Pages

Sunday, 9 January 2022

 

SASTERA & BUDAYA

 

BICARA APA PUN DENGAN SN ADA MANFAATNYA

 

SASTERAWAN Negara (SN) kita yang masih ada, dan berkarya termasuklah Datuk Dr A Samad Said, Prof Emeritus Dr Muhammad Haji Salleh, Datuk Noordin Hassan, Dato’ Dr Anwar Ridhwan, Datuk Baha Zain, Datuk Dr Zurinah Hassan, dan Prof Datuk Dr Siti Zainon Ismail.

 

(Dr) Keris Mas, Profesor Emeritus Dato’ Dr Shahnon Ahmad, Datuk (Dr) Usman Awang, (Dr) Arena Wati, Datuk Abdullah Hussain, Prof Madya S Othman Kelantan, dan Datuk Dr Kemala telah meninggal dunia.

 

Adakah SN perlu diperkenal lagi dan acara berupa wacana misalnya, diadakan bagi tujuan tersebut?

 

Ini pertanyaan yang menarik. Bagi saya, bergantung pada audiensnya. Ada yang sudah mengenali, terutama dalam kalangan penulis dan penggiat sastera tanah air.

 

Walau bagaimanapun, ada – malah ramai lagi – yang belum mengenali SN. Berminat atau tidak, mereka boleh diperkenal dengan 14 SN yang ada setakat ini – kebetulan tujuh masih ada, dan tujuh lagi sudah tiada.

 

Justeru, penganjuran acara bual bicara bersama-sama SN Muhammad, Anwar, Zurinah dan Zainon di Panggung Bandaraya, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur baru-baru ini menarik, dan berfaedah.

 

Berbanding Noordin dan Baha yang kurang sihat, keempat-empat mereka masih sihat sejahtera, dan cergas. Samad pula hanya (terpaksa) berkurung di rumah semenjak COVID-19 melanda negara.

 

Jika dilihat dengan mendalam dan luas, judul ‘Memperkenalkan Sasterawan Negara’ untuk acara berkenaan tidak salah kerana penganjur mempunyai remaja/pelajar, dan anak muda yang belum mengenali SN sebagai audiens sasaran.

 

Sementelah antara audiens yang turut hadir termasuklah pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Puteri Wilayah, Kuala Lumpur.

 

Seorang rakan saya yang mengatakan acara berkenaan amat bermanfaat, berpendapat lebih sesuai jika judulnya ‘Sepetang Bersama Sasterawan Negara’, ‘Dengar Sasterawan Negara Bercerita’, atau ‘Inilah Sasterawan Negara Kita’.

 

Tidak menjadi masalah biar apa pun judulnya. Saya yang telah berkawan dengan Muhammad, Anwar, Zurinah, dan Siti Zainon lama sebelum mereka bergelar SN masih dapat mengikuti acara tersebut dengan selesa, dan gembira.

 

Kebetulan yang menarik, mereka berempat juga merupakan penerima Anugerah Penulis Asia Tenggara, iaitu Muhammad pada 1997, Anwar (2002), Zurinah (2004), dan Siti Zainon (1989).

 

Tiada salahnya audiens yang telah mengenali, ikut mendengar untuk lebih mengenali empat SN tersebut.

 

Acara ‘Memperkenalkan Sasterawan Negara’ itu dianjurkan oleh Creador Foundation, Yayasan TM, Meta, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Cendana, ThinkCity, dan DBP.

 

Pegawai dari Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Saifullizan Yahaya bertindak sebagai pemudah cara. Pokok perbincangan adalah menyingkap sejarah bagaimana atau apa yang mendorong keempat-empat SN tersebut menulis, dan berkarya sehingga mencapai kedudukan sekarang.

 

Sejarah awal Anwar dan Zurinah menarik didengar kerana mereka memulakan langkah dalam kesempitan hidup, serta pelbagai hambatan.

 

Mukadimah kepengarangan Muhammad tidak ‘beronak ranjau’ kerana beliau ‘orang kaya’ seperti yang disebut oleh Siti Zainon.

 

Meskipun Siti Zainon juga anak kampung dan pemalu, tetapi beliau tinggal di Gombak, tempat kelahiran - berhampiran dengan Kuala Lumpur, dan mendapat galakan ayahnya. Anwar dan Zurinah anak kampung yang berusaha sendiri.

 

Dalam ceritanya sebagai pembicara ketiga bual bicara itu, Zurinah mengaku beliau berasa kerdil di sisi Muhammad, Anwar dan Siti Zainon.

