Pages

Wednesday, 27 February 2019





SASTERA BUDAYA

Penulis yang Bukan Penulis?

Filem ‘Can You Ever Forgive Me?’ (CYEFM?) memang nostalgik bagi golongan penulis, terutama diri saya sendiri. Didaptasi daripada biografi (kisah benar) penulis Amerika Syarikat, Lee Israel yang menghadapi masalah kewangan, sekatan penulisan, dan ketagihan arak, serta bergelut untuk terus hidup, CYEFM? sangat menarik walaupun tidak ‘pecah panggung’ (hanya meraih $10.7 juta daripada kos penerbitan $10 juta).
Mengapa CYEFM? tidak ‘meletup’ di pasaran (barangkali) boleh dibincangkan dalam kesempatan, dan ruangan lain. Mungkin golongan penulis sendiri tidak menontonnya. Barangkali juga filem bercorak biografi penulis tidak diminati ramai berbanding ‘thriller’, seram, misteri, penyiasatan, dan sebagainya yang penuh aksi lasak mendebarkan.
Nostalgik kerana saya yang mula menulis pada 1982 dari tulisan tangan sehinggalah menggunakan mesin taip, kemudian beralih kepada komputer peribadi (2000), dan komputer riba (2012).
Lee menulis dengan menggunakan mesin taip. Walau bagaimanapun, saya yang turut menghadapi pelbagai masalah, tidak mengikut cara Lee untuk terus hidup ketika hasil penulisan merudum.
Meskipun berusaha sebagai penulis sepenuh masa, saya tidak beralih kepada pekerjaan dalam bidang lain. Saya pernah bekerja ‘makan gaji’, tetapi masih dalam dunia penulisan/penerbitan - dengan beberapa syarikat penerbitan walaupun tidak lama.
Saya tertarik untuk menyenaraikan beberapa persamaan antara saya dengan Lee. Antaranya ialah:
-       berusia 50-an.
-       hidup bersendirian (Lee janda, saya bujang).
-       menyayangi kucing (tetapi, saya tidak memelihara).
-       tiada kenderaan/menggunakan pengangkutan awam.
-       ‘makan gaji’ dan kemudian ‘freelance’.
Lee atau nama sebenarnya, Leonore Carol Israel dilahirkan pada 3 Disember 1939. Dia yang dikenali dengan pemalsuan surat meninggal pada 24 Disember 2014 di Manhattan, New York. Filem ini diadaptasi daripada buku autibiografi pengakuannya yang diterbitkan pada 2008, ‘Can You Ever Forgive Me?’
Antara bukunya yang lain ialah ‘Miss Talullah Bankhd’ (1972), ‘Kilgallen’ (1980), dan ‘Estee Lauder: Beyond the Magic (An Unauthorized Biography)’ (1985).
Filem biografi ini arahan Marielle Heller dengan lakon layarnya oleh Nicole Holofcener dan Jeff Whitty, adaptasi daripada buku memoir pengakuan berjudul serupa oleh Lee. Melissa McCarthy memegang watak Lee yang cuba memulihkan kerjaya penulisannya yang gagal dengan memalsukan surat-surat daripada pengarang-pengarang, dan penulis drama yang telah meninggal dunia.
CYEFM? turut dibintangi oleh Richard E Grant, Dolly Wells, Jane Curtin, Anna Deavere Smith, Stephen Spinella, dan Ben Falcone. Lee mengambil judul daripada kata-kata permohonan maaf dalam surat yang dikemukakannya sebagai Dorothy Parker.
Filem ini telah ditayangkan khas di Festival Filem Telluride pada 1 September 2018, dan memulakan tayangan umum di Amerika Syarikat pada 19 Oktober 2018, oleh Fox Searchlight Pictures. Ia menerima pelbagai kritikan, dengan pujian melangit terhadap lakonan McCarthy dan Grant (Jack Hock). Ia turut dinamakan oleh Lembaga Pengulas Kebangsaan sebagai salah sebuah filem terbaik (10 filem terbaik) bagi 2018.
Hasil lakonan mereka, McCarthy dan Grant dicalonkan sebagai Aktres Terbaik dan Aktor Pembantu Terbaik dalam Anugerah Akademi ke-91, Anugerah Golden Globe ke-76, dan Anugerah Filem Akademi British ke-72.
