SASTERA BUDAYA

REMAJA YANG PERKASA DALAM DEWASA

ALLAH SWT menyebut dalam surah Yaasin, ‘Kunfayakun’ yang bererti ‘Jadilah, maka jadilah.’. Tujuh juga biasa dikaitkan dengan Islam seperti tujuh petala langit tujuh petala bumi, serta tujuh kali pusingan tawaf mengelilingi Kaabah, dan tujuh kali ulang-alik sa’i dari Safa ke Marwah dalam ibadat haji/umrah. Dalam seminggu juga ada tujuh hari.
Memang ada pembikin ‘Hollywood’ yang mengetahui perkara tersebut. Pada era 50-an dan 60-an, ramai pengarah dan penerbit filem mereka yang ‘kuat agama’ menghasilkan filem-filem kisah para nabi dan anbiya, serta kisah yang masyhur mengenai balasan Allah terhadap kaum dan individu yang derhaka.
Antara yang terkenal ialah ‘The Ten Commandments’ (1956, arahan Cecil B DeMille), dan ‘Sodom and Gomorrah’ (1962, arahan Robert Aldrich/Sergio Leone).
Dalam filem adiwira terbaharu yang diadaptasi daripada watak DC Comics bernama serupa, ‘Shazam!’, remaja berusia 14 tahun, Billy Batson (Asher Angel) serta-merta bertukar menjadi lelaki dewasa, Shazam (Zachary Levi), adiwira, apabila menyebut Shazam, dan kembali menjadi Billy sebaik Shazam menyebut namanya itu.
Dalam ‘Shazam!’, Billy/Shazam menentang Dr Thaddeus Sivana (Mark Strong) yang semasa kanak-kanaknya (lakonan David Kohlsmith) pernah cuba diambil oleh ahli sihir tua Shazam (Djimon Hounsou) sebagai jaguh untuk mewarisi kuasanya. Walau bagaimanapun, dia tidak dipilih kerana hatinya kotor – berniat jahat setelah berkuasa nanti.
Dihina dan diperkecilkan oleh ayah dan abang semasa kecil boleh menyebabkan kebaikan dan keburukan, ataupun keduanya sekali gus. Mungkin juga kesan buruk melebihi kesan baik.
Semasa kecil, Sivana kecewa, marah, serta menyimpan dendam dengan ayah, dan abangnya. Dia diejek kerana sering meminta bantuan orang lain – tidak mahu/mencuba menjadi ‘anak jantan’, dan dipersalahkan. Dia berdendam sehingga dewasa walaupun berjaya dalam pelajaran, serta menjadi pereka cipta berjaya, dan pemain industri. Sivana membunuh abang dan ayahnya, kemudian menjadi ketua Sivana Industries – jahat, dan berusaha membuka rahsia sihir.
Tujuh turut dipaparkan dalam filem ini. Sebelum membunuh ahli keluarganya, Sivana telah menewaskan ahli sihir Shazam, dan dapat berkolaborasi dengan Tujuh Dosa Bahaya dalam bentuk syaitan, iaitu Maruah, Dengki, Tamak, Nafsu, Amarah, Rakus, dan Malas.
‘Shazam!’ merupakan filem adiwira Amerika Syarikat tahun ini, terbitan New Line Cinema, dan edaran Warner Bros Pictures. Ia sajian ketujuh dalam DC Extended Universe (DCEU), yang diarahkan oleh David F Sandberg daripada lakon layar Henry Gayden, serta karya Gayden, dan Darren Lemke.
Ia merupakan versi filem lakonan manusia (‘live action’) yang pertama bagi watak berkenaan sejak siri ‘Adventures of Captain Marvel (nama sebenar watak) pada 1941.
Setahun selepas pencerobohan Steppenwolf, Billy, anak lelaki yatim piatu yang bermasalah, diminta tinggal dengan pekerja sosial Victor Vasquez (Cooper Andrews) dan isterinya, Rosa Vasquez (Marta Milans), yang menjaga lima anak angkat, iaitu Frederick ‘Freddy’ Freeman (Jack Dylan Grazer), Mary Bromfield (Grace Fulton), Eugene Choi (Ian Chen), Pedro Peña (Jovan Armand), dan Darla Dudley (Faithe Herman). Victor dan Rosa sendiri merupakan anak yatim piatu semasa kecil mereka.
Pada suatu hari, Billy secara tidak sengaja menaiki kereta api bawah tanah ketika melepaskan diri daripada dua pelajar sekolah yang kaki buli. Dia kemudian mendapati dirinya dibawa ke tempat yang aneh.
Di situ Bolly bertemu dengan Ahli Sihir Shazam, lalu diberikan kuasa berubah menjadi adiwira dewasa apabila menyebut perkataan Shazam. Justeru, harapan sekian lama Ahli Sihir Shazam itu akhirnya menjadi kenyataan.
Billy dan ‘Freddy’ menguji kuasa yang diperoleh itu, dan bagaimana menggunakannya untuk menghalang Sivana daripada melakukan pemusnahan.
Pembikinan ‘Shazam!’ bermula di New Line pada awal 2000-an lagi. Walau
bagaimanapun, ia ditangguhkan selama beberapa tahun. Kemudian praproduksinya pada 2008 dengan pengarah Peter Segal, dan penulis lakon layar John August, serta Dwayne ‘The Rock’ Johnson menimbangkan untuk memegang watak penjahat Black Adam.
Namun begitu, projek itu terkandas. William Goldman, Alec Sokolow, Joel Cohen, Bill Birch, Geoff Johns, dan ramai lagi turut dikaitkan dengan projek sebagai penulis skrip dalam pelbagai sudut.
Projek filem ‘Shazam!’ secara rasminya diumumkan pada 2014 dengan Johnson ditawarkan berlakon sama ada sebagai Shazam atau Black Adam. Dia kemudian dipanggil berlakon pada Januari 2017 untuk memimpin projek pembangunan solo Black Adam. Sandberg menandatangani kontrak untuk mengarahkan ‘Shazam!’ pada Februari 2017. Levi ditawarkan berlakon pada Oktober tahun yang sama, disertai Angel pada bulan berikutnya.
Fotografi utama bermula di Toronto, Ontario, Kanada pada 29 Januari, 2018, dengan kebanyakannya diambil di Pinewood Toronto Studios, dan berakhir pada 11 Mei 2018.
‘Shazam!’ dijangka ditayangkan di Amerika Syarikat oleh Warner Bros Pictures dalam RealD 3D, Dolby Cinema, dan IMAX 3D pada 5 April 2019. Filem ini menerima pandangan positif, serta pujian terhadap lakonan Levi dan Grazer, juga arahan Sandberg, dengan tonanya yang ringan, dan kelucuan. Ramai yang menganggapnya sebagai antara filem terbaik dalam DCEU.


No comments:

Powered by Blogger.