 

Semasa bersekolah, Zurinah selalu mendapat tempat pertama dalam peperiksaan sekolah. Namun demikian, jelas beliau, pencapaian itu tidak menarik perhatian keluarganya, dan masyarakat.

 

Zurinah, 72, adalah anak kelahiran Alor Setar. Katanya, beliau dibesarkan oleh ibu angkat dan sentiasa didampingi wanita-wanita berusia yang suka berbual/bercerita.

Antara yang kerap dibualkan adalah soal anak gadis yang suka ke sekolah, dan tidak menyukai urusan rumah tangga seperti memasak.

 

Jelas Zurinah, kepayahan beliau mendapatkan buku ditambah lagi oleh kesukaran untuk keluar ke pekan atau bandar. Dalam melayani keghairahan menjadi penulis, kata Zurinah, beliau sering duduk di bawah pokok sehingga masyarakat kampungnya salah sangka.

 

Menariknya, kata Zurinah, mujur ada radio di rumah yang beliau anggap sebagai ‘penyelamat’ daripada terus  ‘dilemaskan’ oleh leteran wanita-wanita berusia atau ‘mak cik-mak cik bawang’ itu.

 

Menerusi radio, Zurinah dapat mendengar lagu-lagu Melayu yang cerita dan liriknya menarik. Ada juga ruangan kanak-kanak kelolaan Siti Hawa Zain atau Mak Iti yang mendorong beliau meminati sastera.

 

Disebabkan kebetulan rumahnya berhadapan dengan Gunung Jerai, kata Zurinah, beliau tertarik dengan kisah Panglima Nayan yang menghuni gunung tersebut.

 

Menurut Zurinah, urusan penulisan beliau memang payah kerana tidak memiliki mesin taip. Karya yang ditulis sukar dikirim kerana pejabat pos jauh di bandar.

 

Walau bagaimanapun, kesulitan tersebut berbaloi kerana sajak-sajak eceran Zurinah berjaya memenangi Hadiah Sastera Perdana, cerpen meraih Hadiah Pertama Pertandingan Menulis Cerpen Berunsur Islam Jabatan Perdana Menteri 1984, serta Hadiah Utama Anugerah Puisi Putera 1984, dan lain-lain.

 

Zurinah juga percaya sikapnya yang suka menjadi ‘sukarelawan’ untuk membaca buku sajak dalam bahasa Inggeris di hadapan kelas telah menyuburkan minatnya terhadap sastera.

 

SN ke-10, Anwar, memulakan kisahnya dengan berseloroh mengatakan diri beliau ‘lebih miskin’ berbanding Zurinah kerana tiada radio di rumah.

 

Menjawab soalan Saifullizan mengenai kekuatan bahasa dalam karya sastera, Anwar mengatakan itu hasil beliau banyak membaca buku dalam, dan luar negara.

 

Sewaktu belajar di Universiti Malaya, jelas Anwar, beliau mula mengenali pelbagai teori sastera daripada guru-guru yang hebat.

 

Ketika itu juga, tambah Anwar, beliau dan Zurinah antara penulis muda yang memenangi Hadiah Sastera Malaysia (HSM). Oleh itu, mereka mendapat perhatian.

 

Antara yang dimenangi Anwar, 72, termasuklah pada HSM 1971 – cerpen Perjalanan Terakhir, HSM 1973 – cerpen Dunia Adalah Sebuah Apartmen, dan HSM 1975 – cerpen Sesudah Perang.

 

Berkelana dan tinggal di perantauan beberapa lama turut membantu kepengarangan Anwar menjadi hebat. Sewaktu tinggal di Hong Kong, Anwar memberitahu beliau menemui satu budaya masyarakat yang asing. Justeru, terbitlah kumpulan cerpen Dunia Adalah Sebuah Apartmen yang merupakan tafsiran beliau terhadap dunia luar.

 

Selepas meninggalkan kampung halaman di Sungai Besar, Selangor dan mendapati budaya tradisi semakin terhakis, Anwar terpanggil menulis novel Hari-Hari Terakhir Seorang Seniman yang memenangi Hadiah Pertama Peraduan Mengarang Novel anjuran Yayasan Sabah-GAPENA 1 pada 1979.

 

Sewaktu tinggal di Jepun dan melihat Malaysia dari jauh, Anwar mendapati negara kita menghadapi bermacam-macam masalah, dan kekurangan yang perlu diatasi meliputi soal politik, dan penyalahgunaan kuasa dalam pentadbiran. Beliau terdorong menghasilkan novel Naratif Ogonshoto.

