REVOLUSI PENDIGITALAN
PELANCONGAN MALAYSIA
IVT Pacu Industri Menuju Tahun
Melawat Malaysia 2026
INDUSTRI pelancongan negara hari
ini berkembang pesat. Satu daripada bukti dan tanda kepesatan itu ialah
pelancongan maya interaktif (interactive
virtual tourism - IVT) yang tampil sebagai perintis, dengan memperkenalkan
platform inovatif yang mengubah cara ejen pelancongan dan pelanggan
berinteraksi dalam masa nyata.
IVT
merupakan platform konsultasi maya yang selamat dan direka khas untuk
meningkatkan kepercayaan, memperkukuh keterlibatan pelanggan, serta
menghapuskan penipuan dalam transaksi pelancongan.
Peralihan
ke arah platform digital semakin ketara, di mana ekonomi digital Malaysia telah
menyumbang lebih 22.6 peratus kepada Keluaran dalam Negara Kasar atau KDNK
negara pada 2023 dan melebihi 25 peratus pada 2025.
Jualan
pelancongan dalam talian terus berkembang pesat, mengatasi model perniagaan
tradisional.
IVT mengambil peluang ini dengan menawarkan platform konsultasi maya dalam masa nyata yang selamat, meningkatkan kepercayaan pengguna, mencegah penipuan, dan meningkatkan kadar jualan untuk agensi pelancongan.
YBhg Dato’ Seri Dr Mohd Khalid Harun.
=======================================================================
Pada
12 Februari 2025 di Hotel Corus Kuala Lumpur, telah berlangsung Taklimat Media Pelancongan
Maya Interaktif (IVT) yang turut dihadiri YBhg Dato’ Seri Dr
Mohd Khalid Harun, Presiden MATA; YBhg Dato’ Jeffri Sulaiman, Timbalan Presiden MATA; YBrs
Encik Ahmad Jafri Ngah Ali, Ahli Jawatankuasa Majlis Eksekutif MATA; serta YBhg
Dato’ Kaartik Kulanthavelu, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Instan Exhibition Sdn
Bhd; dan YBrs Encik M Vijjayandran, CEO Vypa Malaysia Sdn Bhd.
Pada
umum dan hakikatnya, IVT membolehkan interaksi langsung secara bersemuka antara
pelancong dengan profesional pelancongan yang disahkan, memastikan pengalaman
tempahan yang selamat, dan boleh dipercayai.
YBhg Dato’ Kaartik Kulanthavelu menyampaikan taklimat.
=======================================================================
Peningkatan
kes penipuan pelancongan mendorong IVT menyediakan penyelesaian selamat dengan
membolehkan pengguna mengesahkan ejen sebelum membuat sebarang komitmen.
Secara
menyeluruh, ada empat manfaat utama IVT, iaitu meningkatkan kepercayaan
pelanggan, pencegahan penipuan, peningkatan jualan untuk agensi, dan kemudahan
& aksesibiliti.
Dalam
meningkatkan kepercayaan pelanggan, pelancong boleh berunding secara terus
dengan ejen pelancongan yang disahkan sebelum membuat tempahan.
Pencegahan
penipuan pula bertujuan menghapuskan ejen palsu, dan penipuan pelancongan
melalui interaksi langsung yang disahkan.
Bagi
peningkatan jualan untuk agensi, perniagaan pelancongan boleh menukar prospek
kepada pelanggan dengan lebih berkesan melalui keterlibatan masa nyata.
Akhirnya
sekali, dalam kemudahan & aksesibiliti, pelancong boleh merancang
perjalanan dari mana-mana sahaja melalui konsultasi video.
Dengan
beberapa kelebihannya, platform ini dijangka akan mengubah landskap pelancongan
Malaysia, menawarkan cara yang lebih lancar dan selamat bagi pelancong untuk
merancang percutian mereka, serta membantu agensi pelancongan membina hubungan
pelanggan yang lebih kukuh.
Dalam
ucapan ringkasnya, Dato’ Seri Dr Mohd Khalid antara lain menyatakan IVT bukan
sekadar platform, tetapi penyelesaian kepada salah satu cabaran terbesar dalam
industri pelancongan, iaitu kepercayaan.
YBrs Encik M Vijjayandran turut menyampaikan taklimat mengenai IVT.
=======================================================================
“Dengan
membolehkan komunikasi langsung antara pelancong dengan ejen, kami menjadikan
tempahan pelancongan lebih selamat, dan telus berbanding sebelum ini,” ujar
beliau.
Dengan
lebih 90 peratus rakyat Malaysia menggunakan Internet dan transaksi dalam
talian dalam sektor pelancongan terus meningkat, tambah Dr Mohd Khalid, IVT
adalah langkah penting dalam mendigitalkan industri pelancongan Malaysia.
“Agensi
pelancongan, pengendali pelancongan, dan pihak berkuasa pelancongan boleh
memanfaatkan platform ini untuk menarik lebih ramai pelancong, dan
memperkukuhkan kedudukan Malaysia sebagai destinasi pelancongan terkemuka dunia,”
tegas beliau.
Hal
ini dipersetujui Dato’ Kaartik dan Encik Vijjayandran dalam taklimat mereka, sementelah
ketika Malaysia bersiap sedia menyambut Tahun Melawat Malaysia 2026.
IVT,
tegas mereka, akan dan mampu tampil sebagai pemain utama dalam menyokong
transformasi digital industri pelancongan.
=======================================================================
Dengan
mengadaptasi pelancongan maya interaktif, tambah mereka lagi, agensi pelancongan,
pengusaha pelancongan, dan pihak berkuasa pelancongan dapat meningkatkan
kredibiliti, menarik lebih ramai pelanggan, serta memperkukuh kedudukan
Malaysia sebagai destinasi pelancongan utama dunia.
Justeru,
Khalid serta Kaartik dan Vijayyandran menyeru ahli perniagaan dan profesional dalam
industri pelancongan menyertai era baharu pelancongan ini.
Untuk
mengetahui lebih lanjut mengenai IVT, dan manfaatnya kepada perniagaan anda,
layari www.mata.travel, atau email kepada info@mata.travel.
- - disesuaikan untuk siaran
oleh RAJA YUSOFF ARIFFIN
No comments: