Pages

Monday, 23 December 2019













SASTERA BUDAYA


LIMA JAM BURU PEMBUNUH POLIS


DALAM kisah benar (diadaptasi/didasarkan) atau rekaan, rasuah atau tumbuk rusuk tetap merupakan antara musuh utama kehidupan. Ada juga yang menganggapnya sebagai ibu segala jenayah.
Kewujudannya memang menghancurkan, tidak kira dalam sektor mana pun, apatah lagi pihak yang berkait rapat dengan/pelaksana undang-undang negara, serta keselamatan awam, iaitu kepolisan, dan kehakiman. Kedua-duanya terkenal, dan menjadi sandaran masyarakat.
Namun begitu, amat malang apabila kedua-duanya yang dipertanggungjawab/diharapkan membasmi jenayah, sebaliknya terbabit/melakukan atau turut menjadi antara pemain jenayah.
Filem 21 Bridges (barangkali sesuai judulnya 5 Hours) diadaptasi daripada kisah/peristiwa sebenar. Kalau kisah/kejadian rekaan pun, kerosakan yang disebabkan oleh rasuah tetap besar.
Lapan orang anggota polis terkorban ketika bertugas kerana jenayah rasuah, bukan perkara kecil walaupun diakui oleh ketua mereka, tidak semua si mati terlibat.
Terbabit atau tidak, kesemua yang datang ke tempat kejadian mati. Mereka terbunuh dalam operasi yang kononnya untuk membasmi jenayah.
Kapten Matt McKenna (JK Simmons) dari Jabatan Polis New York (NYPD) memberitahu sedemikian kepada Andre Davis (Chadwick Boseman) dalam ‘usaha membela diri’ ketika didakwa oleh detektif itu di rumahnya sendiri.
Jelas sekali empat daripada lapan anggota polis yang datang ke kedai wain itu memang korup. Davis (hasil siasatannya) memberitahu McKenna bahawa anggota-anggota bawahannya itu datang ke kedai tersebut mengambil kokain yang disembunyikan di situ untuk diedarkan secara rahsia ketika bertugas dengan kereta peronda. McKenna mengakuinya dan memuji kepintaran Davis, tetapi Davis tidak ‘makan pujian’.
Alangkah kejinya kerana - biarpun seperti kata McKenna kepada Davis itu terpaksa dilakukan atas desakan hidup, dan masalah penyalahgunaan dadah/rasuah tidak akan selesai, seolah-olah mewajarkan jenayahnya itu - anggota polis yang ‘bersih’ turut terkorban.
Selama ini ‘operasi’ haram McKenna berjalan lancar. Walau bagaimanapun, lantaran desakan hidup juga, penjenayah kecil-kecilan, Michael Trujilo (Stephan James), dan Ray Jackson (Taylor Kitsch) terpaksa mengedar dadah. Mereka merompaknya dari kedai wain itu yang pemiliknya orang McKenna.
‘Operasi’ McKenna malam itu musnah akibat Trujilo dan Jackson yang sedang merompak, menembak mati empat orang anggota polis korup tersebut. Trujilo dan Jackson tidak menyangka kokain itu berjumlah 300 kilogram, sedangkan mereka diarahkan mengambil 30 kilogram sahaja. Jadi, mereka bingung dan sukar segera beredar. Namun begitu, alang-alang sudah di depan mata, dan mahukan habuan lebih, mereka mengambil 50 kilogram.
Jackson yang menembak mati anggota-anggota polis tersebut, dimarahi Trujilo kerana itu akan menyusahkan mereka. Menyedari diburu polis, keduanya memaksa pembantu mereka, Bush (Louis Cancelmi) memujuk ‘bos’ memberi habuan lebih besar untuk menukar identiti agar terlepas. Mereka diberikan $1 juta. Pakar pemalsu, Adi (Alexander Siddig) menukar identiti Trujilo dan Jackson, dan menyuruh mereka ke Miami esoknya.
Menariknya, siapa dalang rompakan kokain dan tembelang anggota-anggota polis itu tidak diketahui/disangka oleh penonton kerana lakonan, dan plot yang kemas.
Walau bagaimanapun, kematian lapan anggota polis itu setidak-tidaknya membuka kertas siasatan, dan dapat menghapuskan sebahagian virus perosak masyarakat. Jika tidak dapat semua, sebahagian kecil pun memadai, dan diadaptasikan ke filem untuk tontonan masyarakat (biarpun klise) agar ia terus (sejak dahulu lagi) memberitahu buruknya rasuah, dan penyalahgunaan dadah.
Mujurlah masih ada anggota polis yang baik/budiman seperti Davis, yang tidak menyangka rakan setugasnya, Frankie Burns (Sienna Miller) juga korup – walaupun dari jabatan narkotik.
Ketika berpeluang memberkas Trujilo, Burns ‘mengacau’ Davis. Trujilo dapat bolos, dan bersembunyi di bilik hotel, serta membuka kandungan pemacu pena pemberian Adi, dan mendapati McKenna serta beberapa anggota NYPD terlibat dalam kes tersebut.
Selepas mengubah wajahnya, Trujilo lari membawa wangnya. Davis mengejar hingga ke kereta api bawah tanah, dan memaksanya menyerah diri. Walau bagaimanapun, Trujilo tiba-tiba ditembak oleh Burns yang juga berada di dalam kereta api itu.
Davis kecewa dan berang kerana Trujilo bersedia menyerah diri. Dia menjerkah Burns kerana menembak Trujilo (yang menyerahkan pemacu pena dengan kata laluan Coolhands kepadanya sebelum mati). Burns mendakwa dia menyangka Trujilo masih mengancam Davis.
Sewaktu sibuk menerima ucapan tahniah daripada rakan polis, Davis yang sangsi, membuat helah meminjam telefon bimbit Burns. Bocorlah rahsia Burns telah menghubungi Leftenan Kelly (Darren Lipari) sebelum apartmen Adi diserbu. Rupa-rupanya Burns membunuh Trujilo agar rahsia polis korup tidak terbongkar. Dia dan Kelly sebenarnya bersekongkol dengan McKenna.
Burns yang tiba ke rumah McKenna (setelah diminta oleh kapten itu) mengacukan pistol kepada Davis. Ketika itu, McKenna yang enggan menyerah diri, Kelly, serta Butchoo (Obi Abili), dan Dugan (Andy Truschinski), dua ejen FBI yang juga konco McKenna telah mati ditembak oleh Davis. Davis meminta Burns menyerah diri sambil memberitahu belangnya telah terdedah, dan tidak mahu anak ibu tunggal itu hidup tanpa ibu kerana dihukum penjara seumur hidup akibat membunuhnya.
Pada awal siasatan, Davis dan Burns dapat mengesan Tujilo dan Jackson. Akan tetapi, Bush ditembak mati oleh Butchco, dan Dugan yang memang mahu mengambil alih kes itu terlebih dahulu.
Apabila terlihat Butchco berbuat sesuatu pada mayat Bush, Davis bertambah hairan kerana pasukan polis diketuai Kelly dapat mengesan apartmen Adi dengan cepat.
Adi kemudian mati ditembak oleh polis, tetapi sempat memberi dua pemacu pena dengan kata laluan kepada Trujilo sebelum dia dan Jackson melarikan diri.
Kita memang mengharapkan kewujudan anggota polis seperti Davis dan mendiang ayahnya yang bukan sahaja ‘bersih’ serta patriotik sejati, tetapi pintar, cekap, dan peka dalam dunia sebenar – bukan seperti McKenna yang durjana meskipun bendera Amerika Syarikat berkibar di depan rumahnya - kerana itu tidak semustahil mengharapkan adiwira.
Ketika remaja, Davis (lakonan Christian Isalah) menghadiri upacara pengebumian ayahnya yang terkorban sewaktu bertugas. Beberapa tahun kemudian, dia menjadi ‘penegak undang-undang’ yang disegani di NYPD.
Ketika masih berduka atas kematian ayahnya, Davis ditugaskan menyiasat kes kokain itu oleh Timbalan Ketua Spencer (Keith David). Davis mendapat semangat sambil menjaga ibunya, Vonetta Davis (Adriane Lenox semasa tua/Sarah Ellen Stephens semasa muda), dengan prinsip ‘merenung syaitan tepat pada matanya’ ketika menghadapi penjenayah.
Davis menutup 21 buah jambatan di Manhattan dalam usahanya memberkas Trujilo dan Jackson biarpun tanpa kelulusan timbalan Datuk Bandar (Morocco Omari), McKenna, serta Butchco, dan Dugan. Dia dan Burns, serta polis hanya ada masa lima jam sahaja untuk menyelesaikan tugas. Sebab itulah saya lebih suka judul 5 Hours kerana kesemua jambatan yang ditutup tidak turut menjadi watak filem ini.
Davis dan Burns berjaya menangkap Michael dan Ray. Selepas tanpa sengaja membunuh seorang awam, Ray parah ditembak oleh Davis. Michael kemudian mengancam Burns dengan pistol, dan memberitahu Davis mengenai pemacu, sebelum melarikan diri.
Sama ada dalam dunia sebenar bertentangan dengan polis jahat/durjana dalam satu jabatan sudah kerap dipaparkan dalam filem aksi lasak. Mungkin kerana itu sambutan terhadapnya agak dingin meskipun Boseman ialah pemegang watak Black Panther, filem adiwira berjudul serupa yang diminati ramai.












SASTERA BUDAYA


HIDUP SEMULA DISAMBAR PETIR


FILEM cereka mengenai adiwira bukan perkara baharu. Hollywood sudah lama menghasilkannya. Antara adiwira yang terkenal ialah Batman, Superman, Hulk, dan Spider-Man. Kemudian Captain America, Iron Man, Thor, Ant-Man, Black Panther, Black Widow, Wonder Woman, dan Aquaman semakin diminati.
Produksi filem negara lain termasuk Bollywood (India) turut menghasilkan filem
adiwira, tetapi tidak mendunia, tidak terlalu diperhati/dihiraukan, dan tidak berpengaruh
sebagaimana filem adiwira dari Hollywood.
Industri perfileman Malaysia pernah menghasilkan Cicak-Man (2006), Cicak-Man 2:
Planet Hitam (2008), Cicak-Man 3 (2015), dan Badang (2018). Walau bagaimanapun, filem francais Cicak-Man sudah semakin senyap, dan hampir dilupakan. Badang pula ‘malang’.
Dalam setahun dua kebelakangan ini tiada kedengaran lagi ura-ura penghasilan filem adiwira Melayu tempatan. Barangkali banyak masalah selain kewangan yang mengekang penerusannya.
Badang memang antara cerita rakyat Malaysia yang terkenal. Cathay-Keris Film Productions di Singapura pernah menerbitkan filem Badang, lakonan Wahid Satay dan Roseyatimah pada 1962. Badang 2018 lakonan Dato’ Aliff Shukri dan Fasha Sandha mengecewakan ramai.
Francais Cicak-Man pula rekaan/terbitan Kru Studios dengan kerjasama Grand Brilliance (hanya Cicak-Man dan Cicak-Man 2: Planet Hitam sahaja meraih keuntungan walaupun semakin merosot – masing-masing meraih RM6.7 juta dan RM2.85 juta). Cicakman 3 rugi.
Diam-diam, industri perfileman Indonesia muncul dengan filem adiwiranya, Gundala yang mendapat pujian untuk pelakon utama, pengarahan, rekaan kostum, kesan visual dan keasliannya semasa ditayangkan di Festival Filem Antarabangsa Toronto (TIFF) pada 11 September 2019.
Seni kostum Gundala hasil kerjasama dengan pereka kostum dari Amerika Syarikat, Quantum Creations FX yang telah menghasilkan kostum bagi filem-filem terkenal seperti Dare Devil, Supergirl, The Hunger Games, Star Trek, dan Iron Man.
Kesan visualnya pula dihasilkan oleh Abby Eldipie bersama-sama Anibrain VFX, India yang terlibat dalam pembikinan filem Doctor Strange, Guardians of Galaxy Vol 2, francais Fantastic Beast, dan banyak lagi. Tidak hairanlah dalam Festival Filem Indonesia 2019, Gundala memenangi kategori Penata Efek Visual Terbaik. Kategori lain yang turut dimenanginya ialah Pengarah Sinematografi Terbaik (Ical Tanjung), dan Penata Suara Terbaik (Khikmawan Santosa, M. Ikhsan & Anhar Moha).
Gundala yang berdurasi 123 minit ini menjalani penggambaran pada September dan Oktober 2018. Tayangan perdana di Indonesia diadakan pada 28 Ogos 2019, diikuti tayangan umum mulai esoknya. Daripada bajet Rp30 bilion/$2.11 juta, ia memperoleh Rp67.67 bilion/$4.78 juta). Di Malaysia, Gundala mula ditayangkan pada 26 Disember 2019.
Diedarkan oleh Legacy Pictures, ia merupakan terbitan bersama Screenplay Films dan BumiLangit Studios, dan sajian pertama dalam Sejagat Sinematik BumiLangit (BCU). Berita rasmi pertama mengenai Gundala diumumkan pada 4 April 2018 di akaun media sosial syarikat penerbitan, dan pengarahnya.
Sidang media di Indonesia Comic Con pada 28 Oktober 2018 diadakan untuk memperkenal para pelakon utama, dan video pertama Gundala.
Apabila ditanya mengapa Indonesia mula membikin filem adiwira, pengarahnya yang terkenal dengan Janji Joni, Pengabdi Setan, Ratu Ilmu Hitam, dan Perempuan Tanah Jahanam, menjelaskan mereka mahu mengangkat komik-komik asli klasik yang berlatarbelakangkan sejarah dan budaya tempatan.
Saya fikir Gundala memulakan cita-cita besar perfileman Indonesia, khususnya Joko Anwar sebagai pengarah menampilkan francais filem adiwira versi negara mereka menjelang tahun-tahun mendatang. Cita-cita mengangkat komik-komik asli klasik dengan watak-watak, tempat dan kejadian yang berlandaskan budaya tempatan memang amat menarik yang saya fikir ia juga usaha/langkah mengikis fenomena/dominasi filem-filem francais Hollywood oleh Marvel, dan DC Comics.
Gundala merupakan adaptasi daripada watak komik pertama di Indonesia berjudul serupa, karya Harya ‘Hasmi’ Suraminata yang diterbitkan oleh Jagat Sinema pada 1969. Komik tersebut mendapat sambutan hangat para pencinta komik di Indonesia, dan telah diterbitkan sebanyak 23 edisi hingga tahun terakhirnya pada 1982.
Oleh sebab muncul baru-baru ini, sukar menafikan ia turut dipengaruhi filem adiwira Hollywood. Justeru, di mana keasliannya seperti yang dikatakan oleh pengkritik semasa TIFF?
Sekali fikir dan secara visual, keaslian Gundala boleh dipertikai kerana nampak ia mengikut formula filem adiwira Hollywood, apatah lagi akan ada BCU juga yang menampilkan sekuel bagi setiap adiwira, dan gabungan mereka menentang antagonis demi antagonis.
Kegawatan dan kesempitan hidup rakyat, serta segala kebimbangan mereka dalam Gundala memang gejala/krisis biasa (klise juga) dalam mana-mana filem adiwira Hollywood.
Masih ada individu berpengaruh/berkuasa yang menentang kuasa jahat dan bekerjasama dengan adiwira – dalam filem ini, Ridwan Bahri (Lukman Sardi), segera mengingatkan kita kepada Pesuruhjaya Gordon dalam filem francais Batman.
Gordon bekerjasama dengan Batman. Bezanya, Gordon pegawai tinggi polis, sementara Ridwan wakil rakyat/ahli parlimen.
Pengkor (Bront Palarae semasa dewasa), anak yatim mangsa kekejaman yang bangkit bersama-sama ramai anak yatim lain turut mengingatkan pada watak Penguin (Danny DeVito) dalam Batman Returns (1992).
Pengkor, mafia kejam cacat wajah dan berjalan tempang. Dia menjadi begitu angkara pekerja ladang ayahnya membakar rumah, membiarkan dia yang masih kanak-kanak menderita, dan bersumpah untuk membalas dendam, bangkit mengetuai kumpulan anak yatim piatu yang dibesarkan sebagai pembunuh, dan memanggilnya “Bapak”.
Dalam filem francais adiwira, biasanya penjahat mahu menguasai dunia. Namun demikian, Pengkor mendakwa hanya dia yang mahu/berjaya menyatukan rakyat, dengan wakil rakyat/ahli parlimen. Kononnya dia patriotik dan ada patriotisme.
Ganda Hamdan (Aqi Singgih) merupakan orang bawahan Pengkor, dan Ghazul (Ario Bayu) dalam menggubal undang-undang. Sementara ‘anak-anak’ Pengkor yang bertebaran di seluruh negara menyamar sebagai doktor Cantika/Camar (Hannah Al Rashid), orang kuat, Tanto Ginanjar (Daniel Adnan), pelukis (Cornelio Sunny), pelajar Desti Nikita (Asmara Abigail), peragawati Mutiara Jenar/Bidadari Mata Elang (Kelly Tandiono), pemukau Kamal Atmaja (Arie Tulang), pengarca Sam Buadi (Aming), penari Swara Batin (Cecep Arif Rahman), dan pemain biola terkenal, Adi Sulaiman (Rendra Bagus Pamungkas) menjadi pembunuh upahan Pengkor.
Peranan beberapa orang daripada mereka, kecuali Adi Sulaiman yang telah mati, lebih besar dalam filem-filem Bumilangit Universe akan datang.
Ghazul yang lama bergantung pada Pengkor, bernafsu menguasai dunia. Ketika Pengkor nazak, dia menggali sebuah kubur lama di dalam dinding muzium kota dengan bantuan Ganda Hamdan sambil membawa sebuah bekas berisi kepala orang tua yang telah dipancung.
Dengan menggunakan darah Sancaka yang diambil dari pertarungan sebelumnya, dia mencantumkan tubuh dan kepala tersebut di dalam bekas itu. Proses tersebut membangkitkan Ki Wilawuk (Sujiwo Tejo), iblis yang gagah dari zaman purba. Baru Ghazul menyebut dirinya sebagai Ghazul, dan memberitahu Ki Wilawuk bahawa musuh telah datang. Dia memanggil musuh itu sebagai ‘Gundala’ (‘Guntur’ dalam bahasa Jawa kuno bererti petir). Ki Wilawuk memerintahkan Ghazul mengumpulkan tenteranya, kerana perang besar akan berlaku.
Sancaka memperoleh tenaga/kuasa luar biasa selepas tubuhnya yang terbaring kaku (mati) disambar petir pada satu malam. Dia mati setelah dilemparkan ke bawah dari bumbung kilang oleh para samseng yang diketuai Fadli Aziz (Donny Alamsyah).
Sebelum itu, Sancaka seorang diri bertarung dengan para penjahat tersebut yang membalas dendam mereka ditewaskan oleh pemuda itu ketika mengganggu Sedhah Esti Wulan (Tara Basro) di rumah.
Namun demikian, berdasarkan jawapan Joko Anwar, pelakon utama Abimana Aryasatya, Bront dan Ario semasa sidang media pratonton, mengangkat budaya Indonesia dalam komik klasik itulah keaslian filem ini.
Gundala membawa kisah Sancaka (lakonan Muzakki Ramdhan semasa kecil, dan Abimana Aryasatya ketika dewasa) yang hidup di jalanan sejak kecil setelah ditinggalkan oleh ibu bapanya (Marissa Anita dan Rio Dewanto). Kesulitan hidup membuat Sancaka sering memikirkan bagaimana dia harus bertahan untuk meneruskan kehidupan. Ketika keadaan semakin buruk, Sancaka perlu memilih untuk hanya melindungi dirinya sendiri atau bangkit menjadi wira membantu mereka yang ditindas.
Ini persoalan yang menarik bagi saya. Awang (Faris Fadjar Munggaran), anak jalanan yang lebih tua daripada Sancaka, menyelamatkannya daripada samseng kanak-kanak/remaja, dan mempelawa tinggal bersama-sama. Sambil mengajar Sancaka kemahiran ilmu bela diri, dia turut menasihatkan anak yatim itu agar menjaga hal sendiri jika mahu terus hidup dengan aman.
Memang Sancaka tidak pernah mempedulikan masalah orang lain hingga dewasa dan bekerja sebagai pengawal keselamatan di kilang percetakan akhbar. Walau bagaimanapun, Pak Agung (Pritt Timothy), pengawal keselamatan veteran di kilang itu mengatakan manusia yang tidak mempedulikan masalah manusia lain, tidak berguna hidup.
Mahu menjadi wira, apatah lagi adiwira apa kalau hanya mementingkan diri sendiri? Sindiran Pak Agung itu mengganggu pemikiran Sancaka juga hinggalah gadis (perempuan) yang berjaya mengubah terus pendiriannya. Pada satu hari dia membantu jirannya, Wulan yang diganggu oleh beberapa orang samseng di rumah.
Kerana perempuan, Sancaka menjadi wira/adiwira? Memang wira/adiwira itu sentiasa/perlu mengambil tahu hal orang. Atau perlu gagah seperti adiwira dahulu baru mengambil tahu hal orang (menyelesaikan kes jenayah berat/ringan)?

Saturday, 21 December 2019












SASTERA & BUDAYA


TIADA WASIAT UNTUK WARIS MUSIBAT

MENJELANG ‘persaraan’nya sebagai James Bond, Daniel Craig keluar dari ‘dunia’ perisikan dengan membintangi filem arahan Rian Johnson, Knives Out.
Walaupun masih menyiasat, tetapi watak Detektif Denoit Blanc yang dibawanya tidak asing. Craig (pastilah) tidak kekok, malah membuktikan dia boleh berlakon dengan baik tanpa bertumbuk, melompat, menembak, memandu kereta laju, dan sebagainya seperti biasa (yang kelihatan selesa dilakukannya dalam filem-filem ejen rahsia terkenal itu).
Hanya dengan mimik wajah, dan gerak tubuh, serta pertuturan yang sesekali lucu, Craig membuktikan dia pelakon berbakat/wibawa.
Chris Captain America Evans mencuba kelainan dengan memegang watak Ransom Hugh Drysdale, sementara Ana de Armas yang turut mendampingi Craig dalam filem 007 terbaharu, No Time to Die, menjadi jururawat peribadi orang kaya, Marta Cabrera.
Banyak perkara menarik dalam Knives Out. Antaranya ialah si pelaku kebaikan tetap menerima/mendapat balasan baik; siapa pun kita, yang penting ialah ketulusan hati, ahli keluarga yang berantakan tidak wajar menerima wasiat, dan pemberi wasiat sanggup membunuh diri demi orang yang disukainya.
Knives Out ialah filem untuk peminat Craig dan Evans yang tampil dalam watak yang berbeza. Ia filem misteri komedi gelap yang lakon layarnya turut ditulis oleh Johnson.
Disebut sebagai filem bergenre misteri pembunuhan moden, Knives Out membawa kisah pertemuan keluarga yang bertukar menjadi kecoh selepas kematian ketuanya sehingga disiasat oleh seorang detektif berpengalaman.
Selain Craig, Evans, dan de Armas, Knives Out turut menampilkan Jamie Lee Curtis (Linda Drysdale/anak sulung Harlan, dan isteri Richard, tokoh hartanah yang berpengaruh, menjalankan syarikat sendiri dengan bantuan suaminya.), Michael Shannon (Walter ‘Walt’ Thrombey/anak bongsu Harlan, suami Donna dan pemangku baharu CEO syarikat penerbitan ayahnya), Don Johnson (Richard Drysdale/menantu Harlan dan suami Linda yang membantu syarikat isterinya), Toni Collette (Joni Thrombey/menantu Harlan dan isteri mendiang anaknya, yang juga guru gaya hidup), dan K Callan (Wanetta ‘Great Nana’ Thrombey/ibu Harlan). dan Frank Oz (Alan Steven/peguam Harlan).
Ada juga Lakeith Stanfield (Detektif Leftenan Elliot), Riki Lindhome (Donna Thrombey/menantu Harlan, isteri Walt). Katherine Langford (Megan ‘Meg’ Thrombey/cucu Harlan, anak Joni yang belajar seni liberal, dan aktivis sosial), Jaeden Martell (Jacob Thrombey/cucu Harlan, anak Walt dan Donna, yang asyik dengan telefon bimbitnya), Noah Segan (Trooper Wagner/pembantu Elliot), Edi Patterson (Fran/pembantu rumah Harlan), dan Christopher Plummer (Harlan Thrombey/pengarang novel misteri jenayah kaya-raya), serta Raúl Castillo, dan
M Emmet Walsh.
Filem yang turut menampilkan Johnson sebagai penerbit ini telah ditayangkan di Festival Filem Antarabangsa Toronto pada 7 September 2019 lalu. Tayangan umumnya di seluruh Amerika Syarikat bermula pada 27 November 2019, oleh Lionsgate Films. Di Malaysia, ia ditayangkan di pawagam sehari kemudian.
Si pelaku kebaikan tetap mendapat balasan baik, sama ada di dunia atau selepas hari kebangkitan. Oleh kerana ini bukan filem Melayu Malaysia yang tentunya tidak berteraskan Islam, maka watak baik itu mendapat laba semasa masih di dunia lagi.
Marta Cabrera tiada talian darah dengan Harlan Thrombey, malah dia pendatang asing. Walau bagaimanapun, atas jasa baik dan keikhlasannya sebagai jururawat, dia lebih disayangi Harlan sehingga memperoleh semua harta orang kaya itu.
Dalam wasiat yang telah diubah seminggu sebelum kematiannya (kebetulan seminggu), Harlan mewasiatkan semua hartanya kepada Cabrera. Itu tentu sahaja mengejutkan Linda, Walter, Richard, Joni, Donna, Megan, dan Jacob.
Cabrera yang juga sangat terkejut, telah dihenyak dengan bermacam-macam tuduhan oleh adik-beradik, anak-beranak, dan ipar-duai Thrombey itu.
Siapa pun kita, yang penting ialah ketulusan hati. Cabrera masih belum memiliki dokumen yang sah untuk tinggal di Amerka Syarikat. Namun demikian, hatinya baik dan tidak pernah menimbulkan masalah di sepanjang berkhidmat. Dia dibantu oleh Harlan.
Cabrera memperoleh harta kerana dia lebih disayangi Harlan berbanding anak-anak, dan cucu-cucunya sendiri. Harlan sedih serta kecewa kerana darah dagingnya sendiri hidup berkecamuk, dan mementingkan harta benda.
Harlan yang sangat menyayangi Cabrera sanggup mengelar lehernya sendiri sehingga mati agar jururawat muda jelita itu terselamat daripada tuduhan membunuh majikan. Cabrera menyangka dia telah tersilap dos memberi ubat suntikan kepada Harlan sehingga boleh menyebabkan kematian. Harlan sanggup membunuh diri agar Cabrera terlepas. Sebenarnya, Cabrera tersalah sangka. Harlan juga tidak tahu dos suntikan Cabrera itu sebenarnya betul.
Persembahan jalan cerita dan suntingan kemas membuatkan penonton tidak menyangka kematian Harlan (meskipun membunuh diri) berpunca daripada Ransom Drysdale, cucunya (anak Linda dan Richard). Ransom yang juga digambarkan sebagai kaki perempuan itu telah mengetahui perubahan isi wasiat. Dia tidak mahu terlepas harta datuknya, lalu membuat rancangan menganiayai Cabrera. Dos ubat dijadikan ‘senjata’. Namun begitu, rancangannya digagalkan oleh Fran yang ternampak dia menukar ubat.
Ransom mengetahui tindakan Fran, lalu dia bertindak membunuh wanita itu. Dia sendiri mengaku di hadapan Blanc, Elliot, Wagner, dan Cabrera tanpa disedari.
Mungkin ada yang berpendapat penyelesaian kisah ataupun penyiasatan Blanc akan lebih menarik jika bukan menerusi penceritaan/penjelasan olehnya pada penghujung durasi. Walau bagaimanapun, apa lagi cara yang berkesan jika tidak menerusi naratif berserta imbas kembali itu? Bukankah untuk meleraikan kekusutan/merungkaikan misteri?
Dalam perfileman Melayu tempatan, saya terus teringat pada Syafiq Yusof yang menggemari penyelesaian sedemikian. Lihatlah antara filem arahannya seperti Desolasi (2016), Abang Long Fadil 2 (2017), dan Misteri Dilaila (2019).
Meskipun dipersendakan oleh Cabrera sebagai ‘penyiasat tidak boleh harap’, tetapi sebenarnya Blanc memang hebat. Dia tidak menonjol-nonjolkan kemampuannya, tetapi bertanya dan terus bertanya sambil mengawal keadaan ketika menyiasat. Dalam diam dia mengumpul maklumat, dan membuat keputusan – walaupun lucu apabila melambangkan/menganalogkannya dengan kuih donat.
Blanc dengan mudah menjawab soalan Cabrera mengapa dia menjadi sasaran penyiasatan. Sedikit kesan darah pada kasut yang jururawat itu pakai menjadi kunci. Begitu peka dan tajam penglihatannya. Jadi, tidak hairanlah Blanc terkenal dan/kerana telah menyelesaikan banyak kes rumit.
Cuma, Blanc tidak sebaik Cabrera. Dia tidak menjawab dengan jelas, tetapi boleh difahami apabila Cabrera bertanya pendapatnya wajar membantu keluarga/waris Harlan atau membiarkan. Blanc yang tahu anak cucu Harlan tidak melayan Cabrera dengan baik memberi isyarat agar jururawat itu tidak membantu.     


SASTERA BUDAYA


‘ROCKAWAY 2020’ DI BUKIT JALIL

THE Livescape Group bersama-sama InTour Live dan iMe Entertainment Group mengumumkan ‘Rockaway 2020’ dipersembah oleh Tune Talk, bersempena dengan menyambut ikonik 10 tahun semenjak festival rock pertama ini diadakan pada 2009.
Festival rock legenda ini telah mengetengah 51,000 rockers, 92 artis, 11 persembahan, dan lima festival di sepanjang 10 tahun lalu. Untuk 2020, festival muzik terbesar di Malaysia ini kembali dengan beberapa tambahan menarik, dan akan berlangsung pada 14 dan 15 Mac nanti.
Ketua Pegawai Eksekutif Tune Talk, Ameen Amaendran, mengucapkan terima kasih kepada The Livescape Group bersama-sama InTour Live dan iMe Entertainment Group kerana memberi peluang pihaknya bekerjasama mempersembah ‘Rockaway 2020’.
Bersempena dengan ulang tahun ke-10 Tune Talk, jelas Aimeen, pihaknya amat berbangga untuk meraikannya menerusi penganjuran festival rock yang dinanti-nantikan.
Tambah Ameen semasa sidang media ‘Rockaway 2020’ di Kuala Lumpur pada 12 Disember 2019 lalu, sebagai penyokong besar artis dan kumpulan muzik tempatan, ia sudah menjadi sebahagian daripada DNA Tune Talk untuk menganjurkan konsert hiburan yang luar biasa.
Tune Talk turut mengucapkan terima kasih kepada para pengguna setia Tune Talk atas sokongan selama ini. ‘Rockaway 2020’, kata Ameen, memang untuk mereka itu, dan diharap dapat menghiburkan peminat muzik tanah air.
‘Rockaway’ telah melepasi jangkaan semua penggemar muzik rock sejak 2009, dengan menampilkan barisan nama besar dan terbaik dalam genre muzik itu, serta metal. Festival tersebut bertujuan menyemarakkan, serta menyatukan kembali semangat komuniti rock dalam ‘melayan’ cinta mereka terhadap muzik ini.
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan The Livescape Group, Iqbal Aimeen, pihaknya gembira mengumumkan bahawa ‘Rockaway’ kembali dengan cara yang lebih hebat pada 2020 nanti. The Livescape Group, tambah Iqbal, amat teruja bekerjasama dengan Intour dan iMe Entertainment Group untuk festival kali ini yang begitu dekat di hati kita semua.
Kata Iqbal lagi, muzik rock sentiasa mempunyai kedudukan yang kuat di Malaysia, dan pihaknya berasa tarikh penganjuran festival memang tepat untuk memberikan penghormatan kepada beberapa artis Malaysia yang baharu, segar dan juga ikon-ikon rock legenda pada zaman kita.
Selain Ameen dan Iqbal, turut menghadiri majlis sidang media itu ialah artis-artis yang akan menjayakan ‘Rockaway 2020’ seperti Datuk M Nasir, XPDC, Hujan, Masdo, Project EAR, Mad August, Kyoto Protocol, dan Toko Kilat. Kumpulan Kyoto Protocol turut menyampaikan dua lagu dalam sidang media itu, termasuk ‘Wawasan 2020’.
Zon Gem-Park merupakan tambahan baharu kepada ‘Rockaway 2020’ yang memberi peluang dan ruang kepada para peniaga mengetengah produk-produk mereka kepada penggemar, serta komuniti muzik rock yang menghadiri festival tersebut. Para pengunjung juga berpeluang menikmati pelbagai pilihan makanan di gerai-gerai yang mengambil bahagian.
Zon Gem-Pak akan dibuka kepada orang ramai secara percuma selama dua hari.
Zon Rockaway Live akan bermula pada jam 2 petang pada 15 Mac 2020, dengan penampilan pemuzik tempatan diikuti, persembahan oleh artis-artis luar negara yang bakal diumumkan tidak lama lagi.
Semenjak penganjurannya yang pertama pada 2009, ‘Rockaway’ sentiasa mengutamakan barisan artis rock tempatan.
Sementara itu, Pengarah Urusan InTour Live, Bonor Seen, pihaknya amat teruja bekerjasama dengan The Livescape Group bagi ‘Rockaway 2020’. Sejak penganjuran ‘Rockaway Fest’ pada 2009, katanya, InTour Live telah bekerjasama rapat dengan komuniti rock tempatan untuk mewujudkan kesedaran terhadap genre tersebut.
Selepas sedekad, tambah Bonor, InTour Live berbangga menyatakan bahawa ia bersama-sama telah mewujudkan satu platform yang bukan sahaja untuk artis tempatan, malah merangkumi serantau, dan antarabangsa, serta nama-nama yang akan diumumkan tidak lama lagi.
Dengan kehadiran para peminat muzik yang kuat, tegas Bonor, pihaknya berharap dapat menyatupadukan komuniti lain menerusi muzik. InTour Live, kata Bonor lagi, sudah tidak sabar-sabar lagi untuk bersama-sama dengan para peminat rock pada 14 dan 15 Mac 2020 nanti.
Fasa pertama barisan artis ‘Rockaway 2020’ bermula dengan kumpulan rock Australia, Hands Like Houses yang akan menggegarkan pentas utama buat pertama kali di Asia. Dengan penjualan rekod melebihi 150,000 unit di seluruh dunia, lebih 15 siri jelajah muzik di Amerika Syarikat, dan 10 jelajah di UK, lagu-lagu Hands Like Houses yang berakarkan post-hardcore dipengaruhi R&B telah menyuntik versi baharu rock’n roll untuk industri muzik.
Seterusnya, kumpulan Hujan dengan penyanyi utama, Haji Noh Salleh; M Nasir, Masdo, dan Project EAR (gabungan pemuzik handalan dari rantau Asia Tenggara yang menjanjikan persembahan terhebat mereka).
Selain Tune Talk, ‘Rockaway 2020’ turut dibantu oleh Dr Martens (kasut rasmi), New Era (topi rasmi), Pepsi (minuman rasmi), Wonda (kopi rasmi), Shopee (rakan e-dagang rasmi), Glo (teknologi), FlyFm dan hotfm (radio rasmi), Gempak (media digital rasmi), dan Jamtank (komuniti rasmi).
Setakat ini, tiket-tiket VIP untuk menyaksikan ‘Rockaway 2020’ telah habis dijual. Tiket prajualan umum berharga RM78 seorang, dan rockzone pula RM108 seorang yang turut memberikan rantai kunci ‘Rockaway’ eksklusif.
Untuk pembelian sekarang, sila layari www.galactix.asia/rockaway-festival-2020.
            