 

Paling tua dalam kalangan ahli panel, Muhammad berseloroh mengatakan dirinya masih muda, dan kacak. Beliau juga masih suka mengembara/berjalan, dan itu dibuktikan olehnya dengan menulis untuk kolum ‘Kembara Seorang Penyair’ dalam majalah Dewan Budaya terbitan DBP.

 

Muhammad mengakui pada peringkat awal beliau lebih menekuni sastera Inggeris. Namun begitu, beliau dapat ‘memutar’ dirinya kembali ke akar Melayu menerusi penghasilan kumpulan puisi Sajak-Sajak Pendatang (DBP/1973), Perjalanan Si Tenggang II (Penerbit UKM/1975 – Hadiah Sastera ASEAN bahagian puisi), dan Sajak-sajak dari Sejarah Melayu (DBP/1981).

 

Hasil banyak membaca dan mengembara (menghadiri seminar dan melawat negara), Muhammad, anak kelahiran Taiping, berkembang baik sebagai penulis dengan memenangi Hadiah Sastera ASEAN di Jakarta, dan beberapa sajaknya menggondol Hadiah Karya Sastera pada 1971.

 

Menurut Muhammad, antara tempat yang disukainya adalah Bali kerana masih subur dengan budaya tradisi ketika banyak negara sudah kehilangan nilai tersebut.

 

Muhammad, 79, telah menghasilkan 15 buku sajak berdasarkan perjalanan beliau. Sajak-sajak dari Sejarah Melayu itu hasil daripada pembacaan tekun, dan kekagumannya terhadap Sulalat u’s-Salatin (Sejarah Melayu).

 

Bagi Siti Zainon pula, peringkat awal penulisannya agak unik kerana beliau (yang kini mungkin boleh dianggap sebagai peluang, dan rezeki) bertemu dengan penulis terlebih dahulu. Menurut Siti Zainon, penulis-penulis berkenaan berkunjung ke rumah kerana diundang oleh ayahnya. Kesempatan tersebut amat bermakna baginya yang pemalu.

 

Kata Siti Zainon lagi, beliau banyak membaca buku yang juga wajar disyukuri kerana mudah mengunjungi kedai bahan tersebut. Ayah keduanya juga kerap membawa beliau ke kedai-kedai buku.

 

Di samping menemui penulis, termasuk Sutan Takdir Alisjahbana, Siti Zainon memberitahu beliau juga menemui penulis/orang sastera yang ‘bergaduh’, iaitu Allahyarham Abdullah (Hussain) dan Arena (Wati). Penampilan Abdullah dan Arena yang berbeza turut menarik minatnya – Abdullah lembut, manakala Arena kasar apabila berbicara.

 

Antara pencapaian Siti Zainon, termasuklah HSM 1975, 1976, 1979, 1983, 1985, 1991, 1996, 2015, dan 2016 (puisi), dan Hadiah Maybank-DBP 1996/1997/1998 (cerpen).

 

Ramai maklum Siti Zainon, 71, juga seorang pelukis. Katanya, pengarah dan penulis skrip filem yang juga pelukis Indonesia, Nas Achnas selalu mendorong. Justeru, minat menulis puisi dan melukis sama-sama mengalir dalam dirinya.

 

Tambah Siti Zainon, Arena kerap menggesa beliau menuntut ilmu di Indonesia. Di sana, beliau amat teruja kerana penyair besar Indonesia yang biasa didengarinya seperti WS Rendra dapat ditemui. Beliau mengakui penyair Indonesia telah mengubah dirinya dari pemalu kepada berani tampil di khalayak ramai.

 

Selain buku kerja sekolahnya dicampakkan oleh guru kerana menyembunyikan sajak Rendra, Siti Zainon memberitahu beliau pernah ditahan oleh pihak polis Indonesia kerana terlibat dengan sajak Burung Kondor karya penyair tersebut.

 

Menurut Siti Zainon, beliau tidak dapat melupakan peristiwa diundang oleh penyair Ali Hasjmy membaca sajak di hadapan masjid sebelum solat Jumaat di Aceh.

 

Peristiwa tersebut menarik kerana penampilan Siti Zainon berambut Afro, dan tidak bertudung. Undangan Ali itu mengujakan beliau, dan menganggap Indonesia tidak lagi melarang wanita tampil berpuisi.

 

Dalam hal kedudukannya waktu itu, Siti Zainon menjelaskan beliau disenangi para penyair Indonesia kerana sajak-sajaknya banyak bercerita mengenai mereka.

No comments:

Post a Comment