SASTERA BUDAYA

MELINDUNGI SEKALI GUS MENGANCAM

SEBAGAIMANA hasil karyanya untuk filem, begitulah juga dengan teater yang diarahkan walaupun bukan skrip sendiri. Melihatkan pada judulnya dan karya Tan Sri Johan Jaafar bersama-sama barisan pelakon handalan, tidak syak lagi POKOK, arahan U-Wei HajiSaari turut membawa persoalan berlapis-lapis makna, dan sesuai sebagai persembahan Teater Perdana DBP (Dewan Bahasa dan Pustaka) 2018, meskipun nampak seperti ringan.
POKOK ialah teater yang mencerminkan kehidupan manusia dengan segala keanekaragaman, dan keunikannya.
Jika ada kekurangan, ia mungkin pada dialog atau perbualan yang panjang berjela seolah-olah Tan Sri Johan terlupa bahawa teater ialah karya visual, sebagaimana filem, dan drama televisyen.
POKOK boleh dianggap sebagai teater yang mewah dialog sebagaimana LANTAI T PINKIE, karya Sasterawan Negara Datuk Seri Dr A Samad Said.
Maaf jika dikatakan saya hampir terlena ketika babak perbualan Mardiah dengan suaminya, Darwis di bawah pokok besar bersebelahan rumah mereka.
Darwis tinggal dengan Mardiah di sebuah rumah kecil di pinggir hutan. Rumah itu dipayungi pokok besar yang bukan sahaja melindungi, tetapi juga mengancam keselamatan mereka.
Kadang-kadang dahan pokok besar itu patah. Pokok itu juga akan mencederakan/membunuh mereka berdua jika tumbang. Pokok tersebut menjadi metafora kehidupan mereka berdua. Ia juga sekali gus melindungi dan mengugut, seperti juga kehidupan di sekeliling mereka.
Manusia seperti Tuk Kaya, tuan tanah di mana mereka tinggal, menjadi pelindung, tetapi sekali gus punca kegelisahan Mardiah.
Namun demikian, saya yakin tidak tersilap apabila mengatakan kemunculan Tuk Kaya berjaya mengubah rentak teater POKOK yang agak lembab pada permulaannya.
Selain Mardiah yang dilakonkan dengan bersungguh-sungguh oleh Haliza Misbun (walaupun agak banyak aksinya yang seolah-olah tidak menggambarkan wanita sedang sarat mengandung), Tuk Kaya yang nakal (meskipun normal bagi lelaki, tetapi pada usianya sebegitu diistilahkan sebagai gatal/‘biang keladi’) lakonan mantap Rahim Jailani, memberi kesan. Rahim ternyata pilihan tepat membawakan watak Tuk Kaya dengan tutur kata dan gerak tubuh yang meyakinkan. Dia memang pelakon berwibawa, walaupun ada yang berpendapat Tuk Kaya belum cukup nakal, dan jahat.
Tuk Kaya ternyata menjadi kunci membuka tafsiran persoalan utama atau pokok cerita teater ini. Hasrat hatinya terhadap Mardiah (sehingga tidak suka dipanggil Tuk Kaya oleh wanita itu, tetapi mahu dipanggil sebagai Bang Radzi) yang ditolak telah membuka mata/minda penonton (sebenarnya mata/minda Tuk Kaya) bahawa wanita itu mahu berubah menjadi baik.
Mardiah sudah insaf dan ingin menebus segala dosa semasa muda dahulu. Tuk Kaya mahu mengambil kesempatan kerana ada kepentingan/kecenderungan jahat.
Penjelasan Mardiah kepada Tuk Kaya menerusi monolog – ketika Tuk Kaya dan pembantunya, Amud (Buyung Zasdar) dalam aksi pegun (meskipun menarik, tiba-tiba mengubah corak persembahan teater POKOK yang secara keseluruhannya realisme, dan agak terus langsung) sedikit sebanyak membantu penonton memahami mesej POKOK.
Antara kata Mardiah kepada Tuk Kaya: “Saya menggunakan kecantikan saya untuk menggoda, menyusahkan orang lain, melakukan maksiat, dan akhirnya saya masuk ke penjara. Di penjara saya menggunakan kecantikan saya untuk mencapai matlamat saya. Saya tidak ragu-ragu menggunakannya. Saya memilih untuk menjadi hodoh di sini…. Sebab saya mahu jadi baik…”
Seolah-olah mahu menyelesaikan masalah secara ‘deus ex machina’, watak Mardiah dimatikan – meninggal dunia semasa bersalin, yang digambarkan menerusi ratapan/tangisan Darwis (Ebby Saiful) pada babak terakhir (cahaya merah memenuhi ruang menguatkan lagi gambaran itu).
