SASTERA BUDAYA


SERAM TAK SERAM, TETAP ADA PENGAJARAN



SERAM atau tidak? Memang sejak mendengar judulnya sahaja saya menjangkakan ia filem
bercorak seram bertahap tinggi, malah jangkaan/harapan itu besar. Menjelang hari
mula tayangannya, keterujaan saya semakin kuat.
Filem ‘Annabelle Comes Home’ ini mula ditayangkan di Amerika Syarikat pada 26
Jun lalu, sementara di Malaysia sehari kemudian oleh Warner Bros Pictures, dan
New Line Cinema.
Walau bagaimanapun, keseramannya biasa-biasa sahaja. Sebaliknya timbul
kegeraman/kehampaan pula. Ada seram, tetapi rasa geram/hampa melebihi
sehingga terasa hanya membuang masa menontonnya.
Untuk apa filem ini dihasilkan, walaupun memang ditunggu-tunggu? Ia filem seram
‘supernatural’ yang dijangka akan ‘pecah panggung’ kerana ceritanya berdasarkan
legenda anak patung Annabelle. Namun demikian, filem sebelumnya, ‘Annabelle’
(2014, meraih $257.1 juta daripada kos $6.5 juta), dan ‘Annabelle: Creation’ (2017,
$306.5 juta/$15 juta) lebih menarik, mencengkam, serta membekas.
‘Annabelle Comes Home’ menarik perhatian penonton/peminat dan pemerhati filem
seram kerana ia sajian ketujuh francais ‘Conjuring Universe’, yang turut menampilkan
suami isteri Ed Warren (Patrick Wilson) dan Lorraine Wilson (Vera Farmiga),
perunding hal-ehwal kesyaitanan, serta pembasmi gangguan roh jahat yang diistilahkan sebagai ahli demonologi.
Meskipun ia arahan pertama Gary Dauberman, daripada cerita yang ditulis olehnya
bersama-sama James Wan (Wan turut menerbitkan filem ini bersama-sama Peter
Safran), saya tidak menafikan filem ini dihasilkan dengan sabar dan kronologi, dalam
menggerakkan jalan cerita, serta adegan demi adegan. Kesabaran itu perlu diikuti oleh
penonton juga. Jika tidak bersabar semasa menonton, akan kurang memahami.
Namun demikian, kesabaran penonton tidak berbaloi kerana keseramannya kurang
meresapi. Tidak banyak adegan seram di sepanjang 106 minit durasinya.
Adakah kekurangan tersebut disebabkan pembikin ‘Annabelle Comes Home’ lebih
suka membawa pengajaran tersirat daripada memaparkan keseraman melampau,
yang kosong, dan klise? Adakah itu juga kerana ia filem pertama si pengarah?
Dari permulaan lagi, saya dapat melihat beberapa siratan. Antaranya jangan
memandai-mandai mengenai sesuatu perkara yang kurang difahami, jangan suka
mengambil tahu hal orang lain, patuhi arahan, serta sayangilah ibu bapa, dan
jangan menyesal setelah mereka tiada lagi sehingga berharap dapat bertemu roh
mereka walaupun dengan cara yang salah.
Lantaran bersungguh-sungguh mahu melindungi Annabelle daripada ancaman yang
lebih bahaya, Ed dan Lorraine membawa anak patung yang kerasukan itu ke bilik
artifak berkunci di rumah mereka, menyimpannya di dalam almari kaca, dan
‘dilindungi’ doa oleh Paderi Gordon (Steve Coulter).
Walau bagaimanapun, perkara buruk terjadi setahun kemudian apabila Annabelle
membangkitkan roh jahat (syaitan yang dikaitkan dengannya, lakonan Joseph
Bishara) di dalam kurungan itu, yang mencari sasaran baharu, iaitu anak Ed dan Lorraine, Judy Warren (Mckenna Grace), serta dua orang pengasuhnya, Mary Ellen (Madison Iseman), dan Daniela (Katie Sarife).
Ed-Lorraine mengupah Mary kerana mereka perlu menjalankan tugas di tempat lain beberapa hari. Daniela yang mendapat tahu Mary bekerja di rumah Ed-Lorraine, berminat menyertai rakan baiknya. Dia ada misi sendiri, iaitu mahu memanggil roh ayahnya di rumah pakar demonologi itu. Rasa kesal dan bersalah, serta rindu menghantui Daniela yang didakwa menyebabkan kematian ayahnya.
Walau bagaimanapun, Daniela melakukan kesalahan lain pula apabila menceroboh
bilik artifak berkunci Ed-Lorraine itu meskipun telah diingatkan oleh Mary agar tidak
menyentuh apa-apa di dalam rumah tersebut, apatah lagi menceroboh mana-mana bilik.
