EKONOMI

 

Harga Berpatutan dengan Menu/Pakej RAHMAH untuk Rakyat Malaysia

 

KINI foodpanda secara rasmi menjadi satu-satunya platform penghantaran makanan yang menawarkan Menu RAHMAH dan Pakej RAHMAH, serta membantu usaha Kerajaan meringankan beban kos sara hidup.

 

Dalam hal ini, foodpanda berganding bahu dengan rakan kongsi restoran menawarkan item Menu RAHMAH mereka untuk dihantar kepada pelanggan. Usaha ini menjadikan ia sebagai satu-satunya platform penghantaran makanan yang menawarkan perkhidmatan ini di Malaysia.

 

Demi menyokong inisiatif Kerajaan meringankan beban ekonomi, dan kos sara hidup rakyat Malaysia, foodpanda memainkan peranannya bagi memastikan pelanggan boleh memesan set hidangan makan tengah hari, atau makan malam Menu RAHMAH daripada aplikasi dan laman sesawangnya pada harga mampu milik, iaitu RM5, atau kurang.








            
            Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Seri Salahuddin Ayub.



Datuk Seri Salahuddin Ayub menyampaikan sumbangan kepada salah seorang penunggang foodpanda sambil diperhatikan oleh Sayantan Das (kiri) dan Datuk Roziah Abudin (kanan).



                                   Ketua Pegawai Eksekutif foodpanda Malaysia, Sayantan Das.
 


Semasa pelancaran Inisiatif Payung RAHMAH bersama-sama foodpanda di ibu pejabat korporatnya di Bangsar South, Kuala Lumpur pada 16 Mei lalu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Seri Salahuddin Ayub memuji komitmen foodpanda meluaskan capaian Menu Rahmah kepada lebih ramai rakyat Malaysia.

 

“Usaha kami menjadikan Menu RAHMAH lebih mudah diakses oleh semua rakyat Malaysia dari segenap lapisan, dan peringkat pendapatan tidak akan berjaya tanpa penyertaan sukarela pengendali restoran dalam sektor swasta,” ujar Datuk Seri Salahuddin.

 

Tambah beliau, amat menggembirakan apabila melihat platform penghantaran makanan seperti foodpanda turut memainkan peranan mereka memastikan rakyat Malaysia mempunyai akses kepada makanan pada harga berpatutan.




Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN), kata Salahuddin lagi, akan terus komited untuk memastikan seluruh warga Malaysia MADANI dilindungi, dan tidak terbeban dengan peningkatan kos sara hidup dalam situasi mencabar, dan tidak menentu hari ini.

 

“Pada masa yang sama, KPDN sentiasa menyokong usaha yang dilaksanakan oleh warga industri sektor peruncitan di negara ini untuk menggalakkan rakyat Malaysia berbelanja dengan memberikan ganjaran tambahan, atau nilai tambah kepada pengguna,” tegas beliau.

 

Ketua Pegawai Eksekutif foodpanda Malaysia, Sayantan Das yang turut hadir pula menyatakan sebagai salah satu platform penghantaran makanan terkemuka dengan jutaan pelanggan, pihaknya komited untuk memastikan pelanggan boleh memesan pelbagai penawaran Menu RAHMAH tanpa mengira di mana mereka berada dengan hanya beberapa klik menerusi aplikasi foodpanda.



 

“Kami berbesar hati kerana mendapat kepercayaan dan keyakinan daripada beberapa vendor kami untuk meluaskan lagi capaian item Menu RAHMAH mereka, dan pada masa sama, memainkan peranan kami dalam usaha meringankan beban rakyat Malaysia setiap hari,” tambah beliau.

 

Ikut menjayakan inisiatif ini bersama-sama foodpanda ialah 238 cawangan restoran seperti OldTown White Coffee, Texas Chicken, Lim Fried Chicken dan Daporlah, serta 16 jenama restoran yang lain.

 

Selain menghantar item Menu RAHMAH, pandamart - kedai runcit foodpanda yang menawarkan pengguna kemudahan penghantaran barangan runcit terus ke pintu rumah - akan menyertai inisiatif Pakej RAHMAH dengan menawarkan barangan runcit pakej barangan runcit pada harga mampu milik dengan penjimatan ekstra untuk masa terhad.

 

Pakej RAHMAH pandamart menawarkan dua pakej barangan runcit pada harga RM50 dan RM30, dengan penjimatan sehingga 25% untuk para pembeli yang ingin mendapatkan tawaran terbaik semasa membeli-belah untuk barangan keperluan harian mereka.

 

Selaras dengan majlis pelancaran Inisiatif Payung RAHMAH ini juga, foodpanda melaksanakan empat inisiatif, iaitu Menu RAHMAH, Bakul RAHMAH, Jualan RAHMAH, dan Pakej RAHMAH.

 

Foodpanda Malaysia turut komited menyumbangkan sebanyak 300 bakul RAHMAH bernilai RM15,000 yang akan diagih-agihkan kepada mereka yang kurang bernasib baik, dan kurang kemampuan menerusi Yayasan RAHMAH Malaysia.

 

Sebenarnya, tambah Sayantan, foodpanda telah melancarkan Pakej RAHMAH ini sebelum tempoh perayaan Hari Raya Aidilfitri dalam membantu rakyat Malaysia membuat persiapan bagi sambutan itu.

 

“Kami juga percaya bahawa inisiatif ini akan turut memberi manfaat kepada rangkaian rakan penghantaran kami yang meluas kerana kami menjangkakan bahawa jumlah pesanan akan terus meningkat, sekali gus meningkatkan lagi pendapatan mereka,” katanya.