Holofcener dan Whitty turut menerima pencalonan Lakon Layar Adaptasi Terbaik Anugerah Akademi, dan memenangi Lakon Layar Adaptasi Terbaik Anugerah Writers Guild Amerika.
Ekoran kegagalan teruk buku biografi Estée Lauder tulisannya, Lee bergelut dengan masalah kewangan, dan sekatan penulisan, yang ditambah oleh ketagihan arak. Dengan ejennya enggan memberikan pendahuluan bagi buku biografi terbaharunya, Lee terpaksa menjual antara hak miliknya untuk menyara hidup. Dia menjual surat peribadi yang diterimanya daripada aktres Katharine Hepburn kepada peniaga buku tempatan, Anna (Dolly Wells).
Ketika mencari bahan untuk novelnya mengenai aktres dan pelawak Fanny Brice, Lee terjumpa sepucuk surat dari lipatan di dalam buku Brice. Dia mengambil dan menunjukkannya kepada Anna. Anna hanya menawarkan harga yang rendah kerana kandungan surat itu kurang menarik.
Lee kemudian mula memalsukan dan menjual surat-surat daripada penulis, penulis drama, dan aktor serta memasukkan perkara-perkara peribadi, dan skandal untuk menuntut harga yang lebih tinggi. Anna, yang juga peminat penulisan Lee, cuba memulakan hubungan romantik dengannya, tetapi ditolak.
Apabila salah sepucuk surat Lee oleh Noël Coward menimbulkan syak wasangka kerana menyentuh soal seks dengan melampau, dia disenaraihitamkan oleh pembeli.
Setelah tidak dapat menjual sendiri surat-surat palsu, Lee meminta rakannya, peniaga dadah yang ranggi, Jack Hock menjual. Dia juga mula mencuri surat-surat tulen dari perpustakaan, dan arkib untuk dijual, dengan menukarkannya dengan surat palsu yang telah disiapkan terlebih dahulu.
Selepas kucingnya yang berusia 12 tahun mati ketika dijaga oleh Jack sewaktu dia ke luar bandar untuk melakukan satu lagi pencurian, Lee memutuskan perhubungan rakan, tetapi terpaksa meneruskan kerjasama jenayah mereka.
Jack kemudian ditahan dan disoal siasat oleh Ejen Solonas (Erik LaRay Harvey) dari Biro Penyiasatan Persekutuan aka semasa berurus niaga. Dengan penjelasan Jack, Lee menerima surat saman dari mahkamah kerana membuat pemalsuan.
Lee meminta khidmat seorang peguam yang menasihatkannya agar menunjukkan rasa kesal dengan mencari kerja, melakukan khidmat masyarakat, dan menyertai program pemulihan arak.
Namun begitu, di mahkamah, Lee mengakui dia gembira melakukan pemalsuan dan tidak menyesal. Walau bagaimanapun, jenayah yang dilakukannya tidak berbaloi kerana surat-surat itu tidak menunjukkan dirinya yang sebenar sebagai penulis. Dia dijatuhi hukuman lima tahun percubaan, dan enam bulan tahanan rumah.
Selepas menjalani hukuman, Lee berdamai dengan Jack yang sedang menderita penyakit AIDS. Dia meminta kebenaran Jack untuk menulis memoir tentang perbuatan mereka. Jack bersetuju.
Lee kemudian melintasi sebuah kedai dan terpandang sepucuk surat oleh Dorothy Parker yang dipalsukannya dijual dengan harga $1,900 – jauh lebih mahal daripada yang diterimanya dahulu. Dengan jijik, dia menulis sepucuk surat yang menyindir daripada Parker di kubur.
Menyedari surat yang dijualnya itu palsu, pemilik kedai itu mengalihkannya, tetapi membuat keputusan untuk terus mempamerkannya.
Filem ini memang sangat menarik – bukan hanya kerana ia dekat dengan diri saya – tetapi, persembahannya tidak membosankan walaupun tiada aksi lasak, dan banyak dialog. Ia ada keistimewaan tersendiri yang sukar dijelaskan dengan kata-kata. Tidak dinafikan juga lakonan McCarthy dan Grant sangat membantu. Cuma tidak sehingga ke tahap memenangi anugerah Oskar (Anugerah Akademi ke-91 pada 25 Februari lalu), sekalipun turut dicalonkan.

