SASTERA BUDAYA
Deklamasi sajak sebagai kerjaya?
Pada tahun ini bermakna sudah 32 kali (tahun) Gabungan Persatuan
Penulis Nasional Malaysia (GAPENA) menganjurkan Sayembara Deklamasi Puisi
Kemerdekaan (SDPK). Sudah 32 tahun bererti ada 32 orang juara sejak Puzi Hadi,
juara pertama pada 1987 sehingga yang terbaharu, Siti Nur Zafran Zainal Abidin.
Wakil Pahang itu mengalahkan 15 peserta lain dalam peringkat akhir
SDPK 2018 di
Balai Budaya Tun Syed Nasir, Wisma DBP pada 5 Oktober lalu.
Tidak semua juara SDPK masih giat mendeklamasikan sajak dalam
acara
(khusus/selingan) kebangsaan dan negeri di mana-mana. Antara
faktornya ialah tiada
jemputan, kesibukan tugas hakiki, dan meninggal dunia.
Selain Puzi, juara SDPK yang masih giat/selalu mendeklamasikan
sajak dalam peringkat
kebangsaan/negeri di mana-mana ialah Ahmad Shukri Abdullah (1986).
Meskipun dalam
sebahagian besar penampilan Puzi dan Shukri melihat teks, kita
masih mengetahui/menghargai mereka sebagai juara SDPK yang hebat.
Mendeklamasikan sajak memang berbeza dengan membaca sajak.
Mendeklamasikan
sajak ialah membuat persembahan sajak tanpa melihat teks, serta
dengan bergaya/bernada,
dan penuh penghayatan.
Namun demikian, membaca teks, tetapi dengan nada suara dan gaya
memikat sambil
sesekali memandang penonton juga menarik. Itu lebih memikat
berbanding pembacaan
yang berterusan melihat teks, sehingga selesai – seperti malas. Cuma,
deklamasi puisi
sebagaimana oleh para peserta/juara SDPK ada kelebihan kerana mereka
tidak melihat
teks – menarik/disukai ramai.
Melihat semula SDPK sepanjang 32 tahun, saya dapati hanya sajak
sahaja yang diambil
daripada buku yang dipanggil kumpulan puisi untuk kegunaan
peserta. Mohon maaf jika
saya terlepas pandang, tetapi sepanjang ingatan, tidak pernah
pantun, seloka, gurindam,
dan syair (beberapa contoh puisi tradisional) diambil. Sajak ialah
puisi moden.
Jika begitu, saya fikir lebih sesuai sayembara itu dinamakan
Sayembara Deklamasi Sajak Kemerdekaan – sajak. Walau bagaimanapun, mahu dan
bersediakah GAPENA
menerima pandangan/cadangan saya ini?
Tidak semua penyair/penyajak berupaya mendenklamasikan dengan baik
dan menarik,
termasuk untuk karya sendiri. Ada penyair/penyajak yang seperti
malas mempersembahkan sajak mereka (adakah mereka tidak sedar gaya mereka
membosankan?).
Justeru, dalam sesebuah acara sastera budaya, ada yang bukan
penyajak turut diundang
menyampaikan sajak – ada yang lebih menarik daripada
penyair/penyajak sendiri!
Dalam menyebut juara deklamasi sajak di negara kita, saya
terfikirkan satu perkara yang
menjadi tujuan utama tulisan ini. Bolehkah mendeklamasikan sajak
dijadikan kerjaya di
negara kita? Barangkali saya akan dikatakan mengarut dan hilang
akal!
Itu hanya cadangan. Boleh jadi logik atau sebaliknya. Namun begitu,
tetap tidak salah. Bukannya saya mahu deklamator menjadi pengacau masyarakat
dengan sajak-sajak jenayah mereka atau penyajak lain.
Jika saya mengharapkan ia menjadi kenyataan pun tidak juga salah. Saya
hanya bertanya kemungkinan dam mahu ia menjadi kerjaya.
Cuma, saya tidak menyangkal kesukaran untuknya menjadi kenyataan.
Ada kerjaya
bererti ada pendapatan – sedikit atau banyak. Dari mana pula
pendapatan itu diperoleh?
Jumlah penyajak/deklamator yang wujud/boleh juga tidak banyak. Ia
ada kaitan dengan
menulis sajak itu sendiri memang bukan kerjaya (sepenuh masa) di
negara kita.
Menulis dan mendeklamasikan sajak pada keseluruhannya memang
secara sambilan
sahaja. Setiap orang ada kerjaya dan bergaji tetap (bulanan).
Mereka yang muda masih
bekerja atau belajar. Mereka yang telah bersara pula menghadapi
kekangan kesihatan dan
tenaga akibat peningkatan usia.
Walau bagaimanapun, saya yakin/fikir memang menarik jika kerjaya
mendeklamasikan
sajak dapat menjadi kenyataan di negara kita. Tidak salah/mustahil
jika ada pihak yang mahu memberikan bayaran kepada deklamator sepenuh masa
(sekiranya ada) yang memikat, dan menghiburkan.
Jangan sempitkan. Erti hiburan itu luas. Tidak hanya berkaitan
dengan/dihasilkan oleh nyanyian (penyanyi), lakonan (pelakon), dan jenaka
(pelawak) sahaja. Mendeklamasikan sajak juga menghiburkan.
No comments: