SASTERA BUDAYA
TERIMA TAKDIR TIADA ZURIAT
Seram merupakan
antara genre filem Melayu tempatan yang memikat ‘kaki wayang’ negara kita. Screen
Studios Sdn Bhd memanfaatkannya dengan menerbitkan filem Anak Perjanjian Syaitan yang cuba memberi pengalaman menonton menakutkan!
Sesebuah
filem mengikat penontonan sehingga tamat durasi dengan pelbagai
aspek. Dalam
filem ini, ada adegan mengejutkan meskipun seketika, iaitu dua orang
kanak-kanak
dihempap almari sehingga berkecai darah melimpah di lantai di hadapan Azlinda
(Cha Cha Maembong), dan mungkin sentiasa diingati penonton – kerana visual
dan/atau kemampuan pembikinnya (walaupun agak berlebih-lebihan kerana almari
itu tidak terlalu besar, tetapi dalam kemampuan CGI yang tidak setaraf
Hollywood, penampilan visual sedemikian wajar
dipuji).
Mungkin ada
penonton yang trauma jika adegan itu dipaparkan berulang-ulang
dalam
beberapa sudut berbeza, dan/atau gerak perlahan.
Tiada pasangan
suami isteri yang tidak mahukan zuriat, apatah lagi setelah lama
bernikah. Hubungan
mereka pasti teruji apabila tiada anak. Keadaan memburuk
apabila
insan paling rapat dengan mereka, ibu misalnya, berterusan mendesak.
Tanpa
mengira genre, setiap filem tetap/perlu ada mesej. Filem arahan sutradara
yang telah membikin
Bikers Kental (2013) dan Bikers Kental 2 (2019 - yang
bergenre aksi
lasak) ini tidak mengecewakan kerana ada mesej berguna meskipun
klise (tidak
salah yang baik diulang-ulang).
Saya agak meragui
kemunculan kali pertama Nadzmi Adhwa dan Cha Cha Maembong di layar lebar, apatah
lagi memegang watak utama. Namun begitu, penampilan mereka tidak menghampakan, walaupun
sesekali Nadzmi sebagai Cikgu Zaidy agak kaku – barangkali kerana dia sudah
biasa dengan watak cergas/periang dalam drama-drama televisyen.
Lakonan mereka
dibantu oleh gerak tubuh dan pertuturan yang meyakinkan
pelakon-pelakon
lama/berpengalaman yang menarik perhatian saya seperti
Shahronizam Noor
(Pak Man), Roslan Salleh (Pak Leman), Azlan Komeng (Ustaz
Aznan Shamsullah),
Jasmin Hamid (Puan Rahmah), dan Z Zambry (Bomoh Said).
Kekuatan
lakonan mereka tambah memesrakan saya dengan beberapa mesej/persoalan yang cuba
disampaikan. Antaranya, benarkah orang Melayu mudah bertindak melulu akibat
terlalu terdesak? Lantaran tiada zuriat setelah sekian lama bernikah, dan dicaci
hina, Azlinda meminta bantuan bomoh/pengamal perubatan tradisional (yang
mengambil kesempatan melampiaskan nafsu syahwat dengan ilmu hitam), Bomoh Said.
Ibu/ibu
mertua tidak wajar mencampuri urusan rumah tangga anak menantu, kecuali
membantu
membetulkan/membaiki keadaan, bukan tambah merosakkan.
Puan Rahmah menghina
Azlinda kerana tiada anak setelah tujuh tahun menikahi
Cikgu Zaidy.
Dia yang seperti tidak meyakini qada’ dan qadar, serta rezeki Allah
mendesak
Azlinda membenarkan Cikgu Zaidy berkahwin baharu.
Walau
bagaimanapun, Cikgu Zaidy sentiasa bersabar, bersyukur dan enggan
melayani kehendak
ibunya. Dia tidak pernah menyalahkan Azlinda.
Penghinaan
dan desakan boleh memudaratkan. Barangkali disebabkan gagal
bertahan/kurang
iman, Azlinda terdorong berjanji dengan syaitan, dan/malah
membohongi
suaminya. Jadi, semua gangguan terhadap Azlinda di rumah pusaka
Cikgu Zaidy bukan
kerana saka peninggalan nenek suaminya itu. Semuanya akibat
dosa
Azlinda.
Ketua
kampung wajar waras serta usah mengadu domba, dan memfitnah sehingga memusuhi
anak buah/penduduk kampung sendiri, apatah lagi individu yang kuat beragama Islam.
Pak Leman memfitnah Ustaz Aznan kerana mahu menjaga maruah/kedudukannya.
Sebelum
tragedi menimpa anak perempuannya, Pak Leman tiada masalah dengan
Ustaz Aznan.
Dia meminta Ustaz Aznan yang turut membuka klinik perubatan Islam di pekan, membantu
anak perempuannya yang sukar bersalin. Malangnya, anak
perempuan
Pak Leman mati selepas Ustaz Aznan menolongnya melahirkan anak.
Anak
perempuan Pak Leman terdesak memperoleh anak. Untuk menutup malunya,
Pak Leman
memfitnah Ustaz Aznan menyebabkan kematian anak perempuannya.
Akibatnya,
Ustaz Aznan dipulaukan oleh seluruh penduduk kampung, kecuali Pak
Man, sehingga
terpaksa menjadi nelayan.
Anak
perempuan Pak Leman dan Azlinda melakukan perkara serupa. Cuma, tidak
diketahui bagaimanakah/siapakah
yang menemukan mereka dengan Bomoh Said.
Mungkin pengarah/penulis
tidak mahu memberitahu kerana menganggapnya kecil.
Walaupun menarik,
tetapi klise apabila Ustaz Aznan dan isterinya, Mizah (Nur Atikah
Suhaimie)
yang budiman, tetapi pada peringkat awal, imej mereka dipaparkan
negatif/mencurigakan
seperti merenung tajam, dan tidak menjawab salam. Demikian
Mizah ketika
terserempak dengan Azlinda.
Ustaz Azlan
juga merenung tajam Pak Leman dan Cikgu Zaidy semasa di jeti. Namun begitu, setelah
menyelamatkan Azlinda yang pengsan dalam hujan lebat di
halaman
rumah, citra baik Ustaz Azlan dan Mizah (mereka berjalan dengan selamba
dalam hujan
lebat), dipaparkan.
Kisah
sebenar dibongkar oleh Pak Man, dan Ustaz Aznan. Jadi, tiada isu memburukkan agamawan
dalam filem ini. Anak perempuan Azlinda yang sihat sempurna menunjukkan bahawa
anak kecil tidak berdosa meskipun lahir atas dosa ibunya (Azlinda mati ketika
melahirkan anaknya itu).
Saya turut
tertarik pada teknik penceritaan Helmi Yusof. Dia memaparkan adegan
sebelum dan
semasa menerusi teknik imbas kembali dengan baik, walaupun kekerapan adegan
Azlinda sebenarnya bermimpi apabila menghadapi keadaan cemas/ngeri merimaskan. Barangkali
juga itu cara Helmy mewajarkan genre filem
Anak Perjanjian Syaitan. Tidak salah. Cuma, terlalu kerap
boleh mengecewakan/membunuh mood
penonton.
No comments:
Post a Comment