SASTERA BUDAYA

PENYANYI TERKENAL BERNAZAR UMRAH

KISAH anak muda kampung pergi ke kota kerana mahu menjadi penyanyi terkenal sudah basi dalam filem Melayu tempatan. Jadi, mengapa filem ‘Tiada Tajuk’ ini masih menarik ditonton?
Filem sulung terbitan Mawi World Entertainment ini mengisahkan tiga orang sahabat, iaitu Abadi (Hazama), Rumi (Joey Daud), dan Kuswadi (Along Cham) dari Kampung Laut Menyanyi yang dianggap sebagai ‘kutu’, ingin menjadi penyanyi terkenal di Kuala Lumpur. Mereka menempuhi banyak dugaan.
Klise, tetapi ada beberapa perbezaan yang membuat Tiada Tajuk wajar ditonton. Pertama, Abadi, Rumi dan Kuswadi bernazar akan mengerjakan umrah setelah menjadi penyanyi terkenal. Mereka juga mahu membawa pemuda yang dianggap gila, Bo (Mas Lobo) bersama-sama ke Mekah. Belum pernah calon penyanyi berjaya mahu bernazar.
Kedua, biasanya, anak muda yang sedemikian ditipu. Abadi, Rumi, dan Kuswadi menyangka Ustaz Mutawasitah (Kamarul Hj. Yusof), pemilik syarikat Tasawuf Records memungkiri janji. Sebenarnya, Ustaz Mutawasitah@ Ustaz Mut ‘keluar’ menyucikan diri mengikut kumpulan tabligh tanpa sempat memberitahu tiga orang sahabat itu.
Ketiga, selalunya pemilik syarikat rakaman lagu ialah orang biasa. Walau bagaimanapun, individu berkenaan dalam filem ini ialah agamawan, kenalan Pak Imam (Ropie), yang membantu Abadi, Rumi, dan Kuswadi menyertai pertandingan nasyid, sekali gus menjadi juara.
Abadi, Rumi dan Kuswadi mendapat bimbingan agama daripada Pak Imam yang menemui mereka tidur di masjid sebelum subuh, selepas terdampar di‘tinggalkan’ oleh Ustaz Mut. Pak Imam juga telah mengubah citra/cita-cita mereka kepada penyanyi nasyid (walaupun Abadi ‘skinhead’, Rumi ‘rock’, dan Kuswadi ‘punk’).
Walaupun ‘Tiada Tajuk’ filem komedi Islam pertama Malaysia, tetapi, menurut Mawi (pengarah/penulis lakon layar filem sulungnya ini), dia hanya mahu berkongsi beberapa perkara penting dalam Islam kepada masyarakat, bukan mengajar.
Konsep filem komedi Islam pertama Malaysia ini menjadi satu lagi sebab ‘Tiada Tajuk’ perlu ditonton. Ia tidak mengecewakan, kerana komedinya menerusi dialog, dan peristiwa (yang paparannya menurut Mawi tidak dipaksa-paksa) memikat.
Filem olahan semula daripada telemovie ‘Rock Sangkut’ yang diminati ramai di Astro pada tahun 2014 (Hazama, Along Cham, dan Joey Daud dikekalkan) ini sarat dengan sindiran. Meskipun persoalan berat yang dibawakannya basi, tetapi masih boleh diterima kerana penyampaian yang ringan dan bersahaja. Ada beberapa perkara yang nampak remeh, dan besar yang boleh dihindari.
Ramai orang Islam hari ini tidak menghiraukan laungan azan solat fardu. Adegan Bo
melaungkan azan pada jam 10 pagi di surau kampungnya amat menyentuh. Itu bukan
idea Mawi, tetapi memasukkannya memang langkah bijak – sedikit yang menghiraukan
azan solat fardu, tetapi “sekampung” heboh kalau azan pada jam 10 pagi!
Mereka yang keberatan melaungkan azan dengan pelbagai alasan turut disindir oleh
Mawi. Pak Imam menyatakan dia batuk apabila diminta melaungkan azan.
Saya juga nampak Mawi menyindir sikap orang Islam yang mementingkan perkara/faktor bukan utama dalam solat berjemaah. Ramai jemaah (luar biasa jumlahnya, termasuk seorang pelacur khunsa yang ‘insaf segera’) menyertai solat subuh amat mengejutkan Pak Imam (pengsan) kerana irama azan Abadi yang luar biasa (menggantikan bilal yang tidak muncul). Seolah-olah ramai orang solat berjemaah kerana kemerduan azan, bukan dibebabkan keperluan solat subuh berjemaah.
Suci (Mawi), penyanyi nasyid terkenal ialah antagonis. Dia sebenarnya hipokrit – contohnya, tidak solat fardu. Bersekongkol dengan pembantunya, Tohir (Anas Tahir), Suci mengambil gambar berpura-pura berwuduk dan solat fardu untuk dimasukkan ke pelbagai aplikasi media sosial sebagai memberitahu para peminat dia memang warak.
Suci juga sombong dan memandang rendah calon penyanyi nasyid - dia dingin ketika melayan Abadi, Rumi dan Kuswadi, serta memperlekehkan tiga orang sahabat yang bergelar Halal Bros itu. Antagonismenya terserlah apabila sanggup meminta bantuan Tabib (Soya) untuk menghapuskan Halal Bros dengan ilmu hitam.
Rumi tidak jujur. Selepas disembuhkan oleh Ustaz Halim (Johan As’ari) daripada sakit mendadak pada suatu malam, dia mengaku menggunakan ilmu hitam untuk kemerduan
suaranya. Abadi yang sangat marah bertindak meninggalkan Halal Bros. Suci menyangka perbuatan jahatnya gagal, tetapi tetap berpuas hati Halal Bros berpecah.
Saya tidak menyenangi judul filem dan drama televisyen Melayu tempatan yang semakin memperkecilkan bahasa Melayu. Banyak yang menggunakan bahasa Inggeris dan/atau bahasa rojak. Langkah Mawi menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya wajar dipuji. Ketegasannya menggunakan ‘Tiada Tajuk’ sebagai judul juga perlu dihormati, dan jangan disanggah lagi. Mereka yang telah menontonnya, terutama sekali pengulas/pengkritik perlu merenung/mencari apa sebenarnya ‘tiada tajuk’ itu.
Bagi saya, ‘Tiada Tajuk’ ialah kiasan terhadap watak-wataknya. Meskipun lebih berilmu agama Islam berbanding Rumi dan Kuswadi, Abadi seperti tidak karuan kerana lebih suka bercakap dengan ayam betina peliharaannya, Leha, berbanding penduduk kampung. Jiwanya kacau, dan tidak ketentuan, atau ‘tiada tajuk’.
Watak Rumi juga goyang. Dia yang tinggal dengan ayahnya, Pak Mat Besi (Din Maideen) seperti tahu agama, tetapi asyik meminta Abadi menjelaskan sebarang keraguan yang ditimbulkan oleh Kuswadi. Kuswadi mengaku dia berjiwa punk, tetapi sebenarnya lembut (‘nyah’) seperti kata Pak Imam, “Memanglah di luaran kau ‘punk’, tetapi di dalam ‘pink’.”
Suci penyanyi nasyid, tetapi berjiwa kotor. Oleh sebab dengki, dia mahu kesemua ahli Halal Bros mati, tetapi suka pula apabila diminta oleh Ustaz Mut menggantikan Abadi.  Dia juga artis di bawah naungan syarikat milik Ustaz Mut. Walau bagaimanapun, akibat kematian Pak Imam, dan kedatangan semula Abadi, Ustaz Mut mengenepikan Suci. Suci yang marah, memecat/menghalau Tohir.


MENURUT Mawi, dia sudah bercita-cita menerbitkan filem sendiri sejak tahun 2014. Walau bagaimanapun, dia sedar perlu mengutip pengalaman terlebih dahulu. Justeru,
dia berusaha ke arah itu dengan menghasilkan beberapa buah drama, dan telemovie.
Penggambaran ‘Tiada Tajuk’ disiapkan dalam masa 30 hari di beberapa buah lokasi di Melaka, Negeri Sembilan dan Kuala Lumpur. Jelas Mawi, dia sudah menentukan barisan pelakon yang akan membintangi filemnya itu semasa menghasilkan lakon layar.
Mawi bersyukur hampir 90 peratus pelakon pilihannya bersetuju menerima tawarannya. Walaupun mengakui berhadapan dengan pelbagai cabaran sepanjang menghasilkan ‘Tiada Tajuk’, tetapi Mawi turut menganggapnya sebagai sebahagian daripada proses pembelajaran, dan tidak meletakkan harapan yang terlalu tinggi. Dia hanya berharap penonton suka, dan dapat menerimanya.




No comments:

Powered by Blogger.