Namun demikian, ketika Mary melayan Judy bermain di luar rumah, Daniela
mengambil kesempatan melaksanakan misinya. Secara tidak sengaja dia terjumpa
anak kunci bilik artifak itu, lalu menyelinap masuk walaupun tertulis larangan keras
pada pintunya.
Hampir semua artifak disentuh oleh Daniela, sehingga dia terpandang Annabelle,
dan curiga. Disebabkan sifat ingin tahunya yang mendalam, Daniela tanpa sedar telah membebaskan Annabelle. Keadaan menjadi kacau setelah Annabelle merasuk semua artifak di dalam bilik itu. Daniela turut dirasuk oleh salah satu artifak, sehingga hampir-hampir membunuh Mary.
Roh ayah Daniela menjelma dalam bentuk jasad asal, dan sama-sama memetik
piano, tetapi kemudian memarahi anak gadisnya itu. Daniela kemudian menyedari
dia telah melakukan kesilapan tidak mengikut pesanan Mary.
Daniela bukan sahaja suka ‘menyibuk’, dan mengabaikan larangan dengan
menceroboh bilik artifak berkunci Ed-Lorraine, tetapi turut memandai-mandai
(mengenai sesuatu perkara yang kurang difahami) apabila membuka almari kaca
yang mengurung Annabelle.
Sehubungan itu, seperkara lagi yang penting ialah manusia boleh berusaha menghalang
keburukan/kejahatan, misalnya dengan berdoa. Walau bagaimanapun, itu belum
mencukupi jika manusia sendiri yang mengundangnya. Paderi Gordon telah berdoa
‘mengunci’ Annabelle, dan Ed-Lorraine mengurungnya di dalam almari kaca. Namun
begitu, Daniela merosakkan usaha itu apabila membuka almari berkenaan.
Agak menarik kekecohan berlaku ketika Ed dan Lorraine tiada. ‘Annabelle Comes Home’ seolah-olah mahu menunjukkan kebolehan anak pasangan ahli demonologi itu, Judy yang baru berusia 10 menentang roh jahat.
‘Annabelle Comes Home’ merupakan filem seram ‘supernatural’ yang berdasarkan
legenda anak patung Annabelle. Ia sekuel filem ‘Annabelle’, dan ‘Annabelle:
Creation’, serta sebagai sajian ketujuh francais ‘Conjuring Universe’.
Pada awal April 2018, Warner Bros. mengumumkan 3 Julai 2019 sebagai tarikh filem baharu dalam francais ‘Conjuring Universe’ yang belum berjudul. Lewat bulan tersebut, diumumkan bahawa filem itu akan menjadi sajian lain dalam siri ‘Annabelle’, dengan Gary Dauberman bersetuju menulis lakon layar, dan mengarah sebagai filem pertama arahannya, berdasarkan olahan cerita oleh Dauberman sendiri, dan James Wan. Wan dan Peter Safran akan membiayai projek tersebut.
Pada 2018, San Diego Comic-Con, James Wan dan Safran mendedahkan bahawa filem tersebut akan muncul selepas ‘Annabelle’, dan menumpukan kepada anak patung setelah disimpan di dalam kotak kaca di muzium Warren. Dauberman kemudian membuat kepastian dengan menyatakan filem tersebut akan bermula tidak lama selepas pembukaan ‘The Conjuring’ di mana watak titular diperkenalkan, tetapi juga sebelum banyak sajian pertama francais itu.
Pada 5 September 2018, Michael Burgess dipilih sebagai jurukamera filem tersebut. Pada 30 Mac 30, 2019, Kirk Morri pula dilantik menjadi penyunting.
Pada lewat September 2018, Mckenna Grace ditawarkan membintangi filem ini sebagai Judy Warren, anak Warren suami isteri yang berusia 10 tahun. Madison Iseman pula sebagai salah seorang pengasuhnya.
Pada Oktober, Katie Sarife turut bersetuju berlakon. Pada bulan yang sama, Patrick Wilson dan Vera Farmiga diumumkan akan tampil kembali sebagai Ed, dan Lorraine Warren.
Produksi ‘Annabelle Comes Home’ ini dimulakan pada 17 Oktober 2018, di Los Angeles. Pada 7 Disember 2018, Wilson memberitahu dia sudah selesai menjalani penggambaran yang membabitkannya. Penggambaran penuh selesai pada 14 Disember 2018.
Filem ini mula ditayangkan di Amerika Syarikat pada 26 Jun lalu, sementara di Malaysia sehari kemudian oleh Warner Bros Pictures, dan New Line Cinema.

No comments:

Powered by Blogger.