteri Kerana Masalah Sendiri
Ramai merungut dan tidak menyukai jalan cerita
dalam filem dan drama televisyen Melayu Malaysia yang selalu boleh/mudah diteka
– kesudahannya dapat dijangka dan jangkaan itu tepat. Tidak dinafikan itu
berkaitan dengan krisis/masalah skrip/lakon layar. Namun demikian, krisis/masalah
skrip/lakon layar bukan itu sahaja.
‘Misteri Dilaila’ yang berdurasi 83 minit merupakan
filem kelapan arahan Syafiq Yusof. Bercorak seram thriller psikologi (P13), ia
diterbitkan oleh Skop Productions Sdn Bhd (SPSB), bersama-sama Astro Shaw.
Penggambarannya siap selepas 36 hari bakal menemui penonton di seluruh negara mulai
21 Februari ini.
Jika anda gemarkan atau mencari hanya filem yang plotnya
lari dari kebiasaan atau ‘plot twist’, ‘Misteri Dilaila’ patut menjadi pilihan.
Bersesuaian dengan judulnya, banyak persoalan timbul dan boleh/perlu difikirkan.
Dari segi itu, Syafiq berjaya mengajak penonton berfikir (terutamanya bagi
penonton yang suka berfikir ketika menonton).
Jefri (Zul Ariffin) dan isterinya, Dilaila
(Elizabeth Tan) bercuti di Bukit Fraser, Pahang. Mereka menginap di sebuah banglo
kepunyaan Jefri (ayah mertuanya menghadiahkan banglo itu kepadanya).
Pada malam pertama di banglo itu, Jefri diganggu
oleh kejadian aneh, yang mengejut dan menakutkannya. Pada keesokan harinya,
Jefri kehairanan pula kerana mendapati Dilaila hilang. Dalam kebingungan
mencari Dilaila, Jefri membuat laporan polis. Tidak lama selepas kunjungan
Inspektor Azman (Rosyam Nor), Jefri didatangi seorang lelaki yang memperkenalkan
dirinya sebagai Imam Aziz (Namron). Dia membawa berita gembira bahawa Dilaila
sudah ditemui dalam keadaan selamat.
Walau bagaimanapun, Jefri terkejut kerana wanita
yang dibawa oleh Imam Aziz itu bukan isterinya. Wanita tersebut (Laila, lakonan
Sasqia Dahuri) mengakui dirinya Dilaila.
Jefri menghubungi Inspektor Azman agar datang ke
banglonya dan menahan Laila. Namun demikian, pegawai polis itu sangsi dengan
kehilangan Dilaila.
Saya dapat melihat beberapa kelainan dalam kisah
‘Misteri Dilaila’. Pertama, bercuti di tempat yang cantik, nyaman dan sepi
memang sesuai untuk suami isteri (lebih-lebih lagi yang ada masalah dalam
perhubungan akibat beberapa sebab seperti sibuk bekerja).
Walau bagaimanapun, ketika dalam perjalanan ke Bukit
Fraser, wajah Dilaila tidak ceria meskipun turut membawa kucing kesayangannya.
Dilaila seolah-olah masih sangsi dengan Jefri yang bertanya sejauh mana dia mencintai
suaminya. Jawapan Dilaila dianggap sebagai klise pula oleh Jefri. Sebelum itu,
kata-kata Jefri juga dianggap serupa oleh Dilaila.
Keadaan tetap suram setelah Jefri dan Dilaila
memasuki banglo tersebut. Jefri keluar dengan dua kawannya tambah mengecewakan
Dilaila. Kehampaan itu berasas kerana tujuan mereka ke Bukit Fraser ialah untuk
berdua-duaan memadu kasih. Mengapa Jefri berkelakuan sedemikian?
Kedua, mengapa Laila beria-ia mengaku dia isteri
Jefri, sedangkan Jefri tidak mahu menerimanya sedikit pun? Mengapa Imam Aziz kelihatan
aneh – tidak sebagaimana imam tipikal? Laila pula dikatakan menumpang rumah
imam itu. Mengapa di rumah imam, bukan wanita atau ustazah yang menghantar
Laila pulang ke banglo?
Ketiga, selain klise dan pengulangan, adegan-adegan
‘jumpscare’ yang dialami Jefri selepas kehilangan Dilaila boleh menyebabkan sesetengah
penonton, terutama yang cerewet (seperti saya) tertanya-tanya apakah motif
‘Misteri Dilaila’.
Walaupun ia, secara keseluruhannya baik sebagai
percubaan lari dari kebiasaan tipikal filem Melayu tempatan, penonton boleh kebosanan
– saya fikir itu boleh menjadi faktor ‘Misteri Dilaila’ tidak akan ‘pecah
panggung’ – cuma diharapkan ramai penonton yang ‘jenis’ sabar mahu menontonnya
sehingga selesai untuk menikmati keseronokan ‘plot twist’ Syafiq.
Keempat, kenapa Inspektor Azman kemudian mengesyaki
Jefri ada niat buruk terhadap banglo dan Dilaila? Dia sebenarnya bukan pegawai
Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang bertugas di Bukit Fraser, tetapi Deputi
Superintenden Polis (DSP) PDRM Bukit Aman. Kenapa dia datang ke Bukit Fraser
menjejaki Jefri, dan bekerjasama dengan Inspektor Aziz yang menyamar sebagai
imam, Inspektor Farah (yang mengakui/menyamar sebagai Dilaila), dan Detektif
Wong (Kenji Sawahi - menyamar sebagai pegawai bank)?
