Pages

Monday, 23 December 2019












SASTERA BUDAYA


HIDUP SEMULA DISAMBAR PETIR


FILEM cereka mengenai adiwira bukan perkara baharu. Hollywood sudah lama menghasilkannya. Antara adiwira yang terkenal ialah Batman, Superman, Hulk, dan Spider-Man. Kemudian Captain America, Iron Man, Thor, Ant-Man, Black Panther, Black Widow, Wonder Woman, dan Aquaman semakin diminati.
Produksi filem negara lain termasuk Bollywood (India) turut menghasilkan filem
adiwira, tetapi tidak mendunia, tidak terlalu diperhati/dihiraukan, dan tidak berpengaruh
sebagaimana filem adiwira dari Hollywood.
Industri perfileman Malaysia pernah menghasilkan Cicak-Man (2006), Cicak-Man 2:
Planet Hitam (2008), Cicak-Man 3 (2015), dan Badang (2018). Walau bagaimanapun, filem francais Cicak-Man sudah semakin senyap, dan hampir dilupakan. Badang pula ‘malang’.
Dalam setahun dua kebelakangan ini tiada kedengaran lagi ura-ura penghasilan filem adiwira Melayu tempatan. Barangkali banyak masalah selain kewangan yang mengekang penerusannya.
Badang memang antara cerita rakyat Malaysia yang terkenal. Cathay-Keris Film Productions di Singapura pernah menerbitkan filem Badang, lakonan Wahid Satay dan Roseyatimah pada 1962. Badang 2018 lakonan Dato’ Aliff Shukri dan Fasha Sandha mengecewakan ramai.
Francais Cicak-Man pula rekaan/terbitan Kru Studios dengan kerjasama Grand Brilliance (hanya Cicak-Man dan Cicak-Man 2: Planet Hitam sahaja meraih keuntungan walaupun semakin merosot – masing-masing meraih RM6.7 juta dan RM2.85 juta). Cicakman 3 rugi.
Diam-diam, industri perfileman Indonesia muncul dengan filem adiwiranya, Gundala yang mendapat pujian untuk pelakon utama, pengarahan, rekaan kostum, kesan visual dan keasliannya semasa ditayangkan di Festival Filem Antarabangsa Toronto (TIFF) pada 11 September 2019.
Seni kostum Gundala hasil kerjasama dengan pereka kostum dari Amerika Syarikat, Quantum Creations FX yang telah menghasilkan kostum bagi filem-filem terkenal seperti Dare Devil, Supergirl, The Hunger Games, Star Trek, dan Iron Man.
Kesan visualnya pula dihasilkan oleh Abby Eldipie bersama-sama Anibrain VFX, India yang terlibat dalam pembikinan filem Doctor Strange, Guardians of Galaxy Vol 2, francais Fantastic Beast, dan banyak lagi. Tidak hairanlah dalam Festival Filem Indonesia 2019, Gundala memenangi kategori Penata Efek Visual Terbaik. Kategori lain yang turut dimenanginya ialah Pengarah Sinematografi Terbaik (Ical Tanjung), dan Penata Suara Terbaik (Khikmawan Santosa, M. Ikhsan & Anhar Moha).
Gundala yang berdurasi 123 minit ini menjalani penggambaran pada September dan Oktober 2018. Tayangan perdana di Indonesia diadakan pada 28 Ogos 2019, diikuti tayangan umum mulai esoknya. Daripada bajet Rp30 bilion/$2.11 juta, ia memperoleh Rp67.67 bilion/$4.78 juta). Di Malaysia, Gundala mula ditayangkan pada 26 Disember 2019.
Diedarkan oleh Legacy Pictures, ia merupakan terbitan bersama Screenplay Films dan BumiLangit Studios, dan sajian pertama dalam Sejagat Sinematik BumiLangit (BCU). Berita rasmi pertama mengenai Gundala diumumkan pada 4 April 2018 di akaun media sosial syarikat penerbitan, dan pengarahnya.
Sidang media di Indonesia Comic Con pada 28 Oktober 2018 diadakan untuk memperkenal para pelakon utama, dan video pertama Gundala.
