PELANCONGAN
‘Kaki Beli-Belah’ Boleh Ikut Cik SHOPhia di Pulau Pinang Oktober Ini
PAMERAN pelancongan besar dan utama di Malaysia, iaitu Miss SHOPhia Go Travel akan berlangsung pada 27 hingga 29 Oktober 2023 di Gurney Paragon Mall, Pulau Pinang.
Dalam acara anjuran Tourism Malaysia itu, para pelancong boleh menikmati pengisian yang hebat seumpama pesta hujung tahun, serta menjanjikan persefahaman, dan diskaun menarik.
Justeru, ‘kaki beli-belah’ perlu mengunci tarikh, dan bersedia menyertai Cik SHOPhia yang suka melancong.
))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Antara
persembahan lain yang akan turut
memenuhi Miss SHOPhia Go Travel, termasuklah
penyanyi jalanan (buskers),
demonstrasi memasak dan spa, Roda Impian Cik SHOPhia, aksi artis tempatan, dan
cabutan bertuah.
Tidak
cukup dengan itu, pe
Sebagai
langkah memberi penjelasan mengenai pemburuan beli-belah Cik SHOPhia 5.0 itu,
Tourism Malaysia menganjurkan majlis
prapelancarannya bersama-sama Miss SHOPhia
Go Travel pada 19 September lalu di Bilik Audio Visual, Pusat Pelancongan
Malaysia (MaTiC), Jalan Ampang, Kuala Lumpur.
Encik Ooi Chok Yan, Encik Manoharan Periasamy, dan Encik Shahrin Mokhtar bersama-sama sebahagian daripada tenaga penggerak penting acara.
**********************************************************************************
Pelancaran
kedua-duanya disempurnakan oleh Pengarah
Kanan merangkap Pemangku Timbalan Ketua Tourism Malaysia, Encik Manoharan Periasamy,
mewakili Ketua Pengarah, Dato’ Dr Ammar Abd Ghapar.
Secara
khususnya, Miss SHOPhia Shopping Hunt 5.0
diadakan sebagai platform untuk
membangkitkan kesedaran terhadap keindahan Pulau Pinang, sekali gus mengangkat
ikon Miss SHOPhia Go Travel, iaitu
Cik atau Miss SHOPhia sendiri.
Turut
hadir dan memberikan maklumat tambahan ialah Ketua Pegawai Eksekutif Penang Global Tourism (PGT), Encik Ooi Chok
Yan, dan Pengarah, Bahagian Pembangunan Pakej, Tourism Malaysia, Encik Shahrin
Mokhtar.
Pada tahun ini, para peserta digalakkan memilih cara melancong yang bijak-selamat, seperti menggunakan pengangkutan awam, dan keselesaan perkhidmatan e-hailing, untuk pergi ke mana-mana ‘syurga’ beli-belah, tapak-tapak warisan UNESCO, serta keseronokan kulinari (masak-memasak), dan banyak lagi.
Dalam
urusan ini, Tourism Malaysia bangga
berkolaborasi dengan PGT sebagai rakan strategik, serta tempat acara tajaan
Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang, The Top Penang, dan Gurney Paragon Mall, juga
Penerbangan Malaysia Berhad, dan Firefly sebagai rakan penerbangan.
Menurut
Encik Manoharan, untuk memperkenal keindahan
tempat-tempat menarik di Pulau Pinang khususnya, Tourism Malaysia akan
mengendalikan trip membiasakan diri untuk rakan-rakan media dari Indonesia,
Singapura, Filipina, Brunei dan India.
Antara
penaja yang memberikan penajaan termasuklah VISA (gerbang pembayaran), OZO
Georgetown The Granite Luxury Hotel, Sunway Lagoon, Lost World of Tambun, serta
pasar raya-pasar raya besar seperti Design Village, 1st Avenue Mall, Gurney
Plaza, dan Sungei Wang Plaza.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Majlis Prapelancaran Miss SHOPhia Go Travel dan Miss SHOPhia Shopping Hunt 5.0 pada 19 September lalu di Bilik Audio Visual, MaTiC, Jalan Ampang, Kuala Lumpur.
“Miss SHOPhia Go Travel dan Miss SHOPhia Shopping Hunt 5.0 bakal menonjolkan kekayaan kebudayaan, tempat beli-belah yang menggetarkan perasaan, tapak-tapak warisan UNESCO, dan kepelbagaian gastronomi Pulau Pinang, yang memberikan pengalaman abadi kepada pelancong dalam, dan luar negara,” tegas Manoharan.
Menerusi
beberapa inisiatif ini, tambah beliau, Tourism
Malaysia mahu menitikberatkan kemudahperolehan, dan keindahan destinasi yang
mempesonakan, sambil menyokong pilihan
cara melancong
yang bijak-selamat.
Mengenai pemilihan
nama SHOPhia,
Manoharan menjelaskan ia sesuai kerana
diambil daripada perkataan Shop
sendiri.
“Tidak
kena dan tidak cantik jika menggunakan nama Limah, dan sebagainya walaupun
popular kerana tiada kaitan atau kesinambungan dengan shop,” kata beliau.
Penjelasan
tersebut diperkuat oleh Encik Shahrir yang mengatakan kita semua dapat melihat huruf besar dalam ejaan nama Shophia, iaitu SHOPhia.
Untuk
turut serta, orang ramai perlu mengimbas
kodbar pada poster, mengisi borang, dan membuat pembayaran. Para peserta yang
datang melalui udara juga boleh memastikan
perolehan tiket penerbangan, dengan menggunakan kod promo untuk membuka diskaun
eksklusif menerusi www.malaysiaairlines.com,
dan www.fireflyz.com.my.
Untuk
maklumat lanjut, sila lawati https://www.malaysia.travel, atau ikuti Facebook Miss SHOPhia.
Juga
boleh menghubungi:
Nurushama
Abdul Hanan
Timbalan
Pengarah
Bahagian
Pembangunan Pakej
nurushama@tourism.gov.my
Tel:
+603 8891 8516
Muadz
Samat
Penolong
Pengarah
Bahagian
Komunikasi Korporat
muadz@tourism.gov.my
Tel:
+603 8891 8755
- RAJA YUSOFF ARIFFIN
No comments: