SASTERA BUDAYA

LAGI KISAH MENUNTUT ILMU HITAM

Pocong telah dikenali sebagai hantu dari Indonesia yang berbalut kain putih seperti bantal peluk yang wajahnya boleh dilihat. Orang yang telah meninggal dunia mempunyai alamnya sendiri, sesuai dengan kepercayaan anda.
Pastinya pocong itu merupakan kewujudan makhluk halus/jin atau apa pun istilahnya yang ‘berhias’ sedemikian. Ia lebih suka menampakkan diri pada seseorang sahaja, bukan sekumpulan orang. Jadi, berjaga-jagalah jika anda bersendirian. Ia akan mengganggu jika anda meminta bantuan orang ramai.
Mereka yang pernah bertemu dengan pocong memberitahu, dalam jarak beberapa meter, baunya seperti jenis-jenis minyak tertentu. Namun begitu, setelah dekat, baunya seperti bangkai. Jika anda tidak menyedari tanda itu, ia suka meniup dari belakang dengan bau mulut seperti belum menggosok gigi. Ia juga suka menarik perhatian dengan meludah.
Benar-benar wujud atau dongeng, pocong turut menjadi bahan cerita dalam karya sastera, termasuk filem. Antara yang terbaharu ialah Pocong the Origin dari Indonesia. Filem bercorak seram itu diterbitkan pada tahun ini, di bawah arahan Monty Tiwa yang dibintangi Nadya Arina, Samuel Rizal, Della Dartyan, dan Surya Saputra sebagai watak utama. Pocong the Origin mula ditayangkan di seluruh Indonesia pada 18 April 2019.
Monty turut menulis lakon layar Pocong the Origin bersama-sama Eric Tiwa. Filem ini juga menampilkan Tyo Pakusadewo sebagai Ki , Reza Nangin, Anom Perkasa, Chacha Marisa, Yeyen Lidya, Egi Fedly, Yama Carlos, Yusri Fahriza, dan Ananta Rispo.
Bagi saya, filem ini lebih kepada misteri daripada seram. Secara keseluruhan, persembahannya menarik. Bukan sahaja kerana minat saya, filem road movie ini juga mampu menarik penonton lain.
Walau bagaimanapun, bukan saya sahaja. Ramai yang rimas kerana di sepanjang durasi, tona Pocong the Origin suram/remang-remang. Mengapa dihasilkan sebegitu? Mungkin penataan cahayanya yang sedemikian untuk menyesuai/menimbulkan mood cerita.
Namun demikian, logik dalam filem perlu juga diperhatikan. Ada tempat dan adegan tetentu yang wajar cerah atau sebaliknya. Bukan di sepanjang durasi. Logikkah kalau di warung pun remang-remang? Pelanggan mana yang mahu mendatanginya?
Tidak salah mengambil idea dari filem francais, Batman yang kerap menampilkan tona suram Gotham City. Walau bagaimanapun, itu hanya apabila adegan melibatkan kota tersebut. Kecerahan dapat dirasai pada adegan-adegan lain yang sesuai. Ikutlah logik dalam filem, bukan di luar filem. Jika wajar kelam suram, sedemikianlah. Begitu juga jika sebaliknya.Mengapa menggunakan perkataan the origin dalam judulnya? Adakah itu menunjukkan pocong sebenar? Pocong mana yang sebenarnya dalam filem ini?
Ada dua pocong dalam Pocong the Origin – cara pergerakannya juga berbeza. Satu daripadanya bergerak melompat-lompat, satu lagi bergerak terapung laju ke hadapan. Setakat yang saya tahu, pocong bergerak secara melompat-lompat atau meloncat-loncat.
Dirman (Anom Perkasa), penghulu Kampung Cimacan membunuh diri. Dia yang turut menuntut ilmu hitam, banaspati, membunuh diri. Jenazahnya tidak dikebumikan. Dia menjadi pocong yang turut mengganggu Yama (Samuel Rizal), Sasthi (Nadya Arina), dan Jayanthi (Della Dartyan).
Pergerakannya melompat-lompat/terloncat-loncat ke hadapan. Walau bagaimanapun, ia ditikam oleh Ki Endang (Tyo Pakusadewo), abang kepada Ananta (Surya Saputra), ayah Sasthi yang mendapat tahu pocong boleh dihapuskan dengan sejenis senjata sahaja. Ki Endang orang yang tahu ilmu perubatan tradisional.
Rupa-rupanya ia bukan pocong yang wajar dibunuh. Jadi, Ki Endang bersama-sama Yama dan Jayanthi telah ‘tertipu’. Mereka menyangka pocong itu mayat Ananta. Hal ini menarik walaupun bukan baharu dalam filem. Filem ‘Hollywood’ kerap melakukan ‘twist’ sedemikian. Filem negara lain, termasuk Malaysia pun ada.
Mengapa pocong Ananta terapung ketika bergerak laju ke hadapan (seolah-olah memakai kasut roda berenjin), tidak melompat-lompat/meloncat-loncat? Ia juga tidak dikebumikan. Orang kampung Cimacan membantah pengebumiannya di kampung itu.
Ketika bulan merah mengambang penuh, ilmu banaspati menjadi semakin kuat. Menarik juga kesudahan cerita menampilkan adegan Sasthi membawa jenayah ayahnya meninggalkan Cimacan entah ke mana.
Anana telah dijatuhi hukuman mati oleh pihak berkuasa. Sasthi, anak tunggal Ananta perlu membawa jenazah lelaki itu untuk dikebumikan di kampung halamannya, Cimacan.
Namun demikian, berlaku keanehan sebelum itu. Ananta tidak mati walaupun telah dua kali dijatuhi hukuman tembak sampai mati. Rupa-rupanya penuntut ilmu hitam banaspati hanya boleh mati di tangan warisnya sendiri.
Sasthi datang ke penjara untuk menuntut mayat ayahnya itu, tanpa peduli ayahnya seorang pembunuh atau tidak. Dalam pergelutan yang berlaku tanpa diduga di penjara itu memaksa Sasthi menembak ayahnya untuk mempertahankan diri. Akibatnya, Ananta benar-benar mati.
Ditemani Yama, pemandu penjara, Sasthi perlu tiba di Cimacan sebelum senja. Malangnya, keadaan menjadi sukar kerana mereka menghadapi pelbagai gangguan aneh di sepanjang perjalanan. Pemilik warung yang mengusir Yama kerana membawa mayat Ananta, anak gadisnya menangis kerana ketakutan, dan enjin kereta mati tiba-tiba, sekumpulan orang membawa keranda diketuai pemuda berlidah panjang mahu mengambil mayat Ananta. Sebenarnya, semua itu hanya ilusi.
Jayanthi, wartawan Pos Metro mahu mendapatkan berita sensasi dari kisah Ananta. Sebenarnya, dia bersaudara dengan mangsa bunuh Ananta. 

No comments:

Powered by Blogger.