SASTERA BUDAYA
PATRIOTIK ANGGOTA BOMBA
Azizi
‘Chunk’ Adnan meneruskan kritikan dan tegurannya menerusi corak aksi komedi
dalam filem ketiga arahannya, Hero:
Jangan Bikin Panas (HJBP) selepas Antoo
Fighter: Amukan Drakula! (2008) dan Kapoww!!
Atoi the Ajaib Boy! (2010).
Saya fikir Azizi
tidak dapat menyanggah menerusi corak drama aksi serius. Barangkali juga corak
aksi komedi telah sebati dalam dirinya yang masih diingati menerusi filem Gila-gila Remaja (1986) di samping
Faizal Hussein, dan Datuk Rosyam Nor.
Walaupun tahu
kebanyakan orang menganggap filem-filem arahannya bodoh, tetapi Azizi
berpendapat itu kerana penyampaiannya gagal difahami/dicapai akal.
Saya melihat
Azizi kurang menyenangi beberapa hal negatif dalam industri hiburan
tanah air,
terutama/khususnya perfileman, selain cenderung pada kesedaran beragama Islam
yang dalam HJBP dipaparkan menerusi imej maahad tahfiz di
Kuang, guru
agama di situ, dan Masjid Jamek Sultan Abdul Samad, Kuala Lumpur.
Azizi/Akbar
menyindir orang yang suka berlagak dan menggunakan kekuatan
‘salah
tempat’. Dalam HJBP, watak Adam Fanifinali (Mark Adam) menumbuk
polisterin, bukan
kayu atau batu sehingga berkecai. Perlakuan itu diejek oleh
seorang
pemuda. Pemuda tersebut kemudiannya patah hidung akibat ditumbuk oleh
Adam yang marah.
Suka meminta
cuti sakit meskipun sakit tidak tenat turut disindir oleh Azizi/Akbar.
Watak guru maahad
tahfiz tercucuk sedikit pada bahagian matanya oleh Fazrul
(Hisyam
Hamid) yang melatah. Fazrul asyik melihat seorang lagi bekas gurunya
mengajar di
dalam kelas ketika bahunya ditepuk oleh ustaz tersebut.
Azizi/Akbar
juga mengkritik kesukaan ‘curi tulang’ dan ‘miang’. Adegan Amat Mustar (Bell
Ngasri) yang cuba mengelakkan tugas, serta menggoda anggota Jabatan Bomba dan
Penyelamat Malaysia (JBPM), Jalan Hang Tuah, Suraya (Tash Yong) pada hari pertama
dia bertugas memang klise. Namun begitu, tidak salah unsur peringatan yang baik diulang-ulang.
Azizi/Akbar
turut menyindir menerusi dialog Amat kepada Fazrul dan Adam bahawa
anggota
bomba diminati gadis-gadis.
Seperti yang
Azizi katakan semasa majlis tayangan perdana, dia enggan berselindung lagi
dalam HJBP. Antaranya menerusi dialog Amat kepada Zafrul dan Adam di Masjid
Jamek Sultan Abdul Samad sebelum solat asar, apabila ‘membelasah’ unsur kebetulan
yang banyak terdapat dalam filem dan drama televisyen Melayu tempatan. Pertemuan
Fazrul, Amat dan Adam selepas kejadian yang menimpa masing-masing juga satu
kebetulan.
Amat dikejar
oleh para pelanggan minyak rambut yang marah (tertipu). Adam pula
melarikan
diri daripada sekumpulan pemuda India kerana memukul mati (tidak
sengaja) teman
wanita salah seorang pemuda tersebut. Fazrul mengejar peragut
begnya
sehingga bertarung di sarang penagih dadah tersebut. Dia dibantu oleh
Adam dan Amat.
Kebetulan Fazrul
merupakan anggota JBPM, Jalan Hang Tuah. Adam dan Amat
yang memohon
jawatan tersebut, lulus temuduga dan dipanggil bertugas di balai
yang sama.
Satu lagi
kebetulan apabila Amylia (Elisya Sandha) juga bertugas di balai tersebut.
Dia pernah
menyelamatkan Fazrul semasa tragedi kebakaran di maahad tahfiz
tersebut.
Fazrul mengajar sambilan di sekolah itu sebelum menyertai JBPM.
Terdapat
juga kebetulan di luar filem berdurasi 90 minit ini. Hisyam Hamid popular
sebagai anggota
bomba dalam ‘Abang Bomba I Love You’
di saluran Astro Ria.
Walau
bagaimanapun, filem ini tiada kaitan dengan drama rantaian tersebut, dan
drama
rantaian ‘Hero’ di TV2.
Kebaikan
(putih/suci) dan kejahatan (hitam/kotor) kerap dipaparkan dalam filem.
Master
Samiri (Datuk Jalaludin Hassan) dalam HJBP ialah ketua kongsi gelap
antarabangsa.
Wataknya merupakan lambang bagi kejahatan sejak dari mula dunia
sehingga kiamat.
Dia sudah hidup beratus tahun. Cuma, hal itu tidak disebut dalam
HJBP. Setelah
pihak media bertanya kepada Azizi, baru penjelasan dibuat. Namun
begitu, penonton
yang mengkaji/memang mengetahui perkara berkenaan tiada
masalah.
Wajah Master Samiri yang pucat seperti mayat membangkitkan persoalan
tersebut,
dan juga boleh menjadi ‘kunci’ jawapannya.
Aktiviti
penjualan tanah secara haram oleh kumpulan Master Samiri dapat dihidu
oleh Fazrul.
Kumpulan tersebut juga menjadi dalang tragedi kebakaran di maahad
tahfiz yang
dilaksanakan oleh dua orang konco (Jesse Lim dan Tauke Jambu).
Adegan
selepas kredit (amat jarang dalam filem Melayu tempatan) yang memaparkan zombi (disebut
zomba dalam filem ini oleh wartawan lokasi/lakonan
Darling
Ngasree yang juga penerbit HJBP) kanak-kanak menyerang balai JBPM,
Jalan Hang
Tuah juga mengandungi unsur siratan/sindiran. Adakah JBPM juga perlu
menangani
kes zombi jika ada/berlaku?
Secara amnya,
HJBP menjadi antara platform untuk penonton menghayati segala
pengorbanan
anggota JBPM. HJBP turut mengangkat semangat patriotik yang mampu memberikan
kesan-kesan positif, dan nilai-nilai murni kepada penonton, di
samping
keberanian, kesetiaan, setia kawan, dan bangkit semula.
No comments:
Post a Comment