Apabila ditanya mengapa Indonesia mula membikin filem adiwira, pengarahnya yang terkenal dengan Janji Joni, Pengabdi Setan, Ratu Ilmu Hitam, dan Perempuan Tanah Jahanam, menjelaskan mereka mahu mengangkat komik-komik asli klasik yang berlatarbelakangkan sejarah dan budaya tempatan.
Saya fikir Gundala memulakan cita-cita besar perfileman Indonesia, khususnya Joko Anwar sebagai pengarah menampilkan francais filem adiwira versi negara mereka menjelang tahun-tahun mendatang. Cita-cita mengangkat komik-komik asli klasik dengan watak-watak, tempat dan kejadian yang berlandaskan budaya tempatan memang amat menarik yang saya fikir ia juga usaha/langkah mengikis fenomena/dominasi filem-filem francais Hollywood oleh Marvel, dan DC Comics.
Gundala merupakan adaptasi daripada watak komik pertama di Indonesia berjudul serupa, karya Harya ‘Hasmi’ Suraminata yang diterbitkan oleh Jagat Sinema pada 1969. Komik tersebut mendapat sambutan hangat para pencinta komik di Indonesia, dan telah diterbitkan sebanyak 23 edisi hingga tahun terakhirnya pada 1982.
Oleh sebab muncul baru-baru ini, sukar menafikan ia turut dipengaruhi filem adiwira Hollywood. Justeru, di mana keasliannya seperti yang dikatakan oleh pengkritik semasa TIFF?
Sekali fikir dan secara visual, keaslian Gundala boleh dipertikai kerana nampak ia mengikut formula filem adiwira Hollywood, apatah lagi akan ada BCU juga yang menampilkan sekuel bagi setiap adiwira, dan gabungan mereka menentang antagonis demi antagonis.
Kegawatan dan kesempitan hidup rakyat, serta segala kebimbangan mereka dalam Gundala memang gejala/krisis biasa (klise juga) dalam mana-mana filem adiwira Hollywood.
Masih ada individu berpengaruh/berkuasa yang menentang kuasa jahat dan bekerjasama dengan adiwira – dalam filem ini, Ridwan Bahri (Lukman Sardi), segera mengingatkan kita kepada Pesuruhjaya Gordon dalam filem francais Batman.
Gordon bekerjasama dengan Batman. Bezanya, Gordon pegawai tinggi polis, sementara Ridwan wakil rakyat/ahli parlimen.
Pengkor (Bront Palarae semasa dewasa), anak yatim mangsa kekejaman yang bangkit bersama-sama ramai anak yatim lain turut mengingatkan pada watak Penguin (Danny DeVito) dalam Batman Returns (1992).
Pengkor, mafia kejam cacat wajah dan berjalan tempang. Dia menjadi begitu angkara pekerja ladang ayahnya membakar rumah, membiarkan dia yang masih kanak-kanak menderita, dan bersumpah untuk membalas dendam, bangkit mengetuai kumpulan anak yatim piatu yang dibesarkan sebagai pembunuh, dan memanggilnya “Bapak”.
Dalam filem francais adiwira, biasanya penjahat mahu menguasai dunia. Namun demikian, Pengkor mendakwa hanya dia yang mahu/berjaya menyatukan rakyat, dengan wakil rakyat/ahli parlimen. Kononnya dia patriotik dan ada patriotisme.
Ganda Hamdan (Aqi Singgih) merupakan orang bawahan Pengkor, dan Ghazul (Ario Bayu) dalam menggubal undang-undang. Sementara ‘anak-anak’ Pengkor yang bertebaran di seluruh negara menyamar sebagai doktor Cantika/Camar (Hannah Al Rashid), orang kuat, Tanto Ginanjar (Daniel Adnan), pelukis (Cornelio Sunny), pelajar Desti Nikita (Asmara Abigail), peragawati Mutiara Jenar/Bidadari Mata Elang (Kelly Tandiono), pemukau Kamal Atmaja (Arie Tulang), pengarca Sam Buadi (Aming), penari Swara Batin (Cecep Arif Rahman), dan pemain biola terkenal, Adi Sulaiman (Rendra Bagus Pamungkas) menjadi pembunuh upahan Pengkor.