Meskipun boleh dianggap Tuk Kaya tidak lagi berminat dengan Mardiah selepas ‘disekolahkan’ oleh wanita itu, Johan mengambil jalan muktamad walaupun kejam dengan mematikannya.
Ada yang mengatakan tiada unsur komedi dalam POKOK. Sememangnya POKOK tidak bercorak komedi. Walau bagaimanapun, penampilan Tuk Kaya kadang-kadang telah mencetuskan gelak ketawa meskipun kecil menerusi aksi dan turut kata nakalnya.
Agak malang, penampilan Buyung kurang berkesan. Barangkali kerana dia telah lama tidak berlakon, apatah lagi dalam pementasan teater yang secara langsung. Boleh dikesan betapa Buyung kekok kerana seperti cuba mengawal diri dan lakonannya agar tidak terlupa dialog.
Balang Rimbun Sdn. Bhd. telah menghasilkan drama seperti SANGGUL BERACUN, HARI-HARI TERAKHIR SEORANG SENIMAN, FATIN, dan POK YA CONG CODEI. Pementasan POKOK merupakan kolaborasi pertama Johan dan U-Wei dalam sebuah projek. Ia ditaja oleh DBP, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Perusahaan Automobil Kedua, serta Institut Terjemahan dan Buku Malaysia.
POKOK dipentaskan di Auditorium Dewan Bahasa dan Pustaka pada 7 sehingga 16 Disember 2018 mulai jam 8.30 malam, dan empat pementasan pada waktu siang (‘matinee’), iaitu pada 8. 9, 15 dan 16 Disember 2018 mulai jam 3 petang.
Darwis yang kudung kaki kanannya bekerja untuk Tuk Kaya. Dia pernah melakukan pelbagai kerja, termasuk bekerja di Singapura. Kaki kanannya cedera parah dalam kemalangan sehingga terpaksa dipotong.
Mardiah wanita jelita, tetapi kehidupannya malang. Dia bekas penagih dadah, malah beberapa kali dipenjarakan kerana pelbagai kesalahan, termasuk merompak. Terlalu lama dia bergelumang dengan dosa dan jenayah. Tidak diduga jodoh dengan Darwis mengubah kehidupannya. Dia mengahwini Darwis dengan rela walaupun lelaki itu cacat fizikal.
Mardiah mengakui sekian lama kehidupannya tanpa arah tujuan. Hanya dengan Darwis dia menemui dirinya yang baharu, dan mengenal makna kasih sayang.
Darwis terhutang budi dengan Tuk Kaya yang memberikan ruang untuk dia bekerja, dan tinggal di tanahnya. Namun demikian, Tuk Kaya selalu melihat/tertarik dengan kecantikan Mardiah, dan cuba menggodanya.
Mardiah tahu apa yang difikirkan oleh Tuk Kaya, tetapi dia enggan kembali ke jalan hitam yang pernah dilaluinya dahulu. Kecantikan telah membebankan dirinya. Penjara telah mengajarnya tentang kehidupan yang berbeza. Di bawah pokok besar itu dia menemui kehidupan yang berbeza.
Mardiah mengaku kepada Amud yang juga kawan Darwis bahawa dahulu dia berasa selamat di penjara. Sebaliknya, dia resah, gelisah, tidak tentu arah, tidak selamat, dan kekurangan setelah keluar penjara. Dia terasa tidak diperlukan dan dipandang rendah, serta tiada harga diri.
Tegas Mardiah, dia menemui dirinya ketika berada di dalam penjara. Katanya, dia berasa tenang, dan selamat. Selepas mengahwini Darwis, dia menemui laluan kehidupan yang berbeza.
Amud menyedari dilema Mardiah, dan lebih memahami lagi penanggungan Darwis. Dia memberitahu Mardiah mengenai Darwis: “Orang macam Darwis selalu fikir pasal kekurangannya, kecacatannya…. Orang yang serba kekurangan akan berasa orang lain semuanya ada kelebihan.”
Oleh sebab membantu, Tuk Kaya cuba mengambil kesempatan, tetapi dia sedar Mardiah wanita yang cuba menjadi manusia baik. Darwis telah mengubah, dan mencorakkan kehidupan baharunya. Darwis sedar tempat tinggal di bawah pokok besar itu bukan tempat yang sesuai untuk berkeluarga, apatah lagi untuk membesarkan anak yang bakal lahir. Walau bagaimanapun, dia juga sedar kali ini dia perlu berkorban.

7.5/10

No comments:

Powered by Blogger.