Thursday, 21 February 2019

SASTERA BUDAYA


Sakiti Isteri Kerana Masalah Sendiri

Ramai merungut dan tidak menyukai jalan cerita dalam filem dan drama televisyen Melayu Malaysia yang selalu boleh/mudah diteka – kesudahannya dapat dijangka dan jangkaan itu tepat. Tidak dinafikan itu berkaitan dengan krisis/masalah skrip/lakon layar. Namun demikian, krisis/masalah skrip/lakon layar bukan itu sahaja.
‘Misteri Dilaila’ yang berdurasi 83 minit merupakan filem kelapan arahan Syafiq Yusof. Bercorak seram thriller psikologi (P13), ia diterbitkan oleh Skop Productions Sdn Bhd (SPSB), bersama-sama Astro Shaw. Penggambarannya siap selepas 36 hari bakal menemui penonton di seluruh negara mulai 21 Februari ini.
Jika anda gemarkan atau mencari hanya filem yang plotnya lari dari kebiasaan atau ‘plot twist’, ‘Misteri Dilaila’ patut menjadi pilihan. Bersesuaian dengan judulnya, banyak persoalan timbul dan boleh/perlu difikirkan. Dari segi itu, Syafiq berjaya mengajak penonton berfikir (terutamanya bagi penonton yang suka berfikir ketika menonton).
Jefri (Zul Ariffin) dan isterinya, Dilaila (Elizabeth Tan) bercuti di Bukit Fraser, Pahang. Mereka menginap di sebuah banglo kepunyaan Jefri (ayah mertuanya menghadiahkan banglo itu kepadanya).
Pada malam pertama di banglo itu, Jefri diganggu oleh kejadian aneh, yang mengejut dan menakutkannya. Pada keesokan harinya, Jefri kehairanan pula kerana mendapati Dilaila hilang. Dalam kebingungan mencari Dilaila, Jefri membuat laporan polis. Tidak lama selepas kunjungan Inspektor Azman (Rosyam Nor), Jefri didatangi seorang lelaki yang memperkenalkan dirinya sebagai Imam Aziz (Namron). Dia membawa berita gembira bahawa Dilaila sudah ditemui dalam keadaan selamat.
Walau bagaimanapun, Jefri terkejut kerana wanita yang dibawa oleh Imam Aziz itu bukan isterinya. Wanita tersebut (Laila, lakonan Sasqia Dahuri) mengakui dirinya Dilaila.
Jefri menghubungi Inspektor Azman agar datang ke banglonya dan menahan Laila. Namun demikian, pegawai polis itu sangsi dengan kehilangan Dilaila.
Saya dapat melihat beberapa kelainan dalam kisah ‘Misteri Dilaila’. Pertama, bercuti di tempat yang cantik, nyaman dan sepi memang sesuai untuk suami isteri (lebih-lebih lagi yang ada masalah dalam perhubungan akibat beberapa sebab seperti sibuk bekerja).
Walau bagaimanapun, ketika dalam perjalanan ke Bukit Fraser, wajah Dilaila tidak ceria meskipun turut membawa kucing kesayangannya. Dilaila seolah-olah masih sangsi dengan Jefri yang bertanya sejauh mana dia mencintai suaminya. Jawapan Dilaila dianggap sebagai klise pula oleh Jefri. Sebelum itu, kata-kata Jefri juga dianggap serupa oleh Dilaila.
Keadaan tetap suram setelah Jefri dan Dilaila memasuki banglo tersebut. Jefri keluar dengan dua kawannya tambah mengecewakan Dilaila. Kehampaan itu berasas kerana tujuan mereka ke Bukit Fraser ialah untuk berdua-duaan memadu kasih. Mengapa Jefri berkelakuan sedemikian?
Kedua, mengapa Laila beria-ia mengaku dia isteri Jefri, sedangkan Jefri tidak mahu menerimanya sedikit pun? Mengapa Imam Aziz kelihatan aneh – tidak sebagaimana imam tipikal? Laila pula dikatakan menumpang rumah imam itu. Mengapa di rumah imam, bukan wanita atau ustazah yang menghantar Laila pulang ke banglo?
Ketiga, selain klise dan pengulangan, adegan-adegan ‘jumpscare’ yang dialami Jefri selepas kehilangan Dilaila boleh menyebabkan sesetengah penonton, terutama yang cerewet (seperti saya) tertanya-tanya apakah motif ‘Misteri Dilaila’.
Walaupun ia, secara keseluruhannya baik sebagai percubaan lari dari kebiasaan tipikal filem Melayu tempatan, penonton boleh kebosanan – saya fikir itu boleh menjadi faktor ‘Misteri Dilaila’ tidak akan ‘pecah panggung’ – cuma diharapkan ramai penonton yang ‘jenis’ sabar mahu menontonnya sehingga selesai untuk menikmati keseronokan ‘plot twist’ Syafiq.
Keempat, kenapa Inspektor Azman kemudian mengesyaki Jefri ada niat buruk terhadap banglo dan Dilaila? Dia sebenarnya bukan pegawai Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang bertugas di Bukit Fraser, tetapi Deputi Superintenden Polis (DSP) PDRM Bukit Aman. Kenapa dia datang ke Bukit Fraser menjejaki Jefri, dan bekerjasama dengan Inspektor Aziz yang menyamar sebagai imam, Inspektor Farah (yang mengakui/menyamar sebagai Dilaila), dan Detektif Wong (Kenji Sawahi - menyamar sebagai pegawai bank)?