 

Menurut Sayantan lagi, foodpanda ingin meyakinkan penunggangnya bahawa struktur pembayaran akan tetap sama, tidak kira sama ada mereka menghantar item Menu RAHMAH atau sebaliknya, dan pendapatan mereka bagi setiap perjalanan tidak akan dikurangkan untuk inisiatif ini, sebagai tanda komitmen kepada mereka.

 

Turut menghadiri majlis pelancaran tersebut ialah Pengarah Penguat Kuasa KPDN, Datuk Azman Adam, dan Timbalan Ketua Setiausaha (Pembangunan Perdagangan Dalam Negeri), KPDN, Datuk Roziah Abudin.  

 

Pakej RAHMAH - RM50

Labour Dishwashing Liquid Lemon 900ml

Mamee Instant Noodle Curry | 5 x 80 g

Kimball Spaghetti 400g

Kimball Mushroom Spaghetti Sauce 350g

Ayam Brand Mackerel in Tomato Sauce

155g

Julie's Biscuit Assorties 289g

F&N Sweetened Creamer with Vitamins

500g

Protex Fresh Antibacterial Bar Soap

Valuepack 75g x 4

Kimball Tomato Puree 430g

Nestum Original All Family Cereal 250g

Milo Malt Drink Powder 200g

Pakej RAHMAH - RM30

Labour Dishwashing Liquid Lime 900ml

Ayam Brand Sardines Jitney 155g

Dutch Lady Full Cream Milk 1L

Dairy Champ Evaporated Creamer 390g

Kimball Macaroni 400g

Milo Activ-Go 400g

Jualan RAHMAH - RM5*

TRIPLET XL - 3pcs Curry Puffy Potato

Chicken with EGG

*terdapat di Pandamart terpilih

 

Mengenai foodpanda:

 

foodpanda adalah peneraju platform makanan atas talian di Asia yang berazam untukmembawa pelbagai jenis makanan, barangan keperluan dan banyak lagi kepada para pengguna dengan pantas, dan mudah.

 

Dengan kecanggihan teknologi dan operasi yang cemerlang, foodpanda telah menerajui perkembangan quick-commerce (q-commerce) di seluruh rantau ini dengan kerjasama rakan niaga, termasuklah pandamart – perkhidmatan pembelian barangan runcit atas talian yang akan memberikan lebih banyak pilihan di sebalik jutaan pilihan penghantaran makanan yang lain.

 

foodpanda beroperasi di lebih daripada 300 bandar di seluruh 11 pasaran di Asia Pasifik - Singapura, Hong Kong, Thailand, Malaysia, Pakistan, Taiwan, Filipina, Bangladesh, Laos, Kambodia dan Myanmar.

 

foodpanda dimiliki Delivery Hero, peneraju industri penghantaran makanan di dunia.

 

Untuk maklumat lanjut, sila layari www.foodpanda.com

 

 

Mengenai Delivery Hero

 

Delivery Hero adalah platform penghantaran tempatan terkemuka di dunia yang mengendalikan perkhidmatannya di lebih daripada 70 negara di seluruh Asia, Eropah, Amerika Latin, Timur Tengah dan Afrika Utara. Syarikat ini yang bermula sebagai perkhidmatan penghantaran makanan pada 2011 kini menjalankan platform penghantarannya sendiri di empat benua.

 

Selain itu, Delivery Hero merupakan syarikat yang merintis perdagangan pantas (generasi e-dagang pada masa depan), yang bertujuan untuk membawa barangan runcit, dan barangan isi rumah kepada pelanggan dalam masa kurang dari satu jam, dan selalunya dalam masa 20 hingga 30 minit. Syarikat ini yang beribu pejabat di Berlin, Jerman, mempunyai lebih daripada 53,000 pekerja di seluruh dunia.

 

Delivery Hero disenaraikan di Bursa Saham Frankfurt sejak 2017, dan kini menjadi sebahagian daripada indeks pasaran saham MDAX.

 

Untuk maklumat lanjut, sila layari www.deliveryhero.com

 

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi::

Regina Lee Cheng

Ketua Bahagian Perhubungan Awam, foodpanda Malaysia

E: regina.lee@foodpanda.my

M: +60 16-617 0479

Lisa Santa Maria

Pengurus Perhubungan Awam, foodpanda Malaysia

E: l.santamaria@foodpanda.my

M: +60 17-675 4692

 

SENARAI RESTORAN YANG MENYERTAI MENU RAHMAH DI FOODPANDA

 

Nombor Restoran Bilangan Cawangan

1 Bestmas Dim Sum & Pau Station 1

2 Bubur Ayam KonGee 1

3 Ciksu Asam Pedas Johor 1

4 Coolblog (Star Avenue Mall Subang) 1

5 Daporlah 6

6 Dapur Meks Viral Setapak 1

7 Ikat Tepi Kopi @ MYTOWN 1

8 Lim Fried Chicken 13

9 Masala Wheels 1

10 Nasi Daging Pongsu Seribu Seremban 1

11 Nasi Kukus D'Garden (Royal Plaza Putatan) 1

12 NasiiKarii 1

13 OldTown White Coffee 120

14 Reef Cafe 1

15 Restoran Anjung Mak Uda 1

16 Restoran Sri De Orkid 1

17 Rueys Bukit Jalil 1

18 Texas Chicken 83

19 The Mchiko Oden 1

20 Villa Tomyam (Setapak) 1

TOTAL 238

No comments:

Powered by Blogger.