Thursday, 19 December 2019











SASTERA BUDAYA


FILEM AKSI BELA DIRI TERAKHIR DONNIE YEN?


BAGUSNYA filem-filem Ip Man ialah ia sentiasa menekankan soal ketahanan diri, jati diri, hak milik, serta perjuangan, kekuatan, dan maruah bangsa. Biarpun dalam konteks cerita filem ini, bangsa China, tetapi semua perkara itu relevan dengan semua bangsa. Ada juga peribahasa lama yang berbunyi, ‘Di mana ada cahaya matahari, di situ ada orang China’.
Filem francais ini memang memberi makna yang tersendiri, di mana yang pertama, Ip Man (2008) menekankan topik hidup mati, sekuelnya pula, Ip Man 2 (2010) menyerlahkan soal nyawa, dan yang ketiga, Ip Man 3 (2015) menyentuh kehidupan.
Sekuelnya yang terakhir, Ip Man 4: The Finale (2019) menerokai hubungan bapa/Ip Man dengan anak/Ah Jin. Menurut pengarahnya, William Yip, Ip Man selalu menjadi suara kebenaran. Kata William, Ip Man terikat dengan kewajipan untuk melawan ketidakadilan, dan itu dikekalkan menjadi komitmen.
Ip Man 4: The Finale menyorot tanggapan bahawa di mana-mana sahaja boleh menjadi tempat yang bagus untuk seseorang menjalani kehidupan jika dia kekal berdaya saing, bebas dan bertahan di sepanjang masa yang sukar. Sifat-sifat/sikap-sikap positif itu tertanam kukuh dalam diri Ip Man.   
Dibawakan oleh Lotus Five Star bersama-sama RAM Entertainment sebagai rakan
pemasaran, filem Ip Man 4: The Finale tampil menyatukan aksi seni bela diri legenda Wing Chun dengan gabungan hebat Ip Man (lakonan Donnie Yen) dan anak didiknya, Bruce Lee (Danny Chan Kwang-kwok).
Aksi kali ini memaparkan ikatan emosi hubungan pelajar-guru yang kuat antara Ip Man dengan Bruce, dan hubungan dingin Ip Man dengan anak tunggalnya, Ah Jin – tidak terlalu fokus dengan tiga buah filem terdahulu.
Tidak dinafikan filem francais Ip Man sejak lebih 10 tahun lalu telah menjadi fenomena global dalam seni mempertahan diri. Banyak aksi epik yang ditampilkan, termasuk adegan Ip Man bertarung dengan 10 orang pemegang tali pinggang hitam dalam Ip Man, ‘aksi meja bulat’ dengan Sammo Hung (sebagai Hung Chun-nam/Ip Man 2), dan pertarungan tiga minit dengan bekas juara tinju heavyweight dunia, Mike Tyson (Frank/Ip Man 3).
Ip Man meraih kutipan $21.89 juta. Ip Man 2 pula memperoleh $49.72 juta, dan Ip Man 3 mendapat $157.3 juta. Penambahan ketara dalam jumlah kutipan dari filem ke filem dipercayai antara sebab sajian keempat filemnya, Ip Man 4: The Finale dihasilkan, selain kesinambungan kisah sebenar.
Di Malaysia, Ip Man 3 memecahkan rekod ‘pecah panggung’ filem Hong Kong apabila meraih kutipan RM12 juta dalam tempoh empat hari. Ia filem Hong Kong pertama di Malaysia yang berjaya meraih RM30 juta keseluruhan yang menjadikannya filem dari negara tersebut yang memperoleh kutipan tertinggi di negara kita.
Walau bagaimanapun, peminat kung fu Ip Man pasti kecewa kerana filem ini ialah sajian terakhir seperti yang dinyatakan oleh Donnie Yen pada 30 September 2019.
Donnie mengumumkan bahawa dia dan Wilson akan menghasilkan filem keempat Ip Man. Penulis skrip Edmond Wong turut terlibat. Penerbit Raymond Wong mendedahkan bahawa dia membayar lumayan kepada Donnie untuk membintangi filem keempat tersebut. Penggambaran berlangsung dari April hingga Julai 2018, di China, serta Preston, Lancashire, AS, dan ia ke pawagam mulai 20 Disember 2019 lalu.
Donnie yang kini berusia 56 tahun malah mengatakan Ip Man 4: The Finale ialah filem bela dirinya yang terakhir semasa sesi jelajah promosi di Beijing. Jelas Donnie, sebagai pelakon, dia mesti terus maju untuk meneroka, dan berkembang. Baginya, itulah makna sebenar kehidupan. Filem ini memaparkan kematian Ip Man pada usia 79 tahun akibat kanser kepala, dan leher.
Filem ini berdasarkan kisah hidup mahaguru Wing Chun (nama yang sama dalam dan luar filem) atau lebih dikenali sebagai Ip Man. Kisahnya bermula mengenai kehidupan Ip Man selepas kematian isterinya, Wing-Sing (Lynn Hung Cheung) dan hubungan dingin dengan anak lelaki tunggalnya, Ah Jin.