Kelima, jika Dilaila masih hidup (muncul dalam adegan terakhir filem ini), siapakah yang di dalam kereta yang ditolak oleh Jefri ke gaung? Bagaimana Dilaila menyelamatkan diri, padahal pihak PDRM menemui mayatnya yang berlumuran darah – kesan pukulan menggunakan botol arak pada kepalanya keesokan hari?
Keenam, gaya dan tindak-tanduk Jefri begitu meyakinkan penonton bahawa dia memang malang – kehilangan isteri – sedikit-sebanyak dibantu oleh lakonan Zul yang berkesan. ‘Plot twist’ Syafiq berjaya mengelirukan penonton. Namun demikian, cara atau kecenderungan sedemikian bukan baharu baginya. Syafiq telah mencuba dalam ‘Abang Long Fadil 2’ (2017). Cuma, untuk ‘Misteri Dilaila’ yang turut membabitkan jenayah/kepolisan, dia melakukan dengan lebih bersungguh-sungguh/menjadi.
‘Plot twist’ memang bagus kerana ia membawa kelainan dan menyegarkan penontonan. Walau bagaimanapun, kelemahannya tetap ada kerana penulis lakon layar perlu menceritakan keadaan/motif sebenar (menerusi dialog/penceritaan watak dalam beberapa adegan secara pantas) agar penonton faham.
Rupa-rupanya Jefri ada agenda lain. Dia mahu menjual banglo tersebut untuk mengatasi masalah hutangnya berjudi yang banyak. Dua rakan yang ditemuinya itu ialah bakal pembeli banglo. Malangnya, mereka membatalkan hasrat untuk membeli.
Laila beria-ia mengaku dia isteri Jefri kerana mahu meneruskan siasatan. Dia yang sebenarnya Inspektor Farah menyamar. Jefri amat menyedari dia Farah menyamar, dan dia hairan Inspektor Azman serta adik iparnya, Farid (Mas Khan) percaya dengan pengakuan Farah. Namun demikian, cerita menjadi menarik kerana lakonan Sasqia juga berkesan.
Adegan-adegan ‘jumpscare’ yang kadang-kadang merimaskan itu hanya halusinasi Jefri akibat mengambil dadah. Selain berjudi, dia juga menagih dan mengedar dadah.
Disebabkan sentiasa memerlukan wang, Jefri membawa dadah di dalam paket sehingga ke Bukit Fraser. Dia menggelabah apabila kehilangan dadah itu yang rupa-rupanya telah ditemui oleh Inspektor Farah di dalam beg pakaian Jefri.
Jefri memang suspek yang telah lama diburu oleh PDRM. Justeru, DSP Azman yang telah membuat penyelidikan terus memburu Jefri. ‘Lakonan’ memerangkap Jefri oleh mereka yang diatur oleh Inspektor Farah begitu menjadi.
‘Misteri Dilaila’ ialah filem ke-41 terbitan SPSB. Ia juga terbitan bersama SPSB dan Astro Shaw selepas ‘Abang Long Fadil 2’ (2017). Menurut Syafiq, skrip filem ini mengambil masa enam bulan untuk disiapkan, dan beliau banyak mengkaji filem seram dari Eropah dan Korea untuk mendapat idea mengarahkannya.
Syafiq percaya bahawa tiada filem Malaysia menghasilkan putaran plot (‘plot twist’) sebegini. Kos pembikinan ‘Misteri Dilaila’ menelan RM2.2 juta dengan penggambaran bermula dari 26 Mac 2018 sehingga 2 Mei 2018 di Bukit Fraser, Pahang dan Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) di Kepong.
Cabaran utama yang dihadapi oleh Syafiq dan tenaga kerja ‘Misteri Dilaila’ ialah cuaca dingin dan kerap hujan. Katanya, merupakan pengalaman kali pertama dia menjalankan penggambaran di kawasan berhawa dingin dan kerap hujan. Mujur banyak adegan pada waktu malam melibatkan di dalam banglo.
SPSB membelanjakan RM300,000 untuk mengubah suai hospital lama zaman penjajahan menjadi banglo. Syafiq menggunakan khidmat pereka dalaman untuk pengubahsuaian itu. Konsep gaya Inggeris dipilih bagi menambahkan suasana filem seram.
Zul Ariffin dan Elizabeth Tan dipilih memegang watak utama dalam filem ini. Menurut Syafiq, watak utama dalam filem ini memang dicipta khusus untuk Zul. Ia amat sesuai dibawakan oleh Zul sahaja. Sebelum ini, Zul banyak beraksi dalam kisah cinta dan aksi lasak.
‘Misteri Dilaila’ ialah filem kedua Zul bersama SPSB selepas ‘Evolusi KL Drift 2’ (2010), arahan Syamsul Yusof. Filem ini juga merupakan filem sulung lakonan bekas finalis ‘One in a Million’ musim pertama, Iz Sulaini. Pelakon lain yang terlibat termasuklah Kenji Sawahi, dan Nafiez Zaidi.





Walau bagaimanapun, tidak tahu rezeki dan nasib anda sebagai penonton kerana kesudahan filem ini ada dua versi. Terpulanglah versi kesudahan mana yang anda sukai. Terimalah kesudahan mana yang anda tonton.

Sunday, 10 February 2019

SASTERA BUDAYA

JALIN HUBUNGAN DENGAN PERKAHWINAN

The Lego Movie 2: The Second Part:
-         filem fiksyen sains muzikal imej janaan komputer (CGI) komedi terbitan Warner Animation Group dan Lord Miller Productions, oleh Dan Lin, Phil Lord, Christopher Miller, Roy Lee, dan Jinko Gotoh.
-         berdurasi 106 minit, ia sekuel bagi The Lego Movie (2014, yang meraih $469.1 juta daripada kos $60-65 juta), dan filem keempat dalam francais, diterbitkan untuk menuruti The Lego Batman Movie (2017-$312 juta/$80 juta) dan The Lego Ninjago Movie (2017-$123.1 juta/$70 juta).
-         adaptasi daripada Lego Construction Toys Music oleh Mark Mothersbaugh. Mula ditayangkan di pawagam seluruh Malaysia, dan Denmark pada 7 Februari 2019, serta keesokannya di Amerika Syarikat, dalam bentuk 2D, 3D, RealD 3D, Dolby Cinema, IMAX, dan IMAX 3D. Animal Logic yang menyediakan animasi semua filem francais, kembali untuk filem ini.
-         diarahkan oleh Mike Mitchell, dengan Phil Lord dan Christopher Miller (penulis lakon layar dan pengarah filem pertama) kembali sebagai penerbit, dan penulis lakon layar. Trisha Gum mengarahkan aspek animasi.
-         pada mulanya diberi judul The Lego Movie Sequel sebelum secara rasmi ditukar kepada The Lego Movie 2: The Second Part pada Mei 2018.
-         Chris Pratt, Elizabeth Banks, Will Arnett, Charlie Day, Alison Brie, Nick Offerman, dan Will Ferrell, bersama-sama dengan para pelakon edisi baharu seperti Tiffany Haddish, Stephanie Beatriz, dan Maya Rudolph meminjamkan suara mereka untuk watak-watak dalam filem ini.
-         Bianca (Brooklynn Prince), adik Finn (Jadon Sand) yang semakin membesar, mengambil beberapa Lego kepunyaan Finn, serta permainan lain untuk bermain di dalam biliknya. Sambil itu, secara metaforanya di jagat Lego, para penceroboh Duplo telah menyerang dan mengubah Bricksburg menjadi hampir musnah.
-         Walaupun rakan-rakannya menghadapi kesukaran akibat perubahan itu, namun Emmet Brickowski (Chris Pratt) masih bertahan, dan itu telah menarik perhatian Jeneral Sweet Mayhem (Stephanie Beatriz) dari Sistem Systar.
-         Jeneral Sweet, patung kecil antara galaksi yang jahat, serta menguasai Sistem Systar, dan bekerja di bawah arahan Ratu Watevra Wa-Nabi (Tiffany Haddish). Dia menawan rakan-rakan Emmet, termasuk Lucy/Wyldstyle (Elizabeth Banks), dan Bruce Wayne/Batman (Will Arnett), serta memenjarakan mereka di Sistem Systar.
-         Jeneral Sweet, dengan bantuan penceroboh Duplo, menangkap rakan-rakan Emmet itu, dan membawa mereka kepada Ratu Watevra Wa-Nabi, maharani makhluk asing yang boleh berubah-ubah bentuk bagi Sistem Systar. Ratu Watevra mahu menguasai sejagat.
-         Emmet, anak jati Bricksburg kemudian bergabung dengan wira intergalaktik, Rex Dangervest (Chris Pratt). Mereka bertembung secara tidak sengaja apabila Rex tiba-tiba muncul menyelamatkan Emmet daripada terlanggar sesuatu di udara jagat Lego. Emmet mengajak Rex melancarkan misi menyelamatkan rakan-rakannya, dan memulihkan keadaan.
-         Rex ialah ahli arkeologi pertahanan galaksi, koboi, dan pelatih raptor. Watak ini merupakan peniruan Star-Lord dari Marvel Cinematic Universe, Owen Grady dari Jurassic World (2015, meraih $1.672 bilion daripada kos $150 juta), dan Joshua Faraday dari filem pembikinan semula The Magnificent Seven (2016-$162.4 juta/$90-107 juta).
-         di luar jangkaan dalam cerita filem – yang disangka baik sebenarnya ialah antagonis - agak kerap ditemui. Kemunculan Ratu Watevra Wa-Nabi dan Jeneral Sweet Mayhem yang menyerang Bricksburg dianggap sebagai antagonis.
-         Emmet pula sangat berterima kasih kepada Rex kerana menyelamatkan nyawanya. Dia sangat berharap Rex dapat membantu menyelamatkan rakan-rakannya yang ditawan oleh Ratu Watevra Wa-Nabi.
-         walau bagaimanapun, dalam keadaan rakan-rakan Emmet didera agar menerima kepimpinan Ratu Watevra menerusi irama lagu, terserlah pula tujuan sebenar pihak Duplo menyerang, dan menawan. Hal itu dijelaskan oleh Jeneral Sweet kepada Lucy setelah kekasih Emmet itu menyelamatkan nyawanya. Jeneral Sweet memuji dan mengucapkan terima kasih kepada Lucy, sambil mengakui sebenarnya Duplo mahu bersahabat dengan pihak Master Builder.
-         Lucy terkejut. Jenaral Sweet menjelaskan sudah lama Duplo mengagumi Master Builder. Malangnya, Jeneral Sweet kecewa kerana Master Builder enggan menyambut salam persahabatan. Rupa-rupanya penawanan yang dibuat ialah untuk menjalinkan hubungan intim. Batman dilamar oleh Ratu Watevra sebagai cara terbaik mewujudkan perpaduan.

-         menjawab pertanyaan Lucy siapakah penjahat jika semuanya baik, Rex menunjukkan belangnya. Dia yang mendakwa dirinya ialah Emmet yang merupakan antagonis.   













POLITIK












MANSUHKAN SOSMA SEKARANG

Forum ‘Siapa Pengganas & Potensi Salah Guna Kuasa’ di Dewan Sivik MBPJ, Petaling Jaya pada 9 Februari lalu bertujuan memberi kesedaran kepada orang ramai mengenai undang-undang negara yang zalim, dan tidak berperikemanusiaan seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang telah digantikan dengan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (SOSMA), Akta Pencegahan Jenayah (Pindaan dan Pemerluasan) 2014 (POCA), dan Akta Pencegahan Keganasan 2002 (POTA).
Anjuran bersama Mansuh AKTA SOSMA, POCA & POTA, Suara Rakyat Malaysia (SUARAM), dan Pejabat Ahli Parlimen Petaling Jaya, forum tersebut dijayakan oleh Dato’ Mufti Perlis, Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin; Ahli Dewan Undangan Negeri Hulu Kelang, Saari Sungib; Ahli Parlimen Petaling Jaya, Maria Chin Abdullah; dan peguam hak asasi, Syahredzan Johan sebagai ahli panel. Peguam Adi Zulkarnain Zulkafli bertindak sebagai pemudah cara.

Saari Sungib (atau lebih mesra dengan panggilan Pak Abu:
·        ditahan di bawah ISA pada 1998.
·        menurut beliau, pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) menakut-nakutkan mangsa terlebih dahulu sebelum menahan.
·        mereka menimbulkan perasaan tidak selesa pada bakal mangsa. Kawasan rumah dihampiri setiap hari menjelang penahanan. Mood kawasan rumah dan kejiranan ditanamkan dengan ketakutan.
·        ternyata taktik zaman komunis tersebut masih digunakan.
·        akhirnya, setelah beliau ditahan, jiran-jiran terkejut kerana memang tidak menyangka.
·        betapa beliau ditengking dalam tahanan sehingga mengalami trauma.
·        ditahan ketika isterinya hamil anak ketujuh, beliau dianggap sebagai pengganas Malaysia.
·        dalam tahanan, diminta berbogel, tetapi membantah kerana tahu cara itu bertujuan merendahkan semangatnya, dan menjatuhkan maruahnya.
·        dibebaskan selepas ditahan 10 hari. Ketika dapat melihat semula langit biru dan pepohon hijau, beliau masih terkejut kerana ada orang Melayu Islam yang sanggup mengugut/menyeksa orang Melayu Islam lain.
·        suatu hal yang tidak dapat dilupakan oleh beliau selama berada di Kem Tahanan Kamunting itu ialah bau. Beliau tanpa berselindung mengakui amat membenci bau tersebut.
·        beliau dapat menghidu bau yang selama ini tidak dihiraukannya. Malangnya, bau itu tidak menyenangkan (bau dalam diri) sehingga menghilangkan kewarasan – tiada penghayatan dalam solat – bingung dengan solat yang didirikan, subuh misalnya, tidak pasti subuh hari ini atau semalam.
·        pegawai cawangan khas (SB) mengugutnya untuk menyula dengan kayu jika tidak membuat pengakuan – menyebut seolah-olah sedemikianlah perbuatan liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim.
·        walau bagaimanapun, beliau agak kecewa kerana SOSMA masih ada selepas Pakatan Harapan (PH) mengambil alih pemerintahan negara.
·        bagi beliau, BN ‘bijak’ menggunakan ISA – ia memanipulasikannya – sehingga ada tahanan yang gembira kerana setiap petang boleh bermain bola sepak. Ada juga yang dapat ‘padanan perniagaan’ sehingga berniaga selepas dibebaskan. ‘Cara’ yang digunakan telah membuahkan rasa ‘rindu’ dalam kalangan tahanan – baru empat jam tidak disoal siasat oleh pegawai SB, tahanan sudah ‘kerinduan’.
·        walau bagaimanapun, beliau tidak sedemikian, sebaliknya menggubal undang-undang sendiri, iaitu ‘jangan percaya pada pegawai SB’, dan ‘tidak pernah percaya pada pegawai SB’.
·        beliau setakat ini memegang rekod dunia kerana merupakan tahanan penjara paling banyak menulis buku dalam tahanan. – lapan buku. Justeru, PDRM tidak mahu menahan beliau lebih lama lagi kerana ‘malu’ – jika ditahan lagi, mungkin beliau akan menulis 20 buku pula!
·        beliau turut menyatakan semasa dalam tahanan ISA menyimpan hasrat mahu menjadi Ketua Polis Negara. Meskipun dipertikai kerana perlu menjalani latihan pesat/giat sedangkan usia sudah meningkat, beliau tetap bersemangat kerana mahu melakukan perubahan dalam pasukan PDRM. Kata beliau, sikap pegawai SB amat mengejutkan, dan mengecewakannya.
·        beliau berharap rakan-rakan PH di Dewan Undangan Negeri Selangor dan di Parlimen amat memahami kezaliman ISA/SOSMA, lantas menolaknya dengan tanpa sebarang alasan/syarat.

Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin atau biasa dipanggil Dr MAZA:
·        menegaskan hanya Allah SWT sahaja yang adil. Bukan setakat adil, tetapi maha adil dan maha mengetahui.
·        beliau turut mengenang jasa Pak Abu kerana pernah menguatkan semangatnya ketika ditahan oleh Jabatan Agama Islam Selangor.
·        Keadilan, tambah beliau, ialah asas yang perlu untuk manusia. Ia soal asas yang turut membantu kaedah pengurusan kehidupan manusia.
·        mengenai penghakiman, beliau menegaskan hakim pun tidak dapat mengetahui salah atau benar manusia yang dibicarakannya. Hakim, tambah beliau, mesti menghukum berdasarkan bukti walaupun (sekiranya) tahu/pasti si tertuduh bersalah.
·        beliau turut mengingatkan kerajaan PH agar membuat semak dan imbang (check and balance) dalam hal menggunakan kuasa. Beliau merujuk hal menangani keganasan/pengganas.
·        beliau berharap dan menegaskan agar setiap saksi diteliti jika mahu mereka profesional. Tambah beliau, kita tidak boleh menafikan ramai anggota polis yang baik. Telah banyak, katanya, kerja yang PDRM lakukan untuk keselamatan rakyat. Sehubungan itu, beliau turut menarik perhatian bahawa kehidupan kita bukan di balai polis sahaja.
·        beliau juga menarik perhatian dengan mengatakan pengganas memang wujud walaupun definisi tepat mengenainya masih belum ada. Kata beliau, ada pihak yang menganggap mereka yang tidak membaca doa qunut dalam solat fardu subuh ialah pengganas. Itu kes berat.
·        keganasan tidak mengira/mengenali siapa. Pelabelan memang telah menjadi budaya dalam masyarakat kita.
·        walau bagamanapun, definisi yang tepat mengenai pengganas perlu diberikan. Meskipun kamus Oxford telah memberikan definisi, namun demikian, ia seperti tidak dihiraukan.
·        beliau kesal kerana ketua pengganas/pihak Zionis Yahudi Israel menerima pengiktirafan Hadiah Nobel untuk keamanan dunia. Hal sedemikian disebabkan oleh pengertian pengganas berada di tangan pemberi anugerah/penyokong pengganas itu.
·        tambah beliau, Tun Dr Mahathir, semasa menjadi Perdana Menteri keempat pernah menggesa agar definisi pengganas yang tepat diberikan.

Maria Chin:
·        ditahan kerana menganjurkan perhimpunan Gabungan Menuntut Pilihan Raya yang Adil dan Bersih (Bersih) 5 pada 19 November 2016.
·        Katanya, beliau diberitahu oleh kerajaan Umno/Barisan Nasional (BN) bahawa SOSMA boleh juga diguna pakai untuk menahan pemimpin politik.
·        antara sebab SOSMA bukan untuk pengganas sahaja, jelas Maria, ialah kerajaan Umno/BN mahu menyekat individu yang ia tidak senangi/setujui/dianggap mengancam/menggugat mereka – bukan ahli politik sahaja.
·        tegas beliau, rakyat negara ini perlu mendapat perbicaraan yang adil. Mereka boleh ditahan, tetapi jangan diseksa mental dan fizikal.
·        ketika ditanya apakah usaha pihak beliau dalam menangani keganasan dan pemansuhan SOSMA, Maria tidak menolak tanggungjawab tersebut.
·        beliau turut menarik perhatian kita pada Mac depan bahawa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Yui Keong yang menangani undang-undang negara akan memansuhkan beberapa akta/undang-undang tidak wajar.
·        beliau berharap SOSMA antara akta/undang-undang yang akan dimansuhkan itu.
·        walau bagaimanapun, beliau berpendapat kempen mendesak mansuhkan SOSMA perlu digiatkan dari sekarang. Masa sudah suntuk kerana menjelang Mac nanti, mungkin menteri berkenaan telah membuat keputusan.
·        dalam hal ini, tidak salah jika ada yang berpendapat forum tersebut sudah lewat. Sepatutnya ia diadakan pada November tahun lalu. Sementelah pula semua orang sibuk dengan Malaysia Baharu, dan mantan Perdana Menteri yang asyik berulang-alik ke ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
·        setelah ditanya, pihak penganjur menjelaskan forum tersebut amat memerlukan kehadiran Dr Maza, dan pakar rujuk agama itu memberitahu beliau berkelapangan pada Februari 2019, khususnya pada 9 Februari tersebut.
·        namun begitu, Maria tidak menolak hakikat bukan semua ahli Parlimen memikirkan hal SOSMA, terutama yang telah sibuk dengan tugas sebagai menteri (yang tidak berkaitan dengan undang-undang).

Syahredzan Johan:
·        beliau menegaskan SOSMA tidak sesuai dibandingkan dengan ISA. Katanya, SOSMA lebih wajar dibandingkan dengan POCA, dan POTA. Ini kerana SOSMA tidak memperuntukkan tempoh tahanan tanpa bicara. Ia hanya mengenai kesalahan keselamatan, seperti memerangi Yang di-Pertuan Agong oleh kumpulan al-Maunah, dan mensabotaj ekonomi negara, misalnya 1MalaysianDevelopment Berhad (1MDB).
·        masalah SOSMA, jelas beliau, ialah penahanan selama 28 hari. Memang, tambah beliau, di negara lain pun ada hal tersebut, misalnya United Kingdom (UK). N
·        namun demikian, di UK tuduhan dikemukakan di mahkamah terlebih dahulu, sedangkan di Malaysia, PDRM mempunyai kuasa sendiri.
·        di negara ini, dalam tempoh 28 hari itu, tahanan diseksa sehingga terpaksa mengaku. Beliau memahami tahap seksaan tersebut sehingga mengaku kalau dirinya yang terkena, hanya selepas dua hari beliau akan membuat pengakuan.
·        tahanan SOSMA juga, tambah beliau, tidak dapat diikat jamin. Walau bagaimanapun, yang dituduh mencuri RM2.6 bilion boleh diikat jamin, bebas dan semakin popular pula dengan slogan ‘Apa Nak Malu Bosku’ dan kini, ‘Bukan Besha-besha’ (Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak) pula.
·        tahanan yang telah bebas pula masih dalam tahanan. Hal tersebut memang pelik dan tidak wajar, tegas beliau kerana selepas ditahan tanpa bicara, dan setelah dibebaskan, masih lagi ditahan. Siapa yang akan memberikan semula masa tahanan yang terbuang?
·        jika dibicarakan, perbicaraan SOSMA berat sebelah. Saksi pula terlindung. Si tertuduh dan peguam tidak mengetahui saksi tersebut. Mereka terpaksa menerima meskipun tidak melihat wajah, apatah lagi mengenalinya.
·        yang paling zalim, kata beliau, ialah mengikut Seksyen 18A, apa sahaja yang dikatakan/disebut oleh mereka boleh didengari. Jika PDRM sendiri pun diterima juga.
·        menurut beliau, asas yang paling utama dalam sekolah undang-undang ialah seseorang itu perlu dibicarakan dengan adil. Jadi, tegas beliau, SOSMA perlu dimansuhkan.
·        beliau turut mengingatkan bahawa rakyat perlu berhati-hati dengan tuntutan janji dalam manifesto PRU14 PH (Buku Harapan). Katanya, pemimpin PH menyebut untuk menghapuskan peruntukan-peruntukan zalim dalam undang-undang seperti SOSMA. Jika sedemikian, ertinya janji telah ditunaikan.
·        cuma, untuk tuntas dan lebih difahami oleh rakyat, SOSMA perlu dihapuskan terus. Itu yang rakyat perlu tuntut. Memang timbul persoalan mengapa kerajaan PH masih tidak menghapuskan akta pengganti ISA itu.
·        beliau bertanya mengapa negara lain boleh mempunyai undang-undang yang khas untuk menangani keganasan. Kata beliau, forum yang diadakan bagus. Walau bagaimanapun, hebahan dan capaian yang lebih luas diperlukan.
·        penganjur, kata beliau, perlu mencuba untuk membawa forum mengenai keganasan ke siaran Astro Awani agar ia lebih meluas, dan menjadi perbincangan umum.
·        kebanyakan yang menghadiri forum ialah ahli keluarga mangsa ISA/SOSMA, bukan rakyat massa. Pihak media juga tidak ramai yang hadir.