Peranan beberapa orang daripada mereka, kecuali Adi Sulaiman yang telah mati, lebih besar dalam filem-filem Bumilangit Universe akan datang.
Ghazul yang lama bergantung pada Pengkor, bernafsu menguasai dunia. Ketika Pengkor nazak, dia menggali sebuah kubur lama di dalam dinding muzium kota dengan bantuan Ganda Hamdan sambil membawa sebuah bekas berisi kepala orang tua yang telah dipancung.
Dengan menggunakan darah Sancaka yang diambil dari pertarungan sebelumnya, dia mencantumkan tubuh dan kepala tersebut di dalam bekas itu. Proses tersebut membangkitkan Ki Wilawuk (Sujiwo Tejo), iblis yang gagah dari zaman purba. Baru Ghazul menyebut dirinya sebagai Ghazul, dan memberitahu Ki Wilawuk bahawa musuh telah datang. Dia memanggil musuh itu sebagai ‘Gundala’ (‘Guntur’ dalam bahasa Jawa kuno bererti petir). Ki Wilawuk memerintahkan Ghazul mengumpulkan tenteranya, kerana perang besar akan berlaku.
Sancaka memperoleh tenaga/kuasa luar biasa selepas tubuhnya yang terbaring kaku (mati) disambar petir pada satu malam. Dia mati setelah dilemparkan ke bawah dari bumbung kilang oleh para samseng yang diketuai Fadli Aziz (Donny Alamsyah).
Sebelum itu, Sancaka seorang diri bertarung dengan para penjahat tersebut yang membalas dendam mereka ditewaskan oleh pemuda itu ketika mengganggu Sedhah Esti Wulan (Tara Basro) di rumah.
Namun demikian, berdasarkan jawapan Joko Anwar, pelakon utama Abimana Aryasatya, Bront dan Ario semasa sidang media pratonton, mengangkat budaya Indonesia dalam komik klasik itulah keaslian filem ini.
Gundala membawa kisah Sancaka (lakonan Muzakki Ramdhan semasa kecil, dan Abimana Aryasatya ketika dewasa) yang hidup di jalanan sejak kecil setelah ditinggalkan oleh ibu bapanya (Marissa Anita dan Rio Dewanto). Kesulitan hidup membuat Sancaka sering memikirkan bagaimana dia harus bertahan untuk meneruskan kehidupan. Ketika keadaan semakin buruk, Sancaka perlu memilih untuk hanya melindungi dirinya sendiri atau bangkit menjadi wira membantu mereka yang ditindas.
Ini persoalan yang menarik bagi saya. Awang (Faris Fadjar Munggaran), anak jalanan yang lebih tua daripada Sancaka, menyelamatkannya daripada samseng kanak-kanak/remaja, dan mempelawa tinggal bersama-sama. Sambil mengajar Sancaka kemahiran ilmu bela diri, dia turut menasihatkan anak yatim itu agar menjaga hal sendiri jika mahu terus hidup dengan aman.
Memang Sancaka tidak pernah mempedulikan masalah orang lain hingga dewasa dan bekerja sebagai pengawal keselamatan di kilang percetakan akhbar. Walau bagaimanapun, Pak Agung (Pritt Timothy), pengawal keselamatan veteran di kilang itu mengatakan manusia yang tidak mempedulikan masalah manusia lain, tidak berguna hidup.
Mahu menjadi wira, apatah lagi adiwira apa kalau hanya mementingkan diri sendiri? Sindiran Pak Agung itu mengganggu pemikiran Sancaka juga hinggalah gadis (perempuan) yang berjaya mengubah terus pendiriannya. Pada satu hari dia membantu jirannya, Wulan yang diganggu oleh beberapa orang samseng di rumah.
Kerana perempuan, Sancaka menjadi wira/adiwira? Memang wira/adiwira itu sentiasa/perlu mengambil tahu hal orang. Atau perlu gagah seperti adiwira dahulu baru mengambil tahu hal orang (menyelesaikan kes jenayah berat/ringan)?

No comments:

Post a Comment