SASTERA BUDAYA

FILEM KESEDARAN ALAM SEKITAR

FESTIVAL Filem Eko Kuala Lumpur (KLEFF) peringkat Antarabangsa merupakan platform penyediaan Malaysia yang panjang dan utama dalam membina kehidupan yang mantap/stabil menerusi tayangan filem bertemakan alam sekitar, bengkel, wacana, pameran, Pasaran Hijau, persembahan rakyat tempatan, dan pelbagai aktiviti berkaitan.
KLEFF menampilkan filem-filem mengenai alam sekitar dengan dialog-dialog penting, menyelusuri perhubungan antara manusia dengan persekitaran mereka, mencabar cara manusia berfikir mengenai dunia semula jadi, serta mendorong mereka berbincang, dan bertindak dalam isu-isu penting alam sekitar.
Pada tahun ini masuk kali yang ke-12 EcoKnights menganjurkan KLEFF. Penaja utama KLEFF 2019 ialah Kiehl’s. Dilancarkan pada 13 September lalu di Taman Tugu Nursery, Kuala Lumpur, KLEFF 2019 membawa tema ‘Tindakan Iklim… Sekarang’.
Majlis pelancaran KLEFF 2019 disempurnakan oleh Stephanie Bacon (Naib Presiden Persatuan Pencinta Alam Malaysia atau MNS) yang mewakili Presidennya, Prof Dr Ahmad Ismail.
Turut hadir ialah Dr Yasmin Rasyid (Pengasas dan Penasihat Kehormat KLEFF), Fadly Bakhtiar (Pengarah KLEFF), Elina Jani ((Pengarah, Pegawai Komunikasi Strategi Malaysian Green Technology Corporation), Aina Ahmad (Pengurus Komunikasi Jenama Kiehl’s Malaysia), Nurul Nabila Shohimi (Ketua Penyelaras Jadual Tayangan dan Pembikin Filem), Mok Yi Ying (Ketua Penyelaras Pasaran Hijau), Johanan Kong (Ketua Penyelaras Sukarelawan), Emirul Redzuan (Ketua Penyelaras Tayangan & Audio Visual), dan Luqman Avicenna (Penyelaras Pembangunan Kandungan dan Kreatif).
Selain Kiehl’s dan MSN yang juga rakan penyokong, KLEFF 2019 turut mendapat kerjasama Publika (rakan gelanggang), IGEM (rakan tuan rumah), MY Forest (rakan anugerah khas), DHL (rakan logistik), Tanamera (rakan pusat), serta The Social, Birdlife, dan European Union atau EU (rakan penyokong).
Tema KLEFF 2019 menjelajah kisah manusia dan pertubuhan yang komited dengan tindakan iklim untuk menghasilkan kesan maksimum terhadap usaha mempertahankannya. Penganjur KLEFF 2019 menerima 233 filem dari 48 negara, dan akhirnya memilih 86 yang merangkumi pelbagai genre, dan berbeza durasi untuk ditayangkan di sepanjang festival. KLEFF 2019 akan berlangsung dari 9 sehingga 13 Oktober. Penganjur menjangkakan kehadiran lebih 5,000 audiens.
Ini merupakan tahun kedua MNS menyokong KLEFF dan EcoKnights, yang merupakan tonggak dalam projek MY Forest MNS tajaan EU. Menerusi KLEFF, MY Forest akan memenuhi prinsipnya dalam pembinaan kapasiti pemain bukan tonggak dalam sokongan perhutanan.
Selepas pelancaran KLEFF 2019, turut diadakan sidang media yang menampilkan Stephanie Bacon, Dr Yasmin Rasyid, Fadly Bakhtiar, Aina Ahmad, dan Elina Jani.
Menurut Fadly, pihaknya komited dalam membawakan suasana festival filem yang lebih alamiah kepada masyarakat, menerusi perbualan, dan pergerakan persekitaran tindakan iklim. Katanya, kesinambungan tersebut mendapat bantuan rakan-rakan kongsi, rakan-rakan kerjasama, media, dan orang awam yang penting.
Justeru, tambah Fadly, pihaknya berharap dapat meneruskan kejayaan, dan perjuangan memberikan dunia yang lebih baik kepada semua orang.
Sementara itu, Dr Yasmin bersyukur kerana KLEFF dapat terus dianjurkan sehingga kini. Beliau dengan rendah hati mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih, dan penghargaan kepada semua yang terlibat menjayakan KLEFF. Tambah Dr Yasmin, bukan mudah menganjurkan acara seperti KLEFF yang bermula dari kecil sehingga kini mula mendapat perhatian, dan sanjungan.
Elina pula menyatakan kegembiraan dan kebanggaan dapat bersama-sama menjadi sebahagian daripada KLEFF sejak 2017. Walaupun mengakui cabaran besar menonton filem-filem yang menyertai festival yang kian bertambah tahun demi tahun, tetapi itu merupakan pengalaman yang menyeronokkan.
Dalam meneruskan legasinya yang panjang, KLEFF 2019 dijalankan dalam dua bahagian dengan lebih sorotan seperti berikut:
KLEFF @ IGEM (9-11 Oktober)
·        Majlis Anugerah KLEFF 2019 untuk menghargai para peserta tempatan dan antarabangsa yang berusaha gigih menghasilkan filem-filem alam sekitar.
·        Reruai Maklumat yang menampilkan usaha berterusan pertubuhan bukan kerajaan, EcoKnights, dan rakan-rakan kongsi.
·        Pengalaman realiti maya (VR) menampilkan salah sebuah filem yang memenangi anugerah KLEFF 2019.
·        Lima belas filem KLEFF 2019 ditayangkan dalam Tayangan Filem yang menumpukan kepada perubahan iklim, sains dan teknologi, seni bina hijau, dan pengurusan sisa.
KLEFF @ Publika Solaris Dutamas (7-13 Oktober)
·        Tayangan Filem di sepanjang KLEFF 2019 menampilkan 73 filem bertemakan alam sekitar.
·        Tiga kesan hasil usaha berterusan di bawah Akta 4SDG menampilkan ‘Earthworm Foundation’ (sesi ahli panel dan tayangan video), Persatuan Biologi Pemuliharaan (sesi ahli panel dan pameran fotografi), dan Me.Reka Makerspace (siri bengkel) yang menyorot Matlamat Pembangunan Mantap.
·        Pengalaman realiti maya (VR) menampilkan salah sebuah filem yang memenangi anugerah KLEFF 2019.
·        Tujuh belas Bicara dan Bengkel bertemakan alam sekitar.
·        Pesta Derma yang diisi degan pelbagai jenis permainan interaktif keluarga.
·        Dua puluh tiga juara vendor Pasaran Hijau produk dan perkhidmatan mesra eko yang selaras dengan 12 Matlamat, serta Penggunaan Tanggungjawab, dan Produksi SDG.

Marilah mengambil tindakan iklim… sekarang! Maklumat lanjut boleh didapati dalam kleff.my.
      
            


No comments:

Powered by Blogger.