Apabila Orang Politik Berpantun

 

BERPANTUN sebelum memulakan atau mengakhiri sesuatu ucapan sudah menjadi semacam kemestian masyarakat sekarang. Banyak orang yang suka mengamalkannya, termasuk ahli politik.

 

Takdirnya, saya terbaca sebuah tulisan oleh Yaakub Isa, berjudul Pantun yang Bukan Pantun: Kita dalam Era Berpuisi, dalam blognya bertarikh 10 November 2009.

 

Yaakub memulakan tulisannya dengan ayat “Ada kelihatan cahaya cerah di hujung terowong bahasa dan sastera tanah air dalam dua tiga bulan ini. Apa tidaknya: TV1 mengawali pendeklamasian puisi dalam setiap penyampaian beritanya. Yang menariknya, deklamator itu tidak lain daripada Perdana Menteri Malaysia sendiri!”

 

Puisi yang dimaksudkan oleh Yaakub itu sudah tentulah sajak kerana beliau menyebut pendeklamasian. Hanya sajak sahaja yang dideklamasikan. Kalau pantun, ia disampaikan. Jika syair, ia didendangkan atau dialunkan. Gurindam, nazam dan seloka juga tidak dideklamasikan.

 

Yaakub seterusnya memberitahu beliau tidak berpeluang melihat perasmian sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan di daerah-daerah dan peringkat negeri (kalau ada), tetapi percaya tentu ada gelanggang untuk pemantun.

 

Tulis beliau lagi, “Walaupun telah amat terlewat, tapi sambutan begini tetaplah memberi pemberatan terhadap usaha mendaulatkan bahasa dan sastera kita, yang rupa-rupanya, tanpa disedari, telah mengalami episod peminggirannya yang agak mengerikan”.

 

Tambah Yaakub, “Kalau PM tadi cukup trampil mendeklamasikan puisi, tentulah sikap positif itu mudah diikuti (atau terikut-ikut) oleh pemimpin bawahan lain. Hal begini sangat lumrah berlaku di negara kita. Dalam era tujuh puluhan dan delapan puluhan dulu Persidangan Agung UMNO sentiasa digamatkan dengan pantun dan gurindam bermutu oleh YB Hashim Gera (Allahyarham), dan kemudiannya YBhg Dato’ Paduka Hj Badruddin Amiruldin”.

 

Yaakub kemudian mengatakan “Akhir-akhir ini bermunculan tokoh muda yang cuba melakar nama di arena puisi – wahananya tentulah bukan di media massa, tetapi Persidangan Agung UMNO dan yang seumpamanya”.

 

Daripada sekian banyak pemantun itu, Yaakub memberitahu beliau menurunkan sebuah catatan daripada akhbar Utusan Melayu (tulisan Jawi) bertarikh 16 Oktober 2009 di halaman 9, tentang gelagat memantun oleh seorang wakil dari negerinya, ketika membahaskan ucapan Presiden UMNO pada 15 Oktober 2009 di Pusat Dagangan Dunia Putra.

 

Jelas Yaakub, ‘pantun’ tersebut berbunyi, Sudah tahu peria itu pahit, Siapa suruh petik; Sudah tahu Tan Sri Isa itu siapa, Yang datang pasti akan binasa.

 

Menurut Yaakub lagi, catatan itu menyatakan pantun biasanya digunakan bagi menjelaskan sesebuah ucapan. Walau bagaimanapun, sebaliknya yang berlaku kepada wakil Pahang, apabila ayat pembayang dan maksud pantun yang disampaikannya ketika membahaskan usul berkenaan tidak seragam.

 

Timbalan Pengerusi Tetap, tambah Yaakub, iaitu Dato’ Muhammad Aziz mencelah dengan mengatakan pantun tersebut tidak difahami, dan meminta disampaikan sekali lagi kerana pembayang dan maksudnya berbeza.

 

Malangnya, apabila mengulang semula, wakil Pahang itu tetap menyebut yang sama, kerana katanya ia pantun paling sesuai bagi menggambarkan tindak tanduk pembangkang yang telah menggunakan pelbagai cara untuk memburuk-burukkan UMNO, dan calon BN, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad.

 

Menurut Yaakub, beliau fikir yang disebut ‘pantun’ memang bukan pantun, malah bukan syair, gurindam, seloka dan sajak. Katanya, kalau wakil Pahang itu mengambil sedikit masa membuat ‘kerja rumah’ dengan merujuk kepada guru-guru yang tinggal di Rompin untuk meminta pandangan dan nasihat, tentu ‘pantun’ beliau itu akan menjadi pantun.

 

Kata Yaakub lagi, beliau yakin wakil Pahang itu mengenali Cikgu Abdul Wahab Taha yang ada blog sendiri, Cikgu Amran Abdullah, dan Cikgu Kamarozaman Abdul Razak.

 

Menurut Yaakub, beliau teringat kisah penyair besar Masuri SN (Allahyarham) yang dikatakan pernah dimarahi gurunya semasa di Maktab Perguruan Sultan Idris kerana mencipta pantun yang ‘tidak seperti pantun’. Namun demikian, zaman berlalu, persepsi berubah. Apa yang dianggap ‘bukan pantun’ itu sebenarnya satu pembaharuan puisi Melayu. Maka lahirlah ‘sajak’, iaitu puisi Melayu moden.

 

Masuri adalah antara pelopor sajak, atau puisi Melayu moden. Beliau mencipta suatu ‘seni baharu’. (Demikian saya kutip ucapan Profesor Emeratus Dr Abdullah Hassan yang menukil tulisan Prof A Wahab Ali semasa mengucapkan Watikah Pengurniaan Ijazah Doktor Kehormat Pendidikan kepada Masuri Salikun di Konvokesyen Komemoratif 2002 UPSI pada 21 Disember 2002).

 

Jika pantun yang ‘bukan pantun’ di atas satu percubaan mencipta suatu seni baharu, barangkali ruang untuk itu telah tidak terbuka lagi.

 

Cikgu Hashim Gera adalah ahli politik PAS kawasan Parit, Perak (1969-1974) yang dipecat oleh partinya itu. Kemudian beliau menjadi Ahli Parlimen Bebas (1973), sebelum menubuhkan/menyertai parti Kesatuan Insaf Tanah Air (KITA). Beliau memenangi kerusi Parlimen Parit pada 1969. Walau bagaimanapun, KITA yang ditubuhkan lemah, dan hanya bertahan sehingga Pilihan Raya Umum (PRU) 1978. Lembaga Disiplin PAS memecat beliau kerana bersama-sama pemimpin Barisan Nasional (BN) berjoget lambak dalam satu majlis di lobi Parlimen pada 1971. PAS telah bergabung dengan UMNO membentuk BN (1972).

 

Beliau dipercayai berasal dari Rungkup, Bagan Datoh, Perak. Namanya tercatat sebagai penyumbang untuk Dana Perang 1940 bagi menghadapi Perang Dunia Kedua.

 

Dalam PRU tahun 1969, PAS memenangi 12 kerusi Parlimen, termasuk di Parit yang diwakili Hashim.

 

Hashim juga terkenal kerana mampu berpantun semasa memberi ceramah. Jika sejam ceramah, sejam itulah dia boleh berpantun dan menarik hati pendengar, termasuk Ahli Parlimen seperti Madahavan Nair. Dalam PRU 1969, Hashim mengalahkan Dato’ Hussein Nordin (Tan Sri), Setiausaha Agung UMNO dan Pengerusi akhbar Utusan Melayu.

 

Hashim dikatakan mampu berpantun semasa berceramah. Jika sejam berceramah, sejam itulah dia boleh berpantun dan menarik hati pendengar, termasuk Ahli Parlimen seperti Nair.

 

Antara pantun spontan Hashim yang disampaikan kepada teman oleh seorang veteran PAS di Parit, pada 1969 sebaik dipecat dari PAS, yang kemudiannya kembali kepada UMNO, ialah One two three four/satu dua tiga empat/Aku naik kereta besor/Orang Parit apa dapat?

 

Anaknya, Sallehudin Hashim juga boleh berpantun. Sebagai contoh, Cadangnya CEO tapi tak jadi/jumpa Khalid macam merempat/50 ribu pun tak nak bagi/banding juta-juta aku dah dapat, dan Kalau apak aku boleh penaya Parit/aku pulak penaya 1 Malaysia/Lantakler kome pekik jerit/Janji aku kayaaa...

 

Memang benarlah semua pantun yang disebutkan bukan pantun. Selain bukan unsur alam dalam pembayangnya, ia hanya mementingkan bunyi rima, dan tidak wajar sama sekali. Terdapat juga perkataan dalam bahasa Inggeris yang pastinya menjadi bahasa rojak.