Dengan harapan untuk masa depan Ah Jin yang lebih baik, Ip Man pergi ke Amerika Syarikat (AS). Sebenarnya, dia juga memenuhi undangan Bruce untuk menyaksikan dia beraksi dalam kejohanan karate di San Francisco. Jadi, Ip Man membuat keputusan untuk ‘sambil menyelam minum air’.
Namun demikian, Di San Francisco, Ip Man menghadapi masalah lain tanpa diduga. Ketika meminta surat sokongan daripada pengerusi komuniti China di situ, Wan Zong Hua (Wu Yue), dia terjebak dalam kemarahan Wan dan pengikutnya terhadap Bruce yang cuba mengembangkan kung fu di AS dengan mengenepikan bahasa Mandarin. Bruce dianggap merosakkan budaya China apabila menulis buku kung fu dalam bahasa Inggeris.
Secara tidak sengaja juga Ip Man terlibat dengan anak perempuan Wan, iaitu Yonda (Karena Ng) yang sering dibuli oleh pelajar perempuan AS di sekolah dia belajar. Ip Man menyelamatkan Yonda ketika dibuli.
Ip Man seterusnya terbabit dengan Barton Geddes (Scott Adkins), pegawai tinggi marin AS di situ yang angkuh, dan perkauman. Barton ada ‘orang kuat’, iaitu jurulatih karate, Colin Frater (Chris Collins).
Hartman Wu (Vanness Wu) yang bertugas dan berpangkat di markas tentera itu sering dibuli dan diganggu oleh Barton. Dia diejek/sindir oleh Barton kerana cuba membawa kung fu ke dalam kem marin atau boots camp itu. Barton yang sentiasa berbangga-bangga dengan karate mencabar Hartman menewaskan Colin dalam pertarungan satu sama satu jika mahu meneruskan hasrat. Hartman tewas, dan gagal membawa kung fu. Ego dan kesombongan Barton semakin menjadi-jadi.
Walau bagaimanapun, selepas itu Hartman mendapat sokongan pemimpin atasan pemerintah untuk membawa kung fu ke dalam tentera marin, Barton yang berasa tercabar dan malu, meminta bantuan Colin untuk menghalang.
Becky, salah seorang pelajar perempuan yang tercedera pada pipi atas onar sendiri semasa membuli Yonda turut menjadi punca huru-hara di Chinatown. Dia yang iri hati dengan kelebihan Yonda memikat jurulatih pasukan sorak sekolah, membuat fitnah pada ibunya mengatakan dia yang diserang. Ayahnya yang berpengaruh dalam tentera AS dihasut oleh ibunya agar menggunakan kuasa. Wan ditahan, malah semua warga China di Chinatown diugut akan ditangkap.
Colin yang diarahkan membuat kekacauan di Chinatown, ditewaskan oleh Ip Man yang tidak dapat menahan sabar lagi melihat lelaki itu bertindak sesuka hati. Itu melibatkan pula Ip Man dengan Barton. Pertarungan hingga mati tidak dapat dielakkan oleh Ip Man dengan Barton kerana dia mahu membela bangsanya sendiri. Wan juga cedera parah akibat pertarungan dengan Barton sebelum itu. Selepas pertarungan sengit, Ip Man berjaya menewaskan Barton.
Sebenarnya, tidak banyak yang boleh dikritik pada kisah benar. Sukar untuk melaksanakan hukum sebab-akibat. Jika kisah rekaan, tentulah wira akan menang biar bagaimana sukar pun halangan dihadapinya. Ip Man ialah watak sebenar, dan dia memang handal memenangi semua pertarungan. Dia hanya mati akibat sakit, bukan kerana cabaran keras di gelanggang.
Ada adegan Bruce dengan seorang lelaki yang mencabar. Ketika menonton tempohnya yang agak lama, saya terfikir filem ini seperti terpesong arah. Namun demikian, kemenangan Bruce dengan penuh gaya dan kekemasan aksi itu sebenarnya mahu menunjukkan bahawa Ip Man guru yang baik. Bruce telah membuktikannya. Dan Timur mampu menewaskan Barat.
Walau bagaimanapun, tiada filem yang sempurna. Lakonan Donnie bukanlah yang terbaik dalam filem ini. Saya dapati Donnie seperti sudah penat dengan watak Ip Man. Dia seperti kurang penghayatan. Mimik wajahnya hampir tidak berbeza dalam mood/keadaan yang berlainan.
Pun begtu, saya bersetuju dan boleh menerima alasan penampilan Donnie sedemikian kerana barah yang dihidapi Ip Man semakin tenat.
Selain itu, klise berterusan di sebalik kebaikannya mengangkat soal ketahanan diri, jati diri, hak milik, serta kekuatan, dan maruah bangsa, watak antagonis dipaparkan sombong, bongkak dan tidak menghormati orang lain biarpun dia berpelajaran, berpangkat tinggi, dan bertamadun.