SASTERA BUDAYA



KERJASAMA KRU, KIDZANIA LAHIRKAN ANIMATOR KANAK-KANAK

















PADA 30 Mei 2019 lalu telah berlangsung majlis Pengumuman Rakan Kongsi Industri Rasmi di antara KRU dengan KidZania Kuala Lumpur di premis KidZania, Petaling Jaya, Selangor. Dengan laungan falsafah ‘Pelajari Kehidupan Hari Ini’, Studio Animasi KRU yang baharu di KidZania Kuala Lumpur akan menggalakkan pendedahan awal, dan pembelajaran animasi dalam kalangan kanak-kanak, serta memperkasakan mereka dengan kemahiran baharu untuk masa hadapan.
Dalam majlis pengumuman kerjasama itu, KidZania diwakili Datuk Bandar KidZania, Shahrul NizarAhmad, sementara Kumpulan Syarikat KRU diwakili oleh Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) KRU Entertainment, Dato’ Norman Abdul Halim. Majlis tersebut turut disaksikan oleh Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), Dato’ Hans Isaac, dan CEO FINAS, Ahmad Idham Ahmad Nadzri. Shahrul, Norman dan Hans turut menyampaikan ucapan masing-masing.
Ini merupakan usaha KidZania Kuala Lumpur, sebuah pusat pembelajaran dan hiburan tertutup, memperkenalkan satu tarikan baharu kepada para pengunjung – sebuah studio animasi pembangunan terbaharu ini direalisasikan menerusi jalinan kerjasama dengan Kumpulan Syarikat KRU.
Menurut Shahrul, KidZania teruja dengan penglibatan pakar industri kreatif, Kumpulan Syarikat KRU bersama-samanya dalam misi memperluaskan ilmu pengetahuan, memupuk nilai, dan membangunkan bakat kanak-kanak.
Kanak-kanak generasi ini, tambah beliau, ialah pengguna kandungan sejak kecil, sama ada menerusi televisyen, telefon pintar, atau tablet. Oleh kerana kandungan dan teknologi akan menjadi teras kepada kerjaya generasi akan datang, aspirasi mereka akan diperluaskan lagi, dan menyediakan saluran untuk mereka bereksperimen lebih lanjut.
Tambah Shahrul, KidZania pasti kerjasama dengan Kumpulan Syarikat KRU ini akan meningkatkan lagi pengalaman pembelajaran mereka.
Dengan pembukaan Studio Animasi KRU, kanak-kanak berpeluang untuk mempelajari proses penghasilan animasi dari mula sehingga akhir. Antara aktiviti yang ditampilkan ialah penyediaan jalan cerita (storyline), dan penghasilan suara latar (voice over) bagi watak-watak yang telah dicipta.
Dato’ Norman pula menegaskan kerjasama yang terjalin ini tepat pada masanya kerana industri penciptaan kandungan kreatif telah menjalani evolusi, dan berkembang pesat. Kata beliau, KRU teruja untuk berganding tenaga dengan KidZania Kuala Lumpur kerana ia memberi peluang kepada pihaknya memberi sumbangan kepada industri dengan membentuk, dan mendidik anak-anak muda.
Tambah Norman, kita tidak dapat menyangkal bahawa kanak-kanak ialah antara pengguna kandungan yang terbesar, dan antara mereka yang telah menjadi penghasil kandungan yang berjaya. Justeru, kata beliau, kerjasama ini merupakan pakatan semula jadi, dan pihaknya akan berusaha menjayakannya dengan menggabungkan pengetahuan, pengalaman, dan harta intelek terbaharu KRU, iaitu ‘Zan Orangutan’, sebagai sebahagian daripada aktiviti dalam penubuhan ini.
Untuk merasmikan kerjasama antara KidZania dengan Kumpulan Syarikat KRU, Norman telah dipersembahkan dengan ‘Kunci ke Kota (Key to the City), satu lambang penghormatan yang dianugerahkan oleh sebuah kota kepada individu yang disanjungi.
Sementara itu, sumbangan kerjasama tersebut kepada kemajuan industri kreatif turut ditekankan oleh Dato’ Hans. Kata beliau, kerjasama ini ialah sebuah loncatan ke hadapan yang besar bagi masa hadapan yang lebih cerah untuk seni kreatif seperti animasi, dan produksi negara.
Jelas Hans lagi, ia memberikan pendedahan awal kepada anak-anak kecil, bukan sahaja dalam memupuk minat, malah memperkasakan mereka dengan kemahiran yang boleh diasah untuk menghasilkan bakat-bakat yang berkualiti untuk mendorong industri ke hadapan pada masa akan datang. Beliau amat teruja untuk menyaksikan potensi, dan hasil yang hebat daripada kerjasama ini.
Majlis tersebut turut dihadiri 40 kanak-kanak dari Pusat Jagaan Telaga Kasih Nur Muhammad, Ruma Amal Kebajikan Asnaf Anak Yatim yang dijemput oleh Kumpulan Syarikat KRU sebagai sebahagian daripada program tanggungjawab sosial korporat atau CSR.
Sebelum majlis pengumuman tersebut, kanak-kanak jemputan diberi peluang untuk merasai sendiri keunikan KidZania Kuala Lumpur yang menawarkan pembelajaran interaktif, dan lakon peranan pekerjaan sebenar dalam kota bersaiz kecil yang dilengkapi bangunan, ekonomi yang berfungsi, destinasi terkenal dengan tajaan, dan penjenamaan dari syarikat tempatan, dan multinasional.
Dalam majlis yang sama, kanak-kanak jemputan turut menerima duit Raya, dan sumbangan penghargaan sebelum mereka menyertai tetamu lain untuk berbuka puasa di KidZania Kuala Lumpur.
Kanak-kanak yang berminat mempelajari animasi dengan lebih mendalam, Kumpulan Syarikat KRU menawarkan program AfterClass oleh Akademi KRU, yang mensasarkan kanak-kanak prasekolah, dan pelajar tahap permulaan, serta tahap lanjutan sekolah rendah.
Program AfterClass bertujuan meningkatkan kesedaran, memupuk minat dan membina bakat dalam bidang seni, dan produksi animasi dengan memberikan asas yang teguh untuk kreativiti, dan apresiasi seni. Para peserta akan diberikan peluang luas untuk mengemukakan idea, imaginasi, emosi, pemerhatian, dan pengalaman dalam prose pembelajaran mereka, seterusnya membolehkan mereka mengecapi keriangan ekspresi artistik.
Untuk keterangan lanjut, sila hubungi:
Eisy Tan, Pengarah Kanan Jenama
Telefon bimbit: +6017 203 2959/03 7710 3288

Lim Huei Yuah, Pengurus Kanan Jenama
Telfon bimbit: +012 635 3278/03 7710 3288

Awaina Arbee,
kidZania Kuala Lumpur, Rakan Pemasaran
telefon bimbit: +019 904 6139

Untuk pertanyaan mengenai kerjasama korporat, sila hubungi:

Salehah Zulkipli
KidZania Kuala Lumpur, Rakan Perkongsian Korporat
Telefon bimbit: +6013 431 4840
  

No comments:

Powered by Blogger.