Pages

Wednesday, 27 February 2019





SASTERA BUDAYA

Penulis yang Bukan Penulis?

Filem ‘Can You Ever Forgive Me?’ (CYEFM?) memang nostalgik bagi golongan penulis, terutama diri saya sendiri. Didaptasi daripada biografi (kisah benar) penulis Amerika Syarikat, Lee Israel yang menghadapi masalah kewangan, sekatan penulisan, dan ketagihan arak, serta bergelut untuk terus hidup, CYEFM? sangat menarik walaupun tidak ‘pecah panggung’ (hanya meraih $10.7 juta daripada kos penerbitan $10 juta).
Mengapa CYEFM? tidak ‘meletup’ di pasaran (barangkali) boleh dibincangkan dalam kesempatan, dan ruangan lain. Mungkin golongan penulis sendiri tidak menontonnya. Barangkali juga filem bercorak biografi penulis tidak diminati ramai berbanding ‘thriller’, seram, misteri, penyiasatan, dan sebagainya yang penuh aksi lasak mendebarkan.
Nostalgik kerana saya yang mula menulis pada 1982 dari tulisan tangan sehinggalah menggunakan mesin taip, kemudian beralih kepada komputer peribadi (2000), dan komputer riba (2012).
Lee menulis dengan menggunakan mesin taip. Walau bagaimanapun, saya yang turut menghadapi pelbagai masalah, tidak mengikut cara Lee untuk terus hidup ketika hasil penulisan merudum.
Meskipun berusaha sebagai penulis sepenuh masa, saya tidak beralih kepada pekerjaan dalam bidang lain. Saya pernah bekerja ‘makan gaji’, tetapi masih dalam dunia penulisan/penerbitan - dengan beberapa syarikat penerbitan walaupun tidak lama.
Saya tertarik untuk menyenaraikan beberapa persamaan antara saya dengan Lee. Antaranya ialah:
-       berusia 50-an.
-       hidup bersendirian (Lee janda, saya bujang).
-       menyayangi kucing (tetapi, saya tidak memelihara).
-       tiada kenderaan/menggunakan pengangkutan awam.
-       ‘makan gaji’ dan kemudian ‘freelance’.
Lee atau nama sebenarnya, Leonore Carol Israel dilahirkan pada 3 Disember 1939. Dia yang dikenali dengan pemalsuan surat meninggal pada 24 Disember 2014 di Manhattan, New York. Filem ini diadaptasi daripada buku autibiografi pengakuannya yang diterbitkan pada 2008, ‘Can You Ever Forgive Me?’
Antara bukunya yang lain ialah ‘Miss Talullah Bankhd’ (1972), ‘Kilgallen’ (1980), dan ‘Estee Lauder: Beyond the Magic (An Unauthorized Biography)’ (1985).
Filem biografi ini arahan Marielle Heller dengan lakon layarnya oleh Nicole Holofcener dan Jeff Whitty, adaptasi daripada buku memoir pengakuan berjudul serupa oleh Lee. Melissa McCarthy memegang watak Lee yang cuba memulihkan kerjaya penulisannya yang gagal dengan memalsukan surat-surat daripada pengarang-pengarang, dan penulis drama yang telah meninggal dunia.
CYEFM? turut dibintangi oleh Richard E Grant, Dolly Wells, Jane Curtin, Anna Deavere Smith, Stephen Spinella, dan Ben Falcone. Lee mengambil judul daripada kata-kata permohonan maaf dalam surat yang dikemukakannya sebagai Dorothy Parker.
Filem ini telah ditayangkan khas di Festival Filem Telluride pada 1 September 2018, dan memulakan tayangan umum di Amerika Syarikat pada 19 Oktober 2018, oleh Fox Searchlight Pictures. Ia menerima pelbagai kritikan, dengan pujian melangit terhadap lakonan McCarthy dan Grant (Jack Hock). Ia turut dinamakan oleh Lembaga Pengulas Kebangsaan sebagai salah sebuah filem terbaik (10 filem terbaik) bagi 2018.
Hasil lakonan mereka, McCarthy dan Grant dicalonkan sebagai Aktres Terbaik dan Aktor Pembantu Terbaik dalam Anugerah Akademi ke-91, Anugerah Golden Globe ke-76, dan Anugerah Filem Akademi British ke-72.