Kelima, jika Dilaila masih hidup (muncul dalam
adegan terakhir filem ini), siapakah yang di dalam kereta yang ditolak oleh
Jefri ke gaung? Bagaimana Dilaila menyelamatkan diri, padahal pihak PDRM
menemui mayatnya yang berlumuran darah – kesan pukulan menggunakan botol arak
pada kepalanya keesokan hari?
Keenam, gaya dan tindak-tanduk Jefri begitu
meyakinkan penonton bahawa dia memang malang – kehilangan isteri –
sedikit-sebanyak dibantu oleh lakonan Zul yang berkesan. ‘Plot twist’ Syafiq
berjaya mengelirukan penonton. Namun demikian, cara atau kecenderungan
sedemikian bukan baharu baginya. Syafiq telah mencuba dalam ‘Abang Long Fadil
2’ (2017). Cuma, untuk ‘Misteri Dilaila’ yang turut membabitkan
jenayah/kepolisan, dia melakukan dengan lebih bersungguh-sungguh/menjadi.
‘Plot twist’ memang bagus kerana ia membawa
kelainan dan menyegarkan penontonan. Walau bagaimanapun, kelemahannya tetap ada
kerana penulis lakon layar perlu menceritakan keadaan/motif sebenar (menerusi
dialog/penceritaan watak dalam beberapa adegan secara pantas) agar penonton
faham.
Rupa-rupanya Jefri ada agenda lain. Dia mahu
menjual banglo tersebut untuk mengatasi masalah hutangnya berjudi yang banyak.
Dua rakan yang ditemuinya itu ialah bakal pembeli banglo. Malangnya, mereka
membatalkan hasrat untuk membeli.
Laila beria-ia mengaku dia isteri Jefri kerana mahu
meneruskan siasatan. Dia yang sebenarnya Inspektor Farah menyamar. Jefri amat
menyedari dia Farah menyamar, dan dia hairan Inspektor Azman serta adik
iparnya, Farid (Mas Khan) percaya dengan pengakuan Farah. Namun demikian, cerita
menjadi menarik kerana lakonan Sasqia juga berkesan.
Adegan-adegan ‘jumpscare’ yang kadang-kadang
merimaskan itu hanya halusinasi Jefri akibat mengambil dadah. Selain berjudi,
dia juga menagih dan mengedar dadah.
Disebabkan sentiasa memerlukan wang, Jefri membawa
dadah di dalam paket sehingga ke Bukit Fraser. Dia menggelabah apabila
kehilangan dadah itu yang rupa-rupanya telah ditemui oleh Inspektor Farah di
dalam beg pakaian Jefri.
Jefri memang suspek yang telah lama diburu oleh
PDRM. Justeru, DSP Azman yang telah membuat penyelidikan terus memburu Jefri. ‘Lakonan’
memerangkap Jefri oleh mereka yang diatur oleh Inspektor Farah begitu menjadi.
‘Misteri Dilaila’ ialah filem ke-41 terbitan SPSB. Ia
juga terbitan bersama SPSB dan Astro Shaw selepas ‘Abang Long Fadil 2’ (2017).
Menurut Syafiq, skrip filem ini mengambil masa enam bulan untuk disiapkan, dan
beliau banyak mengkaji filem seram dari Eropah dan Korea untuk mendapat idea
mengarahkannya.
Syafiq percaya bahawa tiada filem Malaysia
menghasilkan putaran plot (‘plot twist’) sebegini. Kos pembikinan ‘Misteri
Dilaila’ menelan RM2.2 juta dengan penggambaran bermula dari 26 Mac 2018
sehingga 2 Mei 2018 di Bukit Fraser, Pahang dan Institut Penyelidikan
Perhutanan Malaysia (FRIM) di Kepong.
Cabaran utama yang dihadapi oleh Syafiq dan tenaga
kerja ‘Misteri Dilaila’ ialah cuaca dingin dan kerap hujan. Katanya, merupakan pengalaman
kali pertama dia menjalankan penggambaran di kawasan berhawa dingin dan kerap
hujan. Mujur banyak adegan pada waktu malam melibatkan di dalam banglo.
SPSB membelanjakan RM300,000 untuk mengubah suai
hospital lama zaman penjajahan menjadi banglo. Syafiq menggunakan khidmat
pereka dalaman untuk pengubahsuaian itu. Konsep gaya Inggeris dipilih bagi menambahkan
suasana filem seram.
Zul Ariffin dan Elizabeth Tan dipilih memegang
watak utama dalam filem ini. Menurut Syafiq, watak utama dalam filem ini memang
dicipta khusus untuk Zul. Ia amat sesuai dibawakan oleh Zul sahaja. Sebelum
ini, Zul banyak beraksi dalam kisah cinta dan aksi lasak.
‘Misteri Dilaila’ ialah filem kedua Zul bersama SPSB
selepas ‘Evolusi KL Drift 2’ (2010), arahan Syamsul Yusof. Filem ini juga
merupakan filem sulung lakonan bekas finalis ‘One in a Million’ musim pertama,
Iz Sulaini. Pelakon lain yang terlibat termasuklah Kenji Sawahi, dan Nafiez
Zaidi.
Walau bagaimanapun, tidak tahu rezeki dan nasib
anda sebagai penonton kerana kesudahan filem ini ada dua versi. Terpulanglah
versi kesudahan mana yang anda sukai. Terimalah kesudahan mana yang anda
tonton.
No comments:
Post a Comment