SOSIAL
Kempen ‘Rapid KL Support Lokal’
DALAM usaha menyahut saranan kerajaan untuk menyokong para usahawan tempatan yang sedang bertungkus-lumus bangkit daripada impak penularan wabak Covid-19, Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) melancarkan kempen ‘RapidKL Support Lokal’.
Kempen
ini merupakan daya usaha Rapid KL mendukung usaha kerajaan mewujudkan Pelan
Jana Semula Ekonomi Negara atau ringkasnya Penjana dengan tema ‘Bersama Menjana
Ekonomi’.
Justeru,
Prasarana mendukung teras kedua dan ketiga, iaitu membantu melonjakkan peniaga
tempatan dengan hasrat merangsang ekonomi.
Pelancaran
kempen ‘Rapid KL Support Lokal’ berlangsung di Kuala Lumpur pada 4 Ogos 2020
lalu yang disempurnakan oleh Timbalan Ketua Divisyen Komunikasi & Pemasaran
Strategik Kumpulan Prasarana, Rafizah Amran.
Majlis
tersebut juga diadakan untuk meraikan 30 pemenang peraduan Swafoto My100/My50
yang berlangsung pada Februari 2020 (sebelum pelaksanaan Perintah Kawalan
Pergerakan (PKP) akibat Covid-19).
Kesemua
pemenang memperoleh pas penggunaan selama setahun. Walau bagaimanapun, pemenang
pertama turut menerima telefon bimbit, dan pemenang kedua memperoleh Ipad. Rafizah
menyampaikan hadiah-hadiah kepada para pemenang yang hadir.
Menurut
Rafizah, setakat ini telah Prasarana mengenengahkan Nasi Kahwin Hari-Hari yang
berniaga di stesen MRT Bukit Bintang, Jiju’s Café (LRT Putra Heights), Berger
KTM JulieSulp/Berger Stall Julie Suip (MRT Kajang), dan Nasi Kak Wa (bas Rapid
KL 782, Pantai Dalam), serta The Ais Pyor.
Rafizah
turut menyatakan keharuan serta kekagumannya atas kegigihan para usahawan
berkenaan, dan yang lain meneruskan kelangsungan perniagaan di tengah-tengah cabaran getir Covid-19/PKP.
Sehubungan
itu, Rafizah menegaskan Prasrana berasa wajar untuk terus menyokong para
usahawan makanan dalam kempen ‘Rapid KL Support Lokal’. Setakat ini, katanya, Prasarana
menerima kira-kira 150 permohonan untuk menyertai kempen.
Oleh
kerana lokal atau tempatan, pastilah hanya usahawan kelahiran tempatan sahaja
yang diambil kira. Secara tidak langsung, usaha ini dapat mendorong semangat
para usahawan tempatan agar kekal berusaha tanpa mengenal erti jemu, dan
kecundang.
Prasarana,
tambah Rafizah, berharap lebih ramai usahawan tempatan tampil dan berhubung
dengannya agar dapat dibantu.
Seperti
mereka, kata Rafizah lagi, Rapid KL juga terjejas teruk akibat Covid-19. Semasa
puncak krisis, jumlah penumpang harian rel dan bas Rapid KL pernah menurun
hingga 10 peratus. Justeru, Rapid KL dan Prasarana dapat merasai kesukaran yang
usahawan hadapi.
Dengan
pengikut lebih 214,000 di laman Facebook,
lebih 146,000 di Twitter, dan 51,200
untuk akaun Instagram myrapidkl,
Rapid KL percaya ia bukan sahaja dapat memberikan publisiti meluas untuk para
pengusaha makanan berkenaan, tetapi juga menjadi platform untuk menarik lebih
ramai warga kota menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam kendalian
Prasarana.
Disediakan
secara percuma, tawaran dibuka kepada mana-mana pengusaha makanan yang
beroperasi dalam lingkungan 500 meter dari stesen LRT, MRT, BRT, monorel, dan
hab-hab bas. Selain promosi atas talian, pasukan media sosial Rapid KL akan
turun padang untuk mencuba makanan-makanan yang disediakan dan membuat
rebiu/ulasan di laman Facebook, Twitter, dan Instagram.
Nasi Kahwin Hari-Hari / MRT Bukit Bintang
Gerai milik pengusahanya, Rudi Farique berhampiran
Pintu F (Jalan Sultan Ismail) ini dibuka mulai jam 10 pagi dari Isnin hingga Sabtu.
Nasi Kahwin Hari-Hari menawarkan tiga jenis menu, iaitu ayam madu dua, daging
masak hitam, dan ayam rose terangkat.
Pada harga RM8.50, pelanggan turut menikmati air free-flow. Selain itu, ada air batu
campur atau ABC di Gerai Nasi Kahwin Hari-Hari pada harga hanya RM3 sahaja.
Nasi Kahwin Hari-Hari merupakan resipi turun-temurun
sejak 40 tahun lalu. Ia mula bertapak di Bukit Bintang pada 2018, apabila Rudi
meneruskan perniagaan ayah saudaranya.
Jiju’s Café/ LRT Putra Heights
Premis ini terletak kira-kira lima minit berjalan
kaki dari stesen LRT Putra Heights. Pelanggan yang menggemari kek pandan pula
Melaka - tidak terlalu manis dengan tekstur yang gebu, biscoff, dan rose lime
boleh menikmatinya di sini. Selain kek, ada pelbagai jenis tart dan brownie.
Sejak 2019, kafe ini dibuka mulai jam 10 pagi hingga
7 malam dari Selasa hingga Ahad. Jiju mengusahakan perniagaan ini bersama-sama
suaminya di rumah mereka sejak Mac 2013. Mereka bermula dari minat.
Berger KTM/ MRT Kajang
Terletak tidak jauh dari eskalator Pintu B stesen
MRT Kajang, berger milik Suip Ahmad ini ‘harga tepi jalan’, tetapi rasanya
seperti ‘di dalam mahligai’! Perniagaannya dijalankan setiap hari dari jam 5
petang hingga 12 tengah malam.
Sebenarnya, Suip orang kelainan upaya. Dia menjual
pelbagai jenis menu termasuk roti John dan oblong dengan menggunakan motosikal.
Walaupun terpaksa menggunakan kaki palsu akibat
terlibat dalam kemalangan jalan raya, tetapi Suip tidak patah semangat untuk terus
berniaga.
Berniaga sejak 2013, Suip menawarkan kombinasi
daging unta, kambing, rusa berserta telur yang dicelup sos perapan lada hitam,
dan keju hingga kelihatan agak eksotik.
Pelanggan boleh mendapatkan burger benjo pada harga
serendah RM2.50. Bersempena dengan sambutan ulang tahun perniagaannya yang
ketujuh, Suip menawarkan diskaun istimewa kepada pengguna Rapid KL.
Nasi Kak Wa/ Bas Rapid KL 782, Pantai Dalam
Mohd Arpashaz Abdul Rahim mengusahakan perniagaan ini dengan mengambil nama isterinya, yang dipanggil Kak Wa.
Terletak di Pantai Dalam sejak 2015, Nasi Kak Wa
menawarkan resipi istimewa untuk sambal cili ayam cencang, dan nasi dagang yang
lazat memikat, pada harga hanya RM5 sepaket.
Bermula dari jam 8 pagi, Nasi Kak Wa turut menyediakan
masakan Kelantan seperti nasi dagang ikan tongkol, dan daging kerutuk.
No comments:
Post a Comment