 

Saya dapati ‘pantun yang bukan pantun’ ini berterusan hingga sekarang. Kian ramai Ahli Parlimen yang berpantun di Dewan Rakyat Parlimen sebelum memulakan ucapan, atau bertanya soalan. Ternyata mereka hanya ikut suka hati, yang mungkin disebabkan ketidakfahaman terhadap pantun. Mereka hanya mencipta pantun berdasarkan bunyi rima, sama ada a b a b atau a a a a. Logik tidak logik dan unsur alam jelas terabai.   

 

Daripada sekian ramai Ahli Parlimen yang suka berpantun, saya lihat hanya Ahli Parlimen Pontian, YB Datuk Seri Haji Ahmad Haji Maslan, atau lebih dikenali sebagai Ahmad Maslan, 58 tahun, seorang ahli politik dari UMNO/BN, dan Timbalan Menteri Kerja Raya Malaysia yang tampil dengan pantun berkualiti.

                                                                                                                                         

YB Datuk Seri Haji Ahmad Haji Maslan, atau lebih dikenali sebagai Ahmad Maslan.

=========================================================================

Ahmad gemar menggunakan pendekatan yang lebih sopan, halus dan penuh makna tersirat menerusi budaya masyarakat Melayu, iaitu berpantun. Beliau memang terkenal sebagai pemimpin yang gemar berpantun dalam pelbagai situasi, tidak kira semasa berucap mahupun ketika beramah mesra dengan orang ramai.

 

Pendekatan itu turut dijadikan ‘senjata’ oleh Ahmad ketika turun berkempen pada Pilihan Raya Kecil (PRK), dan/atau PRU. Beliau biasanya menghasilkan dua rangkap pantun empat kerat baharu, mengajak pengundi memilih calon yang bertanding bagai pihak Kerajaan Perpaduan pada PRK DUN Sungai Bakap misalnya.

 

Sebagai contoh, Ahmad menyampaikan pantun, menanam padi semakin cekap/lima kali pulun dua tahunan/wahai pengundi Sungai Bakap/ayuh undi calon Perpaduan.

 

Selain itu, untuk bertemakan ‘Perjuangan UMNO’, Ahmad turut mencipta pantun yang berbunyi bandar Pontian ada hikayat/kisah bersemi cerita bersama/UMNO berjuang untuk rakyat/dulu kini dan selama-lama.

 

Pantun dua rangkap empat kerat ini juga menarik, iaitu bunga kenanga di tasik Johor/pohonnya redup suasana nyaman/setia bersama Bangsa Johor/untuk hidup makmur dan aman, dan pohonnya redup suasana nyaman/buah dokong sudah terkenal/untuk hidup makmur aman/ayuh sokong Barisan Nasional.

 

Pantun empat kerat karya Ahmad yang lain adalah zaman bahari hebat pendekar/habis tanah mereka tawan/hidup berani kerana benar/rajin amanah jadi pegangan, dan habis tanah mereka tawan/sejarah keramat demi maruah/rajin amanah jadi pegangan/itulah semangat membawa tuah.

 

Walaupun ada juga sesekali kurang atau tidak menepati ciri-ciri pantun, tetapi jelas kelihatan Ahmad lebih mengetahui, dan mahir berpantun ketimbang YB lain. Pantun ciptaan beliau tidak kelihatan dan kedengaran ganjil/sumbang.

 

Ahli politik suka berpantun adalah satu perkara yang menarik. Para pemantun dan pencinta pantun pastinya gembira, dan berbangga apabila pantun diucapkan dengan gembira di mana-mana, termasuk Dewan Rakyat dan Dewan Negara yang mulia.

 

Walau bagaimanapun, dua perasaan itu akan lebih mendalam dan bermakna sekiranya ahli politik ‘cenderung pantun’ dapat menghasilkan pantun setaraf pantun-pantun ciptaan Ahmad.

 

Sama ada Melayu atau bukan, mereka perlu berfikir dengan sebaik mungkin sebelum mencipta pantun, dan mengucapkannya. Jangan hanya ghairah berpantun, tetapi menyampaikan yang jelik. Sebagaimana sajak, pantun juga sukar dihasilkan.

- Disesuaikan untuk siaran oleh RAJA YUSOFF ARIFFIN

No comments:

Powered by Blogger.