Holofcener dan Whitty turut menerima pencalonan Lakon Layar Adaptasi Terbaik Anugerah Akademi, dan memenangi Lakon Layar Adaptasi Terbaik Anugerah Writers Guild Amerika.
Ekoran kegagalan teruk buku biografi Estée Lauder tulisannya, Lee bergelut dengan masalah kewangan, dan sekatan penulisan, yang ditambah oleh ketagihan arak. Dengan ejennya enggan memberikan pendahuluan bagi buku biografi terbaharunya, Lee terpaksa menjual antara hak miliknya untuk menyara hidup. Dia menjual surat peribadi yang diterimanya daripada aktres Katharine Hepburn kepada peniaga buku tempatan, Anna (Dolly Wells).
Ketika mencari bahan untuk novelnya mengenai aktres dan pelawak Fanny Brice, Lee terjumpa sepucuk surat dari lipatan di dalam buku Brice. Dia mengambil dan menunjukkannya kepada Anna. Anna hanya menawarkan harga yang rendah kerana kandungan surat itu kurang menarik.
Lee kemudian mula memalsukan dan menjual surat-surat daripada penulis, penulis drama, dan aktor serta memasukkan perkara-perkara peribadi, dan skandal untuk menuntut harga yang lebih tinggi. Anna, yang juga peminat penulisan Lee, cuba memulakan hubungan romantik dengannya, tetapi ditolak.
Apabila salah sepucuk surat Lee oleh Noël Coward menimbulkan syak wasangka kerana menyentuh soal seks dengan melampau, dia disenaraihitamkan oleh pembeli.
Setelah tidak dapat menjual sendiri surat-surat palsu, Lee meminta rakannya, peniaga dadah yang ranggi, Jack Hock menjual. Dia juga mula mencuri surat-surat tulen dari perpustakaan, dan arkib untuk dijual, dengan menukarkannya dengan surat palsu yang telah disiapkan terlebih dahulu.
Selepas kucingnya yang berusia 12 tahun mati ketika dijaga oleh Jack sewaktu dia ke luar bandar untuk melakukan satu lagi pencurian, Lee memutuskan perhubungan rakan, tetapi terpaksa meneruskan kerjasama jenayah mereka.
Jack kemudian ditahan dan disoal siasat oleh Ejen Solonas (Erik LaRay Harvey) dari Biro Penyiasatan Persekutuan aka semasa berurus niaga. Dengan penjelasan Jack, Lee menerima surat saman dari mahkamah kerana membuat pemalsuan.
Lee meminta khidmat seorang peguam yang menasihatkannya agar menunjukkan rasa kesal dengan mencari kerja, melakukan khidmat masyarakat, dan menyertai program pemulihan arak.
Namun begitu, di mahkamah, Lee mengakui dia gembira melakukan pemalsuan dan tidak menyesal. Walau bagaimanapun, jenayah yang dilakukannya tidak berbaloi kerana surat-surat itu tidak menunjukkan dirinya yang sebenar sebagai penulis. Dia dijatuhi hukuman lima tahun percubaan, dan enam bulan tahanan rumah.
Selepas menjalani hukuman, Lee berdamai dengan Jack yang sedang menderita penyakit AIDS. Dia meminta kebenaran Jack untuk menulis memoir tentang perbuatan mereka. Jack bersetuju.
Lee kemudian melintasi sebuah kedai dan terpandang sepucuk surat oleh Dorothy Parker yang dipalsukannya dijual dengan harga $1,900 – jauh lebih mahal daripada yang diterimanya dahulu. Dengan jijik, dia menulis sepucuk surat yang menyindir daripada Parker di kubur.
Menyedari surat yang dijualnya itu palsu, pemilik kedai itu mengalihkannya, tetapi membuat keputusan untuk terus mempamerkannya.
Filem ini memang sangat menarik – bukan hanya kerana ia dekat dengan diri saya – tetapi, persembahannya tidak membosankan walaupun tiada aksi lasak, dan banyak dialog. Ia ada keistimewaan tersendiri yang sukar dijelaskan dengan kata-kata. Tidak dinafikan juga lakonan McCarthy dan Grant sangat membantu. Cuma tidak sehingga ke tahap memenangi anugerah Oskar (Anugerah Akademi ke-91 pada 25 Februari lalu), sekalipun turut dicalonkan.

No comments